Sida 210 av 421
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 17:14
av Dannte0
Min vä sido kamera slutade funka med 2020.48.35 ,installerad och har 2021.4.6 nu men kameran funkar fortfarande inte , även testat omstart
Blir nog att åka til Sc , har redan gnisslande panorama tak som ska åtgärdas
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 17:24
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:frippan skrev:Här slår du på/av om du vill chansa med uppdateringarna
Om man väljer standard, hur gammal programvara kan bilen ha då? Skickar tesla ut en särskild, testad uppdatering eller hoppar man bara över någon version?
Vad händer om man byter mellan dessa två? Laddar bilen då ner en annan programversion?
Jag har själv växlat lite mellan bägge. Den backar aldrig i version.
Det som styr är om nästa version man skall installera skall vara en väl beprövad och testad version, ie. Standard (ungefär som Stable hos Linux), eller en version som är mer i beta och som förväntas ställa till med mer problem hos kunderna, och där man som kund får nya saker fortare, men också vara beredd på fler buggar, ie. Advanced (ungefär som Mainline hos Linux).
Så Ja, releaserna i Standard är utvalda för att de har testats mer av Tesla själva, men framför allt att de testats mer av oss alla frivilliga användare som testat releaserna under Advanced-programmet innan, och där man hos Tesla fått tillbaka data och felrapporter, som man sedan rättat och släpper i en stabil version.
Så prioriterar man stabila funktioner och releaser som är väldigt vältestade och enormt beprövade (av både Tesla, och miljontals frivilliga Tesla-användare) så väljer man Standard.
Prioriterar man däremot att stilla sin nyfikenhet och få de senaste funktionerna mycket tidigare än andra, men också med betydligt fler buggar och fel/strul, så väljer man Advanced.
Så om man ställt in Advanced och får en uppdatering full med fel hjälper det inte att byta till Standard.
Ponera att Tesla skickar ut en buggig uppdatering följd av en serie om 4 buggfixar till Advanced-användare där den sista motsvarar det som Standard-användaren får.
Om ägaren då efter den första uppdateringen byter till Standard kommer bilen då inte ta hem dom 4 buggfixarna?
Det kan ju vara så att det mesta rättas till i buggfix 2 och då åker man ju runt onödigt länge med första i väntan på Standarduppdateringen.
Hur ofta släpps det uppdateringar till en bil som står i läge Standard?
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 18:27
av FinaFisken
Dubbelpost
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 18:30
av FinaFisken
Fredrik j skrev:
Så om man ställt in Advanced och får en uppdatering full med fel hjälper det inte att byta till Standard.
Ponera att Tesla skickar ut en buggig uppdatering följd av en serie om 4 buggfixar till Advanced-användare där den sista motsvarar det som Standard-användaren får.
Om ägaren då efter den första uppdateringen byter till Standard kommer bilen då inte ta hem dom 4 buggfixarna?
Det kan ju vara så att det mesta rättas till i buggfix 2 och då åker man ju runt onödigt länge med första i väntan på Standarduppdateringen.
Hur ofta släpps det uppdateringar till en bil som står i läge Standard?
Mina antaganden:
I standard får man releasen när inga kända buggar är kvar. De som har en version med buggar får buggrättningar oavsett läge, kanske inte alltid om det bara är småbuggar. Allvarliga buggar skickas nog ut extra snabbt och över LTE om wifi saknas, men i Standard borde det vara sällsynt.
Om allvarliga buggar hittas stoppas sannolikt utrullningen. De kan säker rulla tillbaka en version vid behov.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 18:35
av taliz
Man får inte en release "full med fel" oavsett.
Ingen mjukvara är perfekt, men det är inte alpha eller beta.
Väljer man advanced så får man typ .1, .2 osv. Dvs första "publika" releaserna.
Väljer man standard så får man "sista" punktreleaserna, tex .5 eller .6 etc.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 18:48
av Fredrik j
taliz skrev:Man får inte en release "full med fel" oavsett.
Ingen mjukvara är perfekt, men det är inte alpha eller beta.
Väljer man advanced så får man typ .1, .2 osv. Dvs första "publika" releaserna.
Väljer man standard så får man "sista" punktreleaserna, tex .5 eller .6 etc.
Med "full med fel" menar jag naturligtvis i relation till den som kommer i standardläget. Det är väl hela grejen? Att kunder som kör på advanced kan förvänta sig en del mer strul?
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 20:47
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:Man får inte en release "full med fel" oavsett.
Ingen mjukvara är perfekt, men det är inte alpha eller beta.
Väljer man advanced så får man typ .1, .2 osv. Dvs första "publika" releaserna.
Väljer man standard så får man "sista" punktreleaserna, tex .5 eller .6 etc.
Med "full med fel" menar jag naturligtvis i relation till den som kommer i standardläget. Det är väl hela grejen? Att kunder som kör på advanced kan förvänta sig en del mer strul?
Det är ungefär som att uppgradera sin telefon till senaste releasen så fort den är släppt.
Dvs tex att installera iOS 14 direkt istället för att vänta på 14.5 eller liknande.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 21:10
av Bjelke
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Man får inte en release "full med fel" oavsett.
Ingen mjukvara är perfekt, men det är inte alpha eller beta.
Väljer man advanced så får man typ .1, .2 osv. Dvs första "publika" releaserna.
Väljer man standard så får man "sista" punktreleaserna, tex .5 eller .6 etc.
Med "full med fel" menar jag naturligtvis i relation till den som kommer i standardläget. Det är väl hela grejen? Att kunder som kör på advanced kan förvänta sig en del mer strul?
Det är ungefär som att uppgradera sin telefon till senaste releasen så fort den är släppt.
Dvs tex att installera iOS 14 direkt istället för att vänta på 14.5 eller liknande.
Eller att slänga in senaste versionen av ett stort 3D-CAD-program direkt när det kommer istället för att vänta till
första service-pack kommer ut... jag jobbar mycket med Inventor/Solidedge och Solidworks och det är fasiken
fullt med buggar i första utgåvan varenda år

Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 22:16
av martinot
taliz skrev:
Det är ungefär som att uppgradera sin telefon till senaste releasen så fort den är släppt.
Dvs tex att installera iOS 14 direkt istället för att vänta på 14.5 eller liknande.
Jag brukar ofta faktiskt vara lite försiktig när det kommer en helt ny version till iOS, macOS eller Windows. Brukar avvakta i några veckor så att man först får läsa nyheter med hur mycket problem (eller inte), det varit med det nya OS:et, eller med appar som kör på det. Verkar det struligt och stökigt avvaktar jag ytterligare tills nyare versioner/fixar kommit, eller verkar det mest lugnt kör jag in det efter några veckor.
Är dessutom lite mer konservativ med mina datorer (stör mig inte lika mycket om telefon eller iPad buggar lite), och där kan jag ibland vänta en månad eller två.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 22:18
av martinot
Bjelke skrev:taliz skrev:
Med "full med fel" menar jag naturligtvis i relation till den som kommer i standardläget. Det är väl hela grejen? Att kunder som kör på advanced kan förvänta sig en del mer strul?
Det är ungefär som att uppgradera sin telefon till senaste releasen så fort den är släppt.
Dvs tex att installera iOS 14 direkt istället för att vänta på 14.5 eller liknande.
Eller att slänga in senaste versionen av ett stort 3D-CAD-program direkt när det kommer istället för att vänta till
första service-pack kommer ut... jag jobbar mycket med Inventor/Solidedge och Solidworks och det är fasiken
fullt med buggar i första utgåvan varenda år

[/quote]
Är det arbetsmaskiner och viktiga produktiva applikationer, så är det alltid smart att vänta lite med större uppgraderingar, så får andra ta de första smällarna istället för en själv!

Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 22:32
av Fredrik j
martinot skrev:Bjelke skrev:taliz skrev:
Med "full med fel" menar jag naturligtvis i relation till den som kommer i standardläget. Det är väl hela grejen? Att kunder som kör på advanced kan förvänta sig en del mer strul?
Det är ungefär som att uppgradera sin telefon till senaste releasen så fort den är släppt.
Dvs tex att installera iOS 14 direkt istället för att vänta på 14.5 eller liknande.
Eller att slänga in senaste versionen av ett stort 3D-CAD-program direkt när det kommer istället för att vänta till
första service-pack kommer ut... jag jobbar mycket med Inventor/Solidedge och Solidworks och det är fasiken
fullt med buggar i första utgåvan varenda år

Är det arbetsmaskiner och viktiga produktiva applikationer, så är det alltid smart att vänta lite med större uppgraderingar, så får andra ta de första smällarna istället för en själv!

[/quote]
Och reflexen är att jämföra med diverse annan mjukvara. Jag förstår att mjukvara blir fel ibland och att den spontana fixen ibland inte löser problemet.
Det jag vill prata om var hur det blir för en användare som ändrar sitt val av Advanced när problem uppstår. Det vanliga rådet, även lite längre upp i den här tråden,
brukar ju vara att byta till standard. Men det är ju lite sent då kanske.
När det gäller CAD-mjukvara brukar det ju inte vara användaren själv som bestämmer.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 22:43
av martinot
Fredrik j skrev:Det vanliga rådet, även lite längre upp i den här tråden,
brukar ju vara att byta till standard. Men det är ju lite sent då kanske.
Jag bytte för ca. 1,5 år sedan, när jag verkligen behövde bilen i jobbet från Advanced (som jag testade på sommaren när vi fick bilen) till Standard. Efter ett tag så kom buggfixar och uppdatering till standardreleaser automatiskt.
Minns inte exakt hur lång tid det tog (eller om man kan se det i någon loggfil i efterhand?), men sedan körde jag på Standard ända fram tills i våras förra året när pandemin slagit till, och bilens funktioner i jobbet var inte längre av vikt. Då bytte jag till Advanced och har kört på det ända sedan dess.
Fredrik j skrev:När det gäller CAD-mjukvara brukar det ju inte vara användaren själv som bestämmer.
På vanliga företag så är det ju oftast IT-avdelningen som bestämmer sådant, men på enskilda/småföretag så är det säkert användaren själv som gör sådant (kan jag tänka mig).
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:02
av sven-labil
Jag saknar en stofilinställning som bara installerar versioner som visat sig funka bra för de som är genomsnittligt nyfikna (standard) och inte ersatts pga. för många inrapporterade problem. (Bra att fonten ändrades tillbaka för några versioner sedan, men varför ska växelindikeringen vara till vänster? När hundra saker är konfigurerbara kunde man ju få välja det också...)
Har batterivärmningen ändrats nyligen, eller har jag bara inte märkt att den är på när det är kallt och laddkabeln är ansluten? (Eller är det något annat som värmer bilen när den är färdigladdad och sentry mode är av?)
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:08
av LarsL
CAD mjukvara måste ju bestämmas på företagsnivå eftersom de oftast inte är bakåtkompatibla. När vi var små lyckades vi få in en konsult som tog ner senaste mjukvaran och CADade på. När vi skulle öppna modellerna igen så funkade inte våra gamla variant. Efter det så blev vi ganska hårda med att det inte var upp till varje konstruktör att välja release. Nu när vi är stora är det ett ganska ordentligt arbeta att byta revision, med tester och torr körningar. Man får alltså helt enkelt köpa sig en bil till att testa på först

Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:28
av taliz
Fredrik j skrev:
Och reflexen är att jämföra med diverse annan mjukvara. Jag förstår att mjukvara blir fel ibland och att den spontana fixen ibland inte löser problemet.
Det jag vill prata om var hur det blir för en användare som ändrar sitt val av Advanced när problem uppstår. Det vanliga rådet, även lite längre upp i den här tråden,
brukar ju vara att byta till standard. Men det är ju lite sent då kanske.
När det gäller CAD-mjukvara brukar det ju inte vara användaren själv som bestämmer.
Det är inte advanced som standard, utan just standard.
Dvs du måste aktivt själv välja advanced om du vill köra det.
Om man vill byta tillbaka så gör man på samma sätt, då blir nästa uppdatering just en standard release.
Återigen likadant som på din telefon. Om du uppdaterat till iOS 14 så går du inte tillbaka till iOS 13, utan du uppgraderar då till 14.1 när det släppts.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:44
av martinot
LarsL skrev:CAD mjukvara måste ju bestämmas på företagsnivå eftersom de oftast inte är bakåtkompatibla. När vi var små lyckades vi få in en konsult som tog ner senaste mjukvaran och CADade på. När vi skulle öppna modellerna igen så funkade inte våra gamla variant. Efter det så blev vi ganska hårda med att det inte var upp till varje konstruktör att välja release. Nu när vi är stora är det ett ganska ordentligt arbeta att byta revision, med tester och torr körningar. Man får alltså helt enkelt köpa sig en bil till att testa på först

När jag jobbat för projekt som tar fram nya oljeplattformar, eller liknade installationer på havsbotten, så är det alltid krav på att de som levererar ritningar (i Norge typiskt Aker Solutions, Aibel, mflr.) och även de som bygger plattformarna i SydKorea eller andra länder i Asien (typiskt Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Samsung Heavy Industries, etc.) använder exakt samma verktyg, releaser och versioner. Eftersom dylika projekt ofta går på 15-20 miljarder, så vill man inte chansa på att det blir buggar och passfel i konstruktionerna pga. att olika leverantörer använder fel mjukvaror eller fel versioner av de. Därför är detta specat tull punkt och pricka innan projekten ens startar.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:52
av LarsL
martinot skrev:LarsL skrev:CAD mjukvara måste ju bestämmas på företagsnivå eftersom de oftast inte är bakåtkompatibla. När vi var små lyckades vi få in en konsult som tog ner senaste mjukvaran och CADade på. När vi skulle öppna modellerna igen så funkade inte våra gamla variant. Efter det så blev vi ganska hårda med att det inte var upp till varje konstruktör att välja release. Nu när vi är stora är det ett ganska ordentligt arbeta att byta revision, med tester och torr körningar. Man får alltså helt enkelt köpa sig en bil till att testa på först

När jag jobbat för projekt som tar fram nya oljeplattformar, eller liknade installationer på havsbotten, så är det alltid krav på att de som levererar ritningar (i Norge typiskt Aker Solutions, Aibel, mflr.) och även de som bygger plattformarna i SydKorea eller andra länder i Asien (typiskt Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Samsung Heavy Industries, etc.) använder exakt samma verktyg, releaser och versioner. Eftersom dylika projekt ofta går på 15-20 miljarder, så vill man inte chansa på att det blir buggar och passfel i konstruktionerna pga. att olika leverantörer använder fel mjukvaror eller fel versioner av de. Därför är detta specat tull punkt och pricka innan projekten ens startar.
Klokt.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 20 feb 2021 23:56
av Fredrik j
Läste att airbus försökte utveckla A320 med team i spanien och Tyskland som ritade i olika cad-program än vad teamen i frankrike och uk använde.
https://www.manufacturingmanagement.co. ... -the-large
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 26 feb 2021 08:41
av deffe
Upplever det som ganska stor skillnad i hur ofta man får uppdateringar beroende på vilken bil jag har.
Mina två senaste Model S var fullutrustade med FSD och dom delarna och även senaste MCU1, och med dom bilarna fick jag uppdateringar nästan samma timme som första rapporten om en uppdatering hade skett på någon bil i USA eller liknande.
Men med min "nya" Model X (beggad från 2017) som även den har FSD men MCU1 så verkar det komma väldigt sporadiskt och med stora mellanrum.
Min bil låg några versioner "efter" redan när jag köpte den och har lyckats få en uppdatering till 2020.48.37.1 nu samt även den näst senaste kartuppdateringen.
Alla bilar har såklart haft "Advanced" på uppdateringar så man får den absolut senaste så snabbt som möjligt.
------
En tillfällighet eller bara strategi från Tesla att få folk att köra årets modell?
Ska gå ut nu o peppra lite på Advance knappen i hopp om en uppdatering nu

Re: Senaste version 2021.4
Postat: 26 feb 2021 08:49
av Svenssons
Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.
När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 26 feb 2021 09:18
av deffe
Svenssons skrev:Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.
När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
Mycket troligt,
Sedan har jag märkt på min FSD (AP2, HW2) att den är mycket ryckigare. På den andra bilen som hade HW3 från fabrik så var justeringarna betydligt mjukare. Och det har inget med mjukvaruversionen att göra utan detta måste ha att göra med hårdvaran eller något annat eftersom denna "ryckighet" har jag inte märkt av alls på dom andra nyare bilarna(som även dom hade 2020.48 en gång i tiden).
Det ska bli intressant att se om just detta försvinner när ny hårdvara kommer i. Det skulle även förklara varför en del hela tiden klagat på att att FSD / AP2 inte alls är så bra. Jag har hela tiden tyckte dom som klagat överdriver, det tycker jag fortfarande. Men nu kan jag iaf uppleva vad dom troligen menar och förstår mer deras åsikt iaf

Re: Senaste version 2021.4
Postat: 26 feb 2021 09:52
av jpetters
deffe skrev:Svenssons skrev:Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.
När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
Mycket troligt,
Sedan har jag märkt på min FSD (AP2, HW2) att den är mycket ryckigare. På den andra bilen som hade HW3 från fabrik så var justeringarna betydligt mjukare. Och det har inget med mjukvaruversionen att göra utan detta måste ha att göra med hårdvaran eller något annat eftersom denna "ryckighet" har jag inte märkt av alls på dom andra nyare bilarna(som även dom hade 2020.48 en gång i tiden).
Det ska bli intressant att se om just detta försvinner när ny hårdvara kommer i. Det skulle även förklara varför en del hela tiden klagat på att att FSD / AP2 inte alls är så bra. Jag har hela tiden tyckte dom som klagat överdriver, det tycker jag fortfarande. Men nu kan jag iaf uppleva vad dom troligen menar och förstår mer deras åsikt iaf

Jag upplever samma skillnad på AP "smoothness" mellan mina bilar med AP2.5 och AP3.
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 27 feb 2021 22:50
av JonasH
Installerar just nu 2021.4.11
Finns ju inte ens på TeslaFi.
Får se vad det är då...
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 27 feb 2021 23:39
av Svenssons
JonasH skrev:Installerar just nu 2021.4.11
Finns ju inte ens på TeslaFi.
Får se vad det är då...
104 + 237 på G nu:
https://www.teslafi.com/firmware.php
Re: Senaste version 2021.4
Postat: 28 feb 2021 17:33
av martinot
Någon som hunnit att testa 2021.4.11 än?