Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Tänkte jag skulle ladda på IONITY Kristianstad idag, men det var fullt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity i Värnamo såg ut att ha två bilar i kö när kag körde förbi ca 12.45. Å andra sidan brukar det finnas plats på någon av de andra 10(?) snabbladdarna som ligger inom 500 m från Ionity 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Vi åkte igår mellan Fiskebäckskil och Stockholm och det var fullt/kö på varenda ställe vi åkte förbi. Värst var som vanligt vid ionity Örebro som tyvärr hade en trasig laddare vilket nog bidrog. Som tur var så behövde vi inte ladda där utan kunde köra vidare till Enköping som hade helt otroligt nog ledigt (dock så strulade laddhandsken såklart och fick inte kontakt med bilen, men efter tre försök så lyckades den...).
MEN det största störningsmomentet var nog alla laddhybrider som tyvärr var den största orsaken till köerna. Mycket förvirrade 70-åringar i sina Kia neros som förökte klura ut hur laddarna funkade... Antar att vi kan tacka de stigande drivmedelspriserna för detta. Sen verkar det som att det är väldigt många i sina X5-laddhybrider som inte riktigt verkar ha råd att tanka dessa för jag förstår inte hur man annars orkar sitta i kö när man inte behöver det....
Visst kan man tycka att ionity ska bygga ut mer men jag förstår samtidigt om de inte vill stressa för att vi ska slippa köa några enstaka högtidshelger.
MEN det största störningsmomentet var nog alla laddhybrider som tyvärr var den största orsaken till köerna. Mycket förvirrade 70-åringar i sina Kia neros som förökte klura ut hur laddarna funkade... Antar att vi kan tacka de stigande drivmedelspriserna för detta. Sen verkar det som att det är väldigt många i sina X5-laddhybrider som inte riktigt verkar ha råd att tanka dessa för jag förstår inte hur man annars orkar sitta i kö när man inte behöver det....
Visst kan man tycka att ionity ska bygga ut mer men jag förstår samtidigt om de inte vill stressa för att vi ska slippa köa några enstaka högtidshelger.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Ionitys laddnätverk
Jag gillar ju hybrider men är frustrerande när det tar upp alla laddplatser vid en destination (Exempelvis större nöjespark eller liknande) eller som nu när vissa kommer med 50kw laddning CCS(heter det så? ) som då står i 20 minuter och tar upp onödig tid för många…..Goblin skrev:Vi åkte igår mellan Fiskebäckskil och Stockholm och det var fullt/kö på varenda ställe vi åkte förbi. Värst var som vanligt vid ionity Örebro som tyvärr hade en trasig laddare vilket nog bidrog. Som tur var så behövde vi inte ladda där utan kunde köra vidare till Enköping som hade helt otroligt nog ledigt (dock så strulade laddhandsken såklart och fick inte kontakt med bilen, men efter tre försök så lyckades den...).
MEN det största störningsmomentet var nog alla laddhybrider som tyvärr var den största orsaken till köerna. Mycket förvirrade 70-åringar i sina Kia neros som förökte klura ut hur laddarna funkade... Antar att vi kan tacka de stigande drivmedelspriserna för detta. Sen verkar det som att det är väldigt många i sina X5-laddhybrider som inte riktigt verkar ha råd att tanka dessa för jag förstår inte hur man annars orkar sitta i kö när man inte behöver det....
Visst kan man tycka att ionity ska bygga ut mer men jag förstår samtidigt om de inte vill stressa för att vi ska slippa köa några enstaka högtidshelger.
-
- Inlägg: 7443
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?

Re: Ionitys laddnätverk
Jo, att sälja bilar (Tesla, Ionity-bilbolagen) eller att sälja mat/dryck (Circle K, OKQ8) tror jag är enda sättet att gå med vinst i många fall och för att finansiera att bygga infrastruktur och underhåll av laddstationer.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Det pratas ju vitt och brett om den BRUTALA utveckligen som sker inom elbilsbranschen. Men i själva verket så är det inte sån grotesk snabb utveckling.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Men med det sagt tror jag också vi har 70 mil räckvidd på många bilar inom 5-10 år. MEN det kommer inte vara 70 användbara mil såklart utan kanske mer 50-60.
Som i sin tur kanske inte kräver så mycket laddning på vägen utan mer 50/22 kw laddare.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det tar ett antal år innan ny batteriteknik blir kommersiellt tillgänglig och hamnar i elbilar.
Jag tror många tillverkare komma utnyttja kapaciteten i framtida batterier till att få ner vikten på alla tunga elbilar.
Och att det blir fler olika batteristorlekar att välja på.
60 mil i snö och kyla med motorvägsfart dröjer nog sin tid.
Jag tror många tillverkare komma utnyttja kapaciteten i framtida batterier till att få ner vikten på alla tunga elbilar.
Och att det blir fler olika batteristorlekar att välja på.
60 mil i snö och kyla med motorvägsfart dröjer nog sin tid.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl inte för ID4 som de pratar om 70 mils räckvidd utan för en kombi i Passat-storlek? Men det gäller nog inte i 110-120 km/h oavsett.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Lucid Dream Air klarar däremot redan t o m 80 mil i den farten så i deras fall behöver man inte vänta 10 år

Lucid är emellertid i en klass för sig:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.Maw skrev:Det är väl inte för ID4 som de pratar om 70 mils räckvidd utan för en kombi i Passat-storlek? Men det gäller nog inte i 110-120 km/h oavsett.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Lucid Dream Air klarar däremot redan t o m 80 mil i den farten så i deras fall behöver man inte vänta 10 år
Lucid är emellertid i en klass för sig:
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Re: Ionitys laddnätverk
Frågan är också om ett så stort batteri ens får plats i en ID4. Troligtvis inte.
Jag tycker grafen ovan säger rätt mycket. Om man bortser från Lucid så ligger Tesla av begripliga skäl överst tillsammans med Porsche. Snordyra bilar i premiumsegmentet. Sen kommer alla andra i en stor klunga. Visst är det skillnader mellan olika bilar, men ändå så ligger de flesta i området kring 30-mil eller så. Sen finns några som är sämre, antingen för att det handlar om gamla konstruktioner med små batterier (Leaf, Ioniq, i3) eller för att de helt enkelt är ineffektiva (e-tron).
Förmodligen kommer den här grafen se ungefär likadant ut om 10 år. Staplarna kommer troligtvis vara längre, men inte dubbelt så långa. Det kan naturligtvis hända nåt revolutionerande inom batteriteknik, och då blir det andra förutsättningar, men det är ju bara spekulationer.
Jag tycker grafen ovan säger rätt mycket. Om man bortser från Lucid så ligger Tesla av begripliga skäl överst tillsammans med Porsche. Snordyra bilar i premiumsegmentet. Sen kommer alla andra i en stor klunga. Visst är det skillnader mellan olika bilar, men ändå så ligger de flesta i området kring 30-mil eller så. Sen finns några som är sämre, antingen för att det handlar om gamla konstruktioner med små batterier (Leaf, Ioniq, i3) eller för att de helt enkelt är ineffektiva (e-tron).
Förmodligen kommer den här grafen se ungefär likadant ut om 10 år. Staplarna kommer troligtvis vara längre, men inte dubbelt så långa. Det kan naturligtvis hända nåt revolutionerande inom batteriteknik, och då blir det andra förutsättningar, men det är ju bara spekulationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har varit inne på samma linje länge. Att lång räckvidd kommer att komma och att det tar bort behovet av mycket snabbladdning och 22kW destinationsladdning blir det viktigaste. Med V2X blir också mer kWh viktigt.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Men för det krävs hållbara batterier. Och där verkar solidstatebatterier ligga efter.
Jag har också ändrat mig kring lång räckvidd då batterierna helt enkelt inte räcker till.
Biltillverkarna tänker då inte på miljön utan de vill helt enkelt sälja så många bilar som möjligt. Och folk vill ha elbil nu.
Och ska de lyckas med det så måste de sätta in mindre räckvidd i bilarna som går ut till massorna, och då får biltillverkarna helt enkelt lov att fixa snabbladdningsnätet. Annars kommer nybilsförsäljningen gå ner.
LFP kommer starkt nu av flera anledningar. De är billigare, innehåller inga konfliktmetaller, klarar fler laddcykler, klarar snabbladdning bättre, de är billigare att tillverka och patenten har gått ut.
Det byggs nu också enorma mängder batterifabriker som producerar på gammal teknik allt för att få fram nog mycket batterier. De fabrikerna kommer inte att läggas ner om tio år.
Jag tror att prio ett kommer att vara 3000+ laddcykler och forska framåt därutefter. Då löses V2G vilket kommer vara viktigt för att lastbalansera våra nät. Världens bilar kommer ju att sitta på en enorm kapacitet av ESS. Det blir win-win på det.
Re: Ionitys laddnätverk
Köade på Ionity Varberg igår kväll.
Alla upptagna och tog ca 10 min att komma till en plats. Hoppas de andra två laddarna man förberett för kommer upp innan semestern...
Kom in ett par elbilar till efter mig, men de körde direkt bort till Eons laddare.
Alla upptagna och tog ca 10 min att komma till en plats. Hoppas de andra två laddarna man förberett för kommer upp innan semestern...
Kom in ett par elbilar till efter mig, men de körde direkt bort till Eons laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag passerade Ionity Värnamo någon gång ca 20.00 - 20.30 igår. Helt tomt.
Laddade på McDonalds i Landvetter ca 18.15 utan att behöva köa
Laddade på McDonalds i Landvetter ca 18.15 utan att behöva köa

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Vilken tid vardu där?Skabb1 skrev:Köade på Ionity Varberg igår kväll.
Alla upptagna och tog ca 10 min att komma till en plats. Hoppas de andra två laddarna man förberett för kommer upp innan semestern...
Kom in ett par elbilar till efter mig, men de körde direkt bort till Eons laddare.
Man skulle vilja ha lite statestik på när de är stört risk för laddkö så man kan föröka undvika de..
Om jag får gissa så tror jag de är väldigt få antal timmar som de är ett problem, dock väldigt tråkigt ändå om man prickar in dessa timmar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Googla Ionity Varberg, titta till höger. Kanske kan ge en fingervisning.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Ja bra översikt men kan tänka mig storhelger skiljer sig dock, vilket du själv var inne på.MrRun skrev:Googla Ionity Varberg, titta till höger. Kanske kan ge en fingervisning.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 7443
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Och ID4 har idag 77kWh användbart batteri, resten är buffert upp och ner.
Så med min snittförbrukning under sommaren och 118kWh fullt brukbart batteri utan buffert likt Lucid så skulle jag nog få ut 66-68mil utan problem.
Dvs den skulle vara och nagga på de där 70 milen.
Oavsett är det helt ointressant egentligen då jag inte ser problemet att stanna och ladda på långresor.
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Re: Ionitys laddnätverk
Inte samtliga, en Lucid Air Dream bör klara 70 mil i 120 km/h då den konstaterats klara 80 mil i 112,6 km/h.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Fast nu gällde ju diskussionen scenariot att undvika snabbladdare, och därmed risken för köer vid dessa, längs vägen.Robertrimmevik skrev:Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.
Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”
Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.
Ett ickeproblem.