Sida 211 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 09:11
av Zalman3
kenjon skrev:
Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.

Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.

Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.

Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.

Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 10:38
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
kenjon skrev:
Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.

Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.

Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.

Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.

Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
Hehe kan bli så att Teslas behov av batterier är så stort att dom köper/köper in sig i Northvolt och låter dom licenstillverka 4680-celler. På så sätt kan pengar gå till Tesla även om VW köper från Northvolt.

Den som lever får se.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 10:48
av Zalman3
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
kenjon skrev:
Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.

Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.

Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.

Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.

Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
Hehe kan bli så att Teslas behov av batterier är så stort att dom köper/köper in sig i Northvolt och låter dom licenstillverka 4680-celler. På så sätt kan pengar gå till Tesla även om VW köper från Northvolt.

Den som lever får se.

Kopplingarna mellan Northvolt och Tesla är stor.
Northvolts VD Peter Carlsson jobbade ju på Tesla förut, och han har anställt kompisar från Tesla.
Peter fick en stor säck med aktier i Tesla(värde flera hundra miljoner?).
Så det är Teslafolk, Teslatänk, Teslateknik och Teslapengar som skapat Northvolt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 10:52
av Mickep
Priserna på batterier sjunker (vilket minskar lönsamheten) hur kommer northvolt klara sig? (Har kanske inte så stor påverkan på tesla.)

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 11:05
av Zalman3
Mickep skrev:
Priserna på batterier sjunker (vilket minskar lönsamheten) hur kommer northvolt klara sig? (Har kanske inte så stor påverkan på tesla.)

Det är en intressant fråga?
Har Northvolt rätt teknik?

Nu är det väl så att det finns ett stort sug efter batterier så man får väl hoppas att Northvolt lyckas.
Låt säga att konkurrenterna ligger runt 100 dollar per kWh och Teslas nya 4680 batterier ligger på 60 dollar per kWh.
Då kan ju Tesla licensera ut sin 4680 teknik för 20 dollar per kWh så att konkurrenterna kan sälja batterier för 80 dollar per kWh.

Men oavsett om Tesla tillverkar egna batterier eller licenserar ut sin teknik så tjänar Tesla stora pengar.

Allmänt så tycker jag att Teslas batteridag var lite konstig för varliga elbilister.
Men budskapet kanske inte var främst riktat till elbilsköpare, utan till andra batteritillverkare.

Tesla kanske har slagit ut andra batteritillverkares teknik, och de känner sig tvingade att licensera Teslas teknik, för att ens kunna sälja några batterier.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 12:15
av Mickep
De finns de som har billigare teknik, även med teslas framtida sänkningar. Byd (eller vad de heter, var en). det som kommer vara viktigt är hur bra och tillförlitliga batterierna är. (+ lågt pris)

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 15:55
av Zalman3
Tesla aktien faller.
Varför?

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 16:01
av Jordad
Zalman3 skrev:
Tesla aktien faller.
Varför?
Andra vågen av covid-19. Nästan allting faller.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 16:03
av Fredrik j
Andra vågen av Covid i kombination med presidentval i USA. Hur kommer Trump agera när det gäller covid om han förlorar valet? Skiter han i allt och åker till golfbanan kanske?

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 16:10
av ChristerSjo
Zalman3 skrev:
kenjon skrev:
Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.

Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.

Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.

Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.

Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
Är ju inget som hindrar att VW köper upp batteritillverkare men det spåret har man inte valt. I ICE världen anser man att motorutvecklingen skall vara inhouse. I elbilsvärlden är det batteritillverkningen man skall ha inhouse eller fullständig kontroll av för det är batteriteknologin som är det allra viktigaste de närmaste 10-15 åren.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 16:16
av Jordad
ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
kenjon skrev:
Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.

Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.

Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.

Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.

Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
Är ju inget som hindrar att VW köper upp batteritillverkare men det spåret har man inte valt. I ICE världen anser man att motorutvecklingen skall vara inhouse. I elbilsvärlden är det batteritillverkningen man skall ha inhouse eller fullständig kontroll av för det är batteriteknologin som är det allra viktigaste de närmaste 10-15 åren.
På samma sätt som Tesla vill köpa in sig i LG Chem har VW redan köpt in sig i Northvolt och de bygger batterifabrik tillsammans i Tyskland. Kapaciteten är alldeles för låg och byggtiden för långsam men det är iaf en början. Även GM bygger batterifabrik men det är samma problem där.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 okt 2020 23:24
av Pontus
Sorry att köpte :(
Men nu funderar jag på om man inte ska köpa mer på måndag???

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 13:49
av Zalman3
Efter Fiat Chrysler hjälper Tesla nu också Honda att uppnå sina koldioxidmål.
https://www.elektroauto-news.net/2020/t ... -co2-ziele

Tesla tjänar allt mera på att sälja utsläppsrätter. Och ju fler elbilar Tesla säljer, desto fler utsläppsrätter kan Tesla sälja.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 16:35
av Zalman3
Äntligen lite uppgång!
3.5% upp just nu.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 22:12
av Pontus
Rent spontant känns det som att det kan komma en kortare nergång på hela börsen om Trump inte vinner, pga att han då kommer ställa till med än mer trubbel och oro än vanligt. Vad tror ni?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 22:22
av Larofo
Pontus skrev:
Rent spontant känns det som att det kan komma en kortare nergång på hela börsen om Trump inte vinner, pga att han då kommer ställa till med än mer trubbel och oro än vanligt. Vad tror ni?
:lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 22:23
av Jerker
Det blir nog oro på börsen ända tills det är helt klart vem som väljs till president.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2020 23:32
av Jordad
Det verkar som det kan bli en större vinst för Biden. Skulle han vinna hoppas jag att demokraterna tar kongressen med. Att återinföra subventionerna för Tesla verkar ligga rätt högt på Bidens agenda. Om Tesla har 82% av elbilsmarknaden i USA trots en straffskatt på 7500$ per såld bil kan man ju undra vad det blir för marknadsandel med mer rättvisa regler?

Sannolikhet inför imorgon: https://projects.fivethirtyeight.com/20 ... id=rrpromo

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 06:40
av Pontus
Jordad skrev:
Det verkar som det kan bli en större vinst för Biden. Skulle han vinna hoppas jag att demokraterna tar kongressen med. Att återinföra subventionerna för Tesla verkar ligga rätt högt på Bidens agenda. Om Tesla har 82% av elbilsmarknaden i USA trots en straffskatt på 7500$ per såld bil kan man ju undra vad det blir för marknadsandel med mer rättvisa regler?

Sannolikhet inför imorgon: https://projects.fivethirtyeight.com/20 ... id=rrpromo
Någon straffskatt finns väl inte utan du har rätt till att dra av 7500 dollar på din federala inkomstskatt vilket också innebär att du måste tjäna bra för att kunna utnyttja det.
Orättvist är det väl inte heller då det är lika för alla.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 07:36
av Teslaspolen
Pontus skrev:
Jordad skrev:
Det verkar som det kan bli en större vinst för Biden. Skulle han vinna hoppas jag att demokraterna tar kongressen med. Att återinföra subventionerna för Tesla verkar ligga rätt högt på Bidens agenda. Om Tesla har 82% av elbilsmarknaden i USA trots en straffskatt på 7500$ per såld bil kan man ju undra vad det blir för marknadsandel med mer rättvisa regler?

Sannolikhet inför imorgon: https://projects.fivethirtyeight.com/20 ... id=rrpromo
Någon straffskatt finns väl inte utan du har rätt till att dra av 7500 dollar på din federala inkomstskatt vilket också innebär att du måste tjäna bra för att kunna utnyttja det.
Orättvist är det väl inte heller då det är lika för alla.
Han menar att Tesla inte sedan ett bra tag får sin 7500 USD skatteavdrag på sålda bilar, medans de flesta konkurrenter gör det. Således är det en skev konkurrens, men trots det har Tesla så mycket av kakan.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 16:39
av Pontus
Teslaspolen skrev:
Pontus skrev:
Jordad skrev:
Det verkar som det kan bli en större vinst för Biden. Skulle han vinna hoppas jag att demokraterna tar kongressen med. Att återinföra subventionerna för Tesla verkar ligga rätt högt på Bidens agenda. Om Tesla har 82% av elbilsmarknaden i USA trots en straffskatt på 7500$ per såld bil kan man ju undra vad det blir för marknadsandel med mer rättvisa regler?

Sannolikhet inför imorgon: https://projects.fivethirtyeight.com/20 ... id=rrpromo
Någon straffskatt finns väl inte utan du har rätt till att dra av 7500 dollar på din federala inkomstskatt vilket också innebär att du måste tjäna bra för att kunna utnyttja det.
Orättvist är det väl inte heller då det är lika för alla.
Han menar att Tesla inte sedan ett bra tag får sin 7500 USD skatteavdrag på sålda bilar, medans de flesta konkurrenter gör det. Således är det en skev konkurrens, men trots det har Tesla så mycket av kakan.
Visst är det ett gott tecken att Tesla lyckas ha så stor del trots att dom förbrukat sin del av skattelättnaderna för kunderna men orättvist är det ju inte.
Jag skulle säga att det till och med skulle kunna bli orättvist till Teslas fördel, om än väldigt lite, om man återinför skattelättnaderna då andra tillverkare kanske har låtit bli att sälja elbilar nu för att tajma brytpunkten och maximal utdelning i tid. Jag har ingen aning om det finns någon tillverkare som är i den situationen men ändå.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 16:41
av Zalman3
Aktien upp 22 dollar.
Tror man att Biden vinner och stödet på 7500 dollar återinförs?

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 16:42
av Pontus
Pontus skrev:
Sorry att köpte :(
Men nu funderar jag på om man inte ska köpa mer på måndag???
Varsågod, jag köpte inte fler aktier och se vad som hände med kursen :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 18:42
av Jordad
Pontus skrev:
Visst är det ett gott tecken att Tesla lyckas ha så stor del trots att dom förbrukat sin del av skattelättnaderna för kunderna men orättvist är det ju inte.
Jag skulle säga att det till och med skulle kunna bli orättvist till Teslas fördel, om än väldigt lite, om man återinför skattelättnaderna då andra tillverkare kanske har låtit bli att sälja elbilar nu för att tajma brytpunkten och maximal utdelning i tid. Jag har ingen aning om det finns någon tillverkare som är i den situationen men ändå.
Jag kanske överdrev lite men vill nog ändå hävda att man kan se det som orättvisa regler. Tesla och GM säljer mer i USA för att de är amerikanska märken och det borde man tagit i beaktande när man införde de här reglerna. När man tog fram reglerna så föreslog man först en gräns på 200k för alla tillverkare tillsammans vilket hade varit rättvist och gynnat de som var först. Nu blev det istället så att det i slutändan straffar de bolag som var först ut. Trump som är "America first" borde gjort något åt det under sin första mandatperiod. Nu blir det kanske så att eftersläntrare gynnas. Att de skulle vara en fördel för Tesla att de har sålt bilar med lägre lönsamhet under 2 år har jag svårt att förstå.

Tänk om det fanns en liknande lag som straffade Volvo i Sverige med sämre lönsamhet bara för att Volvo säljer mycket på sin hemmamarknad?

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 nov 2020 23:52
av Pontus
Jordad skrev:
Pontus skrev:
Visst är det ett gott tecken att Tesla lyckas ha så stor del trots att dom förbrukat sin del av skattelättnaderna för kunderna men orättvist är det ju inte.
Jag skulle säga att det till och med skulle kunna bli orättvist till Teslas fördel, om än väldigt lite, om man återinför skattelättnaderna då andra tillverkare kanske har låtit bli att sälja elbilar nu för att tajma brytpunkten och maximal utdelning i tid. Jag har ingen aning om det finns någon tillverkare som är i den situationen men ändå.
Jag kanske överdrev lite men vill nog ändå hävda att man kan se det som orättvisa regler. Tesla och GM säljer mer i USA för att de är amerikanska märken och det borde man tagit i beaktande när man införde de här reglerna. När man tog fram reglerna så föreslog man först en gräns på 200k för alla tillverkare tillsammans vilket hade varit rättvist och gynnat de som var först. Nu blev det istället så att det i slutändan straffar de bolag som var först ut. Trump som är "America first" borde gjort något åt det under sin första mandatperiod. Nu blir det kanske så att eftersläntrare gynnas. Att de skulle vara en fördel för Tesla att de har sålt bilar med lägre lönsamhet under 2 år har jag svårt att förstå.

Tänk om det fanns en liknande lag som straffade Volvo i Sverige med sämre lönsamhet bara för att Volvo säljer mycket på sin hemmamarknad?
Man kan se det på många olika sätt men om det är orättvist mot Tesla så kan man ju tycka att det pga att de fick i procent av bilens pris lägre skattelättnader hos slutkunden. Samtidigt har dom ju väldigt olika i olika stater där, tror att nu kan man få upp till 6.000 dollar i statlig lättnad medans man i vissa stater får betala extra skatt för att man kör elbil.
Jag hoppas dom ändrar på reglerna där borta inte för rättvisans skull utan för elbilarnas ökande antal bland alla märken.