Sida 214 av 238

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 20:09
av holden
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 20:15
av teslaponken
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 20:33
av holden
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 21:13
av teslaponken
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Ja men som sagt kapitalförstörelse att köpa en ny Tesla för typ 1,2 miljon.

Mindre kapitalförstörelse att köpa en ny MY för 0,6 miljon.

Vilket också förklarar vf det reggas 1-2 st nya MX i Sverige per månad mot tusen st MY.

Ska man ha X/S är det smartaste en Raven idag. Privat. Inte på AB.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 21:15
av Verdi_
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 21:21
av holden
Verdi_ skrev: 25 jul 2024 21:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Japp. För egen del har jag dock inget behov av så stora bilar som S/X/Y men om jag hade det hade jag likväl tagit ut en ny bil på företaget istället för att äga privat.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 jul 2024 21:27
av Hertsh
Verdi_ skrev:
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 29 jul 2024 13:20
av eloon
Är det nån här som har koll på marknadsläget på KVD för X 6-7 sitsiga? Helst Raven

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 29 jul 2024 15:49
av Hertsh
eloon skrev:
Är det nån här som har koll på marknadsläget på KVD för X 6-7 sitsiga? Helst Raven
Jag sålde nyss min Raven X 2019, 7-sitsig med FSD för 465k

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 10:39
av eloon
på KVD? bra pris, hade gärna köpt den :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 11:01
av Verdi_
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27
Verdi_ skrev:
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
holden skrev: 25 jul 2024 20:09
Vad man ”taxerar” har ju ingen relevans om man är egen företagare, vilket många som kör dyra bilar sannolikt är.
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 11:55
av teslaponken
En Raven 2019-2020 (LR) går kring 400-450K på Blocket. Förmånsvärdet på en basutrustad är mkt riktigt 5757kr, men med lite lull-lull är det 6-7k.

Ska man ha en Performance är förmånsvärdet kring 10K. Vet att P100D 2018 tex har förmånsvärde över 10K.

Men anta köp av en fin S LR 2020 för 450K. Privat kontra AB.

Jag är inte säker på att AB blir bättre. Sociala avgifterna för bolaget är ca 1800kr/mån och privat nettolöneavdrag givet 50% marginalskatt landar kring 3000kr/mån.

Det är en ganska dyr extrautgift för skatt relativt sett, för en bil som kostar 450K.

Hellre belasta bolaget med 5000kr/mån istället och plocka lite extra lön, och köpa bilen privat. Åtminstone blir det pensionsgrundande och inte pengar i sjön (förmånsbeskattning).

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 11:59
av solen
teslaponken skrev: 30 jul 2024 11:55
En Raven 2019-2020 (LR) går kring 400-450K på Blocket. Förmånsvärdet på en basutrustad är mkt riktigt 5757kr, men med lite lull-lull är det 6-7k.

Ska man ha en Performance är förmånsvärdet kring 10K. Vet att P100D 2018 tex har förmånsvärde över 10K.

Men anta köp av en fin S LR 2020 för 450K. Privat kontra AB.

Jag är inte säker på att AB blir bättre. Sociala avgifterna för bolaget är ca 1800kr/mån och privat nettolöneavdrag givet 50% marginalskatt landar kring 3000kr/mån.

Det är en ganska dyr extrautgift för skatt relativt sett, för en bil som kostar 450K.

Hellre belasta bolaget med 5000kr/mån istället och plocka lite extra lön, och köpa bilen privat. Åtminstone blir det pensionsgrundande och inte pengar i sjön (förmånsbeskattning).
Får jag fråga dig vad du kör för bil?
Du verkar onekligen förälskad i MS, har du en sån? Jag är bara nyfiken :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 12:28
av Hertsh
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27
Verdi_ skrev:
holden skrev: 25 jul 2024 20:33
teslaponken skrev: 25 jul 2024 20:15
Fåmansföretagare tar ofta lön/utdelning. Ofta upp till brytpunkten (53K/mån, samt 315K i lågbeskattad utdelning/år). Det är detsamma som att taxera miljonen i inkomst ungefär.

Vore vansinnigt dumt att plocka ut en begagnad Raven från 2019-2021 för 420K och sen ta den på bolaget. Förmånsbeskattningen och sociala avgifterna blir väldigt dyra relativt sett. TCOkalkylen kan skena ganska fort och plötsligt utgör skatten 20-40% av ägandekostnaden. Samma skatt som utgjorde <10% av TCO när bilen var ny 2020. Återigen enkel aritmetik. Kalkylmässigt blir en beg Raven alltså dyrare på bolaget än privat, pga relativt sett hög skatt.

Köper man en sån bil är det bättre att plocka ut litet lön/utdelning ur sitt bolag och ta bilen privat. Vilket ju alla företagare gör. Jag känner ingen som omsätter ett par milj i bolaget som inte plockar lön/utdeln.

Därtill, om man väljer att finansiera ett par hundratusen av köpeskillingen, får man dessutom 30% tbx på räntan. Det får man inte i "AB:t".

Enkel tumregel: ny bil med bra förmånsvärde -> ta på bolaget.

3-5 år gammal värdeslaktad bil -> bättre privat (oavsett förmånsvärde)

:!:
Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.

Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 12:56
av holden
teslaponken skrev: 30 jul 2024 11:55
En Raven 2019-2020 (LR) går kring 400-450K på Blocket. Förmånsvärdet på en basutrustad är mkt riktigt 5757kr, men med lite lull-lull är det 6-7k.

Ska man ha en Performance är förmånsvärdet kring 10K. Vet att P100D 2018 tex har förmånsvärde över 10K.

Men anta köp av en fin S LR 2020 för 450K. Privat kontra AB.

Jag är inte säker på att AB blir bättre. Sociala avgifterna för bolaget är ca 1800kr/mån och privat nettolöneavdrag givet 50% marginalskatt landar kring 3000kr/mån.

Det är en ganska dyr extrautgift för skatt relativt sett, för en bil som kostar 450K.

Hellre belasta bolaget med 5000kr/mån istället och plocka lite extra lön, och köpa bilen privat. Åtminstone blir det pensionsgrundande och inte pengar i sjön (förmånsbeskattning).
Nettolöneavdrag gör man ju just för att det är pensionsgrundande till skillnad mot förmånsbeskattning.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 18:27
av Verdi_
Hertsh skrev: 30 jul 2024 12:28
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27
Verdi_ skrev:
holden skrev: 25 jul 2024 20:33


Det kan jag väl hålla med om, själv tar jag hellre en ny bil på företaget än begagnad privatbil.
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.

Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 21:20
av Arctic Drifter
Verdi_ skrev: 30 jul 2024 18:27
Hertsh skrev: 30 jul 2024 12:28
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27
Verdi_ skrev:

Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.

Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.
Ja, kapitalkostnad/värdeminskning på nya bilar är sanslös när marknaden beter sig normalt, inte så som den gjorde förr för elbilar.

Att jag har haft en värdeminskning på 39 kr/mil på MYP'en (8 500 mil) gör ju att det känns löjligt att jag har timpris och laddar på natten i SE1 :D

Min diesel köpte jag som 2,5 år gammal till 45 % av nypriset, den ligger nu på under 6 kr/mil i värdeminskning för mig efter att ha avverkat 14 000 mil. Att drivmedlet kostar drygt 10 kr/mil spelar inte så stor roll, den är fortfarande alltid billigare än Teslan även om jag får serva den mer och den är betydligt mycket äldre.

Men frun känner sig tryggare med en ny bil... det är värt en del!

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 30 jul 2024 23:44
av Hertsh
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 30 jul 2024 12:28
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27
Verdi_ skrev:
Tyvärr är förmånsvärdet på en ny S/X sinnessjukt högt. Förstör alla kalkyler. En privat Y är klart billigare.
Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.

Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.
Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.

Att köpa en annan begagnad bil för samma peng eller till och med nyare bil är billigare än en Model X med de reparationskostnader och försäkringspremier den betingar. Även om den är ”billig” vid 450-500k.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 12:48
av taliz

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 13:07
av Vindens
taliz skrev: 06 aug 2024 12:48
Long range som står och såsar inför försäljning med 97% batteriladdning aja baja :roll: .
Den enda liknande som finns på blocket är en röd med 900 mil för 599 så denna borde gå för 570 +- 10 tro?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 14:16
av taliz

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 18:55
av teslaponken
Hertsh skrev: 30 jul 2024 23:44
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 30 jul 2024 12:28
Verdi_ skrev:
Hertsh skrev: 25 jul 2024 21:27

Jag köpte min privat. Medveten om att bilens värde kan sjunka drastiskt. Jag köpte min nästa bil privat (min nuvarande) också. Medveten om att värdet sjunker drastiskt.

Du kan göra vilka tankevurpor du vill Teslaponken men du vet ingenting, du spekulerar vilt om andras situation men skriver det som en sanning.

Däremot tror jag, att har man bara råd med en bil för dryga 400k så är det sannolikt - men jag vet inte - att 20-35k per år i försäkring och dyra reparationer på en bil med dålig kvalitet kommer svida. Det får en köpare själv avgöra - hoppas bara att de är medvetna om hur dyr bilen är att äga.

Jag skrev därför före du började med dina vilda spekulationer att jag rekommenderar andra att köpa en nyare/billigare bil som har lägre ägandekostnader.
Nu överdriver du både försäkringskostnader och reparationer. Dessutom är det småpengar jämfört med att tappa uppåt 200 tusen per år bara i värdeminskning.

Jag håller inte med att om att det är dumt att ha en Raven på företaget. Förmånsvärdet är från ca 5000:- på en S. Det är ju fortfarande förmånligt vilket säger en del om hur galet bra det var på den tiden.
Vadå överdriver? Det är ju min verklighet. Inget ljug eller överdrift alls.

Poängen med mitt inlägg var inte klagomål för min del gällande värdeförlust på 200k per år, det var att det är ett uselt begagnat köp med tanke på att kostnaderna för ägande är höga.
Uselt? Jag sparar närmare 10 tusen i månaden på att inte ha köpt en ny Model S privat. Då har jag ändå räknat med reparationer för 20 tusen per år och helförsäkring.
Kära nån, jag pratar om en Model X och det är allt jag nämnt. Dessutom har inga av mina inlägg handlat om privat vs firma så om du vill debattera det så gör det med någon annan.

Att köpa en annan begagnad bil för samma peng eller till och med nyare bil är billigare än en Model X med de reparationskostnader och försäkringspremier den betingar. Även om den är ”billig” vid 450-500k.
Angående MX Raven snacket. Fattar inte vad människan pratar om. Bättre att köpa en ny Tesla än en Raven X för 450K. Bara för att ”försäkring och underhåll är dyrt”.

Då har man verkligen inte satt sig med en penna & papper. Värdeminskningen är största faktorn i en TCO kalkyl. En raven X får mycket billigare TCO än en ny Tesla. End of story. Hur räknar du ens.

En X Raven kanske tappar 5000kr i månaden i värde. En ny X tappar 15 000kr i månaden i värde.
Du kan byta drivaxlar en gång i månaden i din Raven och ändå komma undan billigare än i en ny X haha.
Vindens skrev: 06 aug 2024 13:07
[quote=taliz post_id=809407 time=<a href="tel:1722941294">1722941294</a> user_id=921]
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-221258

Första Highland på kvd?
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).

505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 19:14
av teslaponken
taliz skrev: 06 aug 2024 14:16

Inget konstigt att de säljs för 600k. Vem ska ha en lagerbil från Audi för över 1 miljon. Förlika sig med 200K i värdeförlust per år? Otrevligt. Den som köper en ny för 600k på KVD är inställd på -100k per år. Mer hanterbart.

Det första köpare kollar på är ju andrahandsvärdet. Dessa 2020or kan ju inte ens säljas för 300K. 2021or finns för 350-400k, prutbara

Så även om man kör ihjäl den där i 3-4 års tid tappar man minst 100K per år. Oavsett hur mkt man kör blir milkostnaden omöjligt under 50kr. Det är inte lite. Vill man verkligen lägga 1 miljon på en E tron Q8… jag hade aldrig aldrig gjort det

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 06 aug 2024 22:39
av taliz
Q8 50 är ju dock "samma" som gamla 55, dvs 94kwh batteri. Den ligger på 400+.
Gamla 50 är bara 71kwh, funkar typ som stadsbil. :lol:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 07 aug 2024 08:22
av Arctic Drifter
teslaponken skrev: 06 aug 2024 18:55
Vindens skrev: 06 aug 2024 13:07
[quote=taliz post_id=809407 time=<a href="tel:1722941294">1722941294</a> user_id=921]
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-221258

Första Highland på kvd?
Lite hål i huvudet att betala 570’ på KVD när du får en ny på Tesla.com för typ 50k mer, och då med 2% rörlig ränta (som om ett år kommer vara ca 0%).

505 är budet nu, ofattbart om folk faktiskt budar högre. Då har man verkligen inge koll.
Nu börjar ju saker bli normala, drygt 700 mil och slutpris på KVD drygt 100k lägre än vad en ny kostar.

Ledande bud blev 500 500 kr och reservationspriset är uppnått!