Sida 220 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 19:15
av toppo
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 19:35
av Legato
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Ahh ok, och detta är alltså en siffra som ej varierar baserat på din körning, väder osv? I så fall är det nog som du säger BMSens uppskattning precis som i Teslan. Dock ganska grov om den bara visar i 10 km steg?

Verkar dock tyvärr inte bli någon PS2 denna gång. Vann auktion på KVD under reservation men säljaren ville inte sälja som det verkar.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 19:49
av Dafro
Legato skrev: 12 jan 2023 19:35
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Ahh ok, och detta är alltså en siffra som ej varierar baserat på din körning, väder osv? I så fall är det nog som du säger BMSens uppskattning precis som i Teslan. Dock ganska grov om den bara visar i 10 km steg?

Verkar dock tyvärr inte bli någon PS2 denna gång. Vann auktion på KVD under reservation men säljaren ville inte sälja som det verkar.
Trodde du skulle minska antalet bilar på uppfarten. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 20:04
av Legato
Dafro skrev: 12 jan 2023 19:49
Legato skrev: 12 jan 2023 19:35
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Ahh ok, och detta är alltså en siffra som ej varierar baserat på din körning, väder osv? I så fall är det nog som du säger BMSens uppskattning precis som i Teslan. Dock ganska grov om den bara visar i 10 km steg?

Verkar dock tyvärr inte bli någon PS2 denna gång. Vann auktion på KVD under reservation men säljaren ville inte sälja som det verkar.
Trodde du skulle minska antalet bilar på uppfarten. ;)
Jobbar på det!

Men har insett att vi behöver fyrhjulsdrivna bilar... Lutar åt M3P, PS2P eller möjligen ET5. :D

Audin ska tillbaka i maj. Den får tyvärr mest samla damm nu.
Senaste Cupran hamnar hos min mor och står avställd.
Andra Cupran är till salu.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 20:09
av Remuz
Min LR SM visas 450km. Ingen aning om referens men jag kom till Norrköping 29mil med 6% kvar och snittade då 250Wh/km enligt bilden tidigare. Grovt räknat ger det 77kWh tillgängligt (290*250/0.94)

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 20:14
av Legato
Remuz skrev: 12 jan 2023 20:09
Min LR SM visas 450km. Ingen aning om referens men jag kom till Norrköping 29mil med 6% kvar och snittade då 250Wh/km enligt bilden tidigare. Grovt räknat ger det 77kWh tillgängligt (290*250/0.94)
Mmm, gör man en långkörning så kan man ju göra en sådan uppskattning. Vid snabb provkörning är det svårare.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 20:20
av toppo
Legato skrev: 12 jan 2023 19:35
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Ahh ok, och detta är alltså en siffra som ej varierar baserat på din körning, väder osv? I så fall är det nog som du säger BMSens uppskattning precis som i Teslan. Dock ganska grov om den bara visar i 10 km steg?

Verkar dock tyvärr inte bli någon PS2 denna gång. Vann auktion på KVD under reservation men säljaren ville inte sälja som det verkar.
Precis. Siffran i förardisplayen ändras inte beroende på hur man kör, det är appen i mittenskärmen som ändras efter förutsättningar. Jag har bara sett ändring i steg om 10 km.

Var det P2 för 537k som säljaren inte ville släppa?

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 20:34
av Legato
toppo skrev: 12 jan 2023 20:20
Legato skrev: 12 jan 2023 19:35
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Ahh ok, och detta är alltså en siffra som ej varierar baserat på din körning, väder osv? I så fall är det nog som du säger BMSens uppskattning precis som i Teslan. Dock ganska grov om den bara visar i 10 km steg?

Verkar dock tyvärr inte bli någon PS2 denna gång. Vann auktion på KVD under reservation men säljaren ville inte sälja som det verkar.
Precis. Siffran i förardisplayen ändras inte beroende på hur man kör, det är appen i mittenskärmen som ändras efter förutsättningar. Jag har bara sett ändring i steg om 10 km.

Var det P2 för 537k som säljaren inte ville släppa?
OK, tack!

