l denna cykelplan så bestämmer kommunens politiker hur stor andel av kommuninvånarnas resor som bör ske med cykel genom s.k. effektmål. SD finner det givetvis bra att man försöker få invånarna att bli mer fysiskt aktiva samtidigt som cyklande är ett billigt sätt att resa. Hur pass miljövänligt det är låter jag andra bedöma men man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften, som ju är en s.k. växthusgas.
l denna cykelplan så bestämmer kommunens politiker hur stor andel av kommuninvånarnas resor som bör ske med cykel genom s.k. effektmål. SD finner det givetvis bra att man försöker få invånarna att bli mer fysiskt aktiva samtidigt som cyklande är ett billigt sätt att resa. Hur pass miljövänligt det är låter jag andra bedöma men man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften, som ju är en s.k. växthusgas.
I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...
Tja, man kan väl argumentera för att om detta får folk att byta till hybrid istället för en ren* diesel så är något vunnet. En hybrid gör ju nytta även utanför zonen kan man tycka. Och även om de ibland skulle köra på diesel/bensin i zonen skulle det ändå vara en förbättring mot idag (även om Bil Sweden (sämsta namnet på en organisation?) säger sig vilja kontrollera att man alltid kör på el där).
Därmed inte sagt att jag håller med, men man kan ju i alla fall försöka förstå argumenten. Fick jag bestämma så hade bara elbilar tillåtits, då det borde få en och annan att skaffa en riktig elbil som annars skulle köpt hybrid.
* ren som i avsaknad av annat, inte att förväxla med osmutsig
Jag opponerar mig inte om att hybrider med enbart eldrift på ska få köra där man inte vill ha fossilmotorer. Jag opponerar mig mot att det är en hemlig satellit som övervakar batterikapaciteten på bilen och vet hur långt föraren ska köra... Visst kan man hitta tekniska lösningar som kan vara effektiva (t.ex. slang från avgasröret in i bilen som föreslagits eller att bilar måste koppla upp sig mot en server och meddela batterikapacitet och färdrutt). En spionsatellit är dock inte särskilt verklighetsförankrat eller tänker han på Elons kommunikationsatelliter som ligger på planeringsbordet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ett problem med krav på eldrift i städer med hybrider är ju att de hybrider som finns idag ibland själv bestämmer sig för att köra på diesel. Vissa klarar inte minusgrader på el, andra kör igång dieseln ibland för att "göra av med" gammal diesel och min kör ibland igång dieselmotorn med ett meddelande om "begränsningar i hybridsystemet". Ofta kan jag gå tillbaka till eldrift efter mindre än en km/nån minut... Men i värsta fall skulle man ju åka på böter då samt att när det väl är förbud för fossilmotorer i stan skulle man ju få skämma ögonen ur sig när allt folk runtomkring märker att en dieselmotor hoppar igång.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Därmed inte sagt att jag håller med, men man kan ju i alla fall försöka förstå argumenten. Fick jag bestämma så hade bara elbilar tillåtits, då det borde få en och annan att skaffa en riktig elbil som annars skulle köpt hybrid.
* ren som i avsaknad av annat, inte att förväxla med osmutsig
Men jag håller ändå med om att det bara borde vara tillåtet med rena elbilar i detta fall, trots att jag själv kör laddhybrid. Enkel (enklare) lösning/övervakning, garanterat 0 utsläpp. KISS ...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Detta måste vara det Håkan Matson tänker på. Tankekedjan är enkel att följa. Elbilsägaren stannar längre (jämfört med vätgasbilsägaren) och fyller på energi, elbilsägaren blir under tiden hungrig, köper en hamburgare. Nötkött -> kofisar -> dåligt. Elbilsägaren börjar sedan känna att hamburgaren med pommes inklusive smältost rör om i magen -> människofisar -> lika dåligt som kofisar.
Han är inte dum , Håkan..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Detta måste vara det Håkan Matson tänker på. Tankekedjan är enkel att följa. Elbilsägaren stannar längre (jämfört med vätgasbilsägaren) och fyller på energi, elbilsägaren blir under tiden hungrig, köper en hamburgare. Nötkött -> kofisar -> dåligt. Elbilsägaren börjar sedan känna att hamburgaren med pommes inklusive smältost rör om i magen -> människofisar -> lika dåligt som kofisar.
Han är inte dum , Håkan..
Precis. Medans Volvosar ger honom hummer -> som max orsakar små röda ofarliga bubblor under vattnet -> Håkans mage är aldrig i så fin form som efter en angenäm hummersåsbjudning i torslanda.
Logiken är enkel.
En hög bötessumma för fossildrift är effektivare än stenhård bevakning. Det blir då iofs mindre risk att åka fast men kostnaden blir så stor att ingen vågar, jämnför här med att tanka med oskattad diesel. Säg att det skulle kosta 5-10 000kr om du blir upptäckt med en fossilmotor som är igång inne i miljözonen (om du inte är språkrör för "miljöpartiet").
Ja en laddstation kanske är 50-100ggr billigare än vätgasstation. Men oljeindustrin har också 100ggr mer pengar.
En hög bötessumma för fossildrift är effektivare än stenhård bevakning. Det blir då iofs mindre risk att åka fast men kostnaden blir så stor att ingen vågar, jämnför här med att tanka med oskattad diesel. Säg att det skulle kosta 5-10 000kr om du blir upptäckt med en fossilmotor som är igång inne i miljözonen (om du inte är språkrör för "miljöpartiet").
Ja en laddstation kanske är 50-100ggr billigare än vätgasstation. Men oljeindustrin har också 100ggr mer pengar.
Nej, Warren Buffét mfl investerar i solceller, det är billigare än olja, oljan behövs inte längre, år 2020 minskar oljekonsumtionen totalt. Läs tidigare artikel.
Bara MP:S gamla vw bussar har avgasrör... eller var det hostiga språkrör eller nåt de fantiserar om.
Nej, Warren Buffét mfl investerar i solceller, det är billigare än olja, oljan behövs inte längre, år 2020 minskar oljekonsumtionen totalt. Läs tidigare artikel.
Bara MP:S gamla vw bussar har avgasrör... eller var det hostiga språkrör eller nåt de fantiserar om.
Investerarna ja, men vad ska bolagen göra? Vad ska AGA göra tex? De har sin ju sin infrastruktur som de måste få avsättning för. Därför bygger de vätgasstationer i tex Mariestad för de fattiga kommuninvånarnas pengar
Sydsvenskan har blivit inspirerade av Tibror. Tyvärr gör dom ingen skillnad på snabbladdare och vanliga väggutag. Men är ju bra med uppmärksamheten då de sämre kommunerna på listan kanske investerar/uppmuntrar till fler laddplatser. Blir väl antagligen bara vanlig långsamladdning som byggs.
Di är på peak oil år 2020 tack vare elbilar och solceller.
Oljebranschen tror på 2040.... peak... oil...
Många forskare tror istället att peak oil redan inträffat... Uppgifter om oljeproduktion blir dock lite luddiga i och med hur man definierar olja. Numera definieras väl alla kolväten som olja, dvs även alkohol. 2020 är det dock inte långt till. Artikeln pekar på att det kommer gå utför för att efterfrågan minskar, inte pga att tillgången minskar. Det är visserligen inte fel, efterfrågan räknat i sålda fat olja kommer aldrig vara större än produktionen och efterfrågan kommer att minska. Det som händer är dock en så kallad demand destruction pga höga priser och minskad tillgång (svårare att få tag i oljan av olika anledningar).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja vad säger man.... Tror jag skrattar lite, eller nåt...
Hade jag inte haft kvar en fossilbil till frugan och närmsta macken var en St1 så hade jag skickat tillbaka kortet. Nu finns ingen laddstation vid den macken och det finns ingen bemanning från St1 heller, bara en liten ICA-butik. Frugan kör mindre än 500 mil per år så det blir inte mycket som vi betalar till St1 längre.
I Norge sjunker också oljekonsumtionen för transportsektorn. Energikonsumtionen för transportsektorn ökar dock men det är ju pga att el ökar mer än vad olja minskar.
Consumption of gasoline decreased by 6 per cent in 2015, while consumption of diesel increased by 3 per cent. There was a large drop in the consumption of heavy fuel oil in coastal and international sea transport in 2015 compared to 2014.
The energy use for transport purposes is mainly based on fossil fuels, but the use of biofuel, biogas and electricity is increasing.
Finns det en enda ST1-station i Sverige med laddstation? ...eller butik?
Vet inte men inte här i Bollnäs iaf...
Ja, St1 äger ju alltså hela Shell Sverige, så de har butiker. Det är bara automatstationerna som heter St1, men några laddare har jag inte sett på vare sig Shell- eller St1-stationer
citat från finske st1 ägaren
”Vad tror du att de gör medan de stannar och laddar bilen i 20 minuter på någon av våra stationer? De köper kaffe och korv med bröd” säger Attonen.
bra om han sprider det på de interna mötena, lika mycket täckningsbidrag som en normaltankning
Finns det en enda ST1-station i Sverige med laddstation? ...eller butik?
Edit: OK, kollade, de köpte Shell, så de har butiker, men jag vet ingen Shellstation som har laddare?
Jag var i mailkontakt med St1 i Sverige aug 2016. Jag frågade om det verkligen inte gick att som elbilist köpa lite ström av dem på ett enda ställe. Jag föreslog snabbladdare på några namngivna befintliga stationer där större vägar korsade varandra, där det var långt till annan snabbladdare och det fanns matställe. Svaret blev att de "tittade på det". Oavsett vad Mika Anttonen tycker är han iaf medveten om att elbilarna kommer och att vi köper kaffe och korv med bröd. Skriv gärna till St1 och argumentera för vår sak. Kanske även en länk till Klimatklivet, money talks
Vattenfall planerar att inskaffa 3500 elbilar de kommande åren, av dessa 1700 i Sverige. Då de marknadsför elbilsladdare så vill de nu själva framstå med gott exempel både mot kunder men även mot andra företag.
Vattenfall planerar att inskaffa 3500 elbilar de kommande åren, av dessa 1700 i Sverige. Då de marknadsför elbilsladdare så vill de nu själva framstå med gott exempel både mot kunder men även mot andra företag.
Ja vad säger man.... Tror jag skrattar lite, eller nåt...
Vad fick han siffran 20.000 euro ifrån och på vilket sätt går dessa skattepengar till Tesla?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.