Sida 219 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 12:14
av Bjelke
http://www.svenskverkstad.se/fordonsind ... -osakerhet

Det var många saker som känns som att det är lätt att tro att man har koll på läget när man kanske ändå inte har det alls, tex det här
"Branschens ledande befattningshavare pekar ut Toyota som det varumärke som är bäst positionerat för framtida framgång, följt av BMW och Tesla."
Jag skulle vilja påstå att Toyota ligger sämst till, eller iaf mycket dåligt...

Men det var många saker som kändes som att dom som sitter i ledande befattningar kanske inte riktigt är medvetna om vad som komma skall, utan vill gärna
tro att dom är på rätt spår och gör allt rätt medans dom i praktiken riskerar att få äta upp sina hattar, vi har ju redan sett och hört en hel del uttalanden på det temat, och
det här förstärker den känslan.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 12:34
av Geni87
Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/fordonsind ... -osakerhet

Det var många saker som känns som att det är lätt att tro att man har koll på läget när man kanske ändå inte har det alls, tex det här
"Branschens ledande befattningshavare pekar ut Toyota som det varumärke som är bäst positionerat för framtida framgång, följt av BMW och Tesla."
Jag skulle vilja påstå att Toyota ligger sämst till, eller iaf mycket dåligt...

Men det var många saker som kändes som att dom som sitter i ledande befattningar kanske inte riktigt är medvetna om vad som komma skall, utan vill gärna
tro att dom är på rätt spår och gör allt rätt medans dom i praktiken riskerar att få äta upp sina hattar, vi har ju redan sett och hört en hel del uttalanden på det temat, och
det här förstärker den känslan.
Så kan man ju se det, och jag är beredd att hålla med om att Toyota känns illa ute. I alla fall om man går efter vad som är känt, de verkar väldigt negativa till allt annat än "självladdande" hybrider och bränsleceller. Å andra sidan har de också placerat Tesla som nummer tre, det visar ju ändå på något sätt att de absolut är medvetna om vart vi är på väg. Det nämns också att lagar och policys mer och mer kommer styra vart teknikutvecklingen tar vägen, där tror jag de har helt rätt om man tittar på utsläpp och AD.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 12:46
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/fordonsind ... -osakerhet

Det var många saker som känns som att det är lätt att tro att man har koll på läget när man kanske ändå inte har det alls, tex det här
"Branschens ledande befattningshavare pekar ut Toyota som det varumärke som är bäst positionerat för framtida framgång, följt av BMW och Tesla."
Jag skulle vilja påstå att Toyota ligger sämst till, eller iaf mycket dåligt...

Men det var många saker som kändes som att dom som sitter i ledande befattningar kanske inte riktigt är medvetna om vad som komma skall, utan vill gärna
tro att dom är på rätt spår och gör allt rätt medans dom i praktiken riskerar att få äta upp sina hattar, vi har ju redan sett och hört en hel del uttalanden på det temat, och
det här förstärker den känslan.
Så kan man ju se det, och jag är beredd att hålla med om att Toyota känns illa ute. I alla fall om man går efter vad som är känt, de verkar väldigt negativa till allt annat än "självladdande" hybrider och bränsleceller. Å andra sidan har de också placerat Tesla som nummer tre, det visar ju ändå på något sätt att de absolut är medvetna om vart vi är på väg. Det nämns också att lagar och policys mer och mer kommer styra vart teknikutvecklingen tar vägen, där tror jag de har helt rätt om man tittar på utsläpp och AD.
Nja, det kan nog tyckas en hel del om hur Toyota har valt väg framåt med sina laddhybrider. De är ju trots allt världens största tillverkare av bilar (fortfarande?). Jag är övertygad om att de har en plan där de ställer om till rena elbilar så fort som de känner av att det inte går att sälja hybrider längre. Vi entusiaster har ju en relativt snäv omvärdesbild och tror att alla är som oss :) Men de flesta köper faktiskt en hybrid, istället för en ren elbil. Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 13:55
av Laban
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 13:58
av zyax
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.

Håller med till 100%.
Själv hoppas jag på att det införs zoner där man inte får ha sin förbränningsmotor på alls. Spelar egentligen inte någon roll var i världen detta görs, bara Toyota och andra hybridtillverkare säljer bilar där så att de får krypa till korset och erkänna att det inte går att stänga av motorn inom dessa zoner.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 14:40
av Geni87
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.
Om de har haft någon nytta av det rent tekniskt är självklart svaret på frågan ja. :) Sen finns det ju andra aspekter.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 14:58
av Jeppe_E
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.
Nej, nu missförstod du mig. Lika enkelt som Toyota växlade över till hybrider, lika enkelt växlar de över till ren eldrift. Det handlar inte om nytta, utan mer om handlingskraft. Helt övertygad om att det sitter ett gäng Japaner inslåta i ett rum och bygger elbilar. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 15:05
av Jeppe_E
zyax skrev:
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.

Håller med till 100%.
Själv hoppas jag på att det införs zoner där man inte får ha sin förbränningsmotor på alls. Spelar egentligen inte någon roll var i världen detta görs, bara Toyota och andra hybridtillverkare säljer bilar där så att de får krypa till korset och erkänna att det inte går att stänga av motorn inom dessa zoner.
Men det kravet är ju inte kopplat till försäljning av en specifik motor. Det finns mängder av människor som aldrig någonsin kommer att köra in i en miljözon. Världen är lite större än så, faktiskt :)
Det handlar ju om vad kunderna köper. Om det finns köpkraft, så finns det incitament att tillverka bilar.

Så, även om vi elbilsnördar står på barrikaderna och bankar på stora trumman, så är jag fortfarande övertygad om att den stora massan av bilister kommer att köra en bil med fossilmotor, i minst 10-15 år till. Sen kommer förstås statiskerna att gömma sig bakom ordet miljöbil eller elbil och klumpa ihop dessa oavsett. Så kan man påvisa att nu 2022 minsann, är det fler som kör elbil/miljöbil än fossilbil.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 15:24
av zyax
Jeppe_E skrev:
zyax skrev:
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Trenden är ju väldigt tydlig, att hybriderna ökar mer än vad rena elbilar gör (som just nu har en mer linjär utveckling). Tittar man på fossilmotorns livslängd så är det inte panik med att fortsätta sälja hybrider i 5-6 år till. Det kommer alltid att finnas kunder. Det är ju först när de rena elbilarna är så pass billiga att tillverka, som alla kommer att välja det i första hand.
Att göra en hybrid kräver nog ingen större investering för Toyota i dagsläget. Så även om det kan ses som en trend så är väl frågan om Toyota har någon nytta av det deras hybriddrift när bilarna ska elektrifieras helt. Som det ser ut i dagsläget så är väl svaret på det nej.

Håller med till 100%.
Själv hoppas jag på att det införs zoner där man inte får ha sin förbränningsmotor på alls. Spelar egentligen inte någon roll var i världen detta görs, bara Toyota och andra hybridtillverkare säljer bilar där så att de får krypa till korset och erkänna att det inte går att stänga av motorn inom dessa zoner.
Men det kravet är ju inte kopplat till försäljning av en specifik motor. Det finns mängder av människor som aldrig någonsin kommer att köra in i en miljözon. Världen är lite större än så, faktiskt :)
Det handlar ju om vad kunderna köper. Om det finns köpkraft, så finns det incitament att tillverka bilar.

Så, även om vi elbilsnördar står på barrikaderna och bankar på stora trumman, så är jag fortfarande övertygad om att den stora massan av bilister kommer att köra en bil med fossilmotor, i minst 10-15 år till. Sen kommer förstås statiskerna att gömma sig bakom ordet miljöbil eller elbil och klumpa ihop dessa oavsett. Så kan man påvisa att nu 2022 minsann, är det fler som kör elbil/miljöbil än fossilbil.
Kravet är inte kopplat till en specifik motor, men Toyota har bevisat att man med nuvarande hybridteknik inte kan stänga av motorn. Och det spelar inte någon roll om vissa människor aldrig kommer köra in i en miljözon. Säg att detta införs i Peking om några år, kan då Toyota strunta i att sälja bilar till Peking-området, jag tror att de faktiskt skulle sätta sig ner och bygga en ny bil trots att man kan fortsätta köra någon hybridskit i Ulan Bator.

Vi kommer köra med fossilbilar tills dess att det inte är ekonomiskt försvarbart längre. I vårt land kommer den gränsen snart vara nådd...

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 15:46
av Svenssons
Toyota verkar inte vara särskilt stora där det finns incitament för elbilar som t.ex här i Sverige eller Norge. De lär inte heller klara av kraven på den kinesiska marknaden i närtid för egen maskin. Visst kommer de kunna fortsätta att vara stora i många länder där elbilar inte har fått fotfäste men det ser ut som att de tappar marknadsandelar på flera andra viktiga marknader.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 16:15
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Toyota verkar inte vara särskilt stora där det finns incitament för elbilar som t.ex här i Sverige eller Norge. De lär inte heller klara av kraven på den kinesiska marknaden i närtid för egen maskin. Visst kommer de kunna fortsätta att vara stora i många länder där elbilar inte har fått fotfäste men det ser ut som att de tappar marknadsandelar på flera andra viktiga marknader.
Hur ser du se siffrorna?
Är lite nyfiken på just Toyota då de har en del svårflörtade fan’s som beundrar deras hybrid-bilar?

Blev ofrivilligt klick-bete då jag höll med en person om att de ligger ljusår efter Tesla.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 16:27
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Toyota verkar inte vara särskilt stora där det finns incitament för elbilar som t.ex här i Sverige eller Norge. De lär inte heller klara av kraven på den kinesiska marknaden i närtid för egen maskin. Visst kommer de kunna fortsätta att vara stora i många länder där elbilar inte har fått fotfäste men det ser ut som att de tappar marknadsandelar på flera andra viktiga marknader.
Hur ser du se siffrorna?
Är lite nyfiken på just Toyota då de har en del svårflörtade fan’s som beundrar deras hybrid-bilar?

Blev ofrivilligt klick-bete då jag höll med en person om att de ligger ljusår efter Tesla.

Det går ju ingen nöd på dem
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/ - 675.000 bilar i EU 2017, vilket är mer än dubbelt så många som Volvo, men mindre än både Audi & Ford t.ex.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 19:18
av Verdi

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 20:55
av ovelundkvist
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 21:04
av Verdi
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Visste inte ens att det fanns X med gamla fronten?

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 21:06
av Remuz
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Visste inte ens att det fanns X med gamla fronten?
Det fanns bara innan produktionen startade :)

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 21:12
av Tars
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Den sänaste. Bild

Re: Artikel i media

Postat: 14 jan 2019 21:37
av Jeppe_E
Tars skrev:
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Den sänaste. Bild
Shit vilken val. Tur att de inte släppte ut den på marknaden. Påminner mycket om en valhaj :)

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 05:34
av Laban
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 06:56
av Bjelke
Cadillacs elbil kommer nog att få minst lika bra CV-värde som Jaguaren, dom kanske tom sätter nytt rekord ser det ut som...

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-c ... il-6944598

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 08:41
av Jeppe_E
Laban skrev:
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Nä, det beror ju helt på var man kör (som jag förstått det). Hade jag kört en sådan med min jobbpendling, så hade den gått 5-10% på el, resten med fossil. :roll:

Den dricker enligt Toyota själv 0,45... Men det antagandet bygger förstås på en del stadskörning.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 11:13
av Geni87
Bjelke skrev:
Cadillacs elbil kommer nog att få minst lika bra CV-värde som Jaguaren, dom kanske tom sätter nytt rekord ser det ut som...

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-c ... il-6944598
GM... mjeeee...

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 11:28
av Geni87
VW har släppt lite mer info kring produktionen av kommande elbilar. Totalt 8 fabriker ska vara redo för tillverkning av elbilar 2022.

Zwickau, Tyskland - från 2019
Emden, Tyskland - från 2022
Hannover, Tyskland - från 2022
Dresden, Tyskland - ?
Mlada Boleslav, Tjeckien - ?
Anting, Kina - ?
Foshan, Kina - ?
Chattanooga, USA - 2022

Utöver det så har ju Audis fabrik i Bryssel, Belgien byggts om för elbilsproduktion och Porsches fabrik i Zuffenhausen, Tyskland kommer producera Taycan och andra varianter. Sen lär säkert mer tillkomma.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sk ... lar-i-usa/

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sa ... mer-pa-el/

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 11:42
av Jerker
Geni87 skrev:
VW har släppt lite mer info kring produktionen av kommande elbilar. Totalt 8 fabriker ska vara redo för tillverkning av elbilar 2022.

Zwickau, Tyskland - från 2019
Emden, Tyskland - från 2022
Hannover, Tyskland - från 2022
Dresden, Tyskland - ?
Mlada Boleslav, Tjeckien - ?
Anting, Kina - ?
Foshan, Kina - ?
Chattanooga, USA - 2022

Utöver det så har ju Audis fabrik i Bryssel, Belgien byggts om för elbilsproduktion och Porsches fabrik i Zuffenhausen, Tyskland kommer producera Taycan och andra varianter. Sen lär säkert mer tillkomma.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sk ... lar-i-usa/

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sa ... mer-pa-el/
Nice! Liket rör på sig! :mrgreen:

Re: Artikel i media

Postat: 15 jan 2019 14:01
av Laban
Jerker skrev:
Nice! Liket rör på sig! :mrgreen:
Det rör på sig och framförallt med intressanta bilmodeller, exteriört, interiört, laddmässigt (e-Tron). Men det ska bli intressant att se hur de hanterar samtidig produktion av fossilbilarna.