Sida 22 av 26
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 14:00
av mikebike
Fredrik j skrev:Pontus skrev:Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Så var det på min Volvo. Problemet var att det inte fanns någon knapp på bagageluckan, utan var tvungen att vänta på att elluckan skulle stängas, sedan skulle man trycka på ett dörrhandtag. Nyare Volvo har två knappar på bakluckan; Stäng respektive Stäng & Lås.
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 14:05
av Fredrik j
mikebike skrev:Fredrik j skrev:Pontus skrev:Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Så var det på min Volvo. Problemet var att det inte fanns någon knapp på bagageluckan, utan var tvungen att vänta på att elluckan skulle stängas, sedan skulle man trycka på ett dörrhandtag. Nyare Volvo har två knappar på bakluckan; Stäng respektive Stäng & Lås.
Jag brukar använda knappen på bakdörren när jag lämnar bilen. Det är ju ungefär där jag är när dörren gått igen bakom mig. Knappen vänster bak är den mest använda på min Volvo. Hade jag bara haft knapp på förardörren hade det irriterat.
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 22:32
av martinot
Fredrik j skrev:Pontus skrev:Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 22:51
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:Pontus skrev:Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 23:13
av martinot
Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:Pontus skrev:Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 23:18
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:Pontus skrev:
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 23:33
av martinot
Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".
Det största problemet för mig rent praktiskt, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.
Så önskar verkligen att Mercedes kommer med ett liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det området).
Re: Mercedes EQC
Postat: 26 jan 2021 23:35
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:martinot skrev:
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".
Problemet för mig, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.
Så önskar verkligen att Mercedes kommer med liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det).
Det absolut bästa vore ju om man kunde välja mellan dom två.
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 09:10
av Haglund
Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 10:32
av taliz
Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 10:39
av Haglund
taliz skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?
Ja, de har ju fleeterbjudanden och grejer så den exakta rabatten är svår att räkna på, men det slutade på runt 11% under vanligt listpris.
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 10:58
av Pontus
Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 11:04
av Haglund
Pontus skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen.

Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 11:12
av martinot
Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Kul! Grattis!
Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 11:19
av Haglund
martinot skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Kul! Grattis!
Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
Tack! Det ska jag göra. Planerar att ta ut den i mitten av mars eftersom jag lovade mig själv att vänta med vinterdäcken till i höst men ska använda dragkroken till att lägga i båten.

Re: Mercedes EQC
Postat: 23 feb 2021 12:11
av MWall
Haglund skrev:Pontus skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen.

Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.
Det där med startknapp och låsning är inga problem. Har det på vår i3:a och känner inte att det är nåt problem.
Önskar att vi också kunde klara oss med en EQC men den är tyvärr för liten och har lite för kort räckvidd för några av våra vanliga rutter.

Re: Mercedes EQC
Postat: 05 mar 2021 14:54
av MWall
De har börjat smyga ut lite erbjudanden på EQC också.
*Businessleasingkampanj* /
6 695 kr
(5 356 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/94464499
SE Edition Privatleasing KAMPANJ
7 395 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/85362203
Re: Mercedes EQC
Postat: 14 mar 2021 17:45
av Ferro94
Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis till nya bilen!!
Jag är i exakt samma sits. Har kört dryga 20.000 Teslamil sen 2015, men nu blir det tillbaka till Mercedes igen. Har verkligen gillat mina 2 Teslor, men samtidigt saknat en del features som mina tidigare bilar haft. Kommer säkert sakna att köra Tesla också. Ingen orimlig tanke att även jag hittar tillbaka i en framtid...
Min EQC kom till Hedin Bil i veckan och jag fick en sneak-peak i fredags. Plockar dock inte ut den förrän 1/4 för att maxa bonusen. Blir några långa veckors väntan...
Kommer absolut hänga kvar här på Teslaforumet - Sveriges främsta kunskapskälla gällande elbilar.
Kan även tipsa om att det numera finns en svensk FB-grupp för Mercedes EQ för den som är intresserad:
https://www.facebook.com/groups/mbeqnordic/?ref=share
Re: Mercedes EQC
Postat: 15 mar 2021 21:40
av Dr Gold
I höstas vill jag minnas att jag såg erbjudanden om företagsleasing av EQC på 12 månader. Är det någon som sett detta på senare tid? Leker med tanken att köra EQC i väntan på en model Y.
Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 20:30
av biffen
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 21:09
av martinot
Ferro94 skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis till nya bilen!!
Jag är i exakt samma sits. Har kört dryga 20.000 Teslamil sen 2015, men nu blir det tillbaka till Mercedes igen. Har verkligen gillat mina 2 Teslor, men samtidigt saknat en del features som mina tidigare bilar haft. Kommer säkert sakna att köra Tesla också. Ingen orimlig tanke att även jag hittar tillbaka i en framtid...
Min EQC kom till Hedin Bil i veckan och jag fick en sneak-peak i fredags. Plockar dock inte ut den förrän 1/4 för att maxa bonusen. Blir några långa veckors väntan...
Kommer absolut hänga kvar här på Teslaforumet - Sveriges främsta kunskapskälla gällande elbilar.
Kan även tipsa om att det numera finns en svensk FB-grupp för Mercedes EQ för den som är intresserad:
https://www.facebook.com/groups/mbeqnordic/?ref=share
Grattis till nya bilen! Gillar både vår Tesla EV och Mercedes ICE, och härligt med en kombination av båda!

Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 21:13
av martinot
Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:martinot skrev:
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".
Problemet för mig, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.
Så önskar verkligen att Mercedes kommer med liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det).
Det absolut bästa vore ju om man kunde välja mellan dom två.
Det går fint med båda låssystem (både app och fysisk nyckel). För M3 så ingår som standard både låsning/upplåsning med mobil, men även två fysiska nyckelkort.
Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 21:16
av MrEarp
biffen skrev:Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
3-fas är standard på alla bilar tillverkade efter 01/2021, märks också koden 82B som betyder 11kW AC. Ionity är inkluderat 1år precis som tidigare, elen kostar 3,10kr/kWh.
Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 21:18
av martinot
Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
biffen skrev:Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Grattis till nya bilen!

Re: Mercedes EQC
Postat: 08 apr 2021 21:41
av biffen
martinot skrev:Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
biffen skrev:Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Grattis till nya bilen!

Tackar
MrEarp skrev:biffen skrev:Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
3-fas är standard på alla bilar tillverkade efter 01/2021, märks också koden 82B som betyder 11kW AC. Ionity är inkluderat 1år precis som tidigare, elen kostar 3,10kr/kWh.
Kan inte se någon sådan kod i dokumenten men fint med info, tack.