Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2020 22:59
Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.mati skrev:Jag skulle räkna med minst 45kWh/100km under dessa förutsättningar. När vi drar husvagnen på sommarn (1000kg vagn, två personer, två hundar, lite packning) räknar jag med 40kWh/100km.Robertrimmevik skrev:Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.taliz skrev:Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.Robertrimmevik skrev:Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.taliz skrev:Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Functions on demand. Det är audis senaste grej för att tjäna mer pengar.Hertsh skrev:Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Jag kör mycket på landsvägar i skogarna, och då funkar det väldigt bra.Martin E-tron skrev:Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.
För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del
Ger mig inget att ha den effekten..
Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.Off Grid Byggaren skrev:
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.
Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.
25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Är det långa branta nedförsbackar och tyngre släp, då blir det lätt höga hastigheter med frirullning. Finns även risk att släpet börja vobbla, så lite låg regen för att hålla igen farten lite kan nog vara bra.LasseTM skrev:Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.Off Grid Byggaren skrev:
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.
Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.
25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
DAB är trevligt i städerna, lite bättre ljudkvalitet men tycker det dör rätt fort utanför städerNilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.
Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Ah, vi får kanske ta en eTron v-vik träff om vi sammanstrålar och syncar med familjebesöken. Verkar finnas en 50 kW laddare vid den gamla sjömacken (preem) vid Stenhamra. Given träffpunktMartin E-tron skrev:säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka![]()
Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.
Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..
När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra
Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.Nilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.
Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Är du säker på att allt är som det ska då? Eller så är det märkesbundet. På eGolfen går de aldrig på, jag tror jag har sett de funka 1 gång eller nåt. På Polestar funkar de hela tiden, från 20km/h och uppåt. Fantastisk hjälpsamt på alla sorters vägar. Helt klart ett av de bästa tillbehör jag någonsin haft.Martin E-tron skrev:Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.
För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del
Ger mig inget att ha den effekten..
I Sverige är helt klart DAB ett storstadsfenomen och trevligt när det är tillgängligt, men utanför dessa ”22%-områden”macky skrev:Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.Nilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.
Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Teoretiskt ja. Åtminstone utan släp funkar det så.Off Grid Byggaren skrev:Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?