Nej, det var faktiskt avsevärt bättre... 525k, fullutrustad med Performance (den som gick idag var utan Performance). Dock drygt 1000 mil mer än den ikväll.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jan 2023 22:54
av johanh
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Min LRDM visade också 400km vid 100% ny, eller 360km vid 90% som jag laddar till för det mesta utom vid långresor. Efter 1,5år/7500mil visar den nu 340km vid 90%.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 10:36
av martinot
Legato skrev: 12 jan 2023 20:04
Men har insett att vi behöver fyrhjulsdrivna bilar... Lutar åt M3P, PS2P eller möjligen ET5. :D

Audin ska tillbaka i maj. Den får tyvärr mest samla damm nu.
Senaste Cupran hamnar hos min mor och står avställd.
Andra Cupran är till salu.
Vill inte lägga mig i, men nyfiken vad vitsen är att ha en bil som står avställd?

Även om man vill vänta på 50 papp, är det inte mera lönsamt att faktiskt använda och ha nytta av bilen under tiden?

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 10:39
av Legato
martinot skrev: 13 jan 2023 10:36
Legato skrev: 12 jan 2023 20:04
Men har insett att vi behöver fyrhjulsdrivna bilar... Lutar åt M3P, PS2P eller möjligen ET5. :D

Audin ska tillbaka i maj. Den får tyvärr mest samla damm nu.
Senaste Cupran hamnar hos min mor och står avställd.
Andra Cupran är till salu.
Vill inte lägga mig i, men nyfiken vad vitsen är att ha en bil som står avställd?

Även om man vill vänta på 50 papp, är det inte mera lönsamt att faktiskt använda och ha nytta av bilen under tiden?
Vi är två med körkort i hushållet. Att ha fyra tillgängliga bilar istället för tre tillför tyvärr ingenting.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 10:46
av martinot
Legato skrev: 13 jan 2023 10:39
martinot skrev: 13 jan 2023 10:36
Legato skrev: 12 jan 2023 20:04
Men har insett att vi behöver fyrhjulsdrivna bilar... Lutar åt M3P, PS2P eller möjligen ET5. :D

Audin ska tillbaka i maj. Den får tyvärr mest samla damm nu.
Senaste Cupran hamnar hos min mor och står avställd.
Andra Cupran är till salu.
Vill inte lägga mig i, men nyfiken vad vitsen är att ha en bil som står avställd?

Även om man vill vänta på 50 papp, är det inte mera lönsamt att faktiskt använda och ha nytta av bilen under tiden?
Vi är två med körkort i hushållet. Att ha fyra tillgängliga bilar istället för tre tillför tyvärr ingenting.
Jag tänkte mest på din mor. Vad är vitsen för henne att skaffa en bil som endast står avställd? Har inte hon körkort?

Annars förstår jag vad du menar; ni verkar ha köpt galet många bilar. :D

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 11:11
av kallekula
Någon som avbrutit en Polestar beställning? Är väl inga problem förutom att man förlorar sina 1500 spänn? Det kommer bli en Model Y nu istället.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 11:19
av Legato
martinot skrev: 13 jan 2023 10:46
Legato skrev: 13 jan 2023 10:39
martinot skrev: 13 jan 2023 10:36
Legato skrev: 12 jan 2023 20:04
Men har insett att vi behöver fyrhjulsdrivna bilar... Lutar åt M3P, PS2P eller möjligen ET5. :D

Audin ska tillbaka i maj. Den får tyvärr mest samla damm nu.
Senaste Cupran hamnar hos min mor och står avställd.
Andra Cupran är till salu.
Vill inte lägga mig i, men nyfiken vad vitsen är att ha en bil som står avställd?

Även om man vill vänta på 50 papp, är det inte mera lönsamt att faktiskt använda och ha nytta av bilen under tiden?
Vi är två med körkort i hushållet. Att ha fyra tillgängliga bilar istället för tre tillför tyvärr ingenting.
Jag tänkte mest på din mor. Vad är vitsen för henne att skaffa en bil som endast står avställd? Har inte hon körkort?

Annars förstår jag vad du menar; ni verkar ha köpt galet många bilar. :D
Väldigt OT detta så detta blir mitt sista svar, men den ska till henne framöver när hennes leasing går ut på hennes i3a i mars. Tills dess är den avställd.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 18:16
av lawe
johanh skrev: 12 jan 2023 22:54
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Min LRDM visade också 400km vid 100% ny, eller 360km vid 90% som jag laddar till för det mesta utom vid långresor. Efter 1,5år/7500mil visar den nu 340km vid 90%.
Polestar ändrade beräkningen för guess-o-metern för några versioner sedan. Jag har för mig att den räknar enligt EPA nu.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 18:51
av Legato
lawe skrev: 13 jan 2023 18:16
johanh skrev: 12 jan 2023 22:54
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Min LRDM visade också 400km vid 100% ny, eller 360km vid 90% som jag laddar till för det mesta utom vid långresor. Efter 1,5år/7500mil visar den nu 340km vid 90%.
Polestar ändrade beräkningen för guess-o-metern för några versioner sedan. Jag har för mig att den räknar enligt EPA nu.
Precis som Tesla alltså.

Väldigt märkligt i båda fallen imo. Fattar inte varför man inte använder wltp för Europa.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 20:42
av Maw
lawe skrev: 13 jan 2023 18:16
johanh skrev: 12 jan 2023 22:54
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Min LRDM visade också 400km vid 100% ny, eller 360km vid 90% som jag laddar till för det mesta utom vid långresor. Efter 1,5år/7500mil visar den nu 340km vid 90%.
Polestar ändrade beräkningen för guess-o-metern för några versioner sedan. Jag har för mig att den räknar enligt EPA nu.
Det har väl varit EPA hela tiden.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jan 2023 23:19
av toppo
lawe skrev: 13 jan 2023 18:16
johanh skrev: 12 jan 2023 22:54
toppo skrev: 12 jan 2023 19:15
Legato skrev: 12 jan 2023 11:09
Kan man på något sätt se BMSens uppskattning av antalet tillgängliga kWh i en Polestar 2?

På Teslor kan man ju räkna om via antal km via batterisymbolen, men har PS2 någon motsvarande visning?

Ska troligen kika på en begagnad PS2a om ett par dagar.
Min LRDM visade tidigare 400km vid 100% SoC. Men efter ~1år/1500 mil ändrade den till 390km vid 100%. Detta verkar inträffa för samtliga, svårt att veta säkert men jag antar det beror på BMSens uppskattning.
Min LRDM visade också 400km vid 100% ny, eller 360km vid 90% som jag laddar till för det mesta utom vid långresor. Efter 1,5år/7500mil visar den nu 340km vid 90%.
Polestar ändrade beräkningen för guess-o-metern för några versioner sedan. Jag har för mig att den räknar enligt EPA nu.
Har du källa på det? Aldrig läst det förut, och inte uppfattat det så i min egen bil.

Re: Polestar 2

Postat: 14 jan 2023 22:52
av lawe
Den enda källa jag har på ändring är i Polestars changelog att de ändrade beräkningen i 1.4, men jag vill minnas att det hände nåt senare också (men kan ha fel). EPA range är 249 miles för DM = 400 km. När jag har 90% brukar GoM säga 350 eller 360 km vilket stämmer med EPA. Den borde alltså rapportera 400km vid 100%. Jag laddar nästa aldrig 100%, så jag har inte koll på vad GOM brukar vara då, men när jag köpte bilen (aug-20) rapporterade den hurtfriskt 450 (eller om det var 470..).

Är det någon som har koll på vad det brukar stå vid 100%?

Re: Polestar 2

Postat: 14 jan 2023 23:11
av Maw
lawe skrev: 14 jan 2023 22:52
Den enda källa jag har på ändring är i Polestars changelog att de ändrade beräkningen i 1.4, men jag vill minnas att det hände nåt senare också (men kan ha fel). EPA range är 249 miles för DM = 400 km. När jag har 90% brukar GoM säga 350 eller 360 km vilket stämmer med EPA. Den borde alltså rapportera 400km vid 100%. Jag laddar nästa aldrig 100%, så jag har inte koll på vad GOM brukar vara då, men när jag köpte bilen (aug-20) rapporterade den hurtfriskt 450 (eller om det var 470..).

