Sida 23 av 231

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 05:55
av HenrikC
taliz skrev:

Det är ju det som är grejen. Det finns ingen elbil motsvarande en Volvo V60/70. Ändå förväntar sig folk att de skall ha samma features som en sådan.
Vill man ha en eldriven kombi med dragkrok, då får man vänta helt enkelt.
För det må vara poppis på landsbygden i Sverige, men internationellt är det en pytteliten marknad. Dvs de stora biltillverkarna kommer inte lägga någon fokus på det.
Ja, men eftersom antalet modeller av elbilar är begränsat blir det att folk tänker sig dessa modeller med features som en vanlig kombi. Kroken var det som gjorde att vi inte kunde ha två rena elbilar. (Mod X är för dyr) Det blev istället en elbil och en laddhybrid. Svaret för många köpare blir nog model Y.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 06:04
av nek0
taliz skrev:
Jerka skrev:
taliz skrev:
Hur många BMW 3/4 serie, Mercedes C-klass, Audi A4/5 sedan ser du med dragkrok?
Betydligt färre än 50%, nog inte ens 25%.
Och hur stor del av marknaden har de bilmodellerna?
Det är ju det som är grejen. Det finns ingen elbil motsvarande en Volvo V60/70. Ändå förväntar sig folk att de skall ha samma features som en sådan.
Vill man ha en eldriven kombi med dragkrok, då får man vänta helt enkelt.
För det må vara poppis på landsbygden i Sverige, men internationellt är det en pytteliten marknad. Dvs de stora biltillverkarna kommer inte lägga någon fokus på det.
Och varför ska de vara en bil motsvarande en V60/70 för att ha möjlighet att ha dragkrok?
Att jag inte behöver dragkrok betyder inte att man ska skita i att ha möjlighet till det för andra som behöver den.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 07:42
av Henrik Torphammar
Om man ständigt behöver dragkrok kanske en skåpbil likt NV200 eller en pickup hade varit närmare till hands? Rent generellt i livet och inte bara baserat på elmotorn alltså.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 08:36
av chaffis75
Hela denna diskutionen är så konstig. De är precis som att flera här tycker de är bra att de inte erbjuds möjlighet till krok på de sätt som de gör på I princip alla fossil bilar. Att man sedan ska köra skåpbil bara för att man ibland behöver krok fattar jag inte.

Men tyvärr är effekten att vi nu blev tvingade att köpa ytterligare en fossil bil eftersom jag inte kan få krok på Tesla modell 3 sr+ (eller annan elbil I rätt prisklass). Om de hade erbjudits så hade jag högst troligt köpt en modell 3sr+. Och nej att sätta en ej typgodkänd krok på den är inget alternativ för mig.
Ja och vw Id är då tydligen heller inte ett alternativ.

Bara att inse att fossil tillverkarna är bättre på att uppfylla de jag önskar av en bil.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 08:46
av Henrik Torphammar
chaffis75 skrev:
Att man sedan ska köra skåpbil bara för att man ibland behöver krok fattar jag inte.
Läs igen....

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 08:55
av Jerker
OK, jag kan förstå att somliga här är dödligt trötta på att se mig och andra om och om igen påpeka att det saknas vettiga elbilar till överkomliga priser som har dragkrok och därför går till överdrifter för att uttrycka sitt missnöje över detta. Men faktum kvarstår att det är väldigt märkligt att just denna detalj åsidosätts när så mycket annat som inte heller en majoritet av världens bilköpare efterfrågar prioriteras väldigt hårt, t.ex. acceleration och toppfart.

Det som sätter normer inom bilvärlden är en väldigt snedvriden syn på bilism. Man hyllar sportbilsprestanda över allt annat trots att relativt få egentligen vill köpa just en sån bil. De flesta har helt andra prioriteringar när man kommer till att verkligen genomföra ett köp. Men ändå tillåts pojkrumsdrömmar dominera utvecklingen av bilar fullständigt. Det är galet.

(Nej, det här forumets medlemmar är faktiskt inte representativa för den genomsnittlige bilköparen, tro det eller ej!)

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 09:57
av Walker
Popcorn!!! :lol:

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 09:59
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Om man ständigt behöver dragkrok kanske en skåpbil likt NV200 eller en pickup hade varit närmare till hands? Rent generellt i livet och inte bara baserat på elmotorn alltså.
Behöver man dragkroken mer regelbundet så hade det kanske varit en ide. Men det vanliga är nog att man behöver köra lite skrot till återvinningen 1-n gånger/år, hämta trallvirke från brädgården sommartid och dylikt. Vårat släp är värt ca 5000 kr så investeringskostnaden är låg, så även underhållet. Allt med motor kräver underhåll, ska skattas, försäkras, kan gå sönder.

Det är helt enkelt bekvämt att ha ett släp stående hemma som alltid finns tillgängligt. Och som dessutom tappar relativt lite i värde.

Men för oss hade det nog faktiskt fungerat med ex en Renault Kangoo Z.E och då försäljning av både Zoe'n samt fossilbilen (tanken var att behålla fossilbilen som har dragkrok). Fungerar bättre än släp när vi ska till återvinningen och de få gånger vi behöver skrymmande saker (långa brädor) från brädgården kan vi be dem köra ut det. Ex:

https://www.blocket.se/stockholm/Renaul ... ca=1_9&w=3

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:07
av Walker
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Om man ständigt behöver dragkrok kanske en skåpbil likt NV200 eller en pickup hade varit närmare till hands? Rent generellt i livet och inte bara baserat på elmotorn alltså.
Behöver man dragkroken mer regelbundet så hade det kanske varit en ide. Men det vanliga är nog att man behöver köra lite skrot till återvinningen 1-n gånger/år, hämta trallvirke från brädgården sommartid och dylikt. Vårat släp är värt ca 5000 kr så investeringskostnaden är låg, så även underhållet. Allt med motor kräver underhåll, ska skattas, försäkras, kan gå sönder.

Det är helt enkelt bekvämt att ha ett släp stående hemma som alltid finns tillgängligt. Och som dessutom tappar relativt lite i värde.

Men för oss hade det nog faktiskt fungerat med ex en Renault Kangoo Z.E och då försäljning av både Zoe'n samt fossilbilen (tanken var att behålla fossilbilen som har dragkrok). Fungerar bättre än släp när vi ska till återvinningen och de få gånger vi behöver skrymmande saker (långa brädor) från brädgården kan vi be dem köra ut det. Ex:

https://www.blocket.se/stockholm/Renaul ... ca=1_9&w=3
Kostar mindre än FSD! :shock: :lol:

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:09
av Walker
Walker skrev:
Popcorn!!! :lol:
...får nog plocka fram salta pinnarna oxo.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:15
av dd88
Ser en tydlig röd tråd mellan de som inte förstår behovet av dragkrok och de som tror att en självkörande Level 5-bil kommer kunna hantera alla situationer den ställs inför.

Troligtvis samma personer som bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B och inte har tillräcklig livserfarenhet för att se längre.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:27
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
Om man ständigt behöver dragkrok kanske en skåpbil likt NV200 eller en pickup hade varit närmare till hands? Rent generellt i livet och inte bara baserat på elmotorn alltså.
Jo, det är ju den amerikanska modellen, att ha ett speciellt fordon istället för en släpkärra. Personligen tycker jag det är ganska korkat att åka runt med en pick-up eller skåpbil hela dagarna bara för att man behöver köra några brädor till helgen. Vårat system där du bara behöver en liten kopplingsanordning på din vanliga bil och sedan kan hänga på släppet är ju betydligt smartare. Framför allt går det ju då att dela på släp så att inte alla måste äga ett själv.

Att det inte finns en rimligt prissatt elbil med dragkrok gör att jag har kvar en dieselbil, vilket jag annars inte skulle haft.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:28
av Walker
dd88 skrev:
Ser en tydlig röd tråd mellan de som inte förstår behovet av dragkrok och de som tror att en självkörande Level 5-bil kommer kunna hantera alla situationer den ställs inför.

