Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 09 jul 2024 20:04
Långmilare är inte så poppis.
https://teslaclubsweden.se/forum/
För min del var det för hög ägandekostnad som avgjorde, dvs dyra reservdelar/reparationer aka länkarmar etc samt dyr försäkring därför blev det en MYP istället, men annars hade jag kanske klickat en sån istället.teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 17:12Spontant sett känns dessa som mest value för pengarna om man vill köpa en 3-4 år gammal Tesla.
Vilken galen värdeminskning men samtidigt fantastisk komfort, effekt och utrymme för slanten.
En supersportbil i familjebilsutförande.
Prutmånen är dessutom säkert 5%.
Otroligt att fler inte plockar hem dessa monster kring 400-550K.
solen skrev: ↑24 jul 2024 19:02För min del var det för hög ägandekostnad som avgjorde, dvs dyra reservdelar/reparationer aka länkarmar etc samt dyr försäkring därför blev det en MYP istället, men annars hade jag kanske klickat en sån istället.teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 17:12Spontant sett känns dessa som mest value för pengarna om man vill köpa en 3-4 år gammal Tesla.
Vilken galen värdeminskning men samtidigt fantastisk komfort, effekt och utrymme för slanten.
En supersportbil i familjebilsutförande.
Prutmånen är dessutom säkert 5%.
Otroligt att fler inte plockar hem dessa monster kring 400-550K.
Som jag minns det så avsåg väl det omdömet från Grufman framförallt de Model S som byggdes innan Raven-varianten.taliz skrev: ↑24 jul 2024 20:09Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti. [...
SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 21:01Som jag minns det så avsåg väl det omdömet från Grufman framförallt de Model S som byggdes innan Raven-varianten.taliz skrev: ↑24 jul 2024 20:09Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti. [...
För dom som inte sett videon så är det denna som avses:
viewtopic.php?t=34876
Snart finns det 5,5 år gamla Model 3 i Sverige. Och i USA finns det väl ett gäng som är 6 år eller äldre.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 21:39SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 21:01Som jag minns det så avsåg väl det omdömet från Grufman framförallt de Model S som byggdes innan Raven-varianten.taliz skrev: ↑24 jul 2024 20:09Ja ägandekostnaden är för hög, särskilt försäkring.
Också väldigt mkt som kan strula. Som Grufman sa "vad går inte sönder" på en S...
En Model 3 Highland är billigare, roligare och ger typ samma komfort. Samt troligen mkt mindre strul och tryggheten av att ha garanti. [...
För dom som inte sett videon så är det denna som avses:
viewtopic.php?t=34876
Nose cone var det han avsåg. Jag har personligen frågat vi inlämning av min bil.
För övrigt finns det inga 8-10 år gamla Model 3 än. Juryn är fortfarande ute.
Håller med dig gällande värdeminskningen, därför blev det en begagnad 22:a till ett vettigt pris istället.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 20:49solen skrev: ↑24 jul 2024 19:02För min del var det för hög ägandekostnad som avgjorde, dvs dyra reservdelar/reparationer aka länkarmar etc samt dyr försäkring därför blev det en MYP istället, men annars hade jag kanske klickat en sån istället.teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 17:12Spontant sett känns dessa som mest value för pengarna om man vill köpa en 3-4 år gammal Tesla.
Vilken galen värdeminskning men samtidigt fantastisk komfort, effekt och utrymme för slanten.
En supersportbil i familjebilsutförande.
Prutmånen är dessutom säkert 5%.
Otroligt att fler inte plockar hem dessa monster kring 400-550K.
Jag synar det där med dyra reparationer. En ny Model Y Performance kostar en del i värdeminskning. Typ 300-350 tusen. Köper du en S för 270 tusen kanske den tappar 100k på tre år. Finns inte en chans att en S behöver repareras för 200-250 tusen under den tiden.
Så jäkla dyr försäkring är det inte heller. Ca 15k per år för min del.
Jag tycker att S är bättre på nästan allt jämfört med Y.
Model 3? Ja för äldre par och singlar så visst. Men har du behov av bagage så går den bort. Plus att den är så inihelvete ful. T o m Model Y är snyggare.
Ja S är fantastisk. Det är lite av en myt att försäkringen är dyr med S. Testa ring till bolagen och förhandla så ser du att det är ca 12-20K/år för helförsäkring.solen skrev: ↑24 jul 2024 22:34Håller med dig gällande värdeminskningen, därför blev det en begagnad 22:a till ett vettigt pris istället.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 20:49solen skrev: ↑24 jul 2024 19:02För min del var det för hög ägandekostnad som avgjorde, dvs dyra reservdelar/reparationer aka länkarmar etc samt dyr försäkring därför blev det en MYP istället, men annars hade jag kanske klickat en sån istället.teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 17:12Spontant sett känns dessa som mest value för pengarna om man vill köpa en 3-4 år gammal Tesla.
Vilken galen värdeminskning men samtidigt fantastisk komfort, effekt och utrymme för slanten.
En supersportbil i familjebilsutförande.
Prutmånen är dessutom säkert 5%.
Otroligt att fler inte plockar hem dessa monster kring 400-550K.
Jag synar det där med dyra reparationer. En ny Model Y Performance kostar en del i värdeminskning. Typ 300-350 tusen. Köper du en S för 270 tusen kanske den tappar 100k på tre år. Finns inte en chans att en S behöver repareras för 200-250 tusen under den tiden.
Så jäkla dyr försäkring är det inte heller. Ca 15k per år för min del.
Jag tycker att S är bättre på nästan allt jämfört med Y.
Model 3? Ja för äldre par och singlar så visst. Men har du behov av bagage så går den bort. Plus att den är så inihelvete ful. T o m Model Y är snyggare.
Bilen jag köpt som ny i min spec såldes för 890k för 2 år sedan. Galet, vi snackar runt 400k + i värdeminskning
Försäkringen gick det inte göra något åt på MS, kollade typ överallt och det blev nästan dubbelt jämfört med MYP i mitt fall.
Men vem vet, kanske nästa blir en S.
Galet bra bil den med![]()
Så 20k/år för försäkring är inte dyrt?teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 23:41Ja S är fantastisk. Det är lite av en myt att försäkringen är dyr med S. Testa ring till bolagen och förhandla så ser du att det är ca 12-20K/år för helförsäkring.solen skrev: ↑24 jul 2024 22:34Håller med dig gällande värdeminskningen, därför blev det en begagnad 22:a till ett vettigt pris istället.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 20:49solen skrev: ↑24 jul 2024 19:02För min del var det för hög ägandekostnad som avgjorde, dvs dyra reservdelar/reparationer aka länkarmar etc samt dyr försäkring därför blev det en MYP istället, men annars hade jag kanske klickat en sån istället.teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 17:12Spontant sett känns dessa som mest value för pengarna om man vill köpa en 3-4 år gammal Tesla.
Vilken galen värdeminskning men samtidigt fantastisk komfort, effekt och utrymme för slanten.
En supersportbil i familjebilsutförande.
Prutmånen är dessutom säkert 5%.
Otroligt att fler inte plockar hem dessa monster kring 400-550K.
Jag synar det där med dyra reparationer. En ny Model Y Performance kostar en del i värdeminskning. Typ 300-350 tusen. Köper du en S för 270 tusen kanske den tappar 100k på tre år. Finns inte en chans att en S behöver repareras för 200-250 tusen under den tiden.
Så jäkla dyr försäkring är det inte heller. Ca 15k per år för min del.
Jag tycker att S är bättre på nästan allt jämfört med Y.
Model 3? Ja för äldre par och singlar så visst. Men har du behov av bagage så går den bort. Plus att den är så inihelvete ful. T o m Model Y är snyggare.
Bilen jag köpt som ny i min spec såldes för 890k för 2 år sedan. Galet, vi snackar runt 400k + i värdeminskning
Försäkringen gick det inte göra något åt på MS, kollade typ överallt och det blev nästan dubbelt jämfört med MYP i mitt fall.
Men vem vet, kanske nästa blir en S.
Galet bra bil den med![]()
Däri krokarna kommer ju MY också hamna när den ska helförsäkras (när den är 3 år gammal, dvs snart).
Precis, jag hittade också bara runt 2k/mån, tyvärr.taliz skrev: ↑25 jul 2024 10:59Så 20k/år för försäkring är inte dyrt?teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 23:41Ja S är fantastisk. Det är lite av en myt att försäkringen är dyr med S. Testa ring till bolagen och förhandla så ser du att det är ca 12-20K/år för helförsäkring.solen skrev: ↑24 jul 2024 22:34Håller med dig gällande värdeminskningen, därför blev det en begagnad 22:a till ett vettigt pris istället.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 20:49
Jag synar det där med dyra reparationer. En ny Model Y Performance kostar en del i värdeminskning. Typ 300-350 tusen. Köper du en S för 270 tusen kanske den tappar 100k på tre år. Finns inte en chans att en S behöver repareras för 200-250 tusen under den tiden.
Så jäkla dyr försäkring är det inte heller. Ca 15k per år för min del.
Jag tycker att S är bättre på nästan allt jämfört med Y.
Model 3? Ja för äldre par och singlar så visst. Men har du behov av bagage så går den bort. Plus att den är så inihelvete ful. T o m Model Y är snyggare.
Bilen jag köpt som ny i min spec såldes för 890k för 2 år sedan. Galet, vi snackar runt 400k + i värdeminskning
Försäkringen gick det inte göra något åt på MS, kollade typ överallt och det blev nästan dubbelt jämfört med MYP i mitt fall.
Men vem vet, kanske nästa blir en S.
Galet bra bil den med![]()
Däri krokarna kommer ju MY också hamna när den ska helförsäkras (när den är 3 år gammal, dvs snart).![]()
I nuläget betalar jag 2700kr. Min M3P kostade 3000kr, ID4n 3600kr.
När jag kollat runt så hittar jag inget billigare än 2k/mån för S för mig, dvs nästan 10ggr dyrare än Zoen.
solen skrev: ↑25 jul 2024 11:07Precis, jag hittade också bara runt 2k/mån, tyvärr.taliz skrev: ↑25 jul 2024 10:59Så 20k/år för försäkring är inte dyrt?teslaponken skrev: ↑24 jul 2024 23:41Ja S är fantastisk. Det är lite av en myt att försäkringen är dyr med S. Testa ring till bolagen och förhandla så ser du att det är ca 12-20K/år för helförsäkring.solen skrev: ↑24 jul 2024 22:34Håller med dig gällande värdeminskningen, därför blev det en begagnad 22:a till ett vettigt pris istället.Verdi_ skrev: ↑24 jul 2024 20:49
Jag synar det där med dyra reparationer. En ny Model Y Performance kostar en del i värdeminskning. Typ 300-350 tusen. Köper du en S för 270 tusen kanske den tappar 100k på tre år. Finns inte en chans att en S behöver repareras för 200-250 tusen under den tiden.
Så jäkla dyr försäkring är det inte heller. Ca 15k per år för min del.
Jag tycker att S är bättre på nästan allt jämfört med Y.
Model 3? Ja för äldre par och singlar så visst. Men har du behov av bagage så går den bort. Plus att den är så inihelvete ful. T o m Model Y är snyggare.
Bilen jag köpt som ny i min spec såldes för 890k för 2 år sedan. Galet, vi snackar runt 400k + i värdeminskning
Försäkringen gick det inte göra något åt på MS, kollade typ överallt och det blev nästan dubbelt jämfört med MYP i mitt fall.
Men vem vet, kanske nästa blir en S.
Galet bra bil den med![]()
Däri krokarna kommer ju MY också hamna när den ska helförsäkras (när den är 3 år gammal, dvs snart).![]()
I nuläget betalar jag 2700kr. Min M3P kostade 3000kr, ID4n 3600kr.
När jag kollat runt så hittar jag inget billigare än 2k/mån för S för mig, dvs nästan 10ggr dyrare än Zoen.
Ligger på runt 600 för halv just nu hos TH.
Papper, penna, gör en TCO.taliz skrev: ↑25 jul 2024 15:19Den beggade MYn har nog garanti dessutom... och billigare komponenter att byta när den går ut..
Så, hur du än räknar har jag svårt att se att en beggad MS skulle bli billigare än en beggad MY.
Sist men inte minst, bara för att andra motorstarka bilar är ännu dyrare blir inte 15-20k/år "billigt". Det är mycket pengar för de flesta knegare, och därför ser begpriserna ut som de gör..
Beror på hur länge man äger dem. Många dyra saker kan gå sönder på en S.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 15:32Papper, penna, gör en TCO.taliz skrev: ↑25 jul 2024 15:19Den beggade MYn har nog garanti dessutom... och billigare komponenter att byta när den går ut..
Så, hur du än räknar har jag svårt att se att en beggad MS skulle bli billigare än en beggad MY.
Sist men inte minst, bara för att andra motorstarka bilar är ännu dyrare blir inte 15-20k/år "billigt". Det är mycket pengar för de flesta knegare, och därför ser begpriserna ut som de gör..
Jag är inte alls säker att en begagnad Y Performance 2022 för typ 550K blir billigare än en 2020/2021 S Raven för 420-480K.
Värdeminskningen är största utgiftsposten.
taliz skrev: ↑25 jul 2024 16:10Beror på hur länge man äger dem. Många dyra saker kan gå sönder på en S.teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 15:32Papper, penna, gör en TCO.taliz skrev: ↑25 jul 2024 15:19Den beggade MYn har nog garanti dessutom... och billigare komponenter att byta när den går ut..
Så, hur du än räknar har jag svårt att se att en beggad MS skulle bli billigare än en beggad MY.
Sist men inte minst, bara för att andra motorstarka bilar är ännu dyrare blir inte 15-20k/år "billigt". Det är mycket pengar för de flesta knegare, och därför ser begpriserna ut som de gör..
Jag är inte alls säker att en begagnad Y Performance 2022 för typ 550K blir billigare än en 2020/2021 S Raven för 420-480K.
Värdeminskningen är största utgiftsposten.
Ju längre man äger dem ju större är förstås sannolikheten att något strular.
Luftfjädring, dörrhandtag, framlyktor, batterisäkring, drivaxlar... listan är hur lång som helst över "vanliga fel" på S/X..
Du tror inte nästa ägare, som köper för 465K, blir nöjd? Det tror jag.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 18:07Jag har precis sålt min Model X Raven. Reparationer är dyra och därmed även försäkring. Billigaste försäkringen jag kunde finna var 20k på T-H med 20% rabatt. Strax innan vi flyttade så var LF och T-H båda på cirka 30k. Helt orimligt för de flesta som köper en 5 år gammal bil.
Jag hade min bil på verkstad massor av gånger innan garantin tog slut efter garantin tog slut fick jag byta batterivärmaren för cirka 20k hos Grufman.
Jag hade FSD på bilen (korkat nog) och fick aldrig något för det under mina 5 års ägande. Jag blev grundlurad av Elon Musk, precis som många andra. Jag är glad att jag fick 465k för bilen vilket innebar 750k värdeminskning under mina 5 år med bilen.
Jag kommer aldrig igen äga en Tesla. Rolig när det funkar - tråkig på alla verkstadsbesök - och sämre än väldigt många alternativ. När vi köpte bilen fanns löften om självkörning runt hörnet och SuC för endast Tesla.
Mitt råd, köp nytt och sälj inom garantitid om ni vill ha en S eller X. Eller nöj er med en 3/Y om ni kan stå ut med att ha samma bil som alla grannar.
Jag räknade med 50% värdetapp på 3 år. Det är inte synd om mig gällande värdeförlusten. Kan man inte ta det om man köper en bil för över 1.2mkr så ska man inte köpa den.teslaponken skrev:Du tror inte nästa ägare, som köper för 465K, blir nöjd? Det tror jag.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 18:07Jag har precis sålt min Model X Raven. Reparationer är dyra och därmed även försäkring. Billigaste försäkringen jag kunde finna var 20k på T-H med 20% rabatt. Strax innan vi flyttade så var LF och T-H båda på cirka 30k. Helt orimligt för de flesta som köper en 5 år gammal bil.
Jag hade min bil på verkstad massor av gånger innan garantin tog slut efter garantin tog slut fick jag byta batterivärmaren för cirka 20k hos Grufman.
Jag hade FSD på bilen (korkat nog) och fick aldrig något för det under mina 5 års ägande. Jag blev grundlurad av Elon Musk, precis som många andra. Jag är glad att jag fick 465k för bilen vilket innebar 750k värdeminskning under mina 5 år med bilen.
Jag kommer aldrig igen äga en Tesla. Rolig när det funkar - tråkig på alla verkstadsbesök - och sämre än väldigt många alternativ. När vi köpte bilen fanns löften om självkörning runt hörnet och SuC för endast Tesla.
Mitt råd, köp nytt och sälj inom garantitid om ni vill ha en S eller X. Eller nöj er med en 3/Y om ni kan stå ut med att ha samma bil som alla grannar.
Att du köpte en dyr bil och inte räknade med 50% värdetapp på 3 år är ju en annan femma. Dåligt för dig, bra för nästa ägare.
MX Raven med 100kwh batteri är en jättebra bil. Grymt value idag.
Nu tror jag du gör en tankevurpa.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 19:12Jag räknade med 50% värdetapp på 3 år. Det är inte synd om mig gällande värdeförlusten. Kan man inte ta det om man köper en bil för över 1.2mkr så ska man inte köpa den.teslaponken skrev:Du tror inte nästa ägare, som köper för 465K, blir nöjd? Det tror jag.Hertsh skrev: ↑25 jul 2024 18:07Jag har precis sålt min Model X Raven. Reparationer är dyra och därmed även försäkring. Billigaste försäkringen jag kunde finna var 20k på T-H med 20% rabatt. Strax innan vi flyttade så var LF och T-H båda på cirka 30k. Helt orimligt för de flesta som köper en 5 år gammal bil.
Jag hade min bil på verkstad massor av gånger innan garantin tog slut efter garantin tog slut fick jag byta batterivärmaren för cirka 20k hos Grufman.
Jag hade FSD på bilen (korkat nog) och fick aldrig något för det under mina 5 års ägande. Jag blev grundlurad av Elon Musk, precis som många andra. Jag är glad att jag fick 465k för bilen vilket innebar 750k värdeminskning under mina 5 år med bilen.
Jag kommer aldrig igen äga en Tesla. Rolig när det funkar - tråkig på alla verkstadsbesök - och sämre än väldigt många alternativ. När vi köpte bilen fanns löften om självkörning runt hörnet och SuC för endast Tesla.
Mitt råd, köp nytt och sälj inom garantitid om ni vill ha en S eller X. Eller nöj er med en 3/Y om ni kan stå ut med att ha samma bil som alla grannar.
Att du köpte en dyr bil och inte räknade med 50% värdetapp på 3 år är ju en annan femma. Dåligt för dig, bra för nästa ägare.
MX Raven med 100kwh batteri är en jättebra bil. Grymt value idag.
Min poäng är att nästa ägare inte har mina resurser men sitter på en bil med dålig kvalitet, dyra reparationer och dyr försäkring.