Re: BMW i4
Postat: 16 jul 2022 17:51
-ganna__ skrev:Lagg?Tellus skrev:Skön 3 sekunders lagg i skärmen
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Delay
-ganna__ skrev:Lagg?Tellus skrev:Skön 3 sekunders lagg i skärmen
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.HelectriC skrev:Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100kmpå E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
Funkar det alltså? Jag trodde det var mest för att skydda mot smuts?Mr_Ewing skrev:Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.HelectriC skrev:Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100kmpå E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
Inte sett så mycket klipp på I4 tidigare men blir imponerad hur bra de ändå kan få till en elbil där bottenplattan är gjord för fossila motorer. Andra tillverkare har ju inte ens lyckats så bra med deras rena elbilar, tex VW och andra gamla klassiska tillverkare.Tellus skrev:Range King
Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.HelectriC skrev:Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.OfarligTesla skrev:Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.HelectriC skrev:Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Är väl oftast baksätet som blir lidande och gör att det e svårt att få in vuxna bekvämt där bak. Inget stort problem såklart men jag ser det som en klar nackdel att det är trängt i baksätet.
Jag kan säga att jag sitter mycket bättre bakom mig själv i en Model 3 än i både Polestar 2 och BMW i4, i Polestar 2 ligger mitt huvud mot taket om jag inte sjunker ihop mycket och i i4an har jag för lite benutrymme för att få plats ordentligt. Som sagt ingen egentlig dealbreaker för mig som inte har 4 vuxna eller färdigvuxna barn speciellt ofta men det är lite trist att samma storlek på bil inte får lika bra kupéutrymmen.HelectriC skrev:
Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.
Har du provkört? Gör det annars.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
HelectriC skrev:Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just dettaliz skrev:Har du provkört? Gör det annars.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Det beror på vad du vill använda systemet till. Om du förväntar det inbyggda navigationssytemet att ge dig en fin rutt med stopp, hur långa laddstopp, ankomst-% etc så blir du besviken. Men ska du använda det till grundläggande inställningar, radio och sånt, så är det inga problem. BMW har dock lovat en större OTA uppdatering som ska fixa en del störmoment.Matte skrev:Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just dettaliz skrev:Har du provkört? Gör det annars.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...![]()
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Matte skrev:Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just dettaliz skrev:Har du provkört? Gör det annars.Matte skrev:Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).
Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...![]()
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
HelectriC skrev:Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.