Sida 22 av 35

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 21:45
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid. :)

Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...

Följer inga YouTubers för övrigt.

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 22:13
av HelectriC
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 23:45
av Nect
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 05:24
av Dafro
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Såg just
of spec range test och dom hade full effekt långt ner i soc och typ 85% vid 3% och turtle mode kom först vid 2%.

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 05:33
av Dafro
Out of spec reviews ”here’s how far the bmw i4 M50 (20” Wheels) Will go at 70-MPH!





För er som inte orkar se. 245 Miles i 70 mph med 20” fälg, 39 mil i 110 känns bra, väntar på 5 serie kombi med lite större batteri.

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 05:37
av HelectriC
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 09:02
av tesla newbie
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid. :)

Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...

Följer inga YouTubers för övrigt.
Tycker testet i out of spec var ganska nyanserat. De tyckte BMW i4 var ett bättre val för vardagskörning, men M3P var bättre för aktiv körning. De gillar Tesla men påpekar även deras brister som i denna ganska roliga video där de testar FSD:

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 09:37
av Mr_Ewing
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 10:31
av HelectriC
Mr_Ewing skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?
har bara snabbladdat några få gånger, och följde inte helt med på hastigheten (hela familjen in på rastplats och massa stress), men bilen hade mer ström än vi behövde när vi kom ut igen. Ska kolla mer noggrant til helgen när det blir en längre tur på ca 900km. Om tre veckor blir det Europatur ca 6000km, då ska jag iaf klara att bilda mig en ordentlig uppfattning :D

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 12:58
av taliz
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 15:49
av ObscureEconomist
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.

Re: BMW i4

Postat: 05 jul 2022 16:27
av HelectriC
ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.
riktigt så högt blir det inte, men helt klart nåt som inte stämmer: 30% av 80kWh = 24kWh. Fördelat över 4 mil blir 6kWh/10km, det är nog inte helt troligt nej!

Re: BMW i4

Postat: 06 jul 2022 07:38
av taliz
Titta på förbrukning vid bankörning.

Re: BMW i4

Postat: 06 jul 2022 08:37
av HelectriC
taliz skrev:
Titta på förbrukning vid bankörning. Bild
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.

Re: BMW i4

Postat: 06 jul 2022 08:47
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Titta på förbrukning vid bankörning. Bild
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.
Jag menade hur man förbrukar 30% på 4 mil.

Re: BMW i4

Postat: 06 jul 2022 22:28
av SwedishAdvocate
Dafro skrev:
.../



Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Det är lättare än man tror... ;)

Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980

Re: BMW i4

Postat: 06 jul 2022 22:57
av Dafro
SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
.../



Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Det är lättare än man tror... ;)

Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980
Tack, men prövade 3 ggr utan att lyckas men vill minnas att jag har lyckats någon gång tidigare.

Re: BMW i4

Postat: 13 jul 2022 11:14
av wannabee
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?

Nämns vid 7:30 i videon, där säger de även att det är e n konverterad ice bil. De nämner att den väger 5000 pound och Tesla ungefär 4000 pound, det är 25% mera.


Re: BMW i4

Postat: 13 jul 2022 11:17
av OfarligTesla
wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ljudisolering och byggkvalitet med saker som inte känns ihåliga väger mer. En vanlig BMW 3-serie väger ungefär som en Model 3 trots att Model 3an har ett tungt batteri och även om Teslan sparar in på annat så är det garanterat totalt sett extra vikt av att vara elbil så någonstans måste Teslan spara in vikt utöver det.

Re: BMW i4

Postat: 13 jul 2022 11:28
av taliz
wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.

Re: BMW i4

Postat: 13 jul 2022 11:37
av wannabee
taliz skrev:
wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.
Ja, de nämnde i videon att de konverterat en ice bil typ, uppfattade inte det första gången jag kollade videon.


Den har tydligen kvar kardantunneln också.

Re: BMW i4

Postat: 16 jul 2022 11:28
av borgward


TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.

Re: BMW i4

Postat: 16 jul 2022 14:38
av Nect
borgward skrev:


TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.
Sneak i4an med bakhjulsdrift. Men kudos till BMW!

Re: BMW i4

Postat: 16 jul 2022 17:06
av Tellus
Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil

Re: BMW i4

Postat: 16 jul 2022 17:10
av anna__
Tellus skrev:
Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Lagg?