Sida 218 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2020 22:59
av Hertsh
Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2020 23:30
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.
Jag skulle räkna med minst 45kWh/100km under dessa förutsättningar. När vi drar husvagnen på sommarn (1000kg vagn, två personer, två hundar, lite packning) räknar jag med 40kWh/100km.
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2020 23:40
av Svenssons
Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 11:29
av Robertrimmevik
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 11:37
av taliz
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 12:38
av Robertrimmevik
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 13:22
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 13:30
av macky
Hertsh skrev:
Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Functions on demand. Det är audis senaste grej för att tjäna mer pengar. ;) På e-tron och en del andra senare modeller så finns hårdvara på plats på alla bilar (ex matrix-led, apple-carplay, parkeringsassistent) men antingen betalar du för tillvalet vid köp eller så kan du aktivera efteråt. Det kan göras med olika löptider och kostar därefter. För min del så har jag väntat på matrix-led och det tog ett år innan tjänsten kom igång. Bättre sent än aldrig.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 14:07
av Martin E-tron
Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.

För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

Ger mig inget att ha den effekten.. :cry:

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 14:28
av Off Grid Byggaren
Martin E-tron skrev:
Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.

För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

Ger mig inget att ha den effekten.. :cry:
Jag kör mycket på landsvägar i skogarna, och då funkar det väldigt bra.

Det är ju på vägar helt utan gatubelysning som matrix aktiveras

Vet inte hur kurvljusen funkar utan matrix, men mina kurvljus funkar också bra på små kringliga skogsbilsvägar.

Ibland känns det som jag hamnat i Jurassic park på mina tjänsteresor.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 14:52
av dd88
Även om vi bor 10 minuter utanför Göteborg så är Matrix ett måste, funktionen är igång från det att vi kör på påfartsrampen till att man är nere i stan, blir ett tunnelseende utan. Man ser rätt mycket faror lurandes vid vägkanten som man inte hade sett annars när man kör på mindre vägar, även kurvljuset på kurviga vägar är grymt.

För mig är det en säkerhetsfråga, en symbolisk summa för 6 månader är det lätt värt.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 14:56
av Martin E-tron
säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka :)

Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.

Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..

När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 16:40
av Robertrimmevik
[/quote]
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)[/quote]

Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.[/quote]


Spårvidden skiljer markant, men betydligt mindre och små hjul tycker jag ändå borde vara en fördel.

Är rätt bra på ecodriving så det är en förutsättning som jag glömde ta med i mitt scenario från början.
Men jag får för mig att Mati's 4.0kWh/mil med husvagn också innefattar mestadels ecodriving.

Kör också sportläget och utan farthållare för att hålla nere förbrukningen.
Gillar inte farthållaren på e-tron. Den är så himla restriktiv. Gasar inte upp till ursprungsläget efter en hastighetsnedsättning. Sjukt irriterande lika bra att köra själv. Vilket jag dock inte har något emot.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 16:52
av LasseTM
Off Grid Byggaren skrev:

Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 17:29
av Off Grid Byggaren
LasseTM skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
Är det långa branta nedförsbackar och tyngre släp, då blir det lätt höga hastigheter med frirullning. Finns även risk att släpet börja vobbla, så lite låg regen för att hålla igen farten lite kan nog vara bra.

Men oftast frirullar jag helt, väldigt långa sträckor. Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
GRAV_1.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 18:00
av Nilp
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 18:04
av LasseTM
Nilp skrev:
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
DAB är trevligt i städerna, lite bättre ljudkvalitet men tycker det dör rätt fort utanför städer

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 18:07
av Moelito
Martin E-tron skrev:
säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka :)

Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.

Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..

När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra ;)
Ah, vi får kanske ta en eTron v-vik träff om vi sammanstrålar och syncar med familjebesöken. Verkar finnas en 50 kW laddare vid den gamla sjömacken (preem) vid Stenhamra. Given träffpunktBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2020 19:48
av macky
Nilp skrev:
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2020 08:03
av HelectriC
Martin E-tron skrev:
Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.

För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

Ger mig inget att ha den effekten.. :cry:
Är du säker på att allt är som det ska då? Eller så är det märkesbundet. På eGolfen går de aldrig på, jag tror jag har sett de funka 1 gång eller nåt. På Polestar funkar de hela tiden, från 20km/h och uppåt. Fantastisk hjälpsamt på alla sorters vägar. Helt klart ett av de bästa tillbehör jag någonsin haft.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2020 08:38
av Bjelke
macky skrev:
Nilp skrev:
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.
I Sverige är helt klart DAB ett storstadsfenomen och trevligt när det är tillgängligt, men utanför dessa ”22%-områden”
fyller det såklart ingen funktion och då är väl streamingmetoder alternativet om man absolut måste ha det digitalt...
Det känns lite som att DAB är poänglöst numera, dvs ger inget direkt mervärde när 3G och 4G osv ger motsvarande
funktionalitet och täcker typ hela Sverige.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2020 08:52
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
Teoretiskt ja. Åtminstone utan släp funkar det så.
Gasa innan backen. Låt bilen bli långsammare in den mån den vill när det går uppför, dvs kompensera inte för hastighetsförlusten. Låt sedan bilen rulla nedför utan regen.
Lite förenklat. Det beror såklart på terrängen och funkar inte alltid.

Angående körning med husvagn så har jag en gång varit uppe i 45kWh/100km. Då var det strax över nollgradigt, men torra vägar och strålande solsken. Och en höjdskillnad på ungefär 200 m eller så.
I somras lyckades jag komma ner till drygt 30kWh/100km. Och det berodde nog främst på att det var 20 grader ute och att jag körde långsamt på små 70-vägar. Hastigheten är allt.
Husvagnen väger f ö knappt 1000kg och är ganska liten.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2020 12:18
av Gustafsson
I Norge är nog FM-nätet nedstängt. Så DAB kan vara bra att ha.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2020 13:42
av taliz
DAB är rätt smutt ja, mkt bättre ljudkvalitet.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2020 09:15
av jeppe_sthlm
Vet inte om jag håller med om att DAB har speciellt bra kvalitet. Höga frekvenser blir mosade. Det är för låg bitrate. Föredrar internetradio alla dagar i veckan