Sida 205 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 11:26
av vigge50
strejf skrev:
Mattias Goldmann skriver på Instagram och Twitter:

2018 kommer Audi med en 100% fossil SUV vars klimatpåverkan är så hög att den inte ens klarar förrförra miljöbilsdefinitionen från 2007. DN:s dom? "Lite för perfekt".

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... r-perfekt/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-aud ... nfamiljer/

DN verkar bytt rubrik nu, men så tragiskt dåligt ändå.
På vilket sätt klarar den inte miljökraven från 2007?

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 11:28
av fth
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Mattias Goldmann skriver på Instagram och Twitter:

2018 kommer Audi med en 100% fossil SUV vars klimatpåverkan är så hög att den inte ens klarar förrförra miljöbilsdefinitionen från 2007. DN:s dom? "Lite för perfekt".

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... r-perfekt/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-aud ... nfamiljer/

DN verkar bytt rubrik nu, men så tragiskt dåligt ändå.
På vilket sätt klarar den inte miljökraven från 2007?
Max CO2-utsläpp 120g/km

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 11:33
av vigge50
fth skrev:
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Mattias Goldmann skriver på Instagram och Twitter:

2018 kommer Audi med en 100% fossil SUV vars klimatpåverkan är så hög att den inte ens klarar förrförra miljöbilsdefinitionen från 2007. DN:s dom? "Lite för perfekt".

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... r-perfekt/
https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-aud ... nfamiljer/

DN verkar bytt rubrik nu, men så tragiskt dåligt ändå.
På vilket sätt klarar den inte miljökraven från 2007?
Max CO2-utsläpp 120g/km

/fth
Men nu är de siffrorna med största sannolikhet efter WLTP och reglerna för 2007 var väll medelvärdet över hela flottan enligt NEDC. Jag vet att NEDC var väldigt snäll men om regelverket är satt efter NEDC så är det den siffran man får utgå ifrån.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 11:40
av LarsL
120g/km är väl från avgassystemet inte hela livslängden, så där har elbilen helt klart lägre än 120 hur mycket hummersås man än slurpar i sig.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 12:02
av Geni87
LarsL skrev:
120g/km är väl från avgassystemet inte hela livslängden, så där har elbilen helt klart lägre än 120 hur mycket hummersås man än slurpar i sig.
Verkligen! Förutom om man laddar i länder som till exempel Polen eller Kina då, många länder har tyvärr fortfarande en väldigt problematisk elmix. :( De lokala utsläppen från bilen slipper man ju dock oavsett.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 13:50
av StefL
fth skrev:
Följande kriterier bedöms bilen på:

Expressen: Säkerhet, Design, Komfort och Ekonomi
DN: Köregenskaper, Säkerhet, Design, Komfort, Ekonomi

Miljö finns alltså inte ens med på listan över kriterier för bedömningen av bilar i våra stora dags- och kvällstidningar... :shock:

Jag är ju totalt ointresserad av ICE-bilar, så jag brukar inte läsa motor-delen, men det här känns som 1900-tal, kom in i matchen någon gång!

/fth
Jag får i vanlig ordning rekommendera mitt husorgan Svenska Dagbladet, de bedömer bilar enligt följande kriterier:
Motor/växellåda, Ekonomi/miljö, Köregenskaper, Säkerhet, Helhet.

Förvisso inte med miljö som en egen kategori men man har alltid något slags fokus på det och redovisar utsläpp jämfört med medelbilen och i relation till miljöbilsgränserna. Deras huvudskribent på Motor - Jonas Fröberg - är dessutom den bland de motorjournalister jag läser regelbundet som har den enligt min åsikt mest sakliga inställningen till omställningen till fossilfritt i allmänhet och elbilar i synnerhet.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 13:54
av Laban
https://www.svd.se/teslas-ovantande-kon ... 000-kronor

Att man ens orkar ta med bilar i Polo storlek som en Tesla konkurrent är intressant. Sen gör man på det samma fel som vanligt när det gäller dollar till SEK konverteringar gällande XC 40 samt VW's "kommande mini SUV":

XC 40:
att priset landar på runt 50 000 dollar, nära 500 000 kronor - för att den ska bli lönsam.
VW mini suv:
Priset på 23 000 dollar, motsvarande 200 000 kronor, innebär 12 000 dollar under billigaste Model 3, som dock är en större bil.
Sen borde det väl iofs vara 23 000 euro och eventuellt då inräknat tysk VAT på 19%. Oavsett så är det lite rörigt hos SVD.

Lustigt nog gör man i alla fall inte det felet med Tesla:
Priserna kan heller inte rakt av översättas till svenska kronor. Den dyrare 44 000-dollarsversionen kommer att kosta runt 550 000 kronor i Sverige innan elbilsrabatt och 35000-kronorsvarianten från cirka 450 000 kronor.
Ska väl stå 35000-dollar där då, inte lätt att hålla reda på kronor, euro, dollar..

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 14:46
av Jeppe_E
Laban, du glömmer att både VW och Volvo kommer att tillverkas inom EU. Rent naturligt blir det således en annan omräkningsfaktor. Bilen kommer ju att bli dyrare i USA av precis samma anledning som en Tesla är dyrare i Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 16:07
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Laban, du glömmer att både VW och Volvo kommer att tillverkas inom EU. Rent naturligt blir det således en annan omräkningsfaktor. Bilen kommer ju att bli dyrare i USA av precis samma anledning som en Tesla är dyrare i Sverige.
Precis. Kikade lite snabbt på priserna på XC90 i Sverige respektive USA och där är omräkningsfaktorn mer eller mindre 10 från dollar till kronor. Så SVD:s siffror skulle mycket väl kunna stämma ganska bra, om nu siffran 50 000 dollar stämmer då.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 17:38
av Laban
Geni87 skrev:
Precis. Kikade lite snabbt på priserna på XC90 i Sverige respektive USA och där är omräkningsfaktorn mer eller mindre 10 från dollar till kronor. Så SVD:s siffror skulle mycket väl kunna stämma ganska bra, om nu siffran 50 000 dollar stämmer då.
XC 40 ska väl tillverkas i Kina. När det gäller VW så kostar Tiguan Allspace kostar från 350 000 :- i Sverige, USA $25 000. $23 000 blir då sannolikt inte 200 000 :-

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 18:20
av Kriper
Intressant artikel om utvecklingen för lagring av el i Dagens ETC.
https://www.etc.se/klimat/boom-vantas-l ... bar-energi

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 18:20
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. Kikade lite snabbt på priserna på XC90 i Sverige respektive USA och där är omräkningsfaktorn mer eller mindre 10 från dollar till kronor. Så SVD:s siffror skulle mycket väl kunna stämma ganska bra, om nu siffran 50 000 dollar stämmer då.
XC 40 ska väl tillverkas i Kina. När det gäller VW så kostar Tiguan Allspace kostar från 350 000 :- i Sverige, USA $25 000. $23 000 blir då sannolikt inte 200 000 :-
Vart har du fått det från? Nuvarande XC40 tillverkas i Volvos Belgiska fabrik, och även i Kina för den Kinesiska marknaden. XC40 BEV ska även den byggas i den Belgiska fabriken enligt vad som har sagts hittills. Googlade lite och såg att Volvo även bygger en monteringslina för batteripack i anslutning till sin fabrik i Belgien, så det är ganska tydligt. https://www.flandersinvestmentandtrade. ... e-in-ghent

När det gäller Tiguan så byggs den i Tyskland för den Europeiska marknaden och i Mexiko för den Amerikanska marknaden, sen verkar den ha väldigt olika utrustningspaket i Sverige och USA så det är svårt att jämföra. Fyrhjulsdrift är t.ex. standard i Sverige, men inte i USA.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 18:48
av Laban
Geni87 skrev:
Vart har du fått det från?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... kas-i-kina

OBS att de säger att den ska exporteras ut därifrån till den globala marknaden. Sen kanske något har ändrats sen dess, har inte följt detta så noga. Men det kan vara intressant att samma kommer att gälla för BMW iX3.
När det gäller Tiguan så byggs den i Tyskland för den Europeiska marknaden och i Mexiko för den Amerikanska marknaden, sen verkar den ha väldigt olika utrustningspaket i Sverige och USA så det är svårt att jämföra. Fyrhjulsdrift är t.ex. standard i Sverige, men inte i USA.
Fyrhjulsdrift kostar $1300 så det gör varken till eller från i detta resonemang. $23 000 kan aldrig bli 200 000 :- om det verkligen är vad bilen kommer att kosta i USA.

