Sida 204 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 09:36
av mati
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Nja, det gör det nog ändå. Om du räknar snällt så kostar snabbladdning 6kr/kWh, alltså 5 ggr så mycket som hemmaladdning. (Även abonnemanget kostar ju pengar)
1kr/kWh x 95% hemmaladdning + 6 kr/kWh x 5% snabbladdning = 125%. Det är alltså 25% dyrare än enbart hemmaladdning.
Sen är frågan om 5% är en realistisk siffra. Kör man 2000mil/år så är 5% bara 100 mil. Jag inbillar mig också att jag laddar uteslutande hemma, jag säger alltid att jag laddar minst 95% hemma, men det stämmer inte riktigt. Av de 2500 mil som min bil har gått så har jag ändå snabbladdat runt 500 mil. Detta var förra året, alltså innan Corona och innan Ionitys prischock. En eller två semesterresor är ganska många mil som kräver många dyra kWh. Att det bara handlar om två eller tre dagar om året är en annan femma.
E-tron är dessutom en bil aom är gjord för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Man får nog räkna med att det blir lite fler långfärdsmil än man tror.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 09:49
av Gargamel
mati skrev:
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Nja, det gör det nog ändå. Om du räknar snällt så kostar snabbladdning 6kr/kWh, alltså 5 ggr så mycket som hemmaladdning. (Även abonnemanget kostar ju pengar)
1kr/kWh x 95% hemmaladdning + 6 kr/kWh x 5% snabbladdning = 125%. Det är alltså 25% dyrare än enbart hemmaladdning.
Sen är frågan om 5% är en realistisk siffra. Kör man 2000mil/år så är 5% bara 100 mil. Jag inbillar mig också att jag laddar uteslutande hemma, jag säger alltid att jag laddar minst 95% hemma, men det stämmer inte riktigt. Av de 2500 mil som min bil har gått så har jag ändå snabbladdat runt 500 mil. Detta var förra året, alltså innan Corona och innan Ionitys prischock. En eller två semesterresor är ganska många mil som kräver många dyra kWh. Att det bara handlar om två eller tre dagar om året är en annan femma.
E-tron är dessutom en bil aom är gjord för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Man får nog räkna med att det blir lite fler långfärdsmil än man tror.
Det måste vara dyrt att snabbladda med Tesla isåfall om 6kr är "snällt".
Helt ignorera t.ex. bee ner till 1kr kWh med fastpris-abbet. Cirka 3kr med ionity och avtal osv.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 09:52
av Legato
Gargamel skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Nja, det gör det nog ändå. Om du räknar snällt så kostar snabbladdning 6kr/kWh, alltså 5 ggr så mycket som hemmaladdning. (Även abonnemanget kostar ju pengar)
1kr/kWh x 95% hemmaladdning + 6 kr/kWh x 5% snabbladdning = 125%. Det är alltså 25% dyrare än enbart hemmaladdning.
Sen är frågan om 5% är en realistisk siffra. Kör man 2000mil/år så är 5% bara 100 mil. Jag inbillar mig också att jag laddar uteslutande hemma, jag säger alltid att jag laddar minst 95% hemma, men det stämmer inte riktigt. Av de 2500 mil som min bil har gått så har jag ändå snabbladdat runt 500 mil. Detta var förra året, alltså innan Corona och innan Ionitys prischock. En eller två semesterresor är ganska många mil som kräver många dyra kWh. Att det bara handlar om två eller tre dagar om året är en annan femma.
E-tron är dessutom en bil aom är gjord för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Man får nog räkna med att det blir lite fler långfärdsmil än man tror.
Det måste vara dyrt att snabbladda med Tesla isåfall om 6kr är "snällt".
Helt ignorera t.ex. bee ner till 1kr kWh med fastpris-abbet. Cirka 3kr med ionity och avtal osv.
Han menar nog inte Tesla. Bee-abonnemanget finns väl inte längre?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 09:53
av heldiggrisen
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Låt säga 1kWh hemma kostar 1,5kr (Skåne) och IONITY kostar 8,9kr.
Så lär 95/5 laddmönster ge dig 1,87kr/kWh
90/10 = 2,24kr/kWh
80/20 = 2,98 kr kWh
70/30 = 3,72 kr kWh
60/40 = 4,46 kr kWh
50/50 = 5,2kr/kWh, 4,84kr/kWh med VW/IONITY abonnemang.

När jag har mer tid, så ska jag räkna på vilket laddmönster som ger ”break even” på IONITY abonnemang. Gissningsvis strax under 60/40 som med VW(199kr/3,4kr) ger 4,65 kr/kWh

Edit: Jag ser nu att jag räknat med 8,90 isf 8,70 på IONITY. Men om man istället räknar med 1,475kr/kWh på hemmaladdningen så blir det rätt förhållanden.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:15
av Nilp
Det är väl bara att räkna sen får du väl avgöra vad dyrt är för dig.

Låt säga att du kör 2000 mil per år 5% av det är 100 mil. Över 1800 mil har jag snittförbrukning på 250wh/km.

På 100 mil per år behöver du då ladda 250kwh publikt och via chargestorm kan du ladda på Ionity för 6,95kr utan abonnemang det ger ca 1730 på ett år eller 145kr/månad. Dyrt?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:16
av Robertrimmevik
heldiggrisen skrev:
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Låt säga 1kWh hemma kostar 1,5kr (Skåne) och IONITY kostar 8,9kr.
Så lär 95/5 laddmönster ge dig 1,87kr/kWh
90/10 = 2,24kr/kWh
80/20 = 2,98 kr kWh
70/30 = 3,72 kr kWh
60/40 = 4,46 kr kWh
50/50 = 5,2kr/kWh, 4,84kr/kWh med VW/IONITY abonnemang.

När jag har mer tid, så ska jag räkna på vilket laddmönster som ger ”break even” på IONITY abonnemang. Gissningsvis strax under 60/40 som med VW(199kr/3,4kr) ger 4,65 kr/kWh

Edit: Jag ser nu att jag räknat med 8,90 isf 8,70 på IONITY. Men om man istället räknar med 1,475kr/kWh på hemmaladdningen så blir det rätt förhållanden.
Har hittills klarat mig på kryphål på ionity. Först var det ChargePoint och 79kr per laddning sedan Juicepass 30 på Enel x, har inte varit i behov av snabbladdning sedan sommaren så jag kommer att aktivera mitt 1 års fria abonnemang i november. På ett och ett halvt år kommer jag inte behöva betala mer än 3.30kr/kWh på ionity. Efter det kommer jag att ta flat large på Enel x till långresor. Om det alternativet finns kvar. Men det skulle inte förvåna mig om det kommit nya kryphål då likt Maingau eller något annat som jag säkert missat. Jag känner mig faktiskt inte speciellt orolig över att 150kwh laddningen ska bli dyr. Mer orolig för kö och det hänger ju ihop på sätt och vis.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:19
av Robertrimmevik
Esterox skrev:
Åh jag har ”bokat” en E-tron 50 och är jättesugen på att gå hela vägen. Jag kommer klara mig till 95% utan problem. Det sista 5% känns dock dyra pga ladda längs vägen.

Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Vem på detta forum har resonerat så?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:23
av Nilp
Robertrimmevik skrev:
heldiggrisen skrev:
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Låt säga 1kWh hemma kostar 1,5kr (Skåne) och IONITY kostar 8,9kr.
Så lär 95/5 laddmönster ge dig 1,87kr/kWh
90/10 = 2,24kr/kWh
80/20 = 2,98 kr kWh
70/30 = 3,72 kr kWh
60/40 = 4,46 kr kWh
50/50 = 5,2kr/kWh, 4,84kr/kWh med VW/IONITY abonnemang.

När jag har mer tid, så ska jag räkna på vilket laddmönster som ger ”break even” på IONITY abonnemang. Gissningsvis strax under 60/40 som med VW(199kr/3,4kr) ger 4,65 kr/kWh

Edit: Jag ser nu att jag räknat med 8,90 isf 8,70 på IONITY. Men om man istället räknar med 1,475kr/kWh på hemmaladdningen så blir det rätt förhållanden.
Har hittills klarat mig på kryphål på ionity. Först var det ChargePoint och 79kr per laddning sedan Juicepass 30 på Enel x, har inte varit i behov av snabbladdning sedan sommaren så jag kommer att aktivera mitt 1 års fria abonnemang i november. På ett och ett halvt år kommer jag inte behöva betala mer än 3.30kr/kWh på ionity. Efter det kommer jag att ta flat large på Enel x till långresor. Om det alternativet finns kvar. Men det skulle inte förvåna mig om det kommit nya kryphål då likt Maingau eller något annat som jag säkert missat. Jag känner mig faktiskt inte speciellt orolig över att 150kwh laddningen ska bli dyr. Mer orolig för kö och det hänger ju ihop på sätt och vis.
Håller med. Betalar hellre högt kWh pris på få långresor och inte behöver köa med en massa andra än lågt pris med lång kö. Lätt värt den extra kostnaden.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:28
av Esterox
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 10:42
av Legato
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:14
av Esterox
Legato skrev:
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.

Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:16
av NiclasS
Har hängt på bilforum majoriteten av mitt 37 år långa liv och jag har sett ett stort skifte på användarna.
Historiskt har forumanvändarna bestått av personer med en passion för bilar. Med Teslas intåg tyckte helt nya personer dök upp i forumen, nu med ett i huvudsak teknikintresse.
Därefter kom de ekonomiskt intresserade(snåla, snikna, det finna många namn att använda) som ska räkna kronor.

Jag kan inte relatera till att sitta och räkna kronor för en bil som kostar 400-2500k det känns som att sila mygg och svälja kameler.
Bara räntekostnaden/alternativkostnaden av att köra en bil för dessa summor är så mycket mer än vad snabbladdning kostar.

Om nu kronor är så viktigt att det tar upp en stor del av ens tankekraft är det kanske bättre att köpa en Volvo 740 som drar 1,5 liter milen. På 3000 mil per år blir bränslekostnaden 67.500 kr vilket är 8% av 800.000 kr. De 8% täcker inte ens värdeminskningen på 800k bilen så se vilken bra bilval det är.

Mvh,
Niclas
E-tron 55 med tillvalet skinn på instrumentpanelen för 12.800 kr

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:19
av BrooklynS
NiclasS skrev:
Har hängt på bilforum majoriteten av mitt 37 år långa liv och jag har sett ett stort skifte på användarna.
Historiskt har forumanvändarna bestått av personer med en passion för bilar. Med Teslas intåg tyckte helt nya personer dök upp i forumen, nu med ett i huvudsak teknikintresse.
Därefter kom de ekonomiskt intresserade(snåla, snikna, det finna många namn att använda) som ska räkna kronor.

Jag kan inte relatera till att sitta och räkna kronor för en bil som kostar 400-2500k det känns som att sila mygg och svälja kameler.
Bara räntekostnaden/alternativkostnaden av att köra en bil för dessa summor är så mycket mer än vad snabbladdning kostar.

Om nu kronor är så viktigt att det tar upp en stor del av ens tankekraft är det kanske bättre att köpa en Volvo 740 som drar 1,5 liter milen. På 3000 mil per år blir bränslekostnaden 67.500 kr vilket är 8% av 800.000 kr. De 8% täcker inte ens värdeminskningen på 800k bilen så se vilken bra bilval det är.

Mvh,
Niclas
E-tron 55 med tillvalet skinn på instrumentpanelen för 12.800 kr

Dessutom verkar de flesta räkna enbart 3 års leasing som kostnad. Då blir värdeminskningen väldigt stor alldeles oavsett.

Räknar man på 5, 7 eller 10 år blir däremot kalkylen en helt annan. Då blir totalkostnaden under vad en gammal Volvo 740 får trots noll i värdeminskning.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:25
av Fredrik j
Kanske är jag udda i mitt bilanvändande men jag tror inte jag varit mer än 20mil hemifrån med min bil någongång under året och skulle förmodligen bara i undantagsfall behövt snabbladda och då för att ta mig hem. När jag byter till elbil kommer frågan handla om hur jag ska kunna ladda på väg ner i Europa på semester. Vad det kostar blir sekundärt. Vore ju kul om det blev billigare än att tanka diesel men kanske inte avgörande.
Det är semestern som normalt stökar till det.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:27
av Robertrimmevik
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Som jag skrev tidigare. Snabbladdning är inte så dyr, det finns kryphål. Bee är dyr dock, men där toppar man bara några mil när man behöver.
Men är du bekymrad över långresorna så skulle jag välja 55an, de 5-6 milen extra är bra mycket värt. Och hade det inte varit för dragkroken så hade jag valt Tesla MSLR.
Finns några riktigt fina 55or ute nu till kraftigt rabatterat pris. Tror dom lämnar utrymme för e-tron S.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:31
av mati
Gargamel skrev:
Det måste vara dyrt att snabbladda med Tesla isåfall om 6kr är "snällt".
Helt ignorera t.ex. bee ner till 1kr kWh med fastpris-abbet. Cirka 3kr med ionity och avtal osv.
Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag uttryckligen undantar Tesla.
Och har man ett abonnemang så får man ju inte glömma bort den fasta avgiften. Du får ladda bra mycket med ett e-tron-abonnemang som kostar 200kr/mån för att komma ner till 5-6kr/kWh. Kör man bara 5% snabbladdning och 95% hemmaladdning så lönar sig ett abonnemang högst troligen inte. Och då är 6kr/kWh snällt räknat.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:32
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
Kanske är jag udda i mitt bilanvändande men jag tror inte jag varit mer än 20mil hemifrån med min bil någongång under året och skulle förmodligen bara i undantagsfall behövt snabbladda och då för att ta mig hem. När jag byter till elbil kommer frågan handla om hur jag ska kunna ladda på väg ner i Europa på semester. Vad det kostar blir sekundärt. Vore ju kul om det blev billigare än att tanka diesel men kanske inte avgörande.
Det är semestern som normalt stökar till det.

Oavsett så är det ju inte ett problem. Om alternativet är att hyra bil blir det ju ändå dyrare. Nu finns möjligheten att ladda ganska snabbt och om dessa 500 mil till och med kostar 5000 kr i laddkostnad så är det ändå en billig semester med den bekvämlighet som följer av att åka sin vanliga bil.

Go for it!

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:37
av Legato
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.

Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Ja, det är mycket billigare. 2,50:- per mil lägger jag i snitt och då är en av bilarna en SUV med över 700 hästar. Mina motsvarande fossilbilar har kostat runt 20:-/mil för drivmedel.

Gällande buller, kör du enbart motorväg?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:44
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske är jag udda i mitt bilanvändande men jag tror inte jag varit mer än 20mil hemifrån med min bil någongång under året och skulle förmodligen bara i undantagsfall behövt snabbladda och då för att ta mig hem. När jag byter till elbil kommer frågan handla om hur jag ska kunna ladda på väg ner i Europa på semester. Vad det kostar blir sekundärt. Vore ju kul om det blev billigare än att tanka diesel men kanske inte avgörande.
Det är semestern som normalt stökar till det.

Oavsett så är det ju inte ett problem. Om alternativet är att hyra bil blir det ju ändå dyrare. Nu finns möjligheten att ladda ganska snabbt och om dessa 500 mil till och med kostar 5000 kr i laddkostnad så är det ändå en billig semester med den bekvämlighet som följer av att åka sin vanliga bil.

Go for it!
Finns ingen bil för mig ännu. Avvaktar.
Möjligheten till att ladda på husvagnssemestern kommer jag överlämna till försäljaren.
E-tron GT tycker jag är intressant. Även polestar concept även om jag förstår att bilarna ju inte är direkt jämförbara. GT är ju snart här.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:47
av Niklas Z
Jag och min son åkte på en bilsemester med min bensinbil i Polen och Tyskland för två år sedan. Det blev drygt 300 mil. Allt som allt kostade bensinen knappt 3000 kronor, men allt annat kostade drygt 17000 kr (ej medräknat inköp som jag gjorde under resan). Även om det blir lika dyrt att köra eldrivet som att köra bensindrivet under en semesterresa så är det bara en av många kostnader. I mitt exempel så kostade färjeavgifterna mer än bensinen, vilket överraskade mig när jag summerade efter hemkomsten.
Det är klart att om man sträckkör och bara bor hos gratis hos släktingar så blir övriga kostnader lägre, men jag tror det är rätt ovanligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 11:56
av mati
Esterox skrev:
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Testa att köra elbil på motorväg i flera timmar. Jag lovar att du kommer märka skillnaden. Man hör inte motorn så tydligt i en fossilbil på motorväg eftersom det är så mycket annat som låter också. Men motorn blir ju inte ljudlös bara för att vägljudet tar över. Sätt bilen på tomgång och varva upp motorn i 3000 varv, det är så den låter på motorvägen. Allt annat än ljudlöst.
En elmotor däremot låter nästan inte alls i motorvägsfart. Vägbullret är oförändrat såklart, men motorn tillför väldigt lite extraljud jämfört med den som sitter i en fossilbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 15:57
av Gargamel
Legato skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Nja, det gör det nog ändå. Om du räknar snällt så kostar snabbladdning 6kr/kWh, alltså 5 ggr så mycket som hemmaladdning. (Även abonnemanget kostar ju pengar)
1kr/kWh x 95% hemmaladdning + 6 kr/kWh x 5% snabbladdning = 125%. Det är alltså 25% dyrare än enbart hemmaladdning.
Sen är frågan om 5% är en realistisk siffra. Kör man 2000mil/år så är 5% bara 100 mil. Jag inbillar mig också att jag laddar uteslutande hemma, jag säger alltid att jag laddar minst 95% hemma, men det stämmer inte riktigt. Av de 2500 mil som min bil har gått så har jag ändå snabbladdat runt 500 mil. Detta var förra året, alltså innan Corona och innan Ionitys prischock. En eller två semesterresor är ganska många mil som kräver många dyra kWh. Att det bara handlar om två eller tre dagar om året är en annan femma.
E-tron är dessutom en bil aom är gjord för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Man får nog räkna med att det blir lite fler långfärdsmil än man tror.
Det måste vara dyrt att snabbladda med Tesla isåfall om 6kr är "snällt".
Helt ignorera t.ex. bee ner till 1kr kWh med fastpris-abbet. Cirka 3kr med ionity och avtal osv.
Han menar nog inte Tesla. Bee-abonnemanget finns väl inte längre?
Bee-abb finns kvar, 399kr/mån för 450 kWh, vilket blir 1,13 kr/kWh "bara".
Sedan kostar det 5kr/kWh för snabbladdning och 3 för destinationsladdning.
mati skrev:
Gargamel skrev:
Det måste vara dyrt att snabbladda med Tesla isåfall om 6kr är "snällt".
Helt ignorera t.ex. bee ner till 1kr kWh med fastpris-abbet. Cirka 3kr med ionity och avtal osv.
Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag uttryckligen undantar Tesla.
Och har man ett abonnemang så får man ju inte glömma bort den fasta avgiften. Du får ladda bra mycket med ett e-tron-abonnemang som kostar 200kr/mån för att komma ner till 5-6kr/kWh. Kör man bara 5% snabbladdning och 95% hemmaladdning så lönar sig ett abonnemang högst troligen inte. Och då är 6kr/kWh snällt räknat.
Bee-abbet kostar 400kr per månad för 450kWh, visserligen 60 dagars uppsägningstid nu, så då skulle det med bee bli cirka 2.5kr/kWh och för 900kwh du kan använda t.ex.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 16:07
av Esterox
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.

Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Ja, det är mycket billigare. 2,50:- per mil lägger jag i snitt och då är en av bilarna en SUV med över 700 hästar. Mina motsvarande fossilbilar har kostat runt 20:-/mil för drivmedel.

Gällande buller, kör du enbart motorväg?
Jo jämförelse mot en bränsletörstig bil förstår jag. Men effekten är inte mitt stora intresse.

Jag åker mestadels utav resorna via motorväg. Men kanske är som Mati säger ändå märkbart i långa loppet. Har bara provkört korta svängar med E-tron och ModelS.

E55 beg är ju intressant men nytt är nytt.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 16:31
av Robertrimmevik
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.

Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 okt 2020 16:39
av Legato
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.

Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.

Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...

Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).

För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.

Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Ja, det är mycket billigare. 2,50:- per mil lägger jag i snitt och då är en av bilarna en SUV med över 700 hästar. Mina motsvarande fossilbilar har kostat runt 20:-/mil för drivmedel.

Gällande buller, kör du enbart motorväg?
Jo jämförelse mot en bränsletörstig bil förstår jag. Men effekten är inte mitt stora intresse.

Jag åker mestadels utav resorna via motorväg. Men kanske är som Mati säger ändå märkbart i långa loppet. Har bara provkört korta svängar med E-tron och ModelS.

E55 beg är ju intressant men nytt är nytt.
Jag berättade om min situation där bränslet alltså kostade ca 700% mer förut... Men även om du har 7:- istället för 20:- så är det fortfarande då nästan 200% dyrare med fossilsoppan. Att kapa bort 2/3 av kostnaden gör man inte ofta på något annat område...