Troligtvis samma personer som bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B och inte har tillräcklig livserfarenhet för att se längre.
Å... DÄR har vi dd88 med i spelet! Välkommen! :lol:
Fler bollar att rulla in?
(På riktigt underhållande)
Edit: tydligen. Han inte posta innan svaret kom.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:31
av Walker
Nä....
...man kanske skulle ut och ta sig en tur med bilen istället.
Håll ställningarna grabbar! Jag är snart tillbaka.
Vad jag kör för bil?
TM3 LR AWD
Dryg?
...ja, lite 8-)

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 10:31
av LarsL
dd88 skrev:
Ser en tydlig röd tråd mellan de som inte förstår behovet av dragkrok och de som tror att en självkörande Level 5-bil kommer kunna hantera alla situationer den ställs inför.

Troligtvis samma personer som bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B och inte har tillräcklig livserfarenhet för att se längre.
När konvojing blir tillåtet så kanske autonomin skulle kunna ersätta dragkroken. Du skulle då kunna låta en ett autonomt släp åka efter dig med en virituel-dragkrok. Men det blir ju som en egen bil med i princip all utrustning förutom passagerarutrymmen, så ungefär lika korkat som pick-up systemet.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 12:38
av taliz
Hur man än vänder och vrider på det handlar det om produktion/säljförmåga samt efterfrågan. Dessa är i nuläget inte tillräckligt stora för att det skall vara värt att erbjuda det.
På sikt kommer det förstås, det sägs ju att tex Model 3 har elektronik förberedd för det. Dvs skulle efterfrågan minska så kan de erbjuda det. Men så länge de säljer alla de kan producera finns det helt enkelt noll incitament att erbjuda det.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 14:01
av Bjelke
taliz skrev:
Hur man än vänder och vrider på det handlar det om produktion/säljförmåga samt efterfrågan. Dessa är i nuläget inte tillräckligt stora för att det skall vara värt att erbjuda det.
På sikt kommer det förstås, det sägs ju att tex Model 3 har elektronik förberedd för det. Dvs skulle efterfrågan minska så kan de erbjuda det. Men så länge de säljer alla de kan producera finns det helt enkelt noll incitament att erbjuda det.
Fast lite knepigt blev det ju alldeles nyligen för Tesla och rean som följde osv, det hade ju tex kunnat undvikas med
att erbjuda dragkrok även på model S, för försäljningen på S (och X) var ju inte som Tesla hade önskat då...
Dom hade väl sänkt priserna ändå men kanske inte lika mycket.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 15:04
av taliz
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Hur man än vänder och vrider på det handlar det om produktion/säljförmåga samt efterfrågan. Dessa är i nuläget inte tillräckligt stora för att det skall vara värt att erbjuda det.
På sikt kommer det förstås, det sägs ju att tex Model 3 har elektronik förberedd för det. Dvs skulle efterfrågan minska så kan de erbjuda det. Men så länge de säljer alla de kan producera finns det helt enkelt noll incitament att erbjuda det.
Fast lite knepigt blev det ju alldeles nyligen för Tesla och rean som följde osv, det hade ju tex kunnat undvikas med
att erbjuda dragkrok även på model S, för försäljningen på S (och X) var ju inte som Tesla hade önskat då...
Dom hade väl sänkt priserna ändå men kanske inte lika mycket.
Det är nog typ 1000ggr fler intresserade av drag till 3an än till S.
Dessutom finns ju X som inte är jättemkt dyrare än S.
Att de plötsligt skulle sälja flera tusen fler S bara för att de erbjöd drag är helt enkelt inte rimligt.
Hur många Mercedes S klass, BMW 7 serie, Audi A8 har drag liksom?

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 15:22
av Surfaren
Ska man helt ge upp hoppet om att denna tråd ska återgå till att handla om VW ID..?

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 15:36
av dd88
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Hur man än vänder och vrider på det handlar det om produktion/säljförmåga samt efterfrågan. Dessa är i nuläget inte tillräckligt stora för att det skall vara värt att erbjuda det.
På sikt kommer det förstås, det sägs ju att tex Model 3 har elektronik förberedd för det. Dvs skulle efterfrågan minska så kan de erbjuda det. Men så länge de säljer alla de kan producera finns det helt enkelt noll incitament att erbjuda det.
Fast lite knepigt blev det ju alldeles nyligen för Tesla och rean som följde osv, det hade ju tex kunnat undvikas med
att erbjuda dragkrok även på model S, för försäljningen på S (och X) var ju inte som Tesla hade önskat då...
Dom hade väl sänkt priserna ändå men kanske inte lika mycket.
Det är nog typ 1000ggr fler intresserade av drag till 3an än till S.
Dessutom finns ju X som inte är jättemkt dyrare än S.
Att de plötsligt skulle sälja flera tusen fler S bara för att de erbjöd drag är helt enkelt inte rimligt.
Hur många Mercedes S klass, BMW 7 serie, Audi A8 har drag liksom?
Du borde även kolla på E-klass, 5-serie och A6 då Model S överlappar även där.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 16:14
av HelectriC
Surfaren skrev:
Ska man helt ge upp hoppet om att denna tråd ska återgå till att handla om VW ID..?
Jag tror vi kan säga som så att ID inte får dragkrok :lol:

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 16:21
av DSV
Model S når många fler målgrupper än andra bilar i motsvarande prisklass och karossform. På åtminstone skandinaviska marknaden så skulle nog införandet av en dragkrok ge en märkbar försäljningsökning. Det är vore skäl till att jag skulle överväga byta min till en nyare.
Men om intresset är lika stort globalt är kanske tveksamt.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 16:30
av HelectriC
DSV skrev:
Model S når många fler målgrupper än andra bilar i motsvarande prisklass och karossform. På åtminstone skandinaviska marknaden så skulle nog införandet av en dragkrok ge en märkbar försäljningsökning. Det är vore skäl till att jag skulle överväga byta min till en nyare.
Men om intresset är lika stort globalt är kanske tveksamt.
Där slår du nog huvudet på spiken. Model S är ju i många länder en mycket exklusiv bil och tex i Kina är det många som har privatchaufför. Aldrig att dom skulle börja dra släp med löv eller köra och hämta bräder på lokala bygghandeln med DEN bilen? Det är nog enbart i Sverige och Norge, som denna debatten har mer än en marginell betydelse.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 16:33
av Laban
Surfaren skrev:
Ska man helt ge upp hoppet om att denna tråd ska återgå till att handla om VW ID..?
Ja :-)

Men jag gör ett försök. I denna video (4 månader gammal, har länkats till här tidigare) så nämner han en del intressanta saker. 4.25m lång vilket gör den till ett mellanting mellan Kona och e-Niro snarare än Polo klass som det har ryktats om. Inga knappar i instrumenteringen i stil med Model 3. Endast ett litet instrumentkluster vid ratten vilket jag tolkar som att det mesta kommer att visas på den stora skärmen. "A big standalone touch screen" nämns vilket borde innebära att den sitter monterad ungefär som på Model 3. Det ser också ut som det av silhuetten som syns under täckningen. 10cm längre hjulbas än Golf ger betydligt bättre utrymme i baksätet, benutrymme. Antar att framsätena också är flyttade lite framåt i stil med Model 3 tack vare att man inte har någon förbränningsmotor. Kanske kan ge bagageutrymme mellan Kona, e-Niro men med betydligt bättre utrymmen invändigt.

Allt detta gör att jag har höga förhoppningar på I.D. Känns som att man inte tar med sig något bagage från fossilsidan utan verkligen gör allt nytt. Blir spännande att se den färdiga produkten samt prisbilden.


Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2019 16:34
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
DSV skrev:
Model S når många fler målgrupper än andra bilar i motsvarande prisklass och karossform. På åtminstone skandinaviska marknaden så skulle nog införandet av en dragkrok ge en märkbar försäljningsökning. Det är vore skäl till att jag skulle överväga byta min till en nyare.
Men om intresset är lika stort globalt är kanske tveksamt.
Där slår du nog huvudet på spiken. Model S är ju i många länder en mycket exklusiv bil och tex i Kina är det många som har privatchaufför. Aldrig att dom skulle börja dra släp med löv eller köra och hämta bräder på lokala bygghandeln med DEN bilen? Det är nog enbart i Sverige och Norge, som denna debatten har mer än en marginell betydelse.
Att så många vill dra släp med sin vanliga bil är ju ganska nordiskt oavsett biltyp även om jag tror det är på nedåtgående. Allt fler börjar även här att upptäcka att man kan betala andra för att köra skit till tippen eller hem tunga prylar från butiken. Nu kan du ju bara ta ett kort med telefonen så kommer någon och hämtar upp det.