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2018 18:57
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Vart har du fått det från?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... kas-i-kina

OBS att de säger att den ska exporteras ut därifrån till den globala marknaden. Sen kanske något har ändrats sen dess, har inte följt detta så noga. Men det kan vara intressant att samma kommer att gälla för BMW iX3.
När det gäller Tiguan så byggs den i Tyskland för den Europeiska marknaden och i Mexiko för den Amerikanska marknaden, sen verkar den ha väldigt olika utrustningspaket i Sverige och USA så det är svårt att jämföra. Fyrhjulsdrift är t.ex. standard i Sverige, men inte i USA.
Fyrhjulsdrift kostar $1300 så det gör varken till eller från i detta resonemang. $23 000 kan aldrig bli 200 000 :- om det verkligen är vad bilen kommer att kosta i USA.
Frågan är om de menar XC40 i det uttalandet, det har blivit lite stökigt nu i och med Polestar. Hur som helst så bygger inte Volvo batterimontering vid en fabrik om det inte ska byggas elbilar där, verkar helt orimligt. Eftersom XC40 redan byggs i Gent så verkar det rimligt att även den elektriska versionen ska göra det, men vi får se vilken modell det blir, en BEV kommer iaf byggas där. :) Det är för övrigt inte troligt att man kommer välja att skeppa bilar från Kina till USA och vice versa, i och med de nya tullarna.

Jo jag vet, men det var bara ett exempel. Poängen var att det är svårt att jämföra när standardutrustningen skiljer sig rätt kraftigt.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 08:53
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 08:58
av Geni87
Ja GM var är ju illa ute även utan "hotet" från elbilar... Problemet har länge varit att de inte har attraktiva produkter.

Här har Trump faktiskt en poäng, på sitt sätt...

"Enligt Trump har USA räddat GM och att stänga fabriker är därför ett hårt slag mot inhemska arbetare. Företaget måste hitta på bilar som säljer bättre, anser presidenten.

– Jag tror att ni kommer att få se något nytt som händer där. Men jag är inte glad över det. Deras bilar säljer inte bra, så de måste ta fram något annat. Jag tvivlar inte på att de kommer att göra det i en snar framtid. Det är bäst för dem att göra det, säger Trump."

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 09:08
av JGur
Även Aftonbladet skriver om GM:

GM skrotar sex bilar och skär ner – Trump rasar https://www.aftonbladet.se/a/ddE2lB

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 09:24
av Bod
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 09:29
av TeslaTissel
Kriper skrev:
Intressant artikel om utvecklingen för lagring av el i Dagens ETC.
https://www.etc.se/klimat/boom-vantas-l ... bar-energi

Går det att hitta den via Bloomberg?

;)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 09:30
av TeslaTissel
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D
Ja med jämfört med tidigare Svensk bilindustri.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 09:33
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D
Ja med jämfört med tidigare Svensk bilindustri.
Jo precis, sen är ju allt relativt. Sättet man har ökat på och kanske framförallt hur man har finansierat det skiljer sig ganska mycket mellan Volvo och Tesla. Båda ökningarna är imponerande. :)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 10:23
av Verdi
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D
Ja, det är inte helt lätt att öka på det sättet i konkurrens med alla andra som gör ungefär samma sak. Tesla gör ju nåt helt annat och har länge varit helt ensamma i sin nisch. Klart det är enklare att öka då. (även om de haft andra sorts hinder)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 10:37
av Jeppe_E
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Om jag tillverkar något i 10000 exemplar och säger att jag fördubblat min produktion på 10 år så låter det väl inte lika imponerande som om jag tillverkat 100000 exemplar och fördubblat min produktion. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 10:43
av LarsL
Går väl inte jämföra en fördubbling på tio år med en fördubbling varannat år, det är ju inte i samma liga.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 10:50
av Teslaspolen
Den ena är ett bilföretag, den andra ett IT företag, sannerligen.