Sida 22 av 64
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 11:56
av NEO
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 11:57
av acce
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
Nej, förra versionen har exakt samma 0-100 (batterier och motorer är exakt samma som innan). Model Y RWD har däremot 6.9 s 0-100 som jag tror du blandade ihop det med

Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 11:57
av taliz
NEO skrev: ↑01 sep 2023 11:56
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Ja jag mindes fel. Tibor har skrivit korrekt.
Däremot var det väl akustikglas på gamla också? Kom väl i samband med att de monterade trä på dörrsidorna som i Y IIRC.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 11:59
av Legato
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:57
NEO skrev: ↑01 sep 2023 11:56
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Ja jag mindes fel. Tibor har skrivit korrekt.
Däremot var det väl akustikglas på gamla också? Kom väl i samband med att de monterade trä på dörrsidorna som i Y IIRC.
Det nya är att det är akustikglas i bakre sidorutorna samt i bakrutan.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:00
av taliz
Legato skrev: ↑01 sep 2023 11:59
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:57
NEO skrev: ↑01 sep 2023 11:56
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Ja jag mindes fel. Tibor har skrivit korrekt.
Däremot var det väl akustikglas på gamla också? Kom väl i samband med att de monterade trä på dörrsidorna som i Y IIRC.
Det nya är att det är akustikglas i bakre sidorutorna samt i bakrutan.
Mhm. Blir spännande att se om denna är tystare än Y.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:03
av Legato
pejvic skrev: ↑01 sep 2023 10:15
Electron skrev: ↑01 sep 2023 09:46
Och nu sjönk värdet än mer på min M3 -21 .
Blir nog att behålla den till 2025 och sälja den då.
Är du säker på det? Har du följt tråden som Legato har som värderar treor?
Initialt tror jag (gissar) att beg-treorna håller sig ok närmsta veckorna men kanske dippar 10% senare under året när bilarna börjar rulla ut.
vad säger Legato? några gissningar ang andrahandsvärdena på nuvarande 21or?
Blir såklart gissande från min sida också. Allt givetvis förutsatt dagens priser på Highland, sänks det sänks även äldre bilar:
* 2019 och 2020 LR/SR tror jag knappt påverkas överhuvudtaget. Maximalt några procent.
* 2021 och nyare LR/SR påverkas nog, men inte så dramatiskt som 10%. Skulle gissa runt 5%. Mer för 2023or, mindre för 2021or.
* Performance kan tom gå upp i värde. Framförallt såklart om det inte kommer en ny P, men även om P bara drar ut på tiden.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:03
av Niklas Z
Det ska bli intressant att se (eller höra) hur ljudnivån är i de nya bilarna. Det är nog det område där jag helst ser en betydande förbättring.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:08
av Trevlig
Största förbättringen är väll skyddet i hjulhuset fram

Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:19
av Banane
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 11:52
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Svart innertak är extremt fult. Jag var rädd att Model 3 skulle få det och därmed inte vara aktuell för min del. Nu kan jag tänka mig att byta, men vill först få chansen till en ordentlig provkörning. Det är ändå för mycket mörka ytor i Model 3 interiör, även om ed vita stolar. Hade även innertaket blivit svart hade dt blivit för mycket för mig att stå ut med.
Det borde givetvis gå att välja om inte annat.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:32
av Niklas Z
Banane skrev: ↑01 sep 2023 12:19
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 11:52
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Svart innertak är extremt fult. Jag var rädd att Model 3 skulle få det och därmed inte vara aktuell för min del. Nu kan jag tänka mig att byta, men vill först få chansen till en ordentlig provkörning. Det är ändå för mycket mörka ytor i Model 3 interiör, även om ed vita stolar. Hade även innertaket blivit svart hade dt blivit för mycket för mig att stå ut med.
Det borde givetvis gå att välja om inte annat.
Det vore över huvud taget önskvärt med mer valmöjligheter, inte minst vad beträffar interiörens färgsättning, men det verkar tyvärr inte vara Teslas filosofi.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:33
av ObscureEconomist
taliz skrev: ↑01 sep 2023 12:00
Legato skrev: ↑01 sep 2023 11:59
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:57
NEO skrev: ↑01 sep 2023 11:56
taliz skrev: ↑01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.
Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Ja jag mindes fel. Tibor har skrivit korrekt.
Däremot var det väl akustikglas på gamla också? Kom väl i samband med att de monterade trä på dörrsidorna som i Y IIRC.
Det nya är att det är akustikglas i bakre sidorutorna samt i bakrutan.
Mhm. Blir spännande att se om denna är tystare än Y.
Det är väl omöjligt att inte vara tystare än Y, iaf dom gånger jag testat Y.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:37
av Dagfinn
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 12:32
Banane skrev: ↑01 sep 2023 12:19
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 11:52
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Svart innertak är extremt fult. Jag var rädd att Model 3 skulle få det och därmed inte vara aktuell för min del. Nu kan jag tänka mig att byta, men vill först få chansen till en ordentlig provkörning. Det är ändå för mycket mörka ytor i Model 3 interiör, även om ed vita stolar. Hade även innertaket blivit svart hade dt blivit för mycket för mig att stå ut med.
Det borde givetvis gå att välja om inte annat.
Det vore över huvud taget önskvärt med mer valmöjligheter, inte minst vad beträffar interiörens färgsättning, men det verkar tyvärr inte vara Teslas filosofi.
Jag vet det är svårt att greppa, men det finns en anledning till att Tesla inte har en bibel med olika valmöjligheter. Varje enskilda valmöjlighet är i verkligheten avsevärt mycket dyrare än delen i sig när det kommer till storskalig produktion.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:39
av Syntax
Svart innertak hade verkligen varit ett lyft som gjort modellen ännu bättre! Sportigt och intimt som BMW:s M-paket, R-Line m.fl. Ljust innertak känns väldigt gammaldags och asiatiskt, typ Toyota. Man borde få svart tak när man väljer svart inredning och vitt tak när man väljer vit inredning, så kunde alla bli glada och det skulle inte krångla till det särskilt mycket mer för Tesla
Stämmer det att inte heller den uppdaterade versionen har parkeringssensorer?

Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:40
av mikebike
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Innertak? Jag skulle gärna ha ett riktigt tak av plåt, och ett innertak.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:48
av Niklas Z
Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 12:37
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 12:32
Det vore över huvud taget önskvärt med mer valmöjligheter, inte minst vad beträffar interiörens färgsättning, men det verkar tyvärr inte vara Teslas filosofi.
Jag vet det är svårt att greppa, men det finns en anledning till att Tesla inte har en bibel med olika valmöjligheter. Varje enskilda valmöjlighet är i verkligheten avsevärt mycket dyrare än delen i sig när det kommer till storskalig produktion.
Det är inte alls svårt att greppa, tycker jag, men trots det kan jag önska fler möjligheter att konfigurera den bil jag beställer.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:49
av Honkan
När tror vi Performance kommer ? Samt uppdatering av MY ?
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:51
av Maw
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 12:49
När tror vi Performance kommer ? Samt uppdatering av MY ?
Nästa år.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 12:54
av Banane
Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 12:37
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 12:32
Banane skrev: ↑01 sep 2023 12:19
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 11:52
Honkan skrev: ↑01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Svart innertak är extremt fult. Jag var rädd att Model 3 skulle få det och därmed inte vara aktuell för min del. Nu kan jag tänka mig att byta, men vill först få chansen till en ordentlig provkörning. Det är ändå för mycket mörka ytor i Model 3 interiör, även om ed vita stolar. Hade även innertaket blivit svart hade dt blivit för mycket för mig att stå ut med.
Det borde givetvis gå att välja om inte annat.
Det vore över huvud taget önskvärt med mer valmöjligheter, inte minst vad beträffar interiörens färgsättning, men det verkar tyvärr inte vara Teslas filosofi.
Jag vet det är svårt att greppa, men det finns en anledning till att Tesla inte har en bibel med olika valmöjligheter. Varje enskilda valmöjlighet är i verkligheten avsevärt mycket dyrare än delen i sig när det kommer till storskalig produktion.
Tror inte det är så mycket dyrare för valmöjligheter har du även på billigare bilar. Däremot blir det ju svårare för Tesla att bygga rätt andel av varje kombination ju fler kombinationer det finns. Att gå tillbaka till att bygga mot beställning är nog inte aktuellt.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:02
av tor
Ge mig performance med dragkrok så slänger jag mig på köp knappen!
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:08
av Dagfinn
Banane skrev: ↑01 sep 2023 12:54
Tror inte det är så mycket dyrare för valmöjligheter har du även på billigare bilar. Däremot blir det ju svårare för Tesla att bygga rätt andel av varje kombination ju fler kombinationer det finns. Att gå tillbaka till att bygga mot beställning är nog inte aktuellt.
Jo. Varje del som inte hamnar på
samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:09
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑01 sep 2023 12:40
Innertak? Jag skulle gärna ha ett riktigt tak av plåt, och ett innertak.
Instämmer. Det skulle nog också kunna ge lite lägre ljudnivå.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:11
av taliz
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 13:09
mikebike skrev: ↑01 sep 2023 12:40
Innertak? Jag skulle gärna ha ett riktigt tak av plåt, och ett innertak.
Instämmer. Det skulle nog också kunna ge lite lägre ljudnivå.
Tveksamt. Plåttak är ju sjukt tunna. Glas är mkt tjockare.
Tvättade min Zoe härom dagen och tryckte på taket, tänkte "är det gjort av plast?!".

Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:12
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 13:09
mikebike skrev: ↑01 sep 2023 12:40
Innertak? Jag skulle gärna ha ett riktigt tak av plåt, och ett innertak.
Instämmer. Det skulle nog också kunna ge lite lägre ljudnivå.
Ja, precis. Jag kör mycket med takräcke (och cyklar på taket). När jag "tvingades" köpa en bil med panoramaglastak konstaterade jag att ljudnivån gick upp radikalt jämfört med bilen innan.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:13
av Niklas Z
taliz skrev: ↑01 sep 2023 13:11
Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 13:09
mikebike skrev: ↑01 sep 2023 12:40
Innertak? Jag skulle gärna ha ett riktigt tak av plåt, och ett innertak.
Instämmer. Det skulle nog också kunna ge lite lägre ljudnivå.
Tveksamt. Plåttak är ju sjukt tunna. Glas är mkt tjockare.
Tvättade min Zoe härom dagen och tryckte på taket, tänkte "är det gjort av plast?!".
Visst är plåten tunn, men jag tänkte mig att man kan placera ljuddämpande material mellan yttertaket av plåt och innertaket av tyg.
Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:15
av uraza
Vad svårt det blev nu

. Har en Model Y som jag ska hämta upp nästa vecka men vet ej om jag borde beställa nya 3:an istället.