Jovisst så kan det vara men det är ju ett sätt att påverka också. Tror väldigt många politiker INTE kommer gilla det.Lurkern skrev:Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Köper Elon Twitter?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Köper Elon Twitter?
Lurkern skrev:Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Du kanske har rätt att han inte kommer styra eller censurera, men ser man till hur han behandlar sina anställda på Tesla och SpaceX så verkar han inte vara för varken frihet eller fritt tal.
Alla som uttalar sig negativt om Elon eller hur det är att jobbar under honom blir av med jobbet, vill man organisera sig fackligt så blir man av med jobbet. Inte precis en föregångare inom free speech.
Tror inte Elon har de minsta problem med andra åsikter hos anställda. Däremot driver han företag och jag får heller inte vädra mina åsikter hur som helst, då får jag kicken.
Han kräver mycket och ger mycket, man skall nog jobba åt honom före eller efter barnen...
Han kräver mycket och ger mycket, man skall nog jobba åt honom före eller efter barnen...
Kanske är det vad han syftar till att göra med köpet? Få alla politiker att förstå att man behöver använda neutrala plattformar.LarsOJ skrev:Jag är fortfarande intresserad av hur länge alla politiker och influencers runtom i Världen kommer fortsätta använda Twitter som sin främsta kanal för att sprida budskap? Inte minst Svenska politiker.backe skrev:Legato skrev:Jag tror han skiter i pengarna. Han är så rik nu att han bara vill ha makt... Tror inte Bezos köpte Washington Post som en investering heller.
Tror att du har rätt. Mycket är nog en jakt på kickar också.
Skillnaden med dock Bezoz var att han köpte Washington Post för 250 miljoner USD, en bråkdel av vad Twitter kostade.
Det går inte att säga annat än att det är lite spännande att se vad Elon hittar på.
Vid en stor konflikt eller vid viktiga val så kommer det vara Elon som bestämmer vilka twees som trendar eller trottlas ner och vilka åsikter som får mest spridning.
På det sättet är ju Twitter otroligt mycket mer kraftfullt än WP. Så makt har han garanterat fått för pengarna förutsatt att det inte går åt helvete och alla lämnar för en annan plattform.
Finns det någon plattform med moderering som är neutral och hur ska man hålla den neutral?Fredrik j skrev:Kanske är det vad han syftar till att göra med köpet? Få alla politiker att förstå att man behöver använda neutrala plattformar.LarsOJ skrev:Jag är fortfarande intresserad av hur länge alla politiker och influencers runtom i Världen kommer fortsätta använda Twitter som sin främsta kanal för att sprida budskap? Inte minst Svenska politiker.backe skrev:Legato skrev:Jag tror han skiter i pengarna. Han är så rik nu att han bara vill ha makt... Tror inte Bezos köpte Washington Post som en investering heller.
Skillnaden med dock Bezoz var att han köpte Washington Post för 250 miljoner USD, en bråkdel av vad Twitter kostade.
Det går inte att säga annat än att det är lite spännande att se vad Elon hittar på.
Vid en stor konflikt eller vid viktiga val så kommer det vara Elon som bestämmer vilka twees som trendar eller trottlas ner och vilka åsikter som får mest spridning.
På det sättet är ju Twitter otroligt mycket mer kraftfullt än WP. Så makt har han garanterat fått för pengarna förutsatt att det inte går åt helvete och alla lämnar för en annan plattform.
Kanske man ska använda någon form av web3-lösning som Lenster eller liknande?
https://lenster.xyz/
Han kommer försöka styra informationsflödet på Twitter med gas/broms på konton/inlägg.
Du måste inte följa honom vet du. Ni som är så oroliga, tycker ni att flashback borde stängas ner?foolip skrev:Ska han släppa in Trump igen?
Hoppas fan inte det.
Jag har aldrig förstått den här oron över att folk får uttrycka sig fritt. Har ni inga egna filter? Är det alla andra människor ni oroar er för?
Lurkern skrev:Tror inte Elon har de minsta problem med andra åsikter hos anställda. Däremot driver han företag och jag får heller inte vädra mina åsikter hur som helst, då får jag kicken.
Jobbar du i Sverige? Isåfall så tror jag att du kan känna dig säker på att du inte får kicken om du tar upp internt att du inte tycker att din arbetsplats uppfyller en inkluderande arbetsplatskultur.
På det stora företag (+25 000 anställda) som jag jobbar på så är vi uppmanade att rapportera oegentligheter till HR och det finns även en extern kontaktväg om man känner att man inte vågar ta det via företagets kanaler.
https://finance.yahoo.com/news/1-eight- ... 20346.html
Företag är inte demokratier (och skall inte heller vara).backe skrev:Lurkern skrev:Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Du kanske har rätt att han inte kommer styra eller censurera, men ser man till hur han behandlar sina anställda på Tesla och SpaceX så verkar han inte vara för varken frihet eller fritt tal.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Frågan är väl inte huruvida Tesla, SpaceX eller Twitter är demokratier?martinot skrev:Företag är inte demokratier (och skall inte heller vara).backe skrev:Lurkern skrev:Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Snarare om ledningen är för fria åsikter vilket inte verkar vara fallet vad gäller åtminstone den egna personalen.
Sen blir det väl halvt problematiskt att vara "oberoende" när man som ägare öppet stödjer republikanerna på den "oberoende" plattformen.
Som demokrat skulle jag ha lite svårt att köpa det åtminstone.
Man kan tänka sig ett system där användare kan välja bort debatörer som man inte har förtroende för. Plötsligt skulle förtroende i bägge läger bli viktigt och något man eftersträvar som debattör. Jag tror man skulle skildra motståndaren på ett annat sätt.backe skrev:Finns det någon plattform med moderering som är neutral och hur ska man hålla den neutral?Fredrik j skrev:Kanske är det vad han syftar till att göra med köpet? Få alla politiker att förstå att man behöver använda neutrala plattformar.LarsOJ skrev:Jag är fortfarande intresserad av hur länge alla politiker och influencers runtom i Världen kommer fortsätta använda Twitter som sin främsta kanal för att sprida budskap? Inte minst Svenska politiker.backe skrev:Legato skrev:Jag tror han skiter i pengarna. Han är så rik nu att han bara vill ha makt... Tror inte Bezos köpte Washington Post som en investering heller.
Kanske man ska använda någon form av web3-lösning som Lenster eller liknande?
https://lenster.xyz/
Kapitalet för debattörer är ju att synas.
Twitter är inte helt olika, förutom att man aktivt väljer de man har förtroende för snarare än väljer bort övriga.
Edit: vore fint om man kunde ha olika strömmar så man kan kategorisera dem. kanske redan finns den möjligheten, men att jag inte fattar det.
Edit: vore fint om man kunde ha olika strömmar så man kan kategorisera dem. kanske redan finns den möjligheten, men att jag inte fattar det.
Lurkern skrev:Twitter är inte helt olika, förutom att man aktivt väljer de man har förtroende för snarare än väljer bort övriga.
Jag har aldrig valt eller gillat Elon Musk och ändå så är han överallt i mitt flöde? Hur går det till?
Samma gäller en massa annat som jag inte heller valt eller vill ha.
Det är ju där makten hos sociala mediebolaget sitter. De kan vrida upp eller tona ner exponeringen av konton/inlägg i ALLAS flöden.backe skrev:Lurkern skrev:Twitter är inte helt olika, förutom att man aktivt väljer de man har förtroende för snarare än väljer bort övriga.
Jag har aldrig valt eller gillat Elon Musk och ändå så är han överallt i mitt flöde? Hur går det till?
Samma gäller en massa annat som jag inte heller valt eller vill ha.
Det handlar inte bara om öppen censur eller avstängning av användare.
Naturligtvis skulle debattörerna få vet hur många användare som valt bort dom. Kanske skulle dom bli påverkade av om en majoritet inte ser vad dom skriver.Lurkern skrev:Twitter är inte helt olika, förutom att man aktivt väljer de man har förtroende för snarare än väljer bort övriga.
Då skulle användarna själva sköta censuren. Yttrandefrihet innebär en rättighet att få yttra sig, inte en skyldighet för alla andra att lyssna.
Ja, jobbar i Sverige, och det beror såklart på om kritiken är konstruktiv eller inte, samt om man osar rättshaverist/foliehatt eller inte. Just "inkluderande"-frågorna osar foliehatt då seriösa företag ser enbart på kompetens och intresse, och såklart vill hålla det så.backe skrev:Lurkern skrev:Tror inte Elon har de minsta problem med andra åsikter hos anställda. Däremot driver han företag och jag får heller inte vädra mina åsikter hur som helst, då får jag kicken.
Jobbar du i Sverige? Isåfall så tror jag att du kan känna dig säker på att du inte får kicken om du tar upp internt att du inte tycker att din arbetsplats uppfyller en inkluderande arbetsplatskultur.
På det stora företag (+25 000 anställda) som jag jobbar på så är vi uppmanade att rapportera oegentligheter till HR och det finns även en extern kontaktväg om man känner att man inte vågar ta det via företagets kanaler.
https://finance.yahoo.com/news/1-eight- ... 20346.html
Tänker du på min idé så kräver det ju naturligtvis av alla debattörer är inloggade med sin riktiga identitet. Sen är det ju bara att börja svajpa alla man inte vill lyssna på.Lurkern skrev:Finns miljoner debattörer, hur skulle det fungera rent praktiskt.
Jag förstår inte problemet med att han stöder republikanerna, det är ju många företag som skänker pengar till demokraterna, det verkar ju vara tillåtet. Ska USA styras som en enpartistat?backe skrev:Frågan är väl inte huruvida Tesla, SpaceX eller Twitter är demokratier?martinot skrev:Företag är inte demokratier (och skall inte heller vara).backe skrev:Lurkern skrev:Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Snarare om ledningen är för fria åsikter vilket inte verkar vara fallet vad gäller åtminstone den egna personalen.
Sen blir det väl halvt problematiskt att vara "oberoende" när man som ägare öppet stödjer republikanerna på den "oberoende" plattformen.
Som demokrat skulle jag ha lite svårt att köpa det åtminstone.
Musk röstar på bägge partierna, just nu tror han mindre illa om republikanerna. Han är ingen partigängare. Att han skulle följa ett visst parti låter som ett narrativ.
Lite nyheter om dem som jobbar kvar, de som lämnar är jag inte lika intresserad av..
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T
Så Musk har börjat jobba med fortsättningen.
Tänk att ha en VD som förstår och intresserar sig för det enda arbete som faktiskt är viktigt på företaget. Han får nog fart på utvecklingen där.wannabee skrev:Lite nyheter om dem som jobbar kvar, de som lämnar är jag inte lika intresserad av..