Sida 201 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 20:19
av Bjelke
mati skrev:
macky skrev:
Du har ju en tidig bil och jag tror att MY19 inte har tillgång initialt. Men du har väl allt på din bil redan? :)
Ja, jag behöver inget mer. Var bara nyfiken. :)
Greed :mrgreen: :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 20:43
av current
Är det någon som vet hur degraderingen av batteriet ser ut på E55 om man snabb-laddar mycket? Den linjära laddhasrigheten oroar mig. Vad är det Audi lyckats göra som inte Tesla, Polestar eller Kia kan?

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 20:59
av mati
current skrev:
Är det någon som vet hur degraderingen av batteriet ser ut på E55 om man snabb-laddar mycket? Den linjära laddhasrigheten oroar mig. Vad är det Audi lyckats göra som inte Tesla, Polestar eller Kia kan?
Det är en annan batterikemi. Cellerna innehåller t.ex. mer kobolt än teslas celler. Energidensiteten är lägre, men i gengäld får man andra egenskaper som t.ex. högre laddhastighet.
Degraderingen är svår att mäta eftersom bilen har en stor buffert i toppen. Visserligen har jag inte snabbladdat särskilt mycket, men såhär långt kan jag bara säga att jag ser ingen som helst degradering efter 2500 mil.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 21:14
av Laban
Vet inget om skillnaden i kemi men e-Tron använder väl pouch celler. De har lägre inre resistans än en rund cell pga konstruktionen i sig. Elektronerna fördas kortare väg. Lägre inre resistans ger mindre värmeutveckling vilket bör ge bättre laddegenskaper. Teslas tabless celler ger samma fördel som pouch cellen eftersom elektronerna som längst fördas cellens längd på samma sätt som i en pouch cell. I dagens runda celler med tab färdas elektronerna som längst rullens längd delat med två, eller där tabben (fliken) är ansluten. Men det bör vara i mitten av rullen.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 21:41
av Goblin
macky skrev:
Funkade fint.
Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 21:46
av Soyakorv
Kan man skapa genvägar till funktioner/inställningar? Jag har bara hittat att man kan skapa genväg till radiokanaler och adresser.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2020 23:42
av martinot
mati skrev:
Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
De hade nog lite för bråttom att få ut den på marknaden.
Jo, gubben verkade seriöst upprörd på videon. Den blir nog kanske mycket av ett uttryck för hans personliga frustration gällande (som han upplever Audi & ÅF) bristen på lösningar på hans problem.

Förhoppningsvis så kommer Audi att arbeta bort dessa problem på kommande versioner och modellår. Har hört att de funderar på att göra om tex. de kritiserade backspeglarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 09:03
av Martin E-tron
Goblin skrev:
macky skrev:
Funkade fint.
Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.
Fick igång både parkering o Android Auto igår :) :)

Ska testa lamporna om någon vecka när det e mörkt hela tiden, att "hyra" dem på vinterhalvåret är genialt !!

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 09:04
av dd88
Vad kostar Matrix för ett halvår?

Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 09:35
av Esterox
dd88 skrev:
Vad kostar Matrix för ett halvår?
1500 norska
Kan vara bra att lägga till light package också för 660 norska. Så för ca 2100 norska så klarar man sig riktigt bra under vintern.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 10:01
av dd88
Bra pris, kostar väl runt 18kkr om man specar när man köper bilen?

Dyrare LED Digital-Matrix är väl annan hårdvara?

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 17:10
av Robertrimmevik
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 17:55
av nek0
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Min Superb bromsar själv vid backning upp till 10 km/h , kan vara liknande för Audi

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 18:06
av heldiggrisen
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
I fara för att frågan blir lite OT:
Hur snabbt kan man backa med en eTron(eller annan elbil för den saks skuld), är det 1 växel frammåt och 1 bakåt, sitter det fartspärr på backen?
Genuint nyfiken.
edit: Nissan Leaf kan väl i teorien gå lika snabbt framåt som bakåt?

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 18:13
av Robertrimmevik
heldiggrisen skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
I fara för att frågan blir lite OT:
Hur snabbt kan man backa med en eTron(eller annan elbil för den saks skuld), är det 1 växel frammåt och 1 bakåt, sitter det fartspärr på backen?
Genuint nyfiken.
edit: Nissan Leaf kan väl i teorien gå lika snabbt framåt som bakåt?
Var kanske lite otydlig. Men jag menade ungefär så här. Normal snabb backning ut från en parkering i tron att det är helt fritt bakåt.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 18:17
av Robertrimmevik
Följdfråga.
Någon som vet vad självrisken är på vagnskadegarantin?

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 18:30
av Esterox
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 19:19
av Robertrimmevik
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en Proline advanced-paketet och där ska city vara med.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 19:46
av mati
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 20:23
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 21:20
av mati
Japp, den är skrikig. Det är därför backkameran och 3D-vyn är så himla bra. Bilen piper och har sig - hjäääääälp, ett hinder!!! Men i kameran ser man bara ett litet grässtrån eller nåt annat ofarligt. Laddsladden som hänger i garaget är också en sån sak som bilen är rädd för. Den borde ju så småningom ha lärt sig att den där svarta ormen inte är farlig . :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 22:14
av Robertrimmevik
mati skrev:
Japp, den är skrikig. Det är därför backkameran och 3D-vyn är så himla bra. Bilen piper och har sig - hjäääääälp, ett hinder!!! Men i kameran ser man bara ett litet grässtrån eller nåt annat ofarligt. Laddsladden som hänger i garaget är också en sån sak som bilen är rädd för. Den borde ju så småningom ha lärt sig att den där svarta ormen inte är farlig . :lol:
Helt sant. Perfekt när man är i trånga utrymmen.
Men i fortsättningen kommer jag nog att använda mig av traditionella gammaldags bakningsrutiner också. Förutsatt jag då inte har nackspärr. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 06 okt 2020 22:47
av martinot
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(

Föredrar helt klart Teslas lösning som är tyst och där man som förare istället fokuserar på skärmen med exakt avstånd till hinder (varför kan inte Merca och andra visa lika enkelt avståndet i cm till objekt runt bilen?) eller i backspeglar/backkamera. Gillar att det är "tyst" vid backning i Teslan. Får mer fokus då och "tvingas" att manuellt kika koncentrerat i backkameran och på avstånd från ultraljudssensorer.

Tesla har ju många egna problem som resten av bilindustrin inte har (svårt nå kundservice, bristande lack, dålig passform, allmänt dålig byggkvalitet), men när det gäller användargränssnitt så har de ofta verkligen tänkt till lite mera hur de bör utformas (sedan finns det även där vissa idiotiska mindre saker, som knappen till handskfacket på M3 som verkligen sitter heltokigt). Gillar generellt människa-maskin-interfacet bättre på vår Tesla än på vår Merca (eller våra tidigare Volvo vi haft, eller BMW vi hyrt).

Re: Audi e-tron

Postat: 07 okt 2020 07:18
av Esterox
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(

Föredrar helt klart Teslas lösning som är tyst och där man som förare istället fokuserar på skärmen med exakt avstånd till hinder (varför kan inte Merca och andra visa lika enkelt avståndet i cm till objekt runt bilen?) eller i backspeglar/backkamera. Gillar att det är "tyst" vid backning i Teslan. Får mer fokus då och "tvingas" att manuellt kika koncentrerat i backkameran och på avstånd från ultraljudssensorer.

Tesla har ju många egna problem som resten av bilindustrin inte har (svårt nå kundservice, bristande lack, dålig passform, allmänt dålig byggkvalitet), men när det gäller användargränssnitt så har de ofta verkligen tänkt till lite mera hur de bör utformas (sedan finns det även där vissa idiotiska mindre saker, som knappen till handskfacket på M3 som verkligen sitter heltokigt). Gillar generellt människa-maskin-interfacet bättre på vår Tesla än på vår Merca (eller våra tidigare Volvo vi haft, eller BMW vi hyrt).
Är ju inga problem att stänga av ljudet på parkeringssensorerna om det är så.

Re