Pickup-förare gaddar ihop sig och ICE:ar på Supercharger station, skriver Electrek.
Mogna killar...
Undrar i vilken del av grottan de parkerar sina pickupar. Kanske bredvid den precis upptäckta elden där de sitter på stubbar och gnager gamla mammutben?
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2018 11:24
av Niklas Z
Vi får väl se om de så kallade experterna har rätt, men om dollarn sjunker under 2019 så kommer vi förhoppningsvis att kunna se lägre priser på Teslorna:
Vi får väl se om de så kallade experterna har rätt, men om dollarn sjunker under 2019 så kommer vi förhoppningsvis att kunna se lägre priser på Teslorna:
Mot Euro ja, men svenska kronan lever eget liv och så länge inte Sverige förnyar sitt ekonomiska system ser jag inte att de som handlar valutor helt plötsligt skulle skicka upp kronans värde nämnvärt.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2018 11:49
av Niklas Z
themax skrev:
Niklas Z skrev:
Vi får väl se om de så kallade experterna har rätt, men om dollarn sjunker under 2019 så kommer vi förhoppningsvis att kunna se lägre priser på Teslorna:
Mot Euro ja, men svenska kronan lever eget liv och så länge inte Sverige förnyar sitt ekonomiska system ser jag inte att de som handlar valutor helt plötsligt skulle skicka upp kronans värde nämnvärt.
Om dollarn sjunker mot Euron så gör den nog det även mot flera andra valutor, annars hade det varit huvudsakligen fokusera på att Euron ska gå upp, men det kan naturligtvis tänkas att även den svenska kronan sjunker. Jag tolkar artikeln som att Euron kan gå upp och dollarna ned och kanske den svenska valutan därmed faller en del mot Euron och stärks en del mot dollarn. Men vi får väl se.
Artikel i media
Postat: 25 dec 2018 12:04
av themax
Niklas Z skrev:
Om dollarn sjunker mot Euron så gör den nog det även mot flera andra valutor, annars hade det varit huvudsakligen fokusera på att Euron ska gå upp, men det kan naturligtvis tänkas att även den svenska kronan sjunker. Jag tolkar artikeln som att Euron kan gå upp och dollarna ned och kanske den svenska valutan därmed faller en del mot Euron och stärks en del mot dollarn. Men vi får väl se.
Hoppet är det sista som överger människan, men vi har egna strukturella problem som måste lösas innan vi kan tro på under ... Ingen skulle dock vara gladare än jag om jag har fel och du rätt, eftersom jag kommer betala min Model 3 med privata pengar.
Re: Artikel i media
Postat: 25 dec 2018 12:52
av Niklas Z
themax skrev:
Niklas Z skrev:
Om dollarn sjunker mot Euron så gör den nog det även mot flera andra valutor, annars hade det varit huvudsakligen fokusera på att Euron ska gå upp, men det kan naturligtvis tänkas att även den svenska kronan sjunker. Jag tolkar artikeln som att Euron kan gå upp och dollarna ned och kanske den svenska valutan därmed faller en del mot Euron och stärks en del mot dollarn. Men vi får väl se.
Hoppet är det sista som överger människan, men vi har egna strukturella problem som måste lösas innan vi kan tro på under ... Ingen skulle dock vara gladare än jag om jag har fel och du rätt, eftersom jag kommer betala min Model 3 med privata pengar.
Ja, jag är inte blind för de strukturella svenska problemen, men frågan är om de inte redan är inprisade i kronans värdering. De är ju knappast nya.
Dock så målar den en rosig bild om Sverige som haltar:
Sverige har sedan 1990 minskat utsläppen med närapå en tredjedel, vilket beror på ett antal åtgärder, däribland industrins utveckling, utbyggd fjärrvärme, högre användning av biobränslen och den närmast fossilfria elproduktionen vattenkraft och kärnkraft.
Svenska utsläpp minskar i Sverige, men vår konsumtion av utlandsproducerade varor ökar, och därmed våra indirekta men dock lika viktiga, utsläpp.
The indicator shows the total greenhouse gas emissions caused by Swedish consumption, consisting of emissions in Sweden and emissions abroad. The total emissions caused by Swedish consumption increased from 90 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2000 to 98 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2008. This implies an increase of 9 percent during the period.
The emissions abroad have increased from 44 million tonnes to 58 million tonnes, implying an increase of 30 percent between 2000 and 2008.
Lite nyare data visar på i princip sjunkande utsläpp i de flesta sektorer från 2012, men samtidigt ökande utsläpp från ”shipping” som kanske påvisar mer import, men de pratar också om ökade flygresor. Som ger i stort oförändrat utsläpp under 2012-2017 då det borde sjunka.
Dock håller jag md att vi måste försöka leda på teknikfronten, som Northvolt, fjärrvärme, värmepumpar, optimering via IT etc. allt som borde gå på export.
Jo, det där är en bright green istället för Miljöpartiets dark green. Det är för mig ganska självklart att det är demokrati och teknikuveckling som är det som kommer rädda klimatet och mänskligheten inte tvång och ångest. Det vi behöver i Sverige är ett Bright green parti som verkligen jobbar för ny teknik som lösningar på våra problem.
Dock så målar den en rosig bild om Sverige som haltar:
Sverige har sedan 1990 minskat utsläppen med närapå en tredjedel, vilket beror på ett antal åtgärder, däribland industrins utveckling, utbyggd fjärrvärme, högre användning av biobränslen och den närmast fossilfria elproduktionen vattenkraft och kärnkraft.
Svenska utsläpp minskar i Sverige, men vår konsumtion av utlandsproducerade varor ökar, och därmed våra indirekta men dock lika viktiga, utsläpp.
The indicator shows the total greenhouse gas emissions caused by Swedish consumption, consisting of emissions in Sweden and emissions abroad. The total emissions caused by Swedish consumption increased from 90 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2000 to 98 million tonnes carbon dioxide equivalents in 2008. This implies an increase of 9 percent during the period.
The emissions abroad have increased from 44 million tonnes to 58 million tonnes, implying an increase of 30 percent between 2000 and 2008.
Lite nyare data visar på i princip sjunkande utsläpp i de flesta sektorer från 2012, men samtidigt ökande utsläpp från ”shipping” som kanske påvisar mer import, men de pratar också om ökade flygresor. Som ger i stort oförändrat utsläpp under 2012-2017 då det borde sjunka.
Dock håller jag md att vi måste försöka leda på teknikfronten, som Northvolt, fjärrvärme, värmepumpar, optimering via IT etc. allt som borde gå på export.
Intressanta länkar.
Apropå politik så har jag fått för mig att dogmatisk politik inte är bra för klimatet.
Snarare är det vi själva som måste gå före och visa på smarta lösningar.
Det politiken skall göra är att agera inspiratör/garant och skapa förutsättningar för enkla bra idéer så att många får möjlighet ta del av energismarta lösningar.
Samt erbjuda effektiv förbränningsfri kollektivtrafik där så är möjligt.
Men det är stora frågor förstås.
frippan
Där ser man tydligt att de som köper nya bilar kör mer än de som har äldre. Påverkan på bränsleförsäljningen är större, och den går ner snabbare än andelen elbilar i bilparken. Det kommer vi nog få se här också rätt snart... hoppas jag.
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2018 10:59
av Bjelke
joel80 skrev:
frippan
Där ser man tydligt att de som köper nya bilar kör mer än de som har äldre. Påverkan på bränsleförsäljningen är större, och den går ner snabbare än andelen elbilar i bilparken. Det kommer vi nog få se här också rätt snart... hoppas jag.
Jag funderade på om det inte också kan vara så att många har två bilar som tidigare kördes ungefär lika mycket och när den ena blir elbil så körs den mer än vad fossilaren den ersatte kördes osv,
vet många som gör så här iaf, även om man köpt en liten elbil och har en större fossilare kvar så tar många hellre elbilen till vardags, fördelningen blir inte lika som innan man blev med elbil sas.
Då blir "andrabilen" helt plötsligt förstabil
Och även om det är förstabilen man ersätter med en elbil så körs den förhållandevis mer än sin föregångare också (såklart)
Men visst körs nyare bilar ofta mer än äldre kan jag tänka mig.
Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2018 11:11
av zyax
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
frippan
Där ser man tydligt att de som köper nya bilar kör mer än de som har äldre. Påverkan på bränsleförsäljningen är större, och den går ner snabbare än andelen elbilar i bilparken. Det kommer vi nog få se här också rätt snart... hoppas jag.
Jag funderade på om det inte också kan vara så att många har två bilar som tidigare kördes ungefär lika mycket och när den ena blir elbil så körs den mer än vad fossilaren den ersatte kördes osv,
vet många som gör så här iaf, även om man köpt en liten elbil och har en större fossilare kvar så tar många hellre elbilen till vardags, fördelningen blir inte lika som innan man blev med elbil sas.
Då blir "andrabilen" helt plötsligt förstabil
Och även om det är förstabilen man ersätter med en elbil så körs den förhållandevis mer än sin föregångare också (såklart)
Men visst körs nyare bilar ofta mer än äldre kan jag tänka mig.
Jag köper ditt resonemang rakt av, kan bara titta på hur de egna bilarna används.
Re: Artikel i media
Postat: 30 dec 2018 19:49
av bjelkeman
Inte direkt en artikel, men en smart person prata om Tesla i en TV intervju
Re: Artikel i media
Postat: 30 dec 2018 21:47
av HerrNilsson
En liten iakttagelse från mediat allmän biograf....
Som småbarnsförälder är det inte jätteofta man går på bio men frun och jag var nyligen på bio. Reagerade på reklamerna som rullade innan filmen.
Först en reklam från Bixia med vindkraftverk och solceller i varenda klipp, sen efter det en reklam från Skekraft med swishande elbil som tema och sist men inte minst nya Kia eNiro-reklamen (nedan).
Idel trevliga budskap som förmedlades där. Så var det inte sist man var på bio. Kul att se!
Re: Artikel i media
Postat: 30 dec 2018 21:54
av TeslaTissel
bjelkeman skrev:
Inte direkt en artikel, men en smart person prata om Tesla i en TV intervju
Mycket intressant klipp! Tack!
Men när gjordes det ursprungligen? - Tyckte hon sade 2017?
Re: Artikel i media
Postat: 31 dec 2018 18:52
av Pontus
En inte alltför ny artikel men intressant ändå. https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ng-record/
Intressant om det stämmer med 66 kWh tillgängligt, det skulle innebära att Tesla räknar med 133 Wh/km för att nå 310 miles. Med deras typical så skulle det krävas att det finns 76-77 kWh tillgängligt för att nå 310 miles.
100 mil blir väl nästa gräns.
Edit: Nu när sitter i min bil säger den att med en snittförbrukning på 140 Wh/km så kommer jag 228 km dvs det finns 32 kWh kvar i batteriet som är nere på 44% nu så fullt borde det ha 72,5 kWh med lite avrundade siffror kom tidigare fram till 74. Hur som helst borde det ligga på en bit över 70 i varje fall.
Re: Artikel i media
Postat: 01 jan 2019 18:48
av leiflodde
Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?
Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?
Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?
Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?
Men det där krasades ned eh, kritiserades ned våldsamt då det innehåller en massa felaktigheter och Robert Collin verkade inte gilla elbilar vid det tillfället och frågan är om han har accepterat elfordon ännu. Har inte sett till honom på ett bra tag, men iofs har jag inte letat upp hans krönikor han brukar kratta ihop i Aftonslaget
Gammalt inslag också och alternativ? Menar du energialternativ så finns det gott om det! Vi har en bred energimix av förbränningsfria energikällor som solceller, vindkraft, bioenergi, bergvärme, vattenkraft etc etc som täcker det mesta redan och farhågor från kol och kärnkrafts-kraftbranschen har redan kunnat motbevisas.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2019 01:21
av Geni87
TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:
Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?
Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?
Men det där krasades ned eh, kritiserades ned våldsamt då det innehåller en massa felaktigheter och Robert Collin verkade inte gilla elbilar vid det tillfället och frågan är om han har accepterat elfordon ännu. Har inte sett till honom på ett bra tag, men iofs har jag inte letat upp hans krönikor han brukar kratta ihop i Aftonslaget
Gammalt inslag också och alternativ? Menar du energialternativ så finns det gott om det! Vi har en bred energimix av förbränningsfria energikällor som solceller, vindkraft, bioenergi, bergvärme, vattenkraft etc etc som täcker det mesta redan och farhågor från kol och kärnkrafts-kraftbranschen har redan kunnat motbevisas.
Collin är en riktig dåre som då och då verkar ha personliga vendettor mot allt möjligt.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2019 02:26
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:
Kollade detta gamla program... när allt är bra för stan varför är det då ändå dåligt fattar inte?
Hänvisning till kolkraft hela tiden men finns ju alternativ i Sverige som nämns så var är då problemet här?
Men det där krasades ned eh, kritiserades ned våldsamt då det innehåller en massa felaktigheter och Robert Collin verkade inte gilla elbilar vid det tillfället och frågan är om han har accepterat elfordon ännu. Har inte sett till honom på ett bra tag, men iofs har jag inte letat upp hans krönikor han brukar kratta ihop i Aftonslaget
Gammalt inslag också och alternativ? Menar du energialternativ så finns det gott om det! Vi har en bred energimix av förbränningsfria energikällor som solceller, vindkraft, bioenergi, bergvärme, vattenkraft etc etc som täcker det mesta redan och farhågor från kol och kärnkrafts-kraftbranschen har redan kunnat motbevisas.
Collin är en riktig dåre som då och då verkar ha personliga vendettor mot allt möjligt.
Uppenbarligen!
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2019 08:44
av Bod
Collin skrev en artikel i Råd o Rön för något nr sedan där han ansåg att batteribilar inte har någon framtid.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2019 09:30
av 12man
Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...