Är det någon som har koll på vad det brukar stå vid 100%?
När min var ny eller nästsn ny för 18 mån sedan stod det 400 km. Tror jag hade något mer första månaden. Sen några månader tillbaka har det sjunkit till först 390 och nu 380 km vid 100%. Förmodar att det är pga degradering i batteriet. Har snart kört 6000 mil. Den vetkliga räckvidden är dock högre nu än när den var ny pga av de effrktiviseringar som införts via OTA.

Det är väl däremot ingen guessometer egtersom den inte tar hänsyn till hur man kör.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jan 2023 07:50
av lawe
Jag tror inte den är så smart att den reagerar på batteridegradering. Isf borde den reagera på körsätt, temperatur etc. Det är nog bara laddprocent * 75kWh / 1,9 (eller nåt i den stilen).

Re: Polestar 2

Postat: 15 jan 2023 09:05
av toppo
Vad tror du den reagerar på då? En ny LRDM visar 400km/100% och 360km/90% och linjärt i förhållande till SoC (200km/50% osv). Efter en tid justeras detta nedåt, som min som numera visar 390km/100% och 350km/90%. Jag har svårt att förklara det på något annat sätt än att den uppskattar tillgänglig kapacitet.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jan 2023 09:12
av OfarligTesla
lawe skrev: 15 jan 2023 07:50
Jag tror inte den är så smart att den reagerar på batteridegradering. Isf borde den reagera på körsätt, temperatur etc. Det är nog bara laddprocent * 75kWh / 1,9 (eller nåt i den stilen).
Tror garanterat den har koll på estimerad tillgänglig kapacitet i batteriet, är nog snarare "batterikapacitet" / "konstant för Wh/km" som är beräkningen. Det är så t.ex. Tesla gör, andra elbilar som inte visar fast räckvidd enligt en konstant tar ju samma beräkning men där konstanten byts ut mot senaste tiden genomsnittliga förbrukning.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jan 2023 17:52
av lawe
toppo skrev: 15 jan 2023 09:05
Vad tror du den reagerar på då? En ny LRDM visar 400km/100% och 360km/90% och linjärt i förhållande till SoC (200km/50% osv). Efter en tid justeras detta nedåt, som min som numera visar 390km/100% och 350km/90%. Jag har svårt att förklara det på något annat sätt än att den uppskattar tillgänglig kapacitet.
Eftersom den är så korkad att sen säger 350-360km vid 90% och minus 20 grader så tror jag inte det är så mycket intelligens inbyggt i algoritmen. Det sker förändringar är det nog snarare ändringar i kod mellan versioner. Det har hänt tidigare. Men jag spekulerar förstås. Personligen skulle jag hellre vara utan GOM eftersom det är en helt värdelös uppgift. Jag skulle hellre se kWh kvar i batteriet så det blir enklare att huvudräkna.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jan 2023 18:11
av Dafro
lawe skrev: 15 jan 2023 17:52
toppo skrev: 15 jan 2023 09:05
Vad tror du den reagerar på då? En ny LRDM visar 400km/100% och 360km/90% och linjärt i förhållande till SoC (200km/50% osv). Efter en tid justeras detta nedåt, som min som numera visar 390km/100% och 350km/90%. Jag har svårt att förklara det på något annat sätt än att den uppskattar tillgänglig kapacitet.
Eftersom den är så korkad att sen säger 350-360km vid 90% och minus 20 grader så tror jag inte det är så mycket intelligens inbyggt i algoritmen. Det sker förändringar är det nog snarare ändringar i kod mellan versioner. Det har hänt tidigare. Men jag spekulerar förstås. Personligen skulle jag hellre vara utan GOM eftersom det är en helt värdelös uppgift. Jag skulle hellre se kWh kvar i batteriet så det blir enklare att huvudräkna.
Måhända för P2 men i E-tron funkar GOM riktigt bra så den vill jag inte vara utan. Vem orkar sitta och räkna när man kör bil. Visst jag brukar kolla differens mellan avstånd till mål i nav och gom men det är ju inte så avancerat.