Sida 23 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 14:25
av Terra
Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 14:42
av Bjelke
:lol: Snygg räddning... ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 15:01
av Teslaspolen
Det fungerar. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 18:53
av Gustafsson
Terra skrev:
Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)
Eller kW kanske :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 18:55
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Terra skrev:
Teslaspolen skrev:
Kilowatt per timme? :?:
Jajaja, menade kWh/h ;)
(har rättat)
Eller kW kanske :roll:
Exactly :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 19:37
av mati
37 live, 49 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 19:41
av mati
Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 20:11
av Zalman3
Är Ionitys 350kW laddare i Östersund klar till skidskytte VM?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 dec 2018 22:11
av Geni87
38 live, 48 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 06:50
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Är Ionitys 350kW laddare i Östersund klar till skidskytte VM?
Nej dom skjuter på det... :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 06:51
av Bjelke
mati skrev:
Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 07:37
av Lophornis
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 07:44
av mati
Lophornis skrev:
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Får jag gissa att de väntar på de uppgraderade, slutgiltiga laddarna?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 07:48
av Terra
Bjelke skrev:
mati skrev:
Terra skrev:
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.

Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)

Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe ;)
:) Och oavsett om M3 laddar 120,150 eller 175 kW (kWh/h ;) så blir det snabbare i km räckvidd i alla fall.

Det verkar väl inte helt klart heller när e-Tron kan släppas. Å andra sidan så är väl inte heller Model 3 typgodkänd för Europa ännu?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 10:30
av fth
Det börjar kanske likna en S-kurva iaf, det kanske kan gå vägen detta?
Det är fortfarande få mätpunkter, och antalet stationer är ännu långt under målet om utbyggnaden skulle ske linjärt, men det börjar se ljusare ut:
Ionity3.png
Vi får hoppas att vintern inte sabbar kurvan allt för mycket.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 11:04
av mati
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.

Live 38, building 49

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 11:29
av fth
mati skrev:
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.

Live 38, building 49
Det går nog inte att lägga ihop live och building och använda det för att prognostisera utvecklingen. "Building" utgör ju ett mått på hastigheten, den är ju "poolen" av pågående arbeten, den kan rimligtvis inte fortsätta utgöra samma andel av totalen när antalet "live" ökar, t.ex. kommer det ju sannolikt inte att finnas drygt 250 "Building" när det är 150 "Live", så många arbetslag har man nog inte.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 14:18
av Lophornis
IMAG1301.jpg
Inte ens ionity laddarna i stora höga Stenungsund är klara i år. Någon gång nästa år sa de på macken. Många blir det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 14:41
av mati
fth skrev:
mati skrev:
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.

Live 38, building 49
Det går nog inte att lägga ihop live och building och använda det för att prognostisera utvecklingen. "Building" utgör ju ett mått på hastigheten, den är ju "poolen" av pågående arbeten, den kan rimligtvis inte fortsätta utgöra samma andel av totalen när antalet "live" ökar, t.ex. kommer det ju sannolikt inte att finnas drygt 250 "Building" när det är 150 "Live", så många arbetslag har man nog inte.

/fth
Nej, det inser jag också. Men jag antar samtidigt att diskrepansen mellan building och live är större nu än vad det kommer att vara framöver. Det fattas ju uppenbarligen laddare. När den flaskhalsen är borta så borde de två kurvorna få samma derivata.
Många som är building nu borde väl egentligen heta waiting. För de är klara förutom att laddarna inte är på plats.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 14:42
av Gustafsson
Det där är bra! Hoppas Tesla kommer med en sjysst adapter snart!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 15:33
av fth
mati skrev:
Nej, det inser jag också. Men jag antar samtidigt att diskrepansen mellan building och live är större nu än vad det kommer att vara framöver. Det fattas ju uppenbarligen laddare. När den flaskhalsen är borta så borde de två kurvorna få samma derivata.
Men om det t.ex. skulle finnas 50 arbetslag som åker runt och installerar laddare kommer ju building aldrig bli större än 50 och dess derivata gå mot 0.
Jag tror att "live" är den enda användbara siffran.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 15:58
av mati
Sant. Jag tänkte fel. Snarare som du säger att building borde så småningom plana ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 17:51
av frippan
38 / 50

Gjorde en liten kodsnutt som går in två gånger om dagen och hämtar datan från hemsidan, skall bli kul att se hur grafen utvecklas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 17:57
av fth
frippan skrev:
38 / 50

Gjorde en liten kodsnutt som går in två gånger om dagen och hämtar datan från hemsidan, skall bli kul att se hur grafen utvecklas.
Kul, det kanske går att få in en live-graf på TCS hemsida? Det vore också kul om man kunde lägga på en linje för SuC, och kanske andra nätverk, i samma graf.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 dec 2018 18:00
av frippan
Har inte fått så mycket data än, bara kört en vecka. Får återkomma till sommaren :)