Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas. -Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Samma som tidigare men med risk för att bli hånad för evigt för snittförbrukningen…
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas. -Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Samma som tidigare men med risk för att bli hånad för evigt för snittförbrukningen…
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
Bra snittförbrukning ändå. Ligger på strax över 185wh/km för vår Model 3 LR AWD från 2019 efter ca 15000mil körda (dock en del autobahn i mixen).
Data för min bil (M3LR, uttagen september 2020, tillverkad i Fremont)
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Range är lite temperaturberoende, men det rör sig om en skillnad på cirka 2 % från kallt till varmt. Vid sommarvärme (som det var för någon vecka sedan) visar bilen 492 km och drygt 74 kWh enligt energidiagrammet.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad aug 2020, uthämtad sep 2020
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Uppsala
-om garage används tex vintertid.
Står utomhus
- Till vilken SOC bilen laddas.
För dagligt bruk laddning upp till 55 %. Brukar ladda senast när nivån sjunkit till 20-30 %. Vid kyla laddar jag ibland över 55 % även vid vardagsbruk, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Å andra sidan är calendar aging låg vid kyla, så jag gör det med gott samvete.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan. Nattladdning är dock vanligast.
-Mätarställning.
5980 mil
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
180 Wh/km
Ser ut som det ligger ungefär där du skulle kunna förvänta dig.
-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
Räknade på första året med högre SOC och sedan 50-40%
Jag är inte hundra på laddkonstanten som ger räckvidden, men tror det är (degraderingströskeln är 53,5kWh) 53500/423= 126.5Wh/km.
50000/126.5 = 395km. Stämmer nästan för bra.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 05 maj 2023 06:33
av Skyltspurtaren
Ser ut som du är inne på rätt väg
Nyfiken, vad säger då prognosen om jag kör vidare på samma sätt som nu i totalt tre, fyra, fem och sex år? Då borde bilen gått 18000 mil och batterigarantin gått ut (är ju en SR+ det här).
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 07 maj 2023 11:53
av Oreo
Vid hemmaladdning 3-fas max 11 kW - 16 A.
Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?
Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?
Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?
Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
I princip blir förlusterna lägre ju högre effekt du laddar med, så energimässigt - kör 11kW/16A.
För batteriets skull är alla AC-laddströmmar så låga att det inte påverkar batteriets åldrande.
11kW ger inte mer degradering än någon annan laddström.
Vill man tänka på att minimera degradering och håller låg SOC överlag (alla gör ju inte det, men somliga), så är ju [ladda sent] ett sätt att minimera degraderingen.
Det blir kortare tid med hög SOC om man laddar med 11kW och ställer in laddningen att börja så sent som möjligt, med rimlig marginal såklart.
Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?
Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
I princip blir förlusterna lägre ju högre effekt du laddar med, så energimässigt - kör 11kW/16A.
För batteriets skull är alla AC-laddströmmar så låga att det inte påverkar batteriets åldrande.
11kW ger inte mer degradering än någon annan laddström.
Vill man tänka på att minimera degradering och håller låg SOC överlag (alla gör ju inte det, men somliga), så är ju [ladda sent] ett sätt att minimera degraderingen.
Det blir kortare tid med hög SOC om man laddar med 11kW och ställer in laddningen att börja så sent som möjligt, med rimlig marginal såklart.
Ser ut som du är inne på rätt väg
Nyfiken, vad säger då prognosen om jag kör vidare på samma sätt som nu i totalt tre, fyra, fem och sex år? Då borde bilen gått 18000 mil och batterigarantin gått ut (är ju en SR+ det här).
Snabbknappade in 6 år och 18k mil med samma förutsättningar som innan.
Har man en bil där batteriet är begränsande kommer det göra det. Med låg SOC och/eller låg temperatur kommer de flesta EV ha batteriet som begränsar effekten.
Tar vi en model 3 performance facelift med 82kWh-batteriet så är det inte i ett jättestort spann av SOC man får full effekt.
Bilar som stått med hög SOC kommer ha högre intern resistans i batteriet vilket gör att det levererar mindre effekt vid samma SOC och batteritemperatur.
Har man en bil där batteriet är begränsande kommer det göra det. Med låg SOC och/eller låg temperatur kommer de flesta EV ha batteriet som begränsar effekten.
Tar vi en model 3 performance facelift med 82kWh-batteriet så är det inte i ett jättestort spann av SOC man får full effekt.
Bilar som stått med hög SOC kommer ha högre intern resistans i batteriet vilket gör att det levererar mindre effekt vid samma SOC och batteritemperatur.
Dragracing kommer i framtiden handla om vem som har färskast batterier
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 08 maj 2023 19:36
av Oryd
Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Nej, men batteriet kommer tappa litegrann med tiden. Ju högre SOC man har över tid desto mer kommer det tappa.
Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3 LR 480km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2019-04
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Östersund
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
90%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
60%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 100088 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 197 Wh/km
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 14 maj 2023 00:13
av Magnus71
Bilder
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 14 maj 2023 00:57
av Bjelke
Låter som sämsta möjliga laddmönster map på degradering ju
Min beräkning på dina data pekar på 12.7% degradering.
Det finns en liten passus att jag inte tagit hänsyn till att det ofta är mindre degradering vid 90-100% änn vid 80%. '
Mina formler ökar degraderingen med ökad SOC, trots att "vi" vet att det ofta är mindre degradering högre upp i SOC.
Dina bilder pekar på att du ställt in 90% som laddning men det blev 92% när det var klart ?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 14 maj 2023 08:29
av Magnus71
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Den värmer väll ändå batteriet? Tänkte om du kör timdebitering.
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Hade missat att lägga in rätt temperatur, stod 20 istället för 5C som är rimligare snitt i Östersund.
Jag har med flit lagt lite försiktigare avdrag för låg temperatur, så din bil är intressant.
Det ser ut på bilderna som det var inställt att ladda till 90%, men att det blev 92%...stämmer det?
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Den värmer väll ändå batteriet? Tänkte om du kör timdebitering.
Laddar man med AC krävs inte mer än runt 10-12C batteritemperatur, för 2-3kW värmer den bara batteriet tiill 8,5C (om det är kallare än det). Så har man bara kört lite, så är batteritempen nog i närheten av det.