Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har aldrig haft en bil tidigare där bilen och däcken kommunicerar. Kan vilken kapabel däckfirma som helst skifta däcken och kalibrera eller vad det kan tänkas heta? Eller är det bara Hyundai som förstår sig på Hyundai's setup med bil och däck? Eller ännu bättre, kan man skifta däcken hemma själv och sedan bara glida in till en däckfirma och få hjälp med elektroniken? Jag gillar att skifta däcken på bilen själv, det är en av de få saker jag faktiskt förstår mig på med bilar 

Behövs ingen inställning i bilen vid hjulskifte, du kan lugnt byta hemma.Chilla skrev:Jag har aldrig haft en bil tidigare där bilen och däcken kommunicerar. Kan vilken kapabel däckfirma som helst skifta däcken och kalibrera eller vad det kan tänkas heta? Eller är det bara Hyundai som förstår sig på Hyundai's setup med bil och däck? Eller ännu bättre, kan man skifta däcken hemma själv och sedan bara glida in till en däckfirma och få hjälp med elektroniken? Jag gillar att skifta däcken på bilen själv, det är en av de få saker jag faktiskt förstår mig på med bilar
Elbilist sedan 2014
Då har min bil lämnats in hos en hudterapeut. Den ska behandlas i helgen och på söndag eftermiddag är den klar (och jag trodde att det är bara jag som inte kan skilja mellan jobb och privatliv
)
Brilliant Care heter behandlingen. Få se hur det blir.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänker du på däcktrycksmätare så har det varit obligatoriskt på bilar enligt ett lagkrav av EU sedan väldigt många år (tror det infördes 2014).Chilla skrev:Jag har aldrig haft en bil tidigare där bilen och däcken kommunicerar.
Dock så är det inget nationellt krav, vilket innebär att även om alla nya bilar inom EU har det, så är det inget svenskt lagkrav att de underhålls, och därmed inte heller något som besiktningen bryr sig om att kontrollera.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Många bilar har inga däcktryckssensorer utan de använder sig av ABS-givarna. Ett däck utan luft har en mindre omkrets och det registreras då av bilens mjukvara och tolkas som en punktering.martinot skrev:Tänker du på däcktrycksmätare så har det varit obligatoriskt på bilar enligt ett lagkrav av EU sedan väldigt många år (tror det infördes 2014).Chilla skrev:Jag har aldrig haft en bil tidigare där bilen och däcken kommunicerar.
Dock så är det inget nationellt krav, vilket innebär att även om alla nya bilar inom EU har det, så är det inget svenskt lagkrav att de underhålls, och därmed inte heller något som besiktningen bryr sig om att kontrollera.
Ioniq 5 har dock sensorer i hjulen, den kan således redovisa däcktrycket i displayen. Jag vet däremot inte vad ett är för sensorer. Är det nån form av standard som en däckkrängare kan fixa? Eller är det Hyundai special special?
Bilen kommer levereras med sommardäck så eventuellt skift blir inte förrän till hösten. Då har jag säkert glömt och kommer att fråga igen. Tack tack!
Ah va kul jag hade min inlämnad nu i tisdags till torsdag, blev nått som heter arcticlean keramisk lackskydd, ser bra ut! Gjorde även en behandling på rutorna runt om och på sätena ( har de ljusa ) samt måla de exxxxtremt STORA emblemen vita vilket ser mycket bättre ut på bilen. Tänkte jag skulle behandla fälgarna själv, känns som ett lagom projekt för migmati skrev:Då har min bil lämnats in hos en hudterapeut. Den ska behandlas i helgen och på söndag eftermiddag är den klar (och jag trodde att det är bara jag som inte kan skilja mellan jobb och privatliv)
Jag har även införskaffat en sån här
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B09G9KPX ... UTF8&psc=1
Och fan va rolig den e, du får trådlös carplay men så mycket där är, passar bilen som handen i handsken, kolla Netflix, youtube, Plex ja vad som och fäll tillbaka stolen när du laddar så kan man inte ha det bättre. Eller ha tesla Björn i bakgrunden när man kör……. Super nöjd och kan rekommendera den starkt
Och vill man nörda så kan man koppla sin odb direkt till den lådan så man kan se allt som händer i bilen direkt på skärmen , odb dongel ska införskaffas snart.
Köpte även några usb lampor som lyser upp där det saknas belysning, typ bak vid fötterna och i utrymmet mellan framsätena, går att få i samma kulör som den du valt i bilen via knapp på själva lampan, super nöjd med de också
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B09G9KPX ... UTF8&psc=1
Och fan va rolig den e, du får trådlös carplay men så mycket där är, passar bilen som handen i handsken, kolla Netflix, youtube, Plex ja vad som och fäll tillbaka stolen när du laddar så kan man inte ha det bättre. Eller ha tesla Björn i bakgrunden när man kör……. Super nöjd och kan rekommendera den starkt
Och vill man nörda så kan man koppla sin odb direkt till den lådan så man kan se allt som händer i bilen direkt på skärmen , odb dongel ska införskaffas snart.
Köpte även några usb lampor som lyser upp där det saknas belysning, typ bak vid fötterna och i utrymmet mellan framsätena, går att få i samma kulör som den du valt i bilen via knapp på själva lampan, super nöjd med de också
Nja det är ju mer tillverkare som har TPMS sensorer än mäter via ABS-givaren. TPMS (sensorer i fälgen) är något alla som håller på med däck skall kunna hantera. Sjukt dyrt och onödigt system, speciellt när batteriet tar slut och alla sensorer måste bytas. BLÄÄÄ till det säger jag bara.mati skrev:Många bilar har inga däcktryckssensorer utan de använder sig av ABS-givarna. Ett däck utan luft har en mindre omkrets och det registreras då av bilens mjukvara och tolkas som en punktering.martinot skrev:Tänker du på däcktrycksmätare så har det varit obligatoriskt på bilar enligt ett lagkrav av EU sedan väldigt många år (tror det infördes 2014).Chilla skrev:Jag har aldrig haft en bil tidigare där bilen och däcken kommunicerar.
Ioniq 5 har dock sensorer i hjulen, den kan således redovisa däcktrycket i displayen. Jag vet däremot inte vad ett är för sensorer. Är det nån form av standard som en däckkrängare kan fixa? Eller är det Hyundai special special?
Intressant. Jag antar att man kopplar den till USB uttaget där framme?Macki skrev:
Precis, funkar sjukt bra! Och man kan svara och lägga på samtal med knappen på ratten texmati skrev:Intressant. Jag antar att man kopplar den till USB uttaget där framme?Macki skrev:
Såg mig tvungen att beställa en likadan. Den fungerar ju troligen även i vår e-Golf. Då blir det maximalt utnyttjande.Macki skrev:Precis, funkar sjukt bra! Och man kan svara och lägga på samtal med knappen på ratten texmati skrev:Intressant. Jag antar att man kopplar den till USB uttaget där framme?Macki skrev:

Macki: vad var det för lampor du talade om?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B094NKCR ... UTF8&psc=1PapaD skrev:Macki: vad var det för lampor du talade om?
Dessa köpte jag, matchar bra med vilken kulör du väljer, ska lägga upp lite bilder ikväll
Då var bilen klar med lackförseglingen. Städad och fin invändigt också. Himla fint blev det. Lacken är glashal nu. Enligt den som gjorde behandlingen räcker det i princip att ställa den i regnet för att smutsen ska rinna av igen. Nåväl vi får se, jag är nöjd om jag slipper hålla på med vax och massa avfettning framöver.
Kul att det blev så bra!mati skrev:Då var bilen klar med lackförseglingen. Städad och fin invändigt också. Himla fint blev det. Lacken är glashal nu. Enligt den som gjorde behandlingen räcker det i princip att ställa den i regnet för att smutsen ska rinna av igen. Nåväl vi får se, jag är nöjd om jag slipper hålla på med vax och massa avfettning framöver.

Själv är det snart dags för mig att vårtvätta bilen - första gången jag tvättar den sedan jag köpte den förra året.
Vax, etc. är överkurs för mig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ska bli kul att höra hur det går senaremati skrev:Då var bilen klar med lackförseglingen. Städad och fin invändigt också. Himla fint blev det. Lacken är glashal nu. Enligt den som gjorde behandlingen räcker det i princip att ställa den i regnet för att smutsen ska rinna av igen. Nåväl vi får se, jag är nöjd om jag slipper hålla på med vax och massa avfettning framöver.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Så här blev emblemen, hade gärna tagit bort de helt men tyvärr så var de nedsänkta i huv och baklucka men tyckte det blev bra mycket bättre än de kromade.
Snyggt. Hur får man till det såhär bra? Går den att plocka bort så man kan lacka den?
Precis, han som la lackskyddet plocka av båda emblemen, slipa, grunda och lacka de vita sen satte han tillbaka de.mati skrev:Snyggt. Hur får man till det såhär bra? Går den att plocka bort så man kan lacka den?
Tror han tog 600:- för båda
Här är några av kulörerna från usb lampan som man ser i den nedre delen av bilden, tycker de passar bra med kulörerna med bilens ambient ljus, går även att dimma om man tycker de är för starkt ljus.
Så här har jag det, så bild från både fram mellan sätena och bak vid fötterna
Gjorde en liten video på hur den här carlinkit dosan funkar i bilen och som ni kommer att se så svarar den fort och fungerar fint med bilen! Stödjer hög upplösning och går att få fullskärm i tex Plex och om man vill så funkar den även vid körning. Ska köpa en obd dongel och se om man kan få den att funka med carlink samt tänkte kolla om man kan koppla en handkontroll till för att spela lite spel…..
Ska tilläggas att jag beställde hem ett extra simkort som sitter i dosan med eget internet.
Sen kopplar min mobil (iPhone) uppe sig väldigt fort till den också
Super nöjd rekommenderas starkt
Ska tilläggas att jag beställde hem ett extra simkort som sitter i dosan med eget internet.
Super nöjd rekommenderas starkt
Tack för videon. Jag har ett extra SIM som jag tidigare hade i min e-tron för att få internet i bilen. Det kommer vara perfekt för carlinkit dosan. Problemet är att jag har lagt SIM kortet på ett väldigt bra ställe när jag tömde e-tronen i höstas (med andra ord så hittar jag inte det nu).Macki skrev:Gjorde en liten video på hur den här carlinkit dosan funkar i bilen och som ni kommer att se så svarar den fort och fungerar fint med bilen! Stödjer hög upplösning och går att få fullskärm i tex Plex och om man vill så funkar den även vid körning. Ska köpa en obd dongel och se om man kan få den att funka med carlink samt tänkte kolla om man kan koppla en handkontroll till för att spela lite spel…..
Super nöjd rekommenderas starkt.