"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market." https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år
7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Vanligt när man köper bil som privatperson.
Aldrig hört talas om, trodde det var 4-5 år som erbjöds som mest. Vilket även det är galet lång tid.
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 11:03
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Ja som sagt fungerar ju det ju bra om man investerar pengarna annorstädes under tiden så man har dem när man vill lösa lånet trots att bilen kan vara värd mindre än lånebeloppet. Rent ekonomiskt är det ju även bättre. Problemet är väl att de flesta som tar längre finansiering gör det inte för att de tjänar på högre avkastning än räntan är.
Problemet i Sverige med det är att när vi pratar roligare bilar så blir beloppen så pass höga så det blir mer irriterande att skaffa bostadslån under en stor del av tiden, då enskilda lånehandläggare kan inte godkänna lånen. Tar man på företag slipper man ju det problemet iaf.
Sen är jag nog motsatsen, jag gillar att ha låga utgifter per månad och ha bilarna mer eller mindre avbetalda snabbt oavsett om det är lite sämre ekonomiskt. Jag vill kunna leva billigt utan att förändra något ifall jag eller frun känner för att starta något kul projekt i ett år eller så och då stå utan inkomst, då hjälper det att ha inga eller låga skulder på bilen som skall betalas av.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 12:35
av HelectriC
Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 12:52
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Ja men betalar man av snabbt så är det en begränsad tid man är uppbunden innan utgiften för finansieringen är borta. Dvs en kortare period man begränsas av att man äger bilen. Skulle jag finansierat 100% av Teslan på 10 år så pratar vi i genomsnitt 9k per månad bara i avbetalning under dessa 10 år vilket självklart påverkar möjligheten för mig eller frun att inte ha någon inkomst under en delperiod av dessa 10 år, utan att äta av sparpengar.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 19:19
av LarsL
Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 19:37
av Legato
LarsL skrev:
Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Väldigt konstigt med ett sånt påstående rent generellt... Allt beror på villkor på leasingen, hur man kan placera kapitalet alternativt respektive till vilken ränta man annars kan låna. Det blir alltså helt individuellt vad som är optimalt rent ekonomiskt...
Sen finns det såklart folk som är extremt riskaverta respektive risktagande, det ska också beaktas och är också individuellt.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 14 dec 2018 01:35
av TeslaTissel
THE FINAL COUNTDOWN
Måste man bli så nervös?
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.
På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 16 dec 2018 23:44
av Albin
Varit mycket snack om ifall värme i framsätet är standard, tror inte jag sett länk till denna texten i manualen innan:
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 17 dec 2018 17:06
av frippan
dhanjel skrev:
Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
du har fattat det rätt, så så trög verkar du inte vara.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 17 dec 2018 17:17
av Jeppe_E
dhanjel skrev:
Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
15,97 kr/mil (i exemplet så är det ju i princip räknat på att en fossilbil dricker 1 liter/mil) x 10000 mil (2000 mil x 5 år) = 159700 SEK. Sedan minskar de med priset för elen. Så får de fram 124.700 Det kan man ju tro på om man nu kör en bil som verkligen dricker 1 liter/mil. Sedan tillkommer då miljöbonusen. Så om man vill vara överdrivet positiv så 185.000 SEK i besparingar på 5 år. Så ja, 460.000 + 185.000 är ju nästan 660.000 kr.
Men man kan ju räkna som så att ett lån på 200.000 kr till 3% ränta kostar 6000kr per år och om du kör 2000 mil med en fossilbil som kanske dricker mer rimliga 0,8, så blir bränslekostnaden 25600, medan elkostnaden blir 8000 kr
Så rent ekonomiskt så är det ca 11.600 kr billigare per år med elbilen. Men du vill väl förstås ha en ordentlig farthållare för 55.000 så egentligen kostar teslan svarare 710.000, så 250.000 extra i lån. Vilket istället ger en räntekostnad på 7500 kr per år. Ränteminskningen pga amortering är försumbar Så räkna med 10.000 kr billigare per år.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 17 dec 2018 17:19
av dhanjel
Nja, ska jag köpa en Tesla så kommer jag inte betala 55k för en farthållare Resten i paketet är inte intressant.
Väntar nog till framåt sommaren och ser om det kommer en MR eller en RWD
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 14:57
av helix
Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 15:07
av ippii
helix skrev:
Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
Sant! Den är borta. Innan så kunde man ladda ner fakturan där.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 16:02
av Martey
ippii skrev:
helix skrev:
Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
Sant! Den är borta. Innan så kunde man ladda ner fakturan där.
Kan bekräfta.
Före:
Efter:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 16:10
av TiborBlomhall
Stabilt
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 16:46
av frippan
Tur att jag laddade hem de igår
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 17:00
av TeslaTissel
frippan skrev:
Tur att jag laddade hem de igår
Laddade hem den redan när jag gjort beställningen,
Konstigt!?
Varför tog de bort den??
Det som inte syns nu är en justering jag gjorde angående färg.
Men jag har inte varit inne där ännu så, jag har inte kollat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 18 dec 2018 17:05
av frippan
Beställde igår
TeslaTissel skrev:
frippan skrev:
Tur att jag laddade hem de igår
Laddade hem den redan när jag gjort beställningen,
Konstigt!?
Varför tog de bort den??
Det som inte syns nu är en justering jag gjorde angående färg.
Men jag har inte varit inne där ännu så, jag har inte kollat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 dec 2018 10:33
av Martey
Nu är sidan uppdaterad. Vad som är nytt är "Best Rate Guarantee", men den länken är trasig (har undefined i URL:en):
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 dec 2018 11:17
av boreno
Länkarna försvann för mig när jag klickade omkring på mitt konto. De kom tillbaka när jag loggade ut/in igen.
Var kan jag se uppskattad leveranstid? Det har försvunnit för mig...
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 21 dec 2018 16:39
av Zalman3
Läge att handla i Tyskland?
Tesla is about to launch the Model 3 in Europe and it is gradually opening orders in new markets. Several more countries have been added today.
We reported earlier this month when Tesla opened the online configurator in markets like France, Sweden, Norway, Netherlands, and Spain.
Now several Model 3 reservation holders in Europe are reporting that Tesla invited them to configure new orders in Germany, Denmark, Finland and Italy.
The Model 3 Long Range Dual Motor all-wheel-drive and the Model 3 Performance version are still the only two options available to order in Europe.
In Germany, the vehicles start at €55,400 and €66,100 respectively with VAT.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 21 dec 2018 19:08
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Läge att handla i Tyskland?
Tesla is about to launch the Model 3 in Europe and it is gradually opening orders in new markets. Several more countries have been added today.
We reported earlier this month when Tesla opened the online configurator in markets like France, Sweden, Norway, Netherlands, and Spain.
Now several Model 3 reservation holders in Europe are reporting that Tesla invited them to configure new orders in Germany, Denmark, Finland and Italy.
The Model 3 Long Range Dual Motor all-wheel-drive and the Model 3 Performance version are still the only two options available to order in Europe.
In Germany, the vehicles start at €55,400 and €66,100 respectively with VAT.
Så, gissar att 55.400 är före dokument&leveransavgifter, så kanske 56,400 -19% = 470.500 ex moms x 1,25 = 588.200 SEK Sen tillkommer det väl ett antal tusenlappar på resa, och registreringsbesiktning och sånt. Så den hamnar väl ganska nära vad bilen kostar i Sverige efter miljöbonusen?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 21 dec 2018 19:20
av helix
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Läge att handla i Tyskland?
Tesla is about to launch the Model 3 in Europe and it is gradually opening orders in new markets. Several more countries have been added today.
We reported earlier this month when Tesla opened the online configurator in markets like France, Sweden, Norway, Netherlands, and Spain.
Now several Model 3 reservation holders in Europe are reporting that Tesla invited them to configure new orders in Germany, Denmark, Finland and Italy.
The Model 3 Long Range Dual Motor all-wheel-drive and the Model 3 Performance version are still the only two options available to order in Europe.
In Germany, the vehicles start at €55,400 and €66,100 respectively with VAT.
Så, gissar att 55.400 är före dokument&leveransavgifter, så kanske 56,400 -19% = 470.500 ex moms x 1,25 = 588.200 SEK Sen tillkommer det väl ett antal tusenlappar på resa, och registreringsbesiktning och sånt. Så den hamnar väl ganska nära vad bilen kostar i Sverige efter miljöbonusen?
Bra växlingskurs för EUR du fixade där
Räknar man på 10,30 i kurs, missad miljöbonus på 60k (75k för företag), vagnskadegaranti man går miste om vid import (högre försäkring första 3 åren), inte samma möjligheter till finansiering/leasing, importkostnader, m.m. så är det en ganska korkad idé att importera en ny Model 3 från Tyskland då det blir dyrare än att köpa en direkt i Sverige
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 21 dec 2018 19:37
av Jeppe_E
helix skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Läge att handla i Tyskland?
Tesla is about to launch the Model 3 in Europe and it is gradually opening orders in new markets. Several more countries have been added today.
We reported earlier this month when Tesla opened the online configurator in markets like France, Sweden, Norway, Netherlands, and Spain.
Now several Model 3 reservation holders in Europe are reporting that Tesla invited them to configure new orders in Germany, Denmark, Finland and Italy.
The Model 3 Long Range Dual Motor all-wheel-drive and the Model 3 Performance version are still the only two options available to order in Europe.
In Germany, the vehicles start at €55,400 and €66,100 respectively with VAT.
Så, gissar att 55.400 är före dokument&leveransavgifter, så kanske 56,400 -19% = 470.500 ex moms x 1,25 = 588.200 SEK Sen tillkommer det väl ett antal tusenlappar på resa, och registreringsbesiktning och sånt. Så den hamnar väl ganska nära vad bilen kostar i Sverige efter miljöbonusen?
Bra växlingskurs för EUR du fixade där
Räknar man på 10,30 i kurs, missad miljöbonus på 60k (75k för företag), vagnskadegaranti man går miste om vid import (högre försäkring första 3 åren), inte samma möjligheter till finansiering/leasing, importkostnader, m.m. så är det en ganska korkad idé att importera en ny Model 3 från Tyskland då det blir dyrare än att köpa en direkt i Sverige