Kia Niro EV
Postat: 27 mar 2019 19:02
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
OK. För mig är landsvägskörning precis just det, alltså körning på landsväg. 70-90 sträcka håller jag med om.iAkita skrev:5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.Shven skrev:Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Ja, så är det. Men det kan också ha varit en e-Niro som man satt drag på ändå. Det som finns till hybriden passar även på e-Niron, och dessa finns att köpa från fristående tillverkare.iAkita skrev:Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.Shven skrev:Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Ja, i så fall var det så! Den är ännu inte godkänd för dragkrok.Shven skrev:Nu är jag inte så bra på Kia e-Niro. Bättre på Tesla.
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.Tars skrev:Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
Jag fick betala 422’ med svart metallic.LarsA skrev:På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.Tars skrev:Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
Aha....juristen skrev:Kia höjde priset på e-Niro för ett tag sedan, det är nog det som gör skillnaden.
Kort svar: Den enda elbilen på marknaden som funkar som första/enda bil för en barnfamilj med hund, eller för dem som har andra behov som en sedan inte kan uppfylla. Dessutom längre räckvidd och betydligt lägre pris än Teslas budgetmodel om det är den du jämför med. Nya Leaf+ med 62 kWh batteriet blir såklart en konkurrent, men den kostar inte mindre den.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Jag jämför inte med något. Men storleksmässigt är den liten, invändigt är den som en bil från tidigt 2000 och infotainmentsystem är ju under all kritik för en bil i den prisklassen. Backkameran är ju ett skämt i upplösning och ja så fortsätter det rakt igenom i mina ögon.iAkita skrev:Kort svar: Den enda elbilen på marknaden som funkar som första/enda bil för en barnfamilj med hund, eller för dem som har andra behov som en sedan inte kan uppfylla. Dessutom längre räckvidd och betydligt lägre pris än Teslas budgetmodel om det är den du jämför med. Nya Leaf+ med 62 kWh batteriet blir såklart en konkurrent, men den kostar inte mindre den.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!
Kian är nog en ”bra” elbil till ett något för högt pris.Stevvee skrev:Men det skulle jag inte bli i en M3 heller då den saknar vissa saker.