Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.
Ledande bud blev 500 500 kr och reservationspriset är uppnått!
Tack gode gud att marknaden nyktrar till. Förut var folk förnärmade om de inte gick 96% av nybilspris efter 6 mån körning och typ 1500 mil på mätaren
-100K förlust på en 2024 med 700 mil är fullt rimligt. En ny är som sagt 1,99% i ränta med nollränta under nästa år.
KVD ger 8% på finansen.
Observera att typ 8-9/10 kunder på dessa prisnivåer tar bilen på krita.
Varför störde det dig så mycket att bilarna höll värdet bra?
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Iofs har jag sagt att det här skulle hända i flera år när en del räknat väldigt positivt på restvärdet i sina kalkyler. Att det skulle bli så här är närmast en naturlag dock. Finns det ingen brist på nya bilar så blir det så här förr eller senare.
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.
Ledande bud blev 500 500 kr och reservationspriset är uppnått!
Tack gode gud att marknaden nyktrar till. Förut var folk förnärmade om de inte gick 96% av nybilspris efter 6 mån körning och typ 1500 mil på mätaren
-100K förlust på en 2024 med 700 mil är fullt rimligt. En ny är som sagt 1,99% i ränta med nollränta under nästa år.
KVD ger 8% på finansen.
Observera att typ 8-9/10 kunder på dessa prisnivåer tar bilen på krita.
Varför störde det dig så mycket att bilarna höll värdet bra?
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Iofs har jag sagt att det här skulle hända i flera år när en del räknat väldigt positivt på restvärdet i sina kalkyler. Att det skulle bli så här är närmast en naturlag dock. Finns det ingen brist på nya bilar så blir det så här förr eller senare.
Vf skulle det störa mig?
Det är galet att folk betalar nyprispengar (nästan) för en begagnad bil sista 3-4 åren. Man har sett 5 år gamla tyska dieselbilar säljas för 85-90% av nybilspris. Frtf görs det, tex om man kollar Porsche Cayman -19. I mindre utsträckning om man kollar storsäljaren XC60 -19.
Det som varit galet är att man kunnat sälja en 1 år gammal Model Y med 4000 mil sommaren 2022 för typ 720K till bilhandlare. Det är inte bra för någon konsument. Kanske bra för bilhandlare som trejdar bilar eller några få som köpt en ny bil men inte många andra. Jag står på konsumentens sida, tkr att förbrukningsvaror ska ha en rimlig avskrivningstid och falla kraftigt i värde första tiden. Det är en sund marknad och en marknad som gynnar
"flest". En osund marknad är den som rått i 4 år.
Bilar är förbrukningsvaror. Som en brödrost eller ett par skor.
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.
Ledande bud blev 500 500 kr och reservationspriset är uppnått!
Tack gode gud att marknaden nyktrar till. Förut var folk förnärmade om de inte gick 96% av nybilspris efter 6 mån körning och typ 1500 mil på mätaren
-100K förlust på en 2024 med 700 mil är fullt rimligt. En ny är som sagt 1,99% i ränta med nollränta under nästa år.
KVD ger 8% på finansen.
Observera att typ 8-9/10 kunder på dessa prisnivåer tar bilen på krita.
Varför störde det dig så mycket att bilarna höll värdet bra?
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Iofs har jag sagt att det här skulle hända i flera år när en del räknat väldigt positivt på restvärdet i sina kalkyler. Att det skulle bli så här är närmast en naturlag dock. Finns det ingen brist på nya bilar så blir det så här förr eller senare.
Vf skulle det störa mig?
Det är galet att folk betalar nyprispengar (nästan) för en begagnad bil sista 3-4 åren. Man har sett 5 år gamla tyska dieselbilar säljas för 85-90% av nybilspris. Frtf görs det, tex om man kollar Porsche Cayman -19. I mindre utsträckning om man kollar storsäljaren XC60 -19.
Det som varit galet är att man kunnat sälja en 1 år gammal Model Y med 4000 mil sommaren 2022 för typ 720K till bilhandlare. Det är inte bra för någon konsument. Kanske bra för bilhandlare som trejdar bilar eller några få som köpt en ny bil men inte många andra. Jag står på konsumentens sida, tkr att förbrukningsvaror ska ha en rimlig avskrivningstid och falla kraftigt i värde första tiden. Det är en sund marknad och en marknad som gynnar
"flest". En osund marknad är den som rått i 4 år.
Bilar är förbrukningsvaror. Som en brödrost eller ett par skor.
Ja du verkar ju väldigt väldigt engagerad i frågan. Så något är det ju uppenbarligen.
Du måste även räkna med kronans försvagning och inflationen.
Andrahandsvärdet är i relation till nybilspriset. Priserna på fossilbilar har gått upp. Priserna på elbilar har gått ner. Då blir det så här.
Sportbilar följer egna regler. Du kan inte använda Cayman som exempel. Jag köpte en helt ny BMW M2, fattigmans Cayman, för 500 tkr netto för 7 år sen. Hade jag haft kvar den idag hade jag i princip fått igen pengarna. Åtminstone nästan. Hade jag köpt en begagnad BMW 1M för 400 tkr 2017 hade jag till och med tjänat hundratusentals kronor.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.
Ledande bud blev 500 500 kr och reservationspriset är uppnått!
Tack gode gud att marknaden nyktrar till. Förut var folk förnärmade om de inte gick 96% av nybilspris efter 6 mån körning och typ 1500 mil på mätaren
-100K förlust på en 2024 med 700 mil är fullt rimligt. En ny är som sagt 1,99% i ränta med nollränta under nästa år.
KVD ger 8% på finansen.
Observera att typ 8-9/10 kunder på dessa prisnivåer tar bilen på krita.
Varför störde det dig så mycket att bilarna höll värdet bra?
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Iofs har jag sagt att det här skulle hända i flera år när en del räknat väldigt positivt på restvärdet i sina kalkyler. Att det skulle bli så här är närmast en naturlag dock. Finns det ingen brist på nya bilar så blir det så här förr eller senare.
Vf skulle det störa mig?
Det är galet att folk betalar nyprispengar (nästan) för en begagnad bil sista 3-4 åren. Man har sett 5 år gamla tyska dieselbilar säljas för 85-90% av nybilspris. Frtf görs det, tex om man kollar Porsche Cayman -19. I mindre utsträckning om man kollar storsäljaren XC60 -19.
Det som varit galet är att man kunnat sälja en 1 år gammal Model Y med 4000 mil sommaren 2022 för typ 720K till bilhandlare. Det är inte bra för någon konsument. Kanske bra för bilhandlare som trejdar bilar eller några få som köpt en ny bil men inte många andra. Jag står på konsumentens sida, tkr att förbrukningsvaror ska ha en rimlig avskrivningstid och falla kraftigt i värde första tiden. Det är en sund marknad och en marknad som gynnar
"flest". En osund marknad är den som rått i 4 år.
Bilar är förbrukningsvaror. Som en brödrost eller ett par skor.
Ja du verkar ju väldigt väldigt engagerad i frågan. Så något är det ju uppenbarligen.
Är engagerad i frågan om ljudnivåer innanför tullarna och i frågan om strandskydd också. Men förstår inte relevansen i denna tråd.
Alla postar inte av egenintresse för att de vill "bäsa" eller "håsa" marknaden.
Här diskuterar/spekulerar vi bilpriser, auktioner, blocketannonser. Att sia om framtida priser är också relevant till ämnet. Tkr du inte det är intressant att diskutera sånt kan du ju välja att inte posta i tråden
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Sant, men det finns många med bristande ekonomiskt sinne som köper bilar.
Jag känner folk som inte har lån på villan men glatt tar bilen på avbetalning med motiveringen att det är enklare och inte skiljer så många hundralappar per månad, känner även de som alltid köper bilar kontant. Men det här är ju också folk som inte äger aktier/fonder eftersom man kan förlora pengar på det...
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.
Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.
Att köpa en annan begagnad bil för samma peng eller till och med nyare bil är billigare än en Model X med de reparationskostnader och försäkringspremier den betingar. Även om den är ”billig” vid 450-500k.
Angående MX Raven snacket. Fattar inte vad människan pratar om. Bättre att köpa en ny Tesla än en Raven X för 450K. Bara för att ”försäkring och underhåll är dyrt”.
Då har man verkligen inte satt sig med en penna & papper. Värdeminskningen är största faktorn i en TCO kalkyl. En raven X får mycket billigare TCO än en ny Tesla. End of story. Hur räknar du ens.
En X Raven kanske tappar 5000kr i månaden i värde. En ny X tappar 15 000kr i månaden i värde.
Du kan byta drivaxlar en gång i månaden i din Raven och ändå komma undan billigare än i en ny X haha.
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Jag sa nyare bil och menade annan bil, inte en X. Jag är inte så dum så jag pratar TCO mellan ny och gammal X.
Jag jämför inte kostnad mellan ny och begagnad X, jag säger att en begagnad X är ett dåligt köp pga den usla kvaliteten, den höga försäkringspremien och de dyra reparationerna. Oavsett ett pris på 465k. Om du bara har råd med en bil som kostar 465k, köp INTE en X.
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Sant, men det finns många med bristande ekonomiskt sinne som köper bilar.
Jag känner folk som inte har lån på villan men glatt tar bilen på avbetalning med motiveringen att det är enklare och inte skiljer så många hundralappar per månad, känner även de som alltid köper bilar kontant. Men det här är ju också folk som inte äger aktier/fonder eftersom man kan förlora pengar på det...
Jag köper alltid mina bilar kontant. Min logik för det är att en förbrukningsvara inte ska belånas. Det enda jag belånar är huset. Tar inte lån för TV-apparater, kylskåp eller semestrar heller.
Men rent sannolikhetsmässigt ur ett ekonomiskt perspektiv kan det löna sig att låna på bilen om man tror på högre avkastning på aktier/finansiella instrument. Men det är inte för mig.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.
Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.
Att köpa en annan begagnad bil för samma peng eller till och med nyare bil är billigare än en Model X med de reparationskostnader och försäkringspremier den betingar. Även om den är ”billig” vid 450-500k.
Angående MX Raven snacket. Fattar inte vad människan pratar om. Bättre att köpa en ny Tesla än en Raven X för 450K. Bara för att ”försäkring och underhåll är dyrt”.
Då har man verkligen inte satt sig med en penna & papper. Värdeminskningen är största faktorn i en TCO kalkyl. En raven X får mycket billigare TCO än en ny Tesla. End of story. Hur räknar du ens.
En X Raven kanske tappar 5000kr i månaden i värde. En ny X tappar 15 000kr i månaden i värde.
Du kan byta drivaxlar en gång i månaden i din Raven och ändå komma undan billigare än i en ny X haha.
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Jag sa nyare bil och menade annan bil, inte en X. Jag är inte så dum så jag pratar TCO mellan ny och gammal X.
Jag jämför inte kostnad mellan ny och begagnad X, jag säger att en begagnad X är ett dåligt köp pga den usla kvaliteten, den höga försäkringspremien och de dyra reparationerna. Oavsett ett pris på 465k. Om du bara har råd med en bil som kostar 465k, köp INTE en X.
De som köper en X Raven från 2019-2020 har nog definitivt råd med en ny bil också, det är ingen med 30 000 i lön som köper en sån.
Tvärtom är det människor med ett ekonomiskt sinne som gärna köper 3-5 år gamla bilar där 50-70% av värdetappet redan skett.
kapitalkostnaden i att köpa en ny bil för 1-1,4 milj (ny S/X) är så enorm att det inte ens är värt att diskutera. Ta den på krita. Såvida man inte har 200 miljoner på kontot. Då kanske det kvittar.
Finns väl ingen med ett ekonomiskt sinne som köper en bil kontant? Förväntad vinst på börsen är oftast högre än låneräntan.
Sant, men det finns många med bristande ekonomiskt sinne som köper bilar.
Jag känner folk som inte har lån på villan men glatt tar bilen på avbetalning med motiveringen att det är enklare och inte skiljer så många hundralappar per månad, känner även de som alltid köper bilar kontant. Men det här är ju också folk som inte äger aktier/fonder eftersom man kan förlora pengar på det...
Jag köper alltid mina bilar kontant. Min logik för det är att en förbrukningsvara inte ska belånas. Det enda jag belånar är huset. Tar inte lån för TV-apparater, kylskåp eller semestrar heller.
Men rent sannolikhetsmässigt ur ett ekonomiskt perspektiv kan det löna sig att låna på bilen om man tror på högre avkastning på aktier/finansiella instrument. Men det är inte för mig.
+1
Har inga lån och saknar inget. Det jag vill ha köper jag kontant. Det är så roligt att ha sina egna och inte bankens saker att leka med
Jag köper alltid mina bilar kontant. Min logik för det är att en förbrukningsvara inte ska belånas. Det enda jag belånar är huset. Tar inte lån för TV-apparater, kylskåp eller semestrar heller.
Men rent sannolikhetsmässigt ur ett ekonomiskt perspektiv kan det löna sig att låna på bilen om man tror på högre avkastning på aktier/finansiella instrument. Men det är inte för mig.
Sunt resonemang, +1 här också.
Men är det inte i ärlighetens namn så att så länge man har lån på huset blir ett kontant bilköp rent tekniskt sett ändå en belånad bil? Enda skillnaden är att säkerheten är huset och inte bilen. Om man stod i begrepp att köpa en Tesla och räntan på billånet är lägre än bolåneräntan, bör man då inte ta lån på bilen och istället extraamortera på huset? Det är ju det lån med högst ränta man ska amortera på först.
Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti.
Behöver man mer utrymme är det nog bättre att vänta på Juniper...
Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti.
Behöver man mer utrymme är det nog bättre att vänta på Juniper...
Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti.
Behöver man mer utrymme är det nog bättre att vänta på Juniper...
Juniper lär dröja. Men har man tid att vänta så
Om några månader är den ute.
Ok, Elon säger 2025. Visserligen uttryckligen i Nordamerika. Bilder som sägs vara Juniper har läckt. Hur sanningshalten i dessa bilder är fina får framtiden visa.
Det här är ganska surt ändå. Sparsamt körd, 2k mil/år. Dyra mil, 70kr värdetapp milen typ.
Nästan 80% i värdetapp efter 7 år, om den nu mot förmodan säljs för 260k. Man kanske ska dra slutsatsen att en Tesla har avskrivningstid 8-10 år helt enkelt med värde 0.
Finns det nån bil med såhär brutalt värdetapp. Känns som att tom en 7 år gammal Range Rover eller Maserati hållit värdet bättre
?
Det här är ganska surt ändå. Sparsamt körd, 2k mil/år. Dyra mil, 70kr värdetapp milen typ.
Nästan 80% i värdetapp efter 7 år, om den nu mot förmodan säljs för 260k. Man kanske ska dra slutsatsen att en Tesla har avskrivningstid 8-10 år helt enkelt med värde 0.
Finns det nån bil med såhär brutalt värdetapp. Känns som att tom en 7 år gammal Range Rover eller Maserati hållit värdet bättre
?
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
På tal om annat.
Väldigt galet det här med S. Finns 2018 årsmodell 75D:or man kan få för säkert 250K om man prutar. Värdetappet har inte varit nådigt ens för denna budgetvariant av Model S.
Uppskattad värdeförlust enl car info.
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
På tal om annat.
Väldigt galet det här med S. Finns 2018 årsmodell 75D:or man kan få för säkert 250K om man prutar. Värdetappet har inte varit nådigt ens för denna budgetvariant av Model S.
Uppskattad värdeförlust enl car info.
Verkligen sjukt värdetapp på dessa. Sålde en -18 med 10 000 mil till en handlare för 370 lite över ett år sedan. Bra affär såhär i efterhand…
Garantier som upphör efter ett visst miltal borde påverka. Men är annars miltal lika relevant för en elbil som för en fossilbil? En fossilbil slits i dyra delar som motor och växellåda när den används men så är det ju inte på en elbil. Där är det väl mest batteriets skick som borde avgöra och där finns det väl inte en tydlig koppling mellan slitage och miltal.
Jag kollar lite snabbt på blocket på model y på ett antal bilar med ung. samma spec och årsmodellen verkar påverka mer än miltal.
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
På tal om annat.
Väldigt galet det här med S. Finns 2018 årsmodell 75D:or man kan få för säkert 250K om man prutar. Värdetappet har inte varit nådigt ens för denna budgetvariant av Model S.
Uppskattad värdeförlust enl car info.
Verkligen sjukt värdetapp på dessa. Sålde en -18 med 10 000 mil till en handlare för 370 lite över ett år sedan. Bra affär såhär i efterhand…
Beror förstås på vad man betalade. Vet att folk plockade ut nya 75D 2019 för 700k.
En 2018 är nu 6 år gammal, med höga driftkostnader och en batterigaranti som sjunger på sista versen. 250k tycker jag låter som bra betalt för en sådan bil.
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
På tal om annat.
Väldigt galet det här med S. Finns 2018 årsmodell 75D:or man kan få för säkert 250K om man prutar. Värdetappet har inte varit nådigt ens för denna budgetvariant av Model S.
Uppskattad värdeförlust enl car info.
Verkligen sjukt värdetapp på dessa. Sålde en -18 med 10 000 mil till en handlare för 370 lite över ett år sedan. Bra affär såhär i efterhand…
Och hur mycket har den bilen du köpte istället tappat?
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
På tal om annat.
Väldigt galet det här med S. Finns 2018 årsmodell 75D:or man kan få för säkert 250K om man prutar. Värdetappet har inte varit nådigt ens för denna budgetvariant av Model S.
Uppskattad värdeförlust enl car info.
Verkligen sjukt värdetapp på dessa. Sålde en -18 med 10 000 mil till en handlare för 370 lite över ett år sedan. Bra affär såhär i efterhand…
Och hur mycket har den bilen du köpte istället tappat?
Körde runt i en trött gammal fossilare som är andrabilen just nu så den har nog inte tappat mkt och M3 jag kör nu har jag bara haft i en månad så återstår att se hur mycket det blir med tiden men den är inte ny direkt... Synd att Highland ränterabatt kom några dagar efter mitt köp annars hade jag nog nappat på en ny.
Jag var lite väl optimistisk, gick ändå för drygt 550 inkl förmedlingsavgift.
13% värdetapp på 0,75 år, vilket är bra!
Nästan hål i huvudet att köpa den begagnad för detta pris ändå med tanke på ränterabatten...
Det är så galet att det faktiskt saknas ord. 9/10 köper på krita på dessa nivåer. Enda förklaringen jag kan tänka mig att det blev 550k trots allt är för att det är en cash buyer. Men även där är det extremt konstigt användande av pengar.
Placera 550k istället och ta ut en ny från Tesla med 2% rörlig ränta (0% ränta nästa år).
Alla andra resonemang förstår jag faktiskt inte.
Tom 505K lät högt men klart mer förståeligt än 550K...
Finns det någon här som kan förstå hur köparen resonerar?
Min gissning: En ny model 3 med samma specifikation kostar 677 129 kr (LR, stealth grey, med vinterhjul, inget drag, eap). 677-550 = 127 000 kr billigare jämfört med att köpa nytt.
Om man istället köper en ny likadan måste man betala 135 410 kr i kontantinsats så det kan du inte investera. Kvar av de 550 000 är alltså (avrundat) 414 000 kr. 127/414 = 30%. De 414 000 kronorna man har kvar måste alltså stiga 30% i värde enbart för att täcka prisskillnaden mellan nytt och begagnat. Tänker man sig att man bara ska täcka värdefallet så handlar det kanske snarare om 20%.
Eftersom man rimligen tar ränta och amortering från de 414 så minskar ju dessa slantar över tid och kan då inte avkasta nånting. Kvarvarande pengar måste alltså avkasta mer och mer över tid för att kompensera för de ständiga uttagen.
Jag kan tänka mig att köparen (som rimligen måste ha köpt kontant annars är det ju helt galet överpris) räknar på något liknande sätt.