Re: Audi e-tron
Postat: 02 nov 2020 19:53
Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Känns lite bekant på något sättmati skrev:Jag undrar ju när och om detta med FOD någonsin kommer finnas tillgängligt för oss med 2019-bilar. Bilen har ju ändå sålts med löftet att detta skulle vara möjligt "snart". Nu har det snart gått 2 år och ingenting finns tillgängligt. Skiter Audi bara i oss kunder som "vågade" vara bland de allra första som köpte en e-tron? Svaret är nog ja, de skiter fullständigt i oss.
För mig personligen är det strunt samma, jag vill ändå inte köpa nånting och jag försöker ju tvärtom bli av med bilen så småningom. Men alla andra som gick på skitsnacket och som inte beställde matrix LED och andra fina funktioner från start, är nog mindre nöjda nu när FOD finns tillgängligt för alla utom oss med "gamla" bilar. Det ger inga pluspoäng för Audi direkt, om man får säga så.
"Coming soon" menar du? Ja, varför tror du jag beställde alla villhöver-funktioner tillsammans med bilen? Just för att jag anade att detta med FOD kanske aldrig kommer bli verklighet under de max tre åren som jag kommer ha bilen. Dålig erfarenhet kan man kalla det.Bjelke skrev:Känns lite bekant på något sätt
Man kan om man loggar in på norska myaudi använda functions on demand eftersom det är släppt där. På svenska inget aktivt ännu. Funkar utmärkt än så länge iaf.NiclasS skrev:Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Hämtade ut bilen från Audi idag efter att de fixat takluckan. De sade även "att de uppdaterat en del mjukvara" så lär ju ha de senaste uppdateringarna iaf. Men det är samma för mig (MY19), inga funktioner tillgängliga på den norska siten.mati skrev:Såhär ser det ut för mig när jag loggar in där. Och så ser det ut i bilens specMartin E-tron skrev:Ja logga in på norska siren o allt gick bra att ladda ner.
Att ljusspelet inte gick att få va lite tråkigt, dock fattar ja inte vad insteg/utsteg ljus är ? De har kommit till i menyn efter nerladdning men fattar inte funktionen?
det är ju faktiskt sjukt konstigt att språkinställningen ska styra tillgängliga funktioner. Ok, om det är några dagar mellanrum mellan release när dom håller på att översätta eller nåt, men nu har det väl gått månader sen norska sidan öpnnade för FOD? Konstigt helt klart!macky skrev:Man kan om man loggar in på norska myaudi använda functions on demand eftersom det är släppt där. På svenska inget aktivt ännu. Funkar utmärkt än så länge iaf.NiclasS skrev:Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Är väl snarast så att de ville lansera i lugn takt. Norge var först, sen Tyskland och såg att Schweiz fått tillgång precis. Är väl inte så många som börjar logga in mot annat land bara för att. Utom här då förstås.HelectriC skrev:det är ju faktiskt sjukt konstigt att språkinställningen ska styra tillgängliga funktioner. Ok, om det är några dagar mellanrum mellan release när dom håller på att översätta eller nåt, men nu har det väl gått månader sen norska sidan öpnnade för FOD? Konstigt helt klart!macky skrev:Man kan om man loggar in på norska myaudi använda functions on demand eftersom det är släppt där. På svenska inget aktivt ännu. Funkar utmärkt än så länge iaf.NiclasS skrev:Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Låter som mycket troligt och som en högst rimlig förklaring tycker jag.macky skrev:Är väl snarast så att de ville lansera i lugn takt. Norge var först, sen Tyskland och såg att Schweiz fått tillgång precis. Är väl inte så många som börjar logga in mot annat land bara för att. Utom här då förstås.HelectriC skrev:det är ju faktiskt sjukt konstigt att språkinställningen ska styra tillgängliga funktioner. Ok, om det är några dagar mellanrum mellan release när dom håller på att översätta eller nåt, men nu har det väl gått månader sen norska sidan öpnnade för FOD? Konstigt helt klart!macky skrev:Man kan om man loggar in på norska myaudi använda functions on demand eftersom det är släppt där. På svenska inget aktivt ännu. Funkar utmärkt än så länge iaf.NiclasS skrev:Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Gör inget om det är gatubelysning. Du ser om den är aktiv om du har blå markering för helljus samt auto under. Symbolen blir vit när det är gatubelysning och är då vanligt halvljus (plus belysning åt sidan vid sväng). Ut och testa på en mörk väg med den på så märker du. Bästa tycker jag är när man ligger bakom bilar (en bit bakom) men ändå lyser fullt ut åt sidorna på vägen.Martin E-tron skrev:Det kanske är för ljust där jag kör men ja fattar inte Matrix-funktionerna?
Körde hem igår kväll kl 17:10, mörkt men upplysta vägar, fattar inte vad den gör?
Precis. Kör du i mörker utan gatubelysning blir det ett fantastiskt skådespel. Den lyser även upp trafikskyltar så du ser dem bättre. Sätt helljuset i auto-läge och rör aldrig spaken mer sen.macky skrev:Gör inget om det är gatubelysning. Du ser om den är aktiv om du har blå markering för helljus samt auto under. Symbolen blir vit när det är gatubelysning och är då vanligt halvljus (plus belysning åt sidan vid sväng). Ut och testa på en mörk väg med den på så märker du. Bästa tycker jag är när man ligger bakom bilar (en bit bakom) men ändå lyser fullt ut åt sidorna på vägen.Martin E-tron skrev:Det kanske är för ljust där jag kör men ja fattar inte Matrix-funktionerna?
Körde hem igår kväll kl 17:10, mörkt men upplysta vägar, fattar inte vad den gör?
Bra fråga. Kan det vara den sekventiella tändningen/släckningen av fram och bakljus?Martin E-tron skrev:Förstår, ställde in det i bilen o väntar nu på mörkret![]()
Till fråga, vad är instegsljus/utstegsljus ?
Låter ju rimligt, men var inte de standard? Eller kanske krävde ngt ljuspaket?Off Grid Byggaren skrev:Är det inte lamporna som sitter under dörren och lyser upp marken när den öppnas?
Jag försökte byta in min Model S hos Audi. Men de ville inte ta den i inbyte. Det blev ett förmedlingsuppdrag istället. Men det säger nog inte så mycket för nu vill de inte ta min e-tron i inbyte heller. Det verkar vara lite svårt med inbytesbilar som är så pass dyra. Eller så är det för att de är eldrivna.Lystico skrev:Någon som försökt byta in teslan hos en Audi försäljare o fått skäligt bud?
Provkör etron först säger jag bara. Den var inte alls som jag förväntade mig efter allt jag läst i denna tråd.Lystico skrev:Jo laddningen kan jag förstå, nu har jag några månader kvar för att bestämma mig för bonusen men är så besviken på den upplevda kvalitetskänslan, bilen kostade över 700k.
Sedan att vi ska få ett barn hjälpte inte precis situationen.
Någon som försökt byta in teslan hos en Audi försäljare o fått skäligt bud?
Alltså utan att ha varken sett eller provkört ID4 eller Enyaq irl så tror jag att det är som äpplen och päron när man jämför med en e-tron. Det är helt olika bilar i helt olika prisklasser. Jag kan förvisso tänka mig att byta min e-tron mot en ID4, men det handlar bara om priset och inget annat. Jag är mycket medveten om att jag byter ner mig på i princip alla punkter. Och är man ute efter en bil med hög lyxkänsla så är e-tron garanterat ett bättre val än ID4.taliz skrev:Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...