Re: Aktien TSLA
Postat: 22 sep 2020 17:36
En ICE-glass?Pontus skrev:Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot

En ICE-glass?Pontus skrev:Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot
mans71 skrev:En ICE-glass?Pontus skrev:Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.Gustafsson skrev:Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.Gustafsson skrev:Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Linan fungerar, men de har dålig yeild än så länge.backe skrev:Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.Gustafsson skrev:Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Bra analys, håller med stenhårt! Att marknaden överreagerar och sänker kursen är ett underbart tillfälle att öka på innehavet i Tesla <3Alfred skrev:Ökade nu på $399 så att jag är tillbaka på normalinnehav.
Väldigt svårt att sia om hur länge det dröjer innan marknaden förstår magnituden av detta. Räknar man på vad det innebär att tillverka och sälja produkter för 3TWH 2030 bör Tesla omsätta över 1 svensk biljon dollar när de når dit. Och det utan att räkna med intäkter från eventuell framgång med autonomi.
Bra och pedagogiskt försök att värdera det som presenterades av Tesla Daily här:
Själv tycker jag att Teslas roadmap för att förverkliga skiftet är trovärdig och närmast att likna med en Masterplan pt 3. Kommer självklart bli en del hiccups och saker som tar längre tid än Elon tror, men deras track record för att på det stora hela genomföra vad de föresätter sig är starkt. Inom några år kommer vi antagligen se andra tillverkare kopiera planen rakt av och köpa bolag som Northvolt för att försöka hinna ikapp. Alternativt kommer batteribolagen plötsligt börja reaköpa bilvarumärken på dekis för att ta upp kampen själva.
På kort sikt kan aktien dock säkert sjunka mer. Då ökar jag gärna över normalinnehav för att ha utrymme för framtida swingtrading. I mina ögon slutade aktien vara tillfälligt övervärderad nu.
Nu är jag inte någon försvarare av Teslas aktie kurs som gått upp med 700% senaste året och i princip inte visar någon större vinst stabilt och har ett av världens största börsvärde.Gustafsson skrev:Såg faktiskt presentationen och tyckte ändå Elon var tydlig med att det finns mycket utvecklingsarbete kvar innan de nya cellerna kan massproduceras. Jag tror att man inte kan vara helt säker på att ”det bara är lite tid kvar” innan cellerna hittar in i nya bilar.
Om Tesla får igång en fungerande tillverkning så kommer nog aktiekursen att vända uppåt igen. Dröjer de för länge så kommer garanterat andra batteritillverkare också med betydande förbättringar i sina batterier. Skillnaden är att Tesla gärna berättar hur bra allt ska bli -snart. Tidsplaner är dock inte Teslas paradgren.
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?ChristerSjo skrev:Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.slugger75 skrev:Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?ChristerSjo skrev:Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Indirekt säger man väl detta med det man släppte på battery Day, inte inom 12 månader men på några års sikt. Men vi kommer ändå behöva byta bilar under tiden. Sen kommer priserna inte gå ner över en natt heller antar jag utan ticka ner när produktionen blir bättre och billigare. Men även om dom skulle gå ner över en natt vilket verkar orealistiskt, så vet vi inte om det blir om 2år eller 5år, så bilar kommer säljas oavsett.ChristerSjo skrev:Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.slugger75 skrev:Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?ChristerSjo skrev:Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?Zalman3 skrev:Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Jag tror att det hade varit en stor mental skillnad om aktien idag fortsätt ner.bylund skrev:Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?Zalman3 skrev:Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
https://tasmaniaonlinenews.com.au/nine- ... he-driven/BUSINESS
Nine out of 10 Tesla electric car sales in Australia in 2020 are Model 3
9 av 10 sålda teslor är model 3 ja. Men det står också i artikeln att tesla står för 2/3 av den totala elbilsförsäljningen. Tror jag de menar iaf:Zalman3 skrev:Inte undra på att Tesla aktien ligger högt när man dominerar marknaden så stort.
Exempel:https://tasmaniaonlinenews.com.au/nine- ... he-driven/BUSINESS
Nine out of 10 Tesla electric car sales in Australia in 2020 are Model 3
Den låg i 387 dollar den 24 september.bylund skrev:Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?Zalman3 skrev:Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.