Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Och vägar , broar och fibernät.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, och precis som med vägar så kan den sista biten ägas av kommun eller föreningar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Ja, och precis som med vägar så kan den sista biten ägas av kommun eller föreningar.
Stat i mitt uttryck betyder bara kollektivt. Exemplet vägar är bra. Lämpligt ägande av stora motorleder är staten, kommunen äger sedan vägarna i staden. Ute på landet ägs vägen av samfälldheten eller liknande. Poängen är att infra kostar för mycket i investering för att man ska kunna bygga parallella och därmed finns det inte en chans att konkurrera.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Själv är jag drabbad när Svensk Kraftnät beslutat att dra nytt stamnät över vår skog. Det är Ekhyttan-Nybro som sedan ska gå vidare till Klaipeda i Litauen. Det lär inte leda till billigare el i Småland och sedan är jag lite undrande om vilket håll effekten ska gå. Nybro har inte mycket till kraftproduktion, Klaipeda har mer. Oskarshamn håller ju på att stängas ner så vi kommer väl importera kolkraft från kontinenten istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Själv är jag drabbad när Svensk Kraftnät beslutat att dra nytt stamnät över vår skog. Det är Ekhyttan-Nybro som sedan ska gå vidare till Klaipeda i Litauen. Det lär inte leda till billigare el i Småland och sedan är jag lite undrande om vilket håll effekten ska gå. Nybro har inte mycket till kraftproduktion, Klaipeda har mer. Oskarshamn håller ju på att stängas ner så vi kommer väl importera kolkraft från kontinenten istället.
Japp så är det garanterat, man säkrar upp import för att kunna stänga kärnkraft. Hurra....
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Japp så är det garanterat, man säkrar upp import för att kunna stänga kärnkraft. Hurra....
Eftersom elbilar bara går att köra på kolel så måste vi ju självklart öka importkapaciteten om vi ska kunna köra våra bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Niklas Z skrev:
Nätbolagen gör goda vinster, så det borde inte saknas pengar till att förbättra kapaciteten i nätet.
N%C3%A4tbolagensvinster.png
Bra bild!

Större utbyggnad av solceller och vindkraftverk kommer avlasta de stora elnäten, dvs elen går kortare distans.
Kortare distans minskar energiförlusterna som nu finns då elen transporteras långa sträckor i stamnätet.
El bilarnas batterier kommer integreras i elnäten och utgöra buffertar. - allt kring det vet vi ju.

Sverige är nettoexptortör av elkraft. Se här den verkliga situationen för i princip all vår energi. https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Dessutom har elförbrukningen inte ökat de senaste åren. Vind och solkraft byggs ut hela tiden.

Då det gäller överföringskapacitet räcker säkert alla höga nätavgifter till den utbyggnad som behövs. Skulle man dessutom lägga en större del av nätkostnaden för elkunderna rörlig skulle besparingsåtgärder bli lönsammare.
- Men Svenska Kraftnät sitter i knäna på Vattenfall, Eon och Ellevio!

Intressant är också att undersökningen som nämns är gjord av Pöyry https://en.wikipedia.org/wiki/Pöyry Ett globalt nätverk som det är svårt att få insyn i men de verkar stötta energiföretag och samarbeatar med dem.

Ytterligare att notera är att samtliga artiklar gjorts av F+ som skriver själva i gul ruta (F+ granskar)?

Tycker bara att vi skall vara källkritiska och är jag inte helt fel ute och cyklar.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

"Större utbyggnad av solceller och vindkraftverk kommer avlasta de stora elnäten, dvs elen går kortare distans." - Absolut, det är helt sant och det är jättebra. Men sol och vind som ju inte producerar hela tiden måste balanseras med lika mycket reglerkraft av något slag om vi ska kunna förlita oss på den. I dagsläget består den av vattenkraft som till största delen överförs från de norra delarna av landet. Självklart kan andra lösningar så som vehicle-to-grid etc hjälpa till, men där är vi inte idag och uppenbarligen har vissa delar av landet svårt med effektbehovet redan idag.

Att Sverige är nettoexportör sett på årsbasis är egentligen inte speciellt relevant när vi pratar om effektbehovet under årets alla sekunder. Jag håller med det som flera andra här skriver i att elnäten bör vara statligt ägda, infrastruktur borde inte ha vinstkrav...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Här finns en intressant karta över elproduktion mm. Det går att se koldioxid utsläppen för olika länder och produktionslag.
Mer eller mindre i realtid!

http://www.electricityMap.org
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Elnätsbolagen fick ju backa på prisökningarna i augusti, detta är en del i kampanjen för att försöka vända det beslutet, vem äger fplus? Svenskt näringsliv
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

”fPlus ges ut av Svenskt Näringsliv som representerar mer 60 000 företag i Sverige och som har som uppgift att främja företagsamheten.”
https://om.fplus.se/faq.php
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Även här uppmärksammades Tibor mfl :)
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7100020
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Elbilar avslöjar information för Kinas regering

Vad har TESLA med det att göra??

https://omni.se/elbilar-avslojar-inform ... g/a/1k446G
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Den här artikeln är ju inte rolig där Tesla plötsligt anklagas!? Då jag ju nogrannt läst det mesta om hur TESLAS datainsamling går till för AP inklusive AI, och hur deras fordonsdata hanteras ser jag det snarare som att det är de traditionella tillverkarna som gör det. Genom att dessutom binda upp kunderna i sina serviceavtal. Deras data fungerar inte smärtfritt heller och är lattta att hacka sig in i.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:
Den här artikeln är ju inte rolig där Tesla plötsligt anklagas!? Då jag ju nogrannt läst det mesta om hur TESLAS datainsamling går till för AP inklusive AI, och hur deras fordonsdata hanteras ser jag det snarare som att det är de traditionella tillverkarna som gör det. Genom att dessutom binda upp kunderna i sina serviceavtal. Deras data fungerar inte smärtfritt heller och är lattta att hacka sig in i.
Vad har en artikel från 2016 gällande en nyemission med detta att göra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
leiflodde skrev:
Vad har en artikel från 2016 gällande en nyemission med detta att göra?
Jag tror att han är lite för uppjagad nu när han tolkar det som någon anklagar tesla. Lite måtta får det nog vara på fanboyeriet :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Lite synd ju :(
https://www.va.se/nyheter/2018/11/29/el ... nelbygget/

Men nya tag direkt bah! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

I dagens DN om att efterfrågan i Sverige på ingenjörer med inriktning mot förbränningsmotorer minskar.
IMG_6014.jpg
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bjelke skrev:
Lite synd ju :(
https://www.va.se/nyheter/2018/11/29/el ... nelbygget/

Men nya tag direkt bah! :)
Påverkan på miljön? Vaddå, störa grävlingarna eller? :roll:
Nä tacka vet jag en åttafilig motorväg istället!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
Påverkan på miljön? Vaddå, störa grävlingarna eller? :roll:
Nä tacka vet jag en åttafilig motorväg istället!
Det finns tyvärr många som är motståndare till allt man betecknar som nytt. Vindkraftsmotståndare häruppe i norr som tycker att man istället ska bygga ny kärnkraft, i söder då förstås. Förstås helt utan kunskap inom området, kostnad (Hinkley Point C) osv. Befolkningstätheten i Norrbotten är 2.6 invånare/km2. 24.8 är rikets genomsnitt. Det finns gott om plats.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Motståndet mot stora ”störande” projekt minskar om folk själva har nytta av det, problemet med vindkraften i Norrland är väl att lokalbefolkningen inte tjänar på det. Låter vi alla pengar stanna i byggden eller i plånboken på de som ser ”eländet” så blir det nog betydligt roligare att titta på snurrorna.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

En man blev stoppad mitt i natten när han satt och sov i sin Tesla på motorvägen i San Francisco:

https://www.sfgate.com/crime/article/Dr ... 435295.php

Han måste ju haft någon form av vikt på ratten eller liknande för att lura systemet?
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

LarsL skrev:
Motståndet mot stora ”störande” projekt minskar om folk själva har nytta av det, problemet med vindkraften i Norrland är väl att lokalbefolkningen inte tjänar på det. Låter vi alla pengar stanna i byggden eller i plånboken på de som ser ”eländet” så blir det nog betydligt roligare att titta på snurrorna.

Jag har länge tyckt att närboende skulle få chans att köpa in sig när nya parker skall anläggas, då känner dom ju att snurrande ger klirr i kassan.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tyckee även jag att det borde absolut erbjudas alla relevanta personer att köpa in sig i andelar, oavsett om det är vind- eller solparker det är tal om. Win-win gör alla glada.
Skriv svar