Re: Audi e-tron
Postat: 24 okt 2020 13:00
Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.
Jmtkraft fattade jag inte vitsen med. De var ju apdyra, månadsavgift för att få betala... What? Kändes som lurendrejeri.Robertrimmevik skrev:Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.
Jag kollade också upp det och drog exakt samma slutsats.bylund skrev:Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.Off Grid Byggaren skrev:Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.
Gäller för valfritt bilmärke.
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Ja, det gäller verkligen att ha stenkoll innan du stoppar i laddkabeln någonstans!Anderzzon skrev:Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.Off Grid Byggaren skrev:Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.
Gäller för valfritt bilmärke.
Så de har börjat med det nu? I våras fick jag iaf en Passat GTE så att jag åtminstone hade möjlighet att köra på el.dfa skrev:Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.dfa skrev:Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Hos Audi Göteborg?macky skrev:De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.dfa skrev:Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Du vet väl, att dom gör det helt medvetet för att du ska bli jättenöjd och glad när du hämtar E-Tron'en igenmati skrev:Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda.
Nej, Norrbil. Men verkar ju vara samma hos Audi Sthlm. Audi Gbg är väl VW-ägt precis som Audi Sthlm?Moelito skrev:Hos Audi Göteborg?
Man vänjer sig med de virtuella speglarna. Tvekade först att ta denna bil nör de hade dom, men bilen var ganska rätt i övrigt.NiclasS skrev:Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Ja, jo, det går ju inte komma ifrån att man drar en lättnadens suck när man får köra hem i en bil som inte låter som en traktor.Credde skrev:Du vet väl, att dom gör det helt medvetet för att du ska bli jättenöjd och glad när du hämtar E-Tron'en igenmati skrev:Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda.
Helt off tonic, stor skillnad på vädret i landet nu. Hos mig blommar rosbuskarna för tredje gången i år.Robertrimmevik skrev:Slog rekord igår på förbrukningen. 5,3 kWh/mil.
Kvällsbestyr med handling och skjutsning av barn. +3 grader, ej förvärmning, start från varmgarage, tung snömodd 5-15cm. Sträcka 14km.
Gjorde samma typ av körning ikväll efter att det snöröjts. Fortfarande regn och bitvis slask. 3,7 kWh/ mil.
Får nog räkna med en snittförbrukning runt 3,5 i stan i vinter. Fortfarande mycket bra jämfört med en 400 hästars Q8.
Körde 70mil landsväg, motorväg. Hälften snöbeklädd väg, resterande blöt väg. Snitt 2,7kwh/mil. 10km/h över hastighetsgränsen. Helt ok tycker jag.
Också haft låne e-tron med virtuella speglarna. Kändes som att det borde gå att vänja sig. De har ju några fördelar också.Robertrimmevik skrev:Man vänjer sig med de virtuella speglarna. Tvekade först att ta denna bil nör de hade dom, men bilen var ganska rätt i övrigt.NiclasS skrev:Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Jag skulle inte välja bort dom om jag kunde ändra mig. Skulle säga att de är extra bra i trånga utrymmen. I och med att de är smalare så behöver jag inte fälla in dom när jag ska in och ut genom garaget så nu kan jag använda backspeglarna där.
Hoppas att e-tron gt kommer med en upphottad version av virtuella speglar. Tycker Gemeras är riktigt snygga.
Jag klippte gräset igår. Och även här blommar det fortfarande.Nilp skrev:Helt off tonic, stor skillnad på vädret i landet nu. Hos mig blommar rosbuskarna för tredje gången i år.
Första gången fixade de ljusrampen och påstod att de fixade den knackande instrumentpanel. Instrumentpanel var tyst någon dag sen var missljudet tillbaka. Ljudet uppstår över 23 grader så jag får avvakta tills i vår innan den åker tillbaka för att försöka bli fixat igen.Martin E-tron skrev:Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Då var din bil ändå ganska felfri. Ljusrampen är ett standardfel, det räknas nästan som en egenskap att den inte fungerar.NiclasS skrev:Första gången fixade de ljusrampen och påstod att de fixade den knackande instrumentpanel. Instrumentpanel var tyst någon dag sen var missljudet tillbaka. Ljudet uppstår över 23 grader så jag får avvakta tills i vår innan den åker tillbaka för att försöka bli fixat igen.Martin E-tron skrev:Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Andra gången bytes vänster länkarm fram, delen beställdes redan första gången men tog några veckor att komma upp från Tyskland. Den trasiga länkarmen gjorde att bilen lät som en gammal Volvo med klonkande över ojämnheter.
Då är det skönt att inte ha 25 mil till verkstaden... Jag har dragit ut på ett besök på en av mina Teslor sedan Februari typ...mati skrev:Då var din bil ändå ganska felfri. Ljusrampen är ett standardfel, det räknas nästan som en egenskap att den inte fungerar.NiclasS skrev:Första gången fixade de ljusrampen och påstod att de fixade den knackande instrumentpanel. Instrumentpanel var tyst någon dag sen var missljudet tillbaka. Ljudet uppstår över 23 grader så jag får avvakta tills i vår innan den åker tillbaka för att försöka bli fixat igen.Martin E-tron skrev:Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Andra gången bytes vänster länkarm fram, delen beställdes redan första gången men tog några veckor att komma upp från Tyskland. Den trasiga länkarmen gjorde att bilen lät som en gammal Volvo med klonkande över ojämnheter.
Min var hittills inne för
- bälteslås som saknades på passagerarsidan (hittades under en panel)
- ljusrampen
- trasig laddport
- oljud i förardörren (3 gånger)
- ett år senare ett klonkljud i förardörren (försvann när man öppnade fönstret en aning)
- spökande radar
- en massa mjukvarufel (skärm som hakar upp sig osv)
- lös plastdetalj som förmodligen har blivit skadad i samband med dragkroksmonteringen
- trasig puck som man ställer bilen på när man lyfter den med domkraft. Den bara försvann och hela bilen brakade ner in i domkraften. Tack och lov hände inte så mycket.
Resten har jag förträngt.
Jo jag misstänkte att det var tempen som låg bakom. Ja jag kör fortfarande med sommarsulorna - jag brukar köra med sommardäcken in i det sista. Jag är väl ganska fåfäng när det gäller sånt antar jag:) En gång undrade grannen vad jag höll på med när jag bytte till sommarsulorna på vårkanten, samtidigt som det pågick ett lätt snöfall.(Prognosen sa att värme var påväg in kan tilläggas;)).mati skrev:Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.Goblin skrev:Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla.