Sida 212 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 24 jul 2022 19:46
av Fredrik j
Dafro skrev:agehall skrev:Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.
Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
XC40 stor bil, näää. Så inte ok, åkte Audi a6 igår och den drog 0,6 och den är stor…
Det beror på hur fort man kör också. Här är min senaste resa med min Volvo. Den är ganska typisk för mig.
Re: Polestar 2
Postat: 24 jul 2022 21:35
av taliz
Diesel vs bensin antar jag…
Re: Polestar 2
Postat: 24 jul 2022 22:57
av agehall
Jag körde stockholm-linköping-kalmar-stockholm med farthållare enl gällande hastighetsbegränsningar och mestadels med farthållare. Det går inte att komma ifrån att en XC40 T4 drar på tok för mycket.
Re: Polestar 2
Postat: 26 jul 2022 19:56
av Remuz
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Re: Polestar 2
Postat: 26 jul 2022 20:27
av Tellus
Remuz skrev:Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Avbeställa och beställa igen?
Re: Polestar 2
Postat: 26 jul 2022 22:03
av Remuz
Tellus skrev:Remuz skrev:Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Avbeställa och beställa igen?
Det går ju inte i vår beställningsrutin, annars hade det ju gått att ändra också
Re: Polestar 2
Postat: 26 jul 2022 22:05
av OfarligTesla
Remuz skrev:Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf

. Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Re: Polestar 2
Postat: 26 jul 2022 23:16
av Remuz
OfarligTesla skrev:Remuz skrev:Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf

. Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Sjukt billig om andrahandsvärdet beter sig lite mer "normalt" om 30mån. Fick bud på min kraschade 3P på 600k stående på verkstaden, bilfirman driver det vidare. Inte optimalt för så måste jag har hyrbil 6mån och det kostar rejält. Försökte sälja den här på forumet för 535k för ett halvår sedan typ för att skaffa en YP. Beter sig ps2s värde på samma sätt kan den blir dyr mot privatköp

Re: Polestar 2
Postat: 28 jul 2022 18:40
av Maw
Fram till den 31:a går det att provköra PS2 i Växjö för de som är sugna och finns i närheten.
https://www.polestar.com/se/2ontour/
Re: Polestar 2
Postat: 31 jul 2022 21:28
av Dafro
Lite långt från Linköping tyvärr, är sugen på att provköra. Troligen för törstig och garanterat för liten men intressant att få en uppfattning inför P3..
Re: Polestar 2
Postat: 31 jul 2022 21:51
av Nect
Nån som har en P2 som familjebil?
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…

Re: Polestar 2
Postat: 31 jul 2022 23:04
av Maw
Nect skrev:Nån som har en P2 som familjebil?
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…

Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.
PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.
PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan
BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Re: Polestar 2
Postat: 01 aug 2022 09:28
av Nect
Maw skrev:Nect skrev:Nån som har en P2 som familjebil?
Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.
Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.
Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans…

Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.
PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.
PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan
BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Tack Maw!
Re: Polestar 2
Postat: 04 aug 2022 18:20
av leiflodde
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis

Re: Polestar 2
Postat: 05 aug 2022 06:11
av FC350
leiflodde skrev:Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis

Har inte gjort någon långkörning, den här resan gick störst del efter 84:an mellan Forsa och Delsbo. 4-hjulning som last åt ena hållet tom det andra. Vintertid med skoter på flaket ligger förbrukningen på ca: 36 kWh/100 då åker jag ca: 45km enkel resa.
Re: Polestar 2
Postat: 05 aug 2022 10:01
av leiflodde
Lite högre och smalare släp vi har och lite mer motorvägsfart så vi kanske hamnar på närmre 4 istället, men tackar för info.
Re: Polestar 2
Postat: 05 aug 2022 10:14
av roffe_s
leiflodde skrev:Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis

Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.
Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.
Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen
Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Re: Polestar 2
Postat: 05 aug 2022 11:10
av leiflodde
roffe_s skrev:leiflodde skrev:Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?
Frågar åt en kompis

Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.
Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.
Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen
Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Tackar för info.
Är en släp enligt bild.
Re: Polestar 2
Postat: 05 aug 2022 21:02
av roffe_s
leiflodde skrev:
Tackar för info.
Är en släp enligt bild.
Okey, mitt ekipage ser Du på bilden, bifogar även bild från färddatorn efter hemkomsten och ekipaget (totalvikt släp 1 200 kg). Av total körsträcka är alltså ca 15 mil på E4, 2 av milen dock utan släp. Småkörningen är inte särskilt effektiv - kryssa i byggvaruhandelns hallar, lastning och lossning samt långsam körning vid ÅVC och på gårdsplanen drar ned snittfarten.
Började dagen med 90% laddning, parkerade med 19% kvar i batteriet. Torrt väglag.
Re: Polestar 2
Postat: 07 aug 2022 16:15
av lawe
Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
Re: Polestar 2
Postat: 07 aug 2022 16:46
av roffe_s
lawe skrev:Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
Japp, blir så när man inte nollställt den på länge. Sannolikt någon räknare som ballar ut när antalet siffror inte räcker till. Funkar finfint efter nollställning.
Re: Polestar 2
Postat: 08 aug 2022 20:53
av lawe
Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Re: Polestar 2
Postat: 08 aug 2022 22:19
av Maw
lawe skrev:Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Standarddäcket på standardfälgarna är Michelin Primacy 4. Dessa fungerar bra tycker jag och verkar inte ha några större problem att hantera de 680 Nm och 476 hk som motorerna levererar i min Polestar 2. Jag håller dock inte på med någon bankörning eller liknande, där vill man nog ha mjukare däck.
Re: Polestar 2
Postat: 08 aug 2022 22:39
av lawe
Om du köper Performance Pack är det Sportcontact 6 som levereras med bilen. Det har effektivitetsklass C, Premium Contact har B och Michelin Primacy har A.
Kanske man skulle testa Premium Contact? Säkert tappar man lite skärpa, men ljud och rullmotstånd kanske är bättre?
Hittade denna artikel hos Continental:
https://www.continental.com/en/press/pr ... polestar2/
Re: Polestar 2
Postat: 11 aug 2022 16:12
av Remuz
Tror det är fel på mätaren till förbrukning
Körde Arlanda Enskede och detta är en bra bit under det jag haft med 3P