Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Postat: 31 jul 2020 22:53
Skumt, vad kan det bero på?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.Verdi skrev:Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Jag är van att alltid fått köra själv då tjejen inte haft körkort. Brukade vila i färjan mellan Rödby och Puttgarden sedan körde jag så länge jag orkade men natten brukade ta kol på mig så 1-2 timmars vila i Tyskland och sedan igen, köra så mycket man orkar och en vila på 1-2 vid Franska/Spanska gränsen. Så nu när man är några som har körkort i min Model X och alla stopp man måste göra längs med vägen för att ladda är det som en dröm. För mig hade jag kunnat kört oavbrutet hela vägen ner men några i mitt resesälskapp känner ett måste att vila på hotel så de fick bli en hotell natt.Fredrik j skrev:Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.Verdi skrev:Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vi har varit ner till Frankrike med XP100DL i juli (batteri från 2018 men 2016 bil) den kom på resan upp till 115 kW men höll bra fart i övrigt under laddningen. Sen på en av de typ sista laddningarna i Markaryd kom den upp i 135 kW. Det var nog lägre temp så är inne på att det finns/införts nån sån takbegränsning vid högre temp? Får testa mer i höstEnTraktor skrev:Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.PhR34k skrev:Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre?De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
PhR34k skrev:Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre?De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det normala för mig är ca 115 kW. Kan inte säga att jag märker någon skillnad mot förra året.jonas skrev:Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.Verdi skrev:PhR34k skrev:Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre?De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Den lär ju knappast vara sänkt så mycket att du inte ens får 70 kW.PhR34k skrev:Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Nä så illa tror jag inte ser det blir. Runt 80-90 kW tror jag de har.PhR34k skrev:Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skillnaden är dock inte riktigt så stor.PhR34k skrev:Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Om det stämmer så är det ok för mig men som du säger, upplevs som mycket merfth skrev:Skillnaden är dock inte riktigt så stor.PhR34k skrev:Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Jag har jämfört mina laddkurvor före och efter nerfningen i ett inlägg tidigare i tråden, och integralen visar att laddtiden 10-85% för mig ökar med c:a 25% eller 11 minuter.
Jag blev förvånad själv eftersom jag upplevde skillnaden som mycket större, men siffrorna visar faktiskt att det inte har så stor effekt på restiden som jag trodde.
Det är ju fortfarande mycket illa skött på alla vis av Tesla, men beräkningarna gjorde iaf mig mindre stressad att byta bil.
/fth
Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulleVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre?De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.Bjelke skrev:Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).
Dom vill bara leda rejset om högst effekt.mati skrev:Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.Bjelke skrev:Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).
Så bra med OTA updates. Man ändrar lite i koden och vipps laddar bilen återigen snabbare än konkurrenterna. Dumt bara att man inte kan ändra batterikemin OTA.Bjelke skrev:Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som...