Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Ja men som sagt kapitalförstörelse att köpa en ny Tesla för typ 1,2 miljon.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Japp. För egen del har jag dock inget behov av så stora bilar som S/X/Y men om jag hade det hade jag likväl tagit ut en ny bil på företaget istället för att äga privat.Verdi_ skrev: ↑25 jul 2024 21:15Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.Verdi_ skrev:Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Jag sålde nyss min Raven X 2019, 7-sitsig med FSD för 465keloon skrev:Är det nån här som har koll på marknadsläget på KVD för X 6-7 sitsiga? Helst Raven
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.Verdi_ skrev:Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Får jag fråga dig vad du kör för bil?teslaponken skrev: ↑30 jul 2024 11:55En Raven 2019-2020 (LR) går kring 400-450K på Blocket. Förmånsvärdet på en basutrustad är mkt riktigt 5757kr, men med lite lull-lull är det 6-7k.
Ska man ha en Performance är förmånsvärdet kring 10K. Vet att P100D 2018 tex har förmånsvärde över 10K.
Men anta köp av en fin S LR 2020 för 450K. Privat kontra AB.
Jag är inte säker på att AB blir bättre. Sociala avgifterna för bolaget är ca 1800kr/mån och privat nettolöneavdrag givet 50% marginalskatt landar kring 3000kr/mån.
Det är en ganska dyr extrautgift för skatt relativt sett, för en bil som kostar 450K.
Hellre belasta bolaget med 5000kr/mån istället och plocka lite extra lön, och köpa bilen privat. Åtminstone blir det pensionsgrundande och inte pengar i sjön (förmånsbeskattning).
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.Verdi_ skrev:Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.Verdi_ skrev:Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.holden skrev: ↑25 jul 2024 20:33Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 20:15Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.
Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.
Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.
Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".
Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.
3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)
![]()
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Nettolöneavdrag gör man ju just för att det är pensionsgrundande till skillnad mot förmånsbeskattning.teslaponken skrev: ↑30 jul 2024 11:55En Raven 2019-2020 (LR) går kring 400-450K på Blocket. Förmånsvärdet på en basutrustad är mkt riktigt 5757kr, men med lite lull-lull är det 6-7k.
Ska man ha en Performance är förmånsvärdet kring 10K. Vet att P100D 2018 tex har förmånsvärde över 10K.
Men anta köp av en fin S LR 2020 för 450K. Privat kontra AB.
Jag är inte säker på att AB blir bättre. Sociala avgifterna för bolaget är ca 1800kr/mån och privat nettolöneavdrag givet 50% marginalskatt landar kring 3000kr/mån.
Det är en ganska dyr extrautgift för skatt relativt sett, för en bil som kostar 450K.
Hellre belasta bolaget med 5000kr/mån istället och plocka lite extra lön, och köpa bilen privat. Åtminstone blir det pensionsgrundande och inte pengar i sjön (förmånsbeskattning).
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.Hertsh skrev: ↑30 jul 2024 12:28Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.Verdi_ skrev:Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Ja, kapitalkostnad/värdeminskning på nya bilar är sanslös när marknaden beter sig normalt, inte så som den gjorde förr för elbilar.Verdi_ skrev: ↑30 jul 2024 18:27Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.Hertsh skrev: ↑30 jul 2024 12:28Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.Verdi_ skrev:Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.Verdi_ skrev:
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.Verdi_ skrev:Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.Hertsh skrev: ↑30 jul 2024 12:28Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.Verdi_ skrev:Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.Verdi_ skrev:Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Angående MX Raven snacket. Fattar inte vad människan pratar om. Bättre att köpa en ny Tesla än en Raven X för 450K. Bara för att ”försäkring och underhåll är dyrt”.Hertsh skrev: ↑30 jul 2024 23:44Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.Verdi_ skrev:Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.Hertsh skrev: ↑30 jul 2024 12:28Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.Verdi_ skrev:Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 21:27
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.
Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.
Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.
Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Att köpa en annan begagnad bil för samma peng eller till och med nyare bil är billigare än en Model X med de reparationskostnader och försäkringspremier den betingar. Även om den är ”billig” vid 450-500k.
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).Vindens skrev: ↑06 aug 2024 13:07[quote=taliz post_id=809407 time=<a href="tel:1722941294">1722941294</a> user_id=921]
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-221258
Första Highland på kvd?
taliz skrev: ↑06 aug 2024 14:16Q8 verkar inte så heta.
https://www.kvd.se/auktioner/audi-q8-50 ... 0hk-220727
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.teslaponken skrev: ↑06 aug 2024 18:55Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).Vindens skrev: ↑06 aug 2024 13:07[quote=taliz post_id=809407 time=<a href="tel:1722941294">1722941294</a> user_id=921]
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-221258
Första Highland på kvd?
505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.