Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av NiklasTesla »

Brukar titta i denna tråd för att se om någon använder 230v uttaget i bilen på kreativt sätt men inte sätt något (Typ offgrid hus, mindre avverkning/röjning i egen skog med elkedjesåg mm mm).

MVH
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

NiklasTesla skrev:
Brukar titta i denna tråd för att se om någon använder 230v uttaget i bilen på kreativt sätt men inte sätt något (Typ offgrid hus, mindre avverkning/röjning i egen skog med elkedjesåg mm mm).

MVH
Vi var med ungarna på en lekplats och bryggde färskt kaffe istället för thermos. Lite trams men klart godare.

Ev gör vi samma vid ett barnkalas som ska hållas utomhus nästa helg.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Ikväll ska jag driva värmepumpen i mitt hus från bilen över natten, återkommer med lite info imorgon.
Sen skulle jag vilja hitta på nått så man kan driva hela huset från bilen, problemet är att dela 1fas från bilen till 3fas i skåpet, borde finnas nån fördelare som tar 1fas 3,6kw till 3fas eller? Blir det rent för låg effekt då?
Nån som är grym på sånt? Man kan ju inte fråga en vanlig elektriker.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Eldsig skrev:
HelectriC skrev:
Ett alternativ till att torka med duk är lövblås. Det har blivit riktigt populärt inom detailing, då har du ingen handpåläggning alls och du får bort allt vatten som samlas i små skrymslen och vrår och alltid har förmågan att komma fram när man börjar köra för att göra fler vattenmärken trots att man varit så noga med att torka.

Edit: viktigt när du tvättar är att antingen ha grit guard i spannen (litet galler i botten som hindrar skiten som kommer med svampen att blandas med vattnet igen vid nästa svamptag) eller 2-spanns teknik (ha en spann med rent vatten och en där svampen sköljs efter varje svamptag). Sen ska du inte använda vanlig svamp, köp en ordentlig tvätthandske i microfiber (min tror jag kallas nudelhandske eftersom microfiber är tvinnad i nudelformade strängar)
Tack!

Nu blev det här tvättfrågor, men vi får väl dem som kopplade till de mattlackade I5:orna.

Har du tips på schampo också? Jag googlade mig fram till ett rengöringsmedel som heter Abnet som jag testat. Spolar av bilen med högtryck, sprayar på Abnet med tryckspruta, låter verka nån minut och spolar av. Det såg ut att funka bra första gången iaf.
Jag använder Swisswax opaque car bath som är schampo speciellt framtaget för matt lack. Den är dyr, men väldigt dryg, behöver väldigt lite till en hink vatten. Sen har jag också Swisswax Quick finish opaque som är en snabbfinisher som sprayas på efteråt.
Bra tips, funkar det på halvmatt (satin) också? :)
Funkar på alla bilar, men däremot funkar inte allt annat på just matt eller satin. Skillnaden är just att de helt tagit bort de glansgörande komponenterna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Skabb1 skrev:
NiklasTesla skrev:

MVH
Vi var med ungarna på en lekplats och bryggde färskt kaffe istället för thermos. Lite trams men klart godare.

Ev gör vi samma vid ett barnkalas som ska hållas utomhus nästa helg.
Ja sådant är toppenkul :D 8-)

Posta gärna bild sedan.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Macki skrev:
Ikväll ska jag driva värmepumpen i mitt hus från bilen över natten, återkommer med lite info imorgon.
Sen skulle jag vilja hitta på nått så man kan driva hela huset från bilen, problemet är att dela 1fas från bilen till 3fas i skåpet, borde finnas nån fördelare som tar 1fas 3,6kw till 3fas eller? Blir det rent för låg effekt då?
Åhh återkom gärna hur det gick.

Om du köper en energieffektiv luft-luftvärmepump kan du idag värma ett rejält hus på endast enfas rejält länge med ca 70kwh. vår pump ligger på ca 400w kontinuerlig effekt runt 0c för att värma upp ett helt hus på ca 70kvm när det väl är varmt inomhus (23c har vi på men för varmt tycker jag egentligen). Skulle alltså enkelt klara mig mer en än vecka utan el om jag gick ner till 20c inomhus med en Ioniq 5.

Vi har lite extra isolering på vind samt rätt öppen planlösning på bottenvåningen där det även är nya fönster.

MVH
expat

Inlägg av expat »

Macki skrev:
Har för mig att Elfa har/hade, men nog inget reapris
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Önskar att framtida elbilar kan lämna 3-fas 16A. Precis som när de laddar, fast åt andra hållet. Då kan det bli riktigt användbart.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Macki skrev:
Önskar att framtida elbilar kan lämna 3-fas 16A. Precis som när de laddar, fast åt andra hållet. Då kan det bli riktigt användbart.
Du får köpa 3st Ioniq 5 så får du tre faser :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Macki skrev:
Du får köpa 3st Ioniq 5 så får du tre faser :lol:
Nja, men mycket kaffekoppar kan det kanske bli. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:

MVH
Det är inte riktigt väder för det än. Men vi tänkte testa det hela med att ta med oss en bordsgrill och göra varma smörgåsar nånstans på en parkering. Det kan ju vara lite mysigt. Sen blir det såklart mer aktuellt när campingsäsongen börjar.
Framöver blir det också trädgårdsredskap och sågar osv som jag tänkte driva med bilen istället för en jättelång förlängningssladd. Men samma sak där, det får bli lite varmare för trädgårdsarbete.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Inga jätte effekter som plockas :lol: men ändå rätt kul :D
Som sagt hade varit sjukt kul att kunna koppla hela huset till bilen men får fundera på hur det skulle kunna gå till……
Återkommer imorgon när det är dags att köra till jubb och se vad förbrukningen varit över natten
8CA68F1D-C662-4EF8-88A6-DB512D6BB699.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kan tänka mig att dammsuga bilen i helgen om vädret tillåter. Då får V2L testas för första gången.
Kanske kan jag övertala sambon att ta en picknick nånstans. Då kan vi ta med oss elektriska terrassvärmaren och låtsas att det är sommar. Det är perfekt ju. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jag kan tänka mig att dammsuga bilen i helgen om vädret tillåter. Då får V2L testas för första gången.
Kanske kan jag övertala sambon att ta en picknick nånstans. Då kan vi ta med oss elektriska terrassvärmaren och låtsas att det är sommar. Det är perfekt ju. :lol:
ja, det finns många kul saker V2L kan användas till. Tyvärr är det för oss mest en gimmick. Tror faktiskt jag enbart har använt det 1 gång och det var egentligen mest för det var kul att testa. Hade ett vanligt uttag i carporten precis bredvid som jag likagärna kunde använt den gången.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag var ju helt övertygad om att jag kommer ha stor nytta av V2L nu under vintern när strömmen går. Bara att det inte har hänt. Typ första gången någonsin. Tack vare att det inte har blåst nånting, antar jag. Men det kommer. Åskväder på sommarn brukar ha samma effekt. Och det är tryggt att veta att man nu faktiskt har ström oavsett vad som händer.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Sås, det blev 12% att driva all uppvärmning i huset från 20-06 och det var -2 som lägst samt att jag drog igång kupévärmaren i ca 30min innan avfärd imorse
9CBB42A8-14E1-4169-B7F0-83BCD835866E.jpeg
Huset hade dragit 8% innan jag starta värmen i bilen såg jag i appen.
Nu får man fylla på lite gratis el så man kan ha varmt i helgen :o :lol:
8B340D2B-2DD1-4B00-85D9-068D813ACDF2.jpeg
expat

Inlägg av expat »

Har ni läst att I5 kommer att kunna förvärma batterierna MY23
https://www.nyteknik.se/elbilar/hyundai ... ss-7028802

Kanske dags att sälja min pålitliga Kona :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Sås, det blev 12% att driva all uppvärmning i huset från 20-06 och det var -2 som lägst samt att jag drog igång kupévärmaren i ca 30min innan avfärd imorse.
Hur gjorde du rent praktiskt? Hur kopplade du in huset?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

expat skrev:
Har ni läst att I5 kommer att kunna förvärma batterierna MY23
https://www.nyteknik.se/elbilar/hyundai ... ss-7028802

Kanske dags att sälja min pålitliga Kona :D
Detta har diskuterats i denna tråd tidigare när det begav sig. Även befintliga Ioniq5 sägs få batteriförvärming via OTA update senare i år.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Värmepumpen (luft/luft) är numera kopplad via stickkontakt så jag kan koppla den till bilen, ingen annan uppvärmning var igång i huset, dock så måste alla dörrar vara öppna men det funkar fint att ha det så
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Värmepumpen (luft/luft) är numera kopplad via stickkontakt så jag kan koppla den till bilen, ingen annan uppvärmning var igång i huset, dock så måste alla dörrar vara öppna men det funkar fint att ha det så
Ah, okej. Samma idé som jag hade då. Hur fick du in sladden genom väggen? Jag antar att du inte körde in med hela bilen, och öppet fönster känns ju också lite kontraproduktivt. :lol:
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Den är/var kopplad ute i en kopplingsdosa men fick mecka om den till stickkontakt så man kan skifta mellan uttaget vid pumpen och förlängningssladden från bilen, funkar hur fint som helst
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det var ju smart! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Macki skrev:
Sås, det blev 12% att driva all uppvärmning i huset från 20-06 och det var -2 som lägst samt att jag drog igång kupévärmaren i ca 30min innan avfärd imorse
9CBB42A8-14E1-4169-B7F0-83BCD835866E.jpeg
Huset hade dragit 8% innan jag starta värmen i bilen såg jag i appen.
Nu får man fylla på lite gratis el så man kan ha varmt i helgen :o :lol:
Nice du kan ändå ha el+värme+ljus i huset många dagar vid strömavbrott eller köra huset på el via bilen när elpriset är som högst och sedan ladda när elen är billig.

Tack för kul uppdatering med bra info samt MVH
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Macki skrev:
Den är/var kopplad ute i en kopplingsdosa men fick mecka om den till stickkontakt så man kan skifta mellan uttaget vid pumpen och förlängningssladden från bilen, funkar hur fint som helst
Ah! En äkta fulkoppling. :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar