Sida 22 av 36

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 07:37
av Klingspor
AAKEE skrev: 28 apr 2023 23:25
Klingspor skrev: 28 apr 2023 21:44
Angående LFP - hur ska man väga detta med att hålla BMS glad men samtidigt SoC låg? Imorgon ska jag åka fram och tillbaka en sträcka som motsvarar cirka 40% totalt. Min första tanke var ju att ladda upp till 100% inför avresa, men då kommer ju batteriet ligga på 80% på destinationen ett tag när bilen står. Sak samma eller hade det varit bättre att vänta ytterligare några dagar med att ladda till 100% vid ett lämpligare tillfälle? Tesla anger ju att man ska ladda till 100% en gång i veckan för att hålla BMS:en glad - kan man sträcka ut det där ytterligare tid utan negativ påverkan eller är det en gång i veckan som gäller?
Det är ju lite svårare att ge tips för LFP, speciellt de som kör lite.

Bilden visar att i det korta perspektivet så är inte 100% lika dåligt som 80%.
Tänk dock att bilden visar på vad som händer under i storleksordningen ett år.


8 timmar är ca en tusendel av ett år.

D3B56D82-0E9D-4B75-9492-7B47B314A549.jpeg

Man kan nog slira lite på att göra 100% en gång i veckan men då kommer troligen buffern bli högre. Tesla ökar buffern om batteriet är osäkert på villen SOC bilen har.

Laddar man till 100% en gång i veckan och völjer att ladda (sent) innan man kör längre så kommer man få låg degradering Om övrig tid under veckan är <70%.
Angående fetat, kan jag tolka det som att om bilen står still på 80% enstaka gånger, säg mellan 4 och 8 timmar så kommer det inte påverka degraderingen nämnvärt?

Om buffern ökar på grund av att man laddat 100% för sällan - är det reversibelt på något enkelt sätt?

Till sist, för att sammanfatta metoden jag använder är det att ladda upp till 70% (verkar alltid stanna på 69%) till vardags för att hålla cyklerna korta och tajma 100% en gång i veckan med längre resa. Enligt skolboken? Läste någonstans att LFP tål längre cykler bättre så funderar på om jag ska köra ner till lägre SoC innan jag laddar upp till 70% istället för att ladda nästan varje dag.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 09:48
av Tellus
M3P 2019-02 7700mil, 499km ny

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 11:43
av Tellus
Bra tryck i laddningen också
Laddar till 100% så batteriet avsulfateras

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 12:35
av kenjon
Avsulfateras???
Man behöver inte ladda till 100 % en gång i veckan för att hålla batteriet OK. Det är BMSen som har svårt att veta laddtillståndet (SoC) i batteriet om man inte gör det. Så om du gör det varannan vecka spelar ingen stor roll. Det påverkar inte degraderingen (det är bättre att ha låg SoC även för LFPbatterier), utan det som påverkas är vad BMSen tror att SoC är. Och nästa gång du laddar till 100 % så rättar den till sej.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 13:53
av AAKEE
Tellus skrev: 29 apr 2023 09:48
M3P 2019-02 7700mil, 499km ny
Laddkonstanten 152 Wh/km (76000/499)

Kapacitet nu: 477 x 152.3 = 72.6 kWh.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 13:55
av AAKEE
Tellus skrev: 29 apr 2023 11:43

Laddar till 100% så batteriet avsulfateras
Antar att du skämtar med avsulfateringen :D Det är inte ett blysyrabatteri (inte det stora batteriet iaff).

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 14:13
av AAKEE
Klingspor skrev: 29 apr 2023 07:37
Angående fetat, kan jag tolka det som att om bilen står still på 80% enstaka gånger, säg mellan 4 och 8 timmar så kommer det inte påverka degraderingen nämnvärt?

Om buffern ökar på grund av att man laddat 100% för sällan - är det reversibelt på något enkelt sätt?

Till sist, för att sammanfatta metoden jag använder är det att ladda upp till 70% (verkar alltid stanna på 69%) till vardags för att hålla cyklerna korta och tajma 100% en gång i veckan med längre resa. Enligt skolboken? Läste någonstans att LFP tål längre cykler bättre så funderar på om jag ska köra ner till lägre SoC innan jag laddar upp till 70% istället för att ladda nästan varje dag.
För enkelhetens skull kan du räkna allt över ca 72 % som ungefär samma degradering, dvs dubbelt så hög per år eller timme.
En natt med 80-100% kostar ungefär som två nätter med 70% eller lägre.
Bilden ”ljuger” lite eftersom den bara har mätpunkter på 70 och 80% och inget däremellan. Central graphite peak ligger på cirka 73% vill jag minnas för nya LFP-celler.
Bilen underdriver SOC cirka 1% vid 70-75% om man har minsta buffern, så 72% eller lägre är på rätt sida.

Buffern är helt sonika en marginal bilen skaffar sig för att inte visa för hög SOC, så att man blir stående när strömmen tar slut trots stt bilen tror det är en del kvar.
Jag har ingen LFP-bil, känner ingen som har det (en bekant har beställt), så jag vet inte hur fort den går ned om man laddar fullt. Det krävs tillgång till LFP-bil och tex scan ny tesla samt att bilen har hög buffer och sedan ladda fullt för att se vad som händer.
Rimligen sjunker den ganska fort men jag vet inte.


Laddstrategi, allt under 70% är bra, även lägre SOC-nummer.
Laddar du inte varje dag kommer buffern troligen öka. Men lägre SOC ger mindre calendar aging så det skadar inte.
LFP är rätt okänsliga för stora cykler så det är ju möjligt att ladda sällan.
Teslas råd om 100% en gång i veckan bör man kanske följa för att batteriet ska få en reset på SOC. Det kan kanske finnas en möjlighet att buffern inte ökar tillräckligt mycket om man inte laddar 100% en gång per vecka. Dumt bli stående.

Stora skillnaden är att hålla sig på 70% och därunder, så man har redan åstadkommit det mesta med det. Är kanske inte värt att jaga mer, speciellt när det ändå måste laddas till 100% minst en gång i veckan.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 14:21
av kenjon
Jag skulle köra på 50 % och bara ladda till 100 % när jag behöver, eller kanske 1-2 ggr per månad. Det beror lite på hur nördig man är.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 21:28
av Tellus
AAKEE skrev: 29 apr 2023 13:55
Tellus skrev: 29 apr 2023 11:43

Laddar till 100% så batteriet avsulfateras
Antar att du skämtar med avsulfateringen :D Det är inte ett blysyrabatteri (inte det stora batteriet iaff).
Japp! Tur att vissa förstod det iallafall :)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 21:33
av Tellus
AAKEE skrev: 29 apr 2023 13:53
Tellus skrev: 29 apr 2023 09:48
M3P 2019-02 7700mil, 499km ny
Laddkonstanten 152 Wh/km (76000/499)

Kapacitet nu: 477 x 152.3 = 72.6 kWh.
Bilen har typ haft den kapaciteten minst ett år tillbaka om jag minns rätt. Tror den varit nere på ca 468km och sedan stigit.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 29 apr 2023 23:19
av Oryd
Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 00:14
av AAKEE
Oryd skrev: 29 apr 2023 23:19
Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.
Den var dock inte "exakt" och det var av ngn anledning vanligt att det inte var lika som om man satte sig i bilen och kollade motsvarande där. Den visade ofta fel, och det är säkert därför Tesla tog bort den - skapade säkert en del oro och en massa extrra förfrågningar som tog tid hos SC.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 11:43
av Oryd
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 11:57
av AAKEE
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 13:36
av Trevlig
AAKEE skrev: 30 apr 2023 11:57
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog
Exakt så jag räknar, har cirka 57,5 till 58,1 på min 2023.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 14:30
av AAKEE
Trevlig skrev: 30 apr 2023 13:36
AAKEE skrev: 30 apr 2023 11:57
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Eller ladda till 80% och dividera rangen som visas med 0.8, eller 90% och 0.9. Blir inte superexakt med troligen bra nog
Exakt så jag räknar, har cirka 57,5 till 58,1 på min 2023.
Det finns ju många fler metoder också, som Oryd kanske inte känner till.

Energiappen/energigrafen ger rätt bra data på batterikapaciteten, även här ju högre SOC desto bättre noggrannhet.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 16:18
av Elmil
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 17:19
av Oryd
Tack Elmil och AAKEE för tips.
Hade dock gärna sett funktionen
kvar i appen.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 30 apr 2023 19:51
av Bjelke
AAKEE skrev: 30 apr 2023 00:14
Oryd skrev: 29 apr 2023 23:19
Tidigare kunde man enkelt i appen se laddningen i km genom att dra laddningsindikatorn till max. Nu visas laddgränsen endast i procent. Gillade den tidigare funktionen som var ett lätt sätt att följa batteridegradering och variation sommar/vinter.
Den var dock inte "exakt" och det var av ngn anledning vanligt att det inte var lika som om man satte sig i bilen och kollade motsvarande där. Den visade ofta fel, och det är säkert därför Tesla tog bort den - skapade säkert en del oro och en massa extrra förfrågningar som tog tid hos SC.
Ungefär som att laddeffekt visar olika i appen och bilen också, minns inte om jag fick
något svar tidigare på varför (men min gissning är att i appen visas effekt IN till laddaren
och i bilen visas effekt in i batteriet)…

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 01 maj 2023 01:20
av AAKEE
Bjelke skrev: 30 apr 2023 19:51
Ungefär som att laddeffekt visar olika i appen och bilen också, minns inte om jag fick
något svar tidigare på varför (men min gissning är att i appen visas effekt IN till laddaren
och i bilen visas effekt in i batteriet)…
Jag har ju loggat en del med SMT+teslalogger. När jag läser mer än 250kW som toppeffekt på displayen, tex 261kW, så har 251.7kW vart laddeffekt och resten batterivärme och AC/kupevärme/övriga system.

Tror jag gjorde en bild på det alldeles nyligen. viewtopic.php?p=714371#p714371

Jag har aldrig jämfört appen och bilen, men bilens visade effekt är effekt in i bilen.

Kör man tex UMC och har ställt 13A, så är det max 3kW ungefär. Bilen visar 3kW även när batteriet är svinkasllt och värms med 3kW, och den visar 3kW när bilen laddar med 2kW och batterivärmen drar 1kW.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 01 maj 2023 20:36
av Oryd
M3P -20
8500 mil
71,8 kWh
465 km

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 01 maj 2023 21:58
av AAKEE
Oryd skrev: 01 maj 2023 20:36
M3P -20
8500 mil
71,8 kWh
465 km
Laddkonstanten är 152.3Wh/km (76000/499), så 465km borde bli 70,8kWh (152,3 x 465).

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 01 maj 2023 23:32
av Oryd
Formeln snitt x räckvidd / laddning ger 71,8 kWh

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 04 maj 2023 02:40
av AAKEE
*Uppdaterad*

Jag har lagt till beräkning för cyklisk degradering i matematiken, så jag skulle gärna ta ett gäng bilar att testa mot programmet igen.
Nu ska även mätarställning och snittförbrukning tas med i beräkningen.
Det går bra med samma bilar som förut också.


Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 04 maj 2023 08:41
av Niklas Z
Data för min bil (M3LR, uttagen september 2020, tillverkad i Fremont)

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Range är lite temperaturberoende, men det rör sig om en skillnad på cirka 2 % från kallt till varmt. Vid sommarvärme (som det var för någon vecka sedan) visar bilen 492 km och drygt 74 kWh enligt energidiagrammet.

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad aug 2020, uthämtad sep 2020

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Uppsala

-om garage används tex vintertid.
Står utomhus

- Till vilken SOC bilen laddas.
För dagligt bruk laddning upp till 55 %. Brukar ladda senast när nivån sjunkit till 20-30 %. Vid kyla laddar jag ibland över 55 % även vid vardagsbruk, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Å andra sidan är calendar aging låg vid kyla, så jag gör det med gott samvete.

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan.

-När på dygnet laddningen påbörjas.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan. Nattladdning är dock vanligast.

-Mätarställning.
5980 mil

-Genomsnittsförbrukning sen ny.
180 Wh/km