Sida 22 av 31

Kia Niro EV

Postat: 27 mar 2019 19:02
av taliz
Doug Demuros review

https://youtu.be/HnI4BDLOb_8

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 apr 2019 19:46
av frealm
Har precis kört hem med en Aluminum Silver.
KIA Niro EV Advance Plus & Tech-Paket
Beställde vid årskiftet fick den idag.

Mätaren står nu på 15km. Verkar vara riktigt bra. Pigg och snål.
Betalde 450 (före 60 statliga rabatten)

Har den som förmånsbil genom jobbet.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 apr 2019 20:30
av Legato
iAkita skrev:
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h? :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 apr 2019 23:18
av iAkita
Legato skrev:
iAkita skrev:
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h? :D
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 apr 2019 23:29
av Legato
iAkita skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h? :D
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?
Du missade visst smileyn...

Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.

Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 apr 2019 23:36
av iAkita
Legato skrev:
iAkita skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h? :D
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?
Du missade visst smileyn...

Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.

Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 apr 2019 00:10
av Legato
iAkita skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h? :D
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?
Du missade visst smileyn...

Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.

Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?
OK. För mig är landsvägskörning precis just det, alltså körning på landsväg. 70-90 sträcka håller jag med om.

Jag kanske misstolkade ditt svar men jag läste det som att du blev allmänt irriterad, medan jag faktiskt skojade med min kommentar (därav smileyn). Förväntade mig mer ett svar av typen "Sant 65 km/h är ju inte så snabbt, men håll med om att det var en extremt låg förbrukning?".

Om det var en uppriktig fråga så är svaret att jag har en hög förbrukning (runt 2,1 kWh/mil) då jag föredrar att köra aktivt och att njuta av prestandan i min bil. Lugnar sig väl lite när man haft den ett tag :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 apr 2019 08:37
av Jerker
Begreppet genomsnitthastighet är egentligen inte nåt bra när man själv ska ut på vägarna och mäta. Om man ska lyckas med det så måste man kunna maska bort momentet att starta från 0 och köra ut på vägen och samma i slutet. Jag har ofta noterat detta när jag gjort sådana mätningar då "ställ-tiden/-sträckan" drar ner genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket. Trots att man håller en konstant hastighet under en relativt lång sträcka så kan på- och avfartsmomentet dra ner genomsnittet på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.

Så för att lyckas få ett bra mått på genomsnittshastighet så måste man mäta från det att man har accelererat upp och sluta innan man börjar bromsa ner vid slutet. På samma sätt påverkar även kortade sträckor genom tätorter med lägre hastighet genomsnittet väldigt mycket.

Man kanske hellre skulle försöka utveckla nåt slags sätt att mäta medianhastighet och förbrukning under denna.

Eller så ska man vända på det och säga att det enda som är intressant är att förflytta sig från A till B och se hur mycket som går åt under verkliga förhållanden och hur lång tid det tar inkl. laddstopp.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 apr 2019 08:59
av Verdi
En S kan gå rätt snålt också. Hamnade bakom en annan bil och höll mellan 70-90 ett tag. Drog mer i början av resan men det var inte bilens fel. :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 apr 2019 17:38
av larsw
97 Wh per km på backig 80/60-väg med Model S100D. 60% laddning vid tillfället, så nästan 1000 km räckvidd i den farten.
IMG_6163.jpeg

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 apr 2019 08:10
av Shven
Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 apr 2019 08:33
av iAkita
Shven skrev:
Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 apr 2019 08:59
av Jerker
iAkita skrev:
Shven skrev:
Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.
Ja, så är det. Men det kan också ha varit en e-Niro som man satt drag på ändå. Det som finns till hybriden passar även på e-Niron, och dessa finns att köpa från fristående tillverkare.

Enirons emblem på bakänden är lätt att känna igen. Det blå e:et sticker ut. Ser ut som på regskylten på den här bilden:
Emblem e-Niro.PNG

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 apr 2019 09:24
av Shven
Nu är jag inte så bra på Kia e-Niro. Bättre på Tesla.
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 apr 2019 09:25
av Jerker
Shven skrev:
Nu är jag inte så bra på Kia e-Niro. Bättre på Tesla.
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?
Ja, i så fall var det så! Den är ännu inte godkänd för dragkrok.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 18:08
av ochso

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 18:43
av Stevvee
ochso skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 19:41
av Tars
Stevvee skrev:
ochso skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 20:01
av LarsA
Tars skrev:
Stevvee skrev:
ochso skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 20:04
av Tars
LarsA skrev:
Tars skrev:
Stevvee skrev:
ochso skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.
Jag fick betala 422’ med svart metallic.
Så då är det efter rabatt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 20:06
av juristen
Kia höjde priset på e-Niro för ett tag sedan, det är nog det som gör skillnaden.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 20:07
av Tars
juristen skrev:
Kia höjde priset på e-Niro för ett tag sedan, det är nog det som gör skillnaden.
Aha....

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 20:17
av iAkita
Stevvee skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Kort svar: Den enda elbilen på marknaden som funkar som första/enda bil för en barnfamilj med hund, eller för dem som har andra behov som en sedan inte kan uppfylla. Dessutom längre räckvidd och betydligt lägre pris än Teslas budgetmodel om det är den du jämför med. Nya Leaf+ med 62 kWh batteriet blir såklart en konkurrent, men den kostar inte mindre den.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 21:51
av Stevvee
iAkita skrev:
Stevvee skrev:
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Kort svar: Den enda elbilen på marknaden som funkar som första/enda bil för en barnfamilj med hund, eller för dem som har andra behov som en sedan inte kan uppfylla. Dessutom längre räckvidd och betydligt lägre pris än Teslas budgetmodel om det är den du jämför med. Nya Leaf+ med 62 kWh batteriet blir såklart en konkurrent, men den kostar inte mindre den.
Jag jämför inte med något. Men storleksmässigt är den liten, invändigt är den som en bil från tidigt 2000 och infotainmentsystem är ju under all kritik för en bil i den prisklassen. Backkameran är ju ett skämt i upplösning och ja så fortsätter det rakt igenom i mina ögon.

Sen att den rent elbilsmässigt är grym på räckvidd och förbrukning ja det är en sak, men att betala närmare halvmiljonen för den förstår jag helt ärligt inte.

Men högst min personliga uppfattning såklart och alla värderar olika. Men jag hade aldrig någonsin varit nöjd i en sådan bil men det skulle jag inte bli i en M3 heller då den saknar vissa saker.

Jag hade kunnat tänka mig köpa kian som andrabil om den kosta 350 eller mindre.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2019 21:57
av Bankiren
Stevvee skrev:
Men det skulle jag inte bli i en M3 heller då den saknar vissa saker.
Kian är nog en ”bra” elbil till ett något för högt pris.

Vad saknar du med M3? :?: