Sida 22 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 25 jul 2018 20:45
av Kriper
nicklasandersson skrev:
De ser ut att ha fått ner slangar och kablar i Ödeshög.
Fundamenten kvar att få på plats.

Tre lediga platser idag när vi laddade, mesta jag sett med fem laddande bilar där.

Bild
Vår gråa S 85 syns längst bort i bild!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 26 jul 2018 09:02
av nicklasandersson
Kriper skrev:

Vår gråa S 85 syns längst bort i bild!
Jag såg ingen i de andra bilarna då, men vår grå står närmast din grå. Bild

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 jul 2018 14:13
av Legato
Brennero på gränsen mellan Italien och Österrike har snart 16 istället för 8:
20180727_140647_HDR.jpg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 jul 2018 15:33
av ovelundkvist
Nu är även de nya fundamenten i Ödeshög på plats. Lite märklig placering av de två med räta hörn, är de inte lite väl nära varandra?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 jul 2018 15:36
av Svenssons
ovelundkvist skrev:
Nu är även de nya fundamenten i Ödeshög på plats. Lite märklig placering av de två med räta hörn, är de inte lite väl nära varandra?
Ser ut som 2 nya laddare (sopnedkasten) och 4 nya laddplatser (2 per laddare). De fyrkantiga fundamenten står också nära de övriga.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 jul 2018 15:41
av ovelundkvist
Aha, du tänker att de ställer två nya laddare helt separat från övriga laddare. Ja, så kan det ju vara.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 jul 2018 17:13
av Bjelke
Svenssons skrev:
ovelundkvist skrev:
Nu är även de nya fundamenten i Ödeshög på plats. Lite märklig placering av de två med räta hörn, är de inte lite väl nära varandra?
Ser ut som 2 nya laddare (sopnedkasten) och 4 nya laddplatser (2 per laddare). De fyrkantiga fundamenten står också nära de övriga.
Så min gissning kanske stämmer då :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 05 aug 2018 19:47
av Generalbogge
Nu när Ödeshög snart verkar utökat och klart, är det kanske dags för Markaryd? Där tror jag att man placerar det i samma område där nybyggda Rasta och BK ligger. Där finns dessutom redan en laddstolpe av någon annan leverantör. Senaste nya SuC anlades ju i Grums, bredvid just Rasta, så det känns som ett beprövat koncept. Var förbi där för någon vecka sedan, men då kunde jag inte se några tecken på nybyggnation.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 05 aug 2018 19:55
av bat
Generalbogge skrev:
Nu när Ödeshög snart verkar utökat och klart, är det kanske dags för Markaryd? Där tror jag att man placerar det i samma område där nybyggda Rasta och BK ligger. Där finns dessutom redan en laddstolpe av någon annan leverantör. Senaste nya SuC anlades ju i Grums, bredvid just Rasta, så det känns som ett beprövat koncept. Var förbi där för någon vecka sedan, men då kunde jag inte se några tecken på nybyggnation.
Tror det också. Var på den BK'n några veckor efter att den öppnat - hoppas den blivit bättre sedan dess. Då var det total meltdown...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 25 aug 2018 19:31
av Robin
Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 25 aug 2018 21:46
av Feddan
Robin skrev:
Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 25 aug 2018 22:02
av Franz
Feddan skrev:
Robin skrev:
Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.
Mm, bara 450 superchargers fördelade på 43 platser öppnade hittills under Q3.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 26 aug 2018 02:50
av Legato
Feddan skrev:
Robin skrev:
Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.
Investeringarna i SUCs skrivs av så det spelar ingen roll om investeringen gjorts i q1, q2 eller q3 det påverkar resultatet för Q3 lika mycket oavsett.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 26 aug 2018 09:30
av bylund
Jag tror dock även att de vill visa på positivt kassaflöde, och då finns det risk att även investeringar får stryka på foten.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 07:12
av Laban
Kan väl vara en kombination av det (tjäna pengar) samt att Elon har sagt att man ska visa SuC generation 3 i slutet av sommaren och att man ska öka takten i samband med det.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 07:30
av Haglund
Gissar vi att de hinner bygga Sveg-SuC:en innan säsongen drar igång, eller inte? Skulle behöva den under julhelgen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 08:35
av Swede1
Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 09:07
av Verdi
Swede1 skrev:
Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
Det här har vi ju försökt förklara för dig förut har jag för mig. ;)

50kW är för långsamt och laddarna står en och en och ofta på konstiga ställen om man är på långresa. Dessutom är de inte integrerade i bilens navigator, vilket alla SuC är (förutom den privatägda specialaren i Karlskrona).

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 09:14
av chaffis75
Verdi skrev:
Swede1 skrev:
Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
Det här har vi ju försökt förklara för dig förut har jag för mig. ;)

50kW är för långsamt och laddarna står en och en och ofta på konstiga ställen om man är på långresa. Dessutom är de inte integrerade i bilens navigator, vilket alla SuC är (förutom den privatägda specialaren i Karlskrona).
Jag skulle nog använda CCS en en hel del, så illa står de inte och vissa platser saknas ju faktiskt SuC. Säg man kör på semester och ska stanna några dagar i Göteborg, då laddar jag hellre CCS än kör till Kungälv för att ladda (om man inte har möjlighet till natt laddning).
Finns många exempel.. kolla på Växjö t.ex. eller norra Sverige, då är inte SuC ett alternativ ens. Tror helt klart de skulle kunna avlasta SuC nätet till viss del.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 10:21
av Haglund
Visst skulle jag klara mig med CCS eller Chademo i detta fallet, men det är stökigt att hålla på med laddbrickor, man vet inte om man behöver vänta ett par timmar på att den enda kontakten skall bli ledig, osv. Supercharging är vida överlägset på alla punkter och därför föredrar jag det. När Ionity och liknande tjänster har byggt ut sitt nät lika bra som Tesla (om det någonsin händer) och har fått till betalning och redundans på ett lika smidigt sätt så är läget ett annat, men det kommer dröja länge länge. Därför skulle det vara intressant om någon har mer insikt än jag i när Sveg kan tänkas öppna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 10:56
av fth
Swede1 skrev:
Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
Jag tror faktiskt att man behöver uppleva hur bra SuC-nätverket fungerar för att inse hur långt efter alla andra är. Även om det skulle stämma så betyder "10 x fler platser" egentligen ingenting när det är en sladd per plats, då kan man aldrig i förväg veta hur lång tid man behöver vänta vid varje laddning. Det kommer att ta många, många, år innan någon annan operatör är i närheten av att erbjuda en lika smidig och totalt bekymmersfri lösning som Tesla.

Jag har kört flera långresor med min X nu (Kroatien ToR två gånger, Berlin ToR, etc), och jag har aldrig behövt vänta på att få ladda någonstans.
Inom SuC-nätverket så är faktiskt laddning ett icke-problem, det kommer Tesla att vara ensamma om länge än.
Det kan förstås inte skada med CCS-kontakt, men för mig skulle det i praktiken inte betyda någonting.

/fth

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 11:00
av fth
Verdi skrev:
50kW är för långsamt [...]
Håller helt med, med rätt planering av laddstopp (ABRP!) så får man konsekvent ut 80-110kW på SuC, det resulterar i lagom långa pauser, bilen är oftast klar innan familjen. Dubbla tiden skulle däremot inte alls vara populärt :)

/fth

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 14:52
av Swede1
Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 15:17
av fth
Swede1 skrev:
Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?

Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.

Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).

Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...

/fth

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 aug 2018 15:18
av 12man
Okej en utmaning, du väljer start och målpunkt inom Europa, jag kör en Tesla p85d, du väljer valfri bil inkl. Tesla, jag använder Tesla SUC och andra laddställen, du likadant men inte SUCs, vi startar med 90% laddat, så ser vi vem som kommer fram först, går att göra virtuellt mha ABRP