Sida 217 av 231

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 12:33
av martinot
ObscureEconomist skrev:
Det är väl jättebra att en av världens största biltillverkare får till Plug and charge som standard så att det blir lättare för folk att ladda elbilar. Like it or not så säljer VW-koncernen mest elbilar i Sverige nu och det är en mer praktisk bil för gemene man. MEB plattformen verkar till dags dato ligga på en marknadsandel runt 25%.
Det är enbart positivt att Plug & Charge kommer. Ju fler tillverkare som får det, ju bättre och enklare för alla.

Appar, kort och brickor är skitlösningar. :(

Plug & Charge eller vanliga kredit/betalkort är det som gäller.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 13:07
av Blipblop
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 13:12
av Mickep
Det är väl jättebra, men de har enligt mig några saker till jag vill ha fixat. (bla dragkrok på id3).
Snabbare laddning är trevligt. hoppas de kan komma ytterligare. väntar på 175 kW uppdateringen. Men peak har ju egentligen ingen betydelse om den är kort det viktigast är tiden det tar att få 10-80%.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 14:56
av Dexter
Blipblop skrev:
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
"The time will tell"
Tydligen inte i Norge.

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 16:48
av chaffis75
Dexter skrev:
Blipblop skrev:
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
"The time will tell"
Tydligen inte i Norge.
Lte ot.. Men någon som har lista på vad som säljs mest av i Norge?

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 16:53
av spacecoin
chaffis75 skrev:
Lte ot.. Men någon som har lista på vad som säljs mest av i Norge?
https://eu-evs.com/bestSellers/NO/Brands/Quarter/2021/3

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 17:30
av martinot
Blipblop skrev:
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
Njae, rätt jämt skulle jag säga.

Här är statistik för registrerad elbilar i Sverige så här långt under året: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Märken Registrerade
Tesla
22 965
Volkswagen
17 660
Renault
12 700
Kia
11 076
Nissan
11 069
Hyundai
4 971
Audi
4 944
Polestar
4 369
BMW
4 259
MG
3 576
Skoda
2 873
Peugeot
2 534
Mercedes-Benz
2 252
Volvo
1 708
Ford
1 577
Porsche
1 092
Mazda
1 038
MINI
952
ABT
944
Opel
849
Fiat
593
Citroën
585
Maxus
496
Jaguar
444
Toyota
334

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 18:11
av chaffis75
spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
Lte ot.. Men någon som har lista på vad som säljs mest av i Norge?
https://eu-evs.com/bestSellers/NO/Brands/Quarter/2021/3
Intressant. Lista..
Men vad har jag missat, Toyota är med på listan (även i Sverige) vad är de för elbilsmodell eller är de plugin hybrider som också är med?

Re: VW I.D

Postat: 17 dec 2021 18:20
av martinot
chaffis75 skrev:
spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
Lte ot.. Men någon som har lista på vad som säljs mest av i Norge?
https://eu-evs.com/bestSellers/NO/Brands/Quarter/2021/3
Intressant. Lista..
Men vad har jag missat, Toyota är med på listan (även i Sverige) vad är de för elbilsmodell eller är de plugin hybrider som också är med?
Det verkar vara främst deras elektriska skåpbil Toyota Proace Electric:

https://www.toyota.se/nya-bilar/proace- ... index.json

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 12:57
av Pontus
Jag ska få ett tillbehör på ID.4 som heter Intelligent Park Assist med minne. Någon som vet hur den där delen med minne fungerar?
Skärmklipp.JPG

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 13:06
av GustavE
För att exempelvis parkera i ett garage eller en carport, så parkerar du din ID.5 GTX en gång på egen hand och sparar detta som en parkeringsmanöver. ID.5 GTX kan sedan automatiskt utföra samma sparade manöver igen. Allt du behöver göra är att övervaka operationen.
Eller du kanske menade hur det fungerar rent tekniskt?

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 13:28
av Dodde
Hur är det med We Charge? Hur många år får man rabatt på månadsavgiften? Någon som vet?

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 15:16
av GustavE
Verkar vara 1 år.

https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... html#plans
Grundavgift per månad:
199.00 kr 4,7,8

4.
Alla priser här är inklusive moms

7.
Volkswagen
Group Charging GmbH (Elli) erbjuder nybilsköpare av snabbladdningskompatibla ID.-modeller (från 100 kW laddeffekt beroende på utrustning) att t.o.m. 30/6 2022 teckna avtal för We Charge Go-taxan till nedsatt pris utan månadsavgift och We Charge Plus-taxan för 115.00 kr per månad i 1 år. Nämnda taxor har en avtalsperiod på 12 månader vardera. Erbjudandet gäller inte för köpare av begagnade snabbladdningskompatibla ID.-modeller.

8.
Aktiveringsavgiften (engångsavgift) på 115.00 kr bortfaller
.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 16:49
av Dodde
GustavE skrev:
Verkar vara 1 år.

https://www.volkswagen.se/sv/innovation ... html#plans
Grundavgift per månad:
199.00 kr 4,7,8

4.
Alla priser här är inklusive moms

7.
Volkswagen
Group Charging GmbH (Elli) erbjuder nybilsköpare av snabbladdningskompatibla ID.-modeller (från 100 kW laddeffekt beroende på utrustning) att t.o.m. 30/6 2022 teckna avtal för We Charge Go-taxan till nedsatt pris utan månadsavgift och We Charge Plus-taxan för 115.00 kr per månad i 1 år. Nämnda taxor har en avtalsperiod på 12 månader vardera. Erbjudandet gäller inte för köpare av begagnade snabbladdningskompatibla ID.-modeller.

8.
Aktiveringsavgiften (engångsavgift) på 115.00 kr bortfaller
.
Vill minnas att det kunde förlänga 1 år i taget.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 17:28
av GustavE
Synd med We Charge är också att Ionity är dyrare än med Skodas och Hyundais motsvarigheter.
Tror det var:
VW 3,40. 199 (115) kr/mån
Skoda 3,15. 99 kr/mån (har för mig att det var 2,80 per kwh häromdagen)
Hyundai 3,10. 139 kr/mån

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 18:39
av R_Edvinsson
GustavE skrev:
Synd med We Charge är också att Ionity är dyrare än med Skodas och Hyundais motsvarigheter.
Tror det var:
VW 3,40. 199 (115) kr/mån
Skoda 3,15. 99 kr/mån (har för mig att det var 2,80 per kwh häromdagen)
Hyundai 3,10. 139 kr/mån
Fullständigt hål i huvudet att inte detta ingår i bilköpet.
4000:- extra på grundpriset är inte ens något köparna reflekterat över, eller ens veta om, men fritt abonnemang med billig laddning i 3år skulle lyftas till skyarna.

Re: VW I.D

Postat: 06 apr 2022 19:39
av Pontus
GustavE skrev:
För att exempelvis parkera i ett garage eller en carport, så parkerar du din ID.5 GTX en gång på egen hand och sparar detta som en parkeringsmanöver. ID.5 GTX kan sedan automatiskt utföra samma sparade manöver igen. Allt du behöver göra är att övervaka operationen.
Eller du kanske menade hur det fungerar rent tekniskt?
Ok, men det kanske är en teknisk fråga då. För mig låter detta som att den kör precis som du gjorde sist men det förutsätter ju att man börjar på exakt samma position varje gång och det tror jag blir omöjligt eller? Kan man gå ut ur bilen innan den startar parkeringen?

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:39
av Zalman3
Ännu en elbilsägare som ångrar att han inte köpte en bil med 4wd.
20220408_133216.jpg

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:41
av SwedishAdvocate
Zalman3 skrev:
Ännu en elbilsägare som ångrar att han inte köpte en bil med 4wd. /...
Hur vet du det?

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:42
av Zalman3
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Ännu en elbilsägare som ångrar att han inte köpte en bil med 4wd. /...
Hur vet du det?
Han sa det.

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:45
av SwedishAdvocate
Zalman3 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Ännu en elbilsägare som ångrar att han inte köpte en bil med 4wd. /...
Hur vet du det?
Han sa det.
Undrar vad han har för vinterdäck...

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:47
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Undrar vad han har för vinterdäck...
Tycker inte det där ser värre ut än att det borde kunna gå med ett par vettiga vinterdäck. Och då bor jag i Skåne...

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 13:51
av Zalman3
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Undrar vad han har för vinterdäck...
Tycker inte det där ser värre ut än att det borde kunna gå med ett par vettiga vinterdäck. Och då bor jag i Skåne...
Tyvärr är det svåra förhållanden. Runt noll grader. Spinner man lite bildas såphal is.
Och ID3 verkar mest ha enhjulsdrift.

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 14:00
av SwedishAdvocate
Zalman3 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Undrar vad han har för vinterdäck...
Tycker inte det där ser värre ut än att det borde kunna gå med ett par vettiga vinterdäck. Och då bor jag i Skåne...
Tyvärr är det svåra förhållanden. Runt noll grader. Spinner man lite bildas såphal is.
Och ID3 verkar mest ha enhjulsdrift.
Borde väl kunna gå att lösa med lite medhavd sand + snöskyffel... Har inte alla som kör bil i Norrland det i bagageluckan?

Re: VW I.D

Postat: 08 apr 2022 18:21
av Oscar2
Fråga till ID ägare eller MEB platform bilar.

Först lite kontext/bakgrund till min fråga

https://shaping-mobility.volkswagen.com ... ntly-14937
Tydligen så är det mjukvara(sedan en 'smartare' uppdatering) gjort att bilen sätter igång en Batteri värmare med X anledningar som "Jens Obernolte" sade i artikeln. Sammanfattat; Snabbare DC laddning, bättre Regen?, livslängd och poweroutput.
Den verkar vara ständigt på tills en viss temperatur är uppnådd och så klart vid en viss högre temperatur aktiveras kylning. Visst så låter det bra med ovannämnda Pros och inte åka på Coldgate. Men som stycket nedanför i Artikeln så blev det Double Down ändå vid scenariot om man åker endast Korta streckor ( kanske aldrig Snabbladdar, city driving, ladda hemma och på jobbet) och spenderar mer energi i slutändan.

En kollega som leasar både ID 3 och 4 klagar att vinter var smärtfult jämfört med sommaren. Denna person började smutskasta Elbilar att de är inte är lämpliga på vintern. Jag kom in och förklarade att VW mjukvara sätter igång en (6kW?+/- kupevärme också) batterivärmre oavsett om man vill det eller inte.
Jag vet att t.ex. Kia har en 'winter mode' vilket bara värmer batteriet när det är MYCKET kallt för att skydda den, så Kia niro Coldgatar ändå vid DC laddning. Sedan andra bilar där som har en knapp för Precondition battery eller som Tesla auto precondition vid navigering till SC. Hoppas att VW kollar vad deras konkurrenter gör så att kunden blir ännu nöjdare med deras OTA uppdatering.
Edit 1: tänkte lägga till en analogi, varför skulle man ha en ständig batterivärmare i sin mobiltelefon bara för du ska kunna konstant ladda med 120watt. konstant spendera batteri när du är ute och går i vintern så när du kommer hem så kan du ladda den snabbt upp allt du har förlorat?

Så frågan till Ägarna:
Hur mycket drar batterivärmaren och vid vilken temperatur slutar den?