Sida 208 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 10:47
av Esterox
martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Haha nej den finns bara som avgasproducerande version utan någon elinblandning.
Var mer att jag fick den som lånebil och att den är billigaste Hyundai men ändå Trådlös sådant.
Tycker samt att det lite sådär att få en ICE när jag lämnat in en BEV till verkstaden.
Håller med.

Hos Tesla själva har jag alltid fått elbil (valfri Tesla) som lånebil, men hos lackverkstaden Werksta som de anlitar (Tesla själva jobbar inte med plåt/lackskador) så har jag klagat på att jag fått avgasbil. Har även där fått Tesla som utlån första gången på Werksta, men andra gången på Werksta så var det en Nissan avgas-SUV som jag inte alls gillade som jag fick. Klagat en hel del på det till både Werksta och Tesla. Inte OK. :(

Lämnar man in en elbil så vill man ha en elbil i liknande storleksklass/typ. Det är det minsta man kan begära tycker jag.
Sorry men varför skall du begära sånt ? Du får en bil att tuffa runt i under tiden som din är på lagning, är ju kanon.
Det kan ju inte ha en bilpark som är enorm för att anpassa lånebilarna till kunderna.

Jag brukar säga att jag föredrar en elbil och påtalar enbart storlek på bil om jag just då verkligen måste ha en sådan storlek. Annars tar jag vad jag får och är nöjd med det. Lite nyrikt att klaga på storlek på bil eller att man får en fossil, inte så att du behöver åka särskilt länge i den och man kan ju alltid avstå bil om man hellre går.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 11:16
av martinot
Esterox skrev:
Lite nyrikt att klaga på storlek på bil eller att man får en fossil, inte så att du behöver åka särskilt länge i den och man kan ju alltid avstå bil om man hellre går.
?

Visst kan man gå kanske. Eller cykla.

Sedan vet jag inte om det är "nyrikt"?

Vad fick du det ifrån?

Det är ju betydligt dyrare att tanka en fossilbil än att ladda hemma.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 11:20
av Esterox
martinot skrev:
Esterox skrev:
Lite nyrikt att klaga på storlek på bil eller att man får en fossil, inte så att du behöver åka särskilt länge i den och man kan ju alltid avstå bil om man hellre går.
?

Visst kan man gå kanske. Eller cykla.

Sedan vet jag inte om det är "nyrikt"?

Vad fick du det ifrån?

Det är ju betydligt dyrare att tanka en fossilbil än att ladda hemma.
Nyrikt = ställa konstiga krav och gärna skälla lite på det som inte har möjlighet att bestämma. Blir rädd för att någon skall tro man inte är rik längre för att man syns i något ”sämre” fordon än det man själv brukar köra osv. Försöka hävda sig på något sätt.
Tyvärr väldigt vanligt att man inte tänker några steg extra.

Som sagt får man en lånebil som inte är en tesla när man lämnar in en tesla hos någon som inte är tesla bör inte garantera att man får en tesla tillbaka. Sen vad gör det om man får åka något annat ? Du har ju en Mercedes som du gärna tar på långtur.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 11:29
av martinot
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Lite nyrikt att klaga på storlek på bil eller att man får en fossil, inte så att du behöver åka särskilt länge i den och man kan ju alltid avstå bil om man hellre går.
?

Visst kan man gå kanske. Eller cykla.

Sedan vet jag inte om det är "nyrikt"?

Vad fick du det ifrån?

Det är ju betydligt dyrare att tanka en fossilbil än att ladda hemma.
Nyrikt = ställa konstiga krav och gärna skälla lite på det som inte har möjlighet att bestämma. Blir rädd för att någon skall tro man inte är rik längre för att man syns i något ”sämre” fordon än det man själv brukar köra osv. Försöka hävda sig på något sätt.
Tyvärr väldigt vanligt att man inte tänker några steg extra.
???

Förstår inte riktigt dig (om du inte trollar)?

Jag behöver inte ha en dyr elbil som Tesla eller Porsche som lånebil när elbilen är på verkstad. Går fint med en enkel ID-bil eller en billig Hyundai Kona. Har inget med att "flasha" att göra som du är inne på. Men jag vill inte i onödan betala för dyra diesel- och bensinpriser.

NU känns det dock som vi kommer lite från Ioniq 5 (och upplever att du mest vill trolla), så jag slutar denna diskussionen här.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 12:32
av Pontus
Fick veta att vårt leasingbolag har 8% rabatt hos Fordonsmäklarna samt att dom hos Fordonsmäklarna har en bil beställd som skulle kunna passa, RWD med stora batteriet och som på Hyundais hemsida kostar ca 589 tkr med solceller (som jag inte vill ha dock). Men när jag får offerten från Fordonsmäklarna så har dom räknat med ett pris på 629 tkr som dom sedan drar 8% ifrån. Detta "ordinarie pris" som Fordonsmäklarna påstår är det man ska utgå ifrån hittar jag dock inte på Hyundais sida någonstans. Någon som vet vad som gäller, går det att göra affärer med Fordonsmäklarna eller är det bluff-företag rakt igenom?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 14:03
av DanneLKPG
Pontus skrev:
Fick veta att vårt leasingbolag har 8% rabatt hos Fordonsmäklarna samt att dom hos Fordonsmäklarna har en bil beställd som skulle kunna passa, RWD med stora batteriet och som på Hyundais hemsida kostar ca 589 tkr med solceller (som jag inte vill ha dock). Men när jag får offerten från Fordonsmäklarna så har dom räknat med ett pris på 629 tkr som dom sedan drar 8% ifrån. Detta "ordinarie pris" som Fordonsmäklarna påstår är det man ska utgå ifrån hittar jag dock inte på Hyundais sida någonstans. Någon som vet vad som gäller, går det att göra affärer med Fordonsmäklarna eller är det bluff-företag rakt igenom?
Hej!

Det är inte så att leasingbolaget kollar på MY23-priser? Den bilen som är beställd lär ju vara en MY22 så det känns helt fel att det är det högre priset det jämförs med.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 15:28
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
Pontus skrev:
Fick veta att vårt leasingbolag har 8% rabatt hos Fordonsmäklarna samt att dom hos Fordonsmäklarna har en bil beställd som skulle kunna passa, RWD med stora batteriet och som på Hyundais hemsida kostar ca 589 tkr med solceller (som jag inte vill ha dock). Men när jag får offerten från Fordonsmäklarna så har dom räknat med ett pris på 629 tkr som dom sedan drar 8% ifrån. Detta "ordinarie pris" som Fordonsmäklarna påstår är det man ska utgå ifrån hittar jag dock inte på Hyundais sida någonstans. Någon som vet vad som gäller, går det att göra affärer med Fordonsmäklarna eller är det bluff-företag rakt igenom?
Hej!

Det är inte så att leasingbolaget kollar på MY23-priser? Den bilen som är beställd lär ju vara en MY22 så det känns helt fel att det är det högre priset det jämförs med.
Om det är den med 72,5kWh batteriet, Advanced, RWD och standard färg med solcelstak borde det vara enligt hyundais prislista (Kampanj finns fortfarande för bilar årsmodell 2022-2023 till och med 2022-08-31): 549900 + 19900(solcell) =569800
Om 2023 årsmodell (med kampanj):589800
Ordinariepris 2023 (utan kampanj) : 624800
Kan finnas något tillval på bilen som gör att den landar på 629000?
Se: https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=1

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 20:29
av Pontus
Nu var hos Fordonsbolaget (fast jag inte riktigt gillar dom) och pratade on nya Ioniq 5, han sa om vårt leasingbolag (Arval) skriver på ett ramavtal utan att förbinda sig till något så får vi 10% på hela priset från orginalpriset (dvs inte det man får om man bygger en bil på Hyundais hemsida) men ändå ganska bra.
Lite frågor:
- Är det någon som fått mer rabatt än så?
- Det finns två knappar på stolen ovanför knappen som ser ut som en sittdyna, båda med en fram och bakåt tryck. Den första sköter benstödet upp och ner men den andra när man trycker fram på den så verkar stolen gå tillbaka till något utgångsläge men när man trycker bakåt händer ingenting. Vad är den till för?
- Hur fungerar vehicle to load funktionen, ser ut som man måste ha en adapter och vad kostar den och hur bra funkar det?
- Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?

Blir en lång väntan men...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 20:57
av Tessi19
Pontus skrev:
Nu var hos Fordonsbolaget (fast jag inte riktigt gillar dom) och pratade on nya Ioniq 5, han sa om vårt leasingbolag (Arval) skriver på ett ramavtal utan att förbinda sig till något så får vi 10% på hela priset från orginalpriset (dvs inte det man får om man bygger en bil på Hyundais hemsida) men ändå ganska bra.
Lite frågor:
- Är det någon som fått mer rabatt än så?
- Det finns två knappar på stolen ovanför knappen som ser ut som en sittdyna, båda med en fram och bakåt tryck. Den första sköter benstödet upp och ner men den andra när man trycker fram på den så verkar stolen gå tillbaka till något utgångsläge men när man trycker bakåt händer ingenting. Vad är den till för?

Den är till för att få stolen i relax läge

- Hur fungerar vehicle to load funktionen, ser ut som man måste ha en adapter och vad kostar den och hur bra funkar det?

fram tills nyligen har man fått den vid köpet, förstår dock att den är typ restnoterat, men borde ingå i Sverige. Finns i andra länder enbart till max utrustad modell. Har haft bilen i nästan fyra månader aldrig testat, finns kvar i plasten. Mer som en gimmick tycker jag men det finns de som har använd den vid strömavbrott vid storm och oväder i England och på kontinenten.

- Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?

nej

Blir en lång väntan men...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 21:00
av Tessi19
Tessi19 skrev:
Pontus skrev:
Nu var hos Fordonsbolaget (fast jag inte riktigt gillar dom) och pratade on nya Ioniq 5, han sa om vårt leasingbolag (Arval) skriver på ett ramavtal utan att förbinda sig till något så får vi 10% på hela priset från orginalpriset (dvs inte det man får om man bygger en bil på Hyundais hemsida) men ändå ganska bra.
Lite frågor:
- Är det någon som fått mer rabatt än så?
- Det finns två knappar på stolen ovanför knappen som ser ut som en sittdyna, båda med en fram och bakåt tryck. Den första sköter benstödet upp och ner men den andra när man trycker fram på den så verkar stolen gå tillbaka till något utgångsläge men när man trycker bakåt händer ingenting. Vad är den till för?

Den är till för att få stolen i relax läge

- Hur fungerar vehicle to load funktionen, ser ut som man måste ha en adapter och vad kostar den och hur bra funkar det?

fram tills nyligen har man fått den vid köpet, förstår dock att den är typ restnoterat, men borde ingå i Sverige. Finns i andra länder enbart till max utrustad modell. Har haft bilen i nästan fyra månader aldrig testat, finns kvar i plasten. Mer som en gimmick tycker jag men det finns de som har använd den vid strömavbrott vid storm och oväder i England och på kontinenten.

- Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?

nej

Blir en lång väntan men...
Kan lägga till att det finns en sensor/funktion som gör att bakluckan öppnas när man står bakom bilen (med nyckeln i fickan). Hade det på men efter att det gick fel när vi hade en cykelhållare på dragkroken stängt av igen Bild

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2022 21:03
av msb
Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?
Det går att ställa in så att bakluckan öppnar sig om du ställer dig bakom bilen med nyckeln i fickan. Men bara om bilen är låst.
Praktiskt ibland men irriterande när man skottar snö runt låst bil…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 06:39
av Pontus
msb skrev:
Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?
Det går att ställa in så att bakluckan öppnar sig om du ställer dig bakom bilen med nyckeln i fickan. Men bara om bilen är låst.
Praktiskt ibland men irriterande när man skottar snö runt låst bil…
Tack för alla svaren. Ni säger låst bil låser den inte upp när man kommer nära med nyckeln, hur funkar det?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 07:11
av mati
Pontus skrev:
msb skrev:
Finns det någon "spark" sensor att koppla till bakluckan som extra tillbehör någonstans?
Det går att ställa in så att bakluckan öppnar sig om du ställer dig bakom bilen med nyckeln i fickan. Men bara om bilen är låst.
Praktiskt ibland men irriterande när man skottar snö runt låst bil…
Tack för alla svaren. Ni säger låst bil låser den inte upp när man kommer nära med nyckeln, hur funkar det?
Bilar med manuella handtag (dvs hittills alla svenska bilar) låser inte upp dörrarna förrän man trycker in handtaget. På samma sätt låser man också.
Bagageluckan låses upp när man kommer nära med nyckeln, man behöver alltså inte låsa upp bilen för övrigt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 09:47
av Pontus
Jag provade att lägga in en destination och fick först inte upp några laddstopp men sen kunde man välja att söka efter laddare i samband med rutten. Dock verkade den inte så smidig då den först föreslog att ladda 2km bort från min start.
- Går det att få med laddstopp under vägen på ett smidigt sätt? Då helst också bara laddare över 100 kW givetvis.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 10:00
av DanneLKPG
Pontus skrev:
Jag provade att lägga in en destination och fick först inte upp några laddstopp men sen kunde man välja att söka efter laddare i samband med rutten. Dock verkade den inte så smidig då den först föreslog att ladda 2km bort från min start.
- Går det att få med laddstopp under vägen på ett smidigt sätt? Då helst också bara laddare över 100 kW givetvis.
Jag brukar använda ABRP i mobilen och sen knappa in laddaren som destination i bilen. Sen när jag laddar så knappar jag in nästa mål när jag ändå står still.
Majoriteten av bilarna på marknaden har fortfarande en för dålig egen mjukvara att planera rutt med.

Det går annars att köra det via CarPlay/AA, men jag tycker bilens egna navigering fungerar för mina ändamål.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 11:24
av martinot
Pontus skrev:
Jag provade att lägga in en destination och fick först inte upp några laddstopp men sen kunde man välja att söka efter laddare i samband med rutten. Dock verkade den inte så smidig då den först föreslog att ladda 2km bort från min start.
- Går det att få med laddstopp under vägen på ett smidigt sätt? Då helst också bara laddare över 100 kW givetvis.
Försökte med just det när jag testkörde en basversion av Iq5, men lyckades aldrig med det. Var lite rörigt och svårnavigerat.

Inte den absolut sämsta infotianment jag använt (har använt klart ännu värre system), men verkligen inte toppklass heller. Kommer man från Tesla (även om jag tycker de gått ett litet steg bakåt med V11 vs V10) eller Polestar (och nya Volvo på CMA-plattformen) så lär man bli besviken om man är van vid de.

Men till Hyundais försvar så är de långt ifrån ensamma. Det är tyvärr så här det oftast ser ut på marknaden. Biltillverkarna lägger generellt väldigt lite tid och resurser på att få till funktionella och användarvänliga system gällande mjukvaran. De kan lägga enorma resurser på fysiska knappar, men mjukvarorna är ofta eftersatta både kvalitetsmässigt och använvdarvänlighetsmässigt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 12:25
av Walker
martinot skrev:
Pontus skrev:
Jag provade att lägga in en destination och fick först inte upp några laddstopp men sen kunde man välja att söka efter laddare i samband med rutten. Dock verkade den inte så smidig då den först föreslog att ladda 2km bort från min start.
- Går det att få med laddstopp under vägen på ett smidigt sätt? Då helst också bara laddare över 100 kW givetvis.
Försökte med just det när jag testkörde en basversion av Iq5, men lyckades aldrig med det. Var lite rörigt och svårnavigerat.

Inte den absolut sämsta infotianment jag använt (har använt klart ännu värre system), men verkligen inte toppklass heller. Kommer man från Tesla (även om jag tycker de gått ett litet steg bakåt med V11 vs V10) eller Polestar (och nya Volvo på CMA-plattformen) så lär man bli besviken om man är van vid de.

Men till Hyundais försvar så är de långt ifrån ensamma. Det är tyvärr så här det oftast ser ut på marknaden. Biltillverkarna lägger generellt väldigt lite tid och resurser på att få till funktionella och användarvänliga system gällande mjukvaran. De kan lägga enorma resurser på fysiska knappar, men mjukvarorna är ofta eftersatta både kvalitetsmässigt och använvdarvänlighetsmässigt.
Amen

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 12:54
av DanneLKPG
Vilken tur att alla har en GPS i fickan som kan visas på bilens skärm tills tillverkarna kommer i kapp.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2022 15:19
av martinot
DanneLKPG skrev:
Vilken tur att alla har en GPS i fickan som kan visas på bilens skärm tills tillverkarna kommer i kapp.
Absolut.

De inom IT och program/apputveckling är generellt oftast mycket bättre på HMI i mjukvara än vad biltillverkare generellt är.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 feb 2022 07:01
av Esterox
DanneLKPG skrev:
Vilken tur att alla har en GPS i fickan som kan visas på bilens skärm tills tillverkarna kommer i kapp.
Precis, och sen har ju tesla inte kunnat ruttplanera med flera stopp förens alldeles nyligen. Så det skall inte vara allt för kaxiga.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 feb 2022 07:43
av martinot
Esterox skrev:
DanneLKPG skrev:
Vilken tur att alla har en GPS i fickan som kan visas på bilens skärm tills tillverkarna kommer i kapp.
Precis, och sen har ju tesla inte kunnat ruttplanera med flera stopp förens alldeles nyligen. Så det skall inte vara allt för kaxiga.
Inga system är perfekta. Hur fungerar navigeringen i din bil?

Bättre eller sämre än jämfört med den i Hyundai, och jämfört med din i Tesla?

Nackdelen med att använda Waze eller annan app i mobilen är ju att man missar integreringen med bilen. Speciellt i en elbil är det ju en väldigt viktig funktion att bilen navigator är bra, och att den förmår integrera kollen på bilens förbrukning, SoC, men de laddpunkter som finns längs vägen, förvärmning av batterier (viktigt för oss i Norden på vinterhalvåret för att undvika "coldgate"), etc.

All denna smarta, och för elbilar viktiga integrering, missar man och en lös app på mobilen ger då inte en alls lika användarvänlig lösning för elbilisten.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 feb 2022 16:41
av mati
Idag har min I5 passerat 200 mil, efter två månader och en vecka i min ägo. Totala snittförbrukningen (har aldrig nollställt den) har samtidigt sjunkit under 20kWh/100km, tack vare stigande temperaturer och torrare vägar. Vi körde 18,5 mil idag, snittet hamnade på prick 17kWh/100km. Nytt rekord. Nu börjar det likna nåt.
Jag får dock tillägga att jag höll mig till 80-vägar, så som jag brukar göra.

Det är förresten helt otroligt hur mycket större bagaget blir när man kör fram baksätet så långt det går. Vovvarna har aldrig haft så mycket plats i någon av mina tidigare bilar. Även e-tron var betydligt mindre där bak i detta avseende.
Det är en synvilla när många anser att I5 har litet bagage. Det har den definitivt inte. Matkassarna fick plats i frunken. Säkra från vovvarna och samtidigt välkylda. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 feb 2022 17:04
av Mats E
mati skrev:
Idag har min I5 passerat 200 mil, efter två månader och en vecka i min ägo. Totala snittförbrukningen (har aldrig nollställt den) har samtidigt sjunkit under 20kWh/100km, tack vare stigande temperaturer och torrare vägar. Vi körde 18,5 mil idag, snittet hamnade på prick 17kWh/100km. Nytt rekord. Nu börjar det likna nåt.
Jag får dock tillägga att jag höll mig till 80-vägar, så som jag brukar göra.

Det är förresten helt otroligt hur mycket större bagaget blir när man kör fram baksätet så långt det går. Vovvarna har aldrig haft så mycket plats i någon av mina tidigare bilar. Även e-tron var betydligt mindre där bak i detta avseende.
Det är en synvilla när många anser att I5 har litet bagage. Det har den definitivt inte. Matkassarna fick plats i frunken. Säkra från vovvarna och samtidigt välkylda. :)
Ganska imponerande förbrukningssiffror med en så bred och "kantig" bil. Jag märker själv att förbrukningen minskar med tiden. För mig handlar det om att jag lär mig mer om hur man kör bilen ekonomiskt. Ibland spar man faktiskt tid genom att inte åka så fort, genom att man slipper ett extra laddstopp på resan. När det blir + grader och dubbdäcken byts mot sommardäck ska förstås förbrukningen ner ännu mer.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 feb 2022 17:44
av mati
Mats E skrev:
Ganska imponerande förbrukningssiffror med en så bred och "kantig" bil. Jag märker själv att förbrukningen minskar med tiden. För mig handlar det om att jag lär mig mer om hur man kör bilen ekonomiskt. Ibland spar man faktiskt tid genom att inte åka så fort, genom att man slipper ett extra laddstopp på resan. När det blir + grader och dubbdäcken byts mot sommardäck ska förstås förbrukningen ner ännu mer.
Jag har lärt mig hur man kör en elbil så ekonomiskt som möjligt när jag hade min e-tron. Tidigare, dvs med Model S och e-Golf, som båda är snåla från början, fanns liksom inte riktigt det behovet. Tvärtom, alla snålkörningsknep som jag tidigare hade lärt mig på fossilbilarna, kändes helt överflödiga då, det var bara gasa. E-tron däremot blir väldigt oekonomisk om man inte snålkör den. Det blev en helt annan körstil igen. Lätt på gasen, rulla, inga kraftiga accelerationer osv. Ioniq 5 är ju också mycket snålare redan från början. Jag skulle vilja påstå att den är ungefär som en Model S 85 i förbrukningen. Eller kanske något bättre till och med när man kör landsväg. Och kör man den lugnt och beskedligt så tror jag att den kan komma ner i riktigt låga siffror.
Nu är det ju fortfarande kallt ute, -2 till +6 grader idag. Det blir roligt att se vad som händer när termometern klättrar över 10-15 grader. Det brukar hända en del med förbrukningen då.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 feb 2022 17:49
av martinot
Jag kör 100% på gasa-och-slösa (precis som mati 1.0). Förbrukningen blir det den blir. :)

De som räknat på det hela matematiskt vad som bäst lönar sig på långresa, gällande att hålla lägre/högre hastighet kontra ladda färre/fler gångar, brukar alla komma fram till att det effektivaste och mest lönsamma (tidsmässigt) är att snitta i ca 150-160 km/h med tillgång på snabbladdare längs vägen.