Sida 212 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 16:49
av Klintan
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 16:57
av Jeppe_E
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 16:59
av OfarligTesla
Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 17:02
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Oavsett rulla på neutral eller inte så krävs det lägre hastigheter för att komma ner så lågt.
Absolut, gissar att han inte håller över 100, snarare 90, bakom en lastbil kanske :)

Jag har kommit ner i så lågt som 0,3 med min XC60 om jag draftar bakom en lastbil. GoM fick helt spel och hävdade att jag kunde köra 154 mil :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 17:08
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.

Kör du riktigt lugnt och inte bromsar så mycket ändå så vinner du rätt mycket på det eftersom regen inte ger tillbaka 100% av energin. Jag har gått ner på lägre regen nu i vinter för att bromsarna ska hållas sysselsatta och inte rosta ihop och tycker faktiskt jag fått en lägre förbrukning. Och så känns körningen mjukare och mer avspänd. Kör man lite ryckigt och ojämnt med hög regen så tappar man energi varje gång den går in och bromsar så det gäller att man klarar av att "balansera" bilen kring nollan när det är t ex lite utför eller om man kommer ikapp en annan bil.

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 17:48
av Bjelke
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 20:52
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(
Har du själv erfarenhet?

Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 12 dec 2018 21:00
av Bjelke
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111
Ja han är ju lite kändis kan man väl lätt säga :)
Han om någon vet allt om förbrukning och batteriets kapacitet (och inte densitet som dom skriver flera
gånger vilket bara det känns konstigt) så han har garanterat rätt i att nåt inte stämmer med batteriet.
Tyvärr känner man igen Teslas sätt att hantera kunder, inte ovanligt att dom kör det där rejset :(
Har du själv erfarenhet?

Tillbaka till den sär Teknikens Värld Artikeln så kommenterades den med att det faktiskt går att ”fri-rulla” eller om det finns något bättre ord?
Hade det där på min första bil öht, en SAAB 96 V4. Störtskön i backen hemma nedför storgatan - sparade massor av avgaser trodde jag? :lol:
Jo nog har jag erfarenhet av det där :( har skrivit om det förr här på forumet men det var ett tag sedan...

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 06:07
av Jerker
Sensationella nyheter i min lokaltidning idag! :shock:
Är det kommunen som har så många elbilar?

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 06:42
av Klintan
7500 elbilar ska vara 0,2% av bilbeståndet i Trosa, har ni väldigt många bilar där?

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 07:07
av mati
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 07:33
av zyax
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 07:39
av Bjelke
zyax skrev:
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Ägaren är inte så aktiv här men har bevisligen haft mycket lång räckvidd på sin MS 85 http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11#p111111

Intressant teknik, att rulla på neutral, istället för att använda regen.
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 07:42
av zyax
Bjelke skrev:
zyax skrev:
mati skrev:
De flesta elbilar har någon form av rull-funktion idag. I Teslan däremot måste man lägga i N för att rulla. Det är lite omständligt och man kan inte bara gasa igen. AP funkar inte, och man ser inga andra bilar i displayen heller. Det är helt enkelt inte tänkt att användas på det sättet.
Många andra elbilar har numera ett läge där regenrereringen är helt avstängd. Du kan alltså gasa, släppa gasen och rulla, gasa igen osv. Det ter sig helt naturligt. Jag kör så rätt ofta i e-Golfen. Modernare elbilar som e-Niro och e-tron kan dessutom göra detta helt automatiskt. Bilen vet pga topografin och trafikläget när det är dags att rulla och när man vill bromsa. Jag har aldrig provat det i verkligheten dock.
Jag hade använt pulse and glide ofta i Leafen om det funnits den typen av funktionalitet.
Ja att lägga i N på Leafen är ju ganska segt (men det går)...
Och det har jag använt när det behövts, men det är ju inte direkt smidigt. Jag efterfrågade alltså det som mati beskrev, det skulle passa mig bra.

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 07:46
av MangeT
helix skrev:
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med? :D

https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Får väl förutsätta att han har koll på rated och typical så att det inte är det som spökar?

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 09:00
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Sensationella nyheter i min lokaltidning idag! :shock:
Är det kommunen som har så många elbilar?
"Elbilar" = BEV, PHEV, Hybrider. Fake news :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 14:54
av Bjelke

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 15:21
av TeslaTissel



Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 15:45
av Geni87
TeslaTissel skrev:



Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 16:13
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:



Alltså, jag - vad - Nä nu!

Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??

Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...
Och det gör vi ju inte här i sverige.

Syftet är ju återigen att koppla ihop Tesla och batterier med något dåligt - koleldad kraft vilket ju inte stämmer för våra förhållanden.
Det står ju avskitlift ”DIN” i rubriken och avsikten är ju att skapa tveksamhet, att skaffa system som kan spara energi, genom att använda sig av flera lösningar som tex vindkraft, vattenkraft och framförallt solenergi.

Alltså att lösningar som kopplar bort oss från kraftbolagens nät gynnar ju användarna och den enskilde med mindre tryck i näten.
Eller hur man nu skall uttrycka det? Belastning var det ja.

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 17:11
av Geni87
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 17:16
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 17:32
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 18:26
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)
Bra, då förstår jag vad du menade. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 13 dec 2018 20:40
av nek0
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.

Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?

Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning. :)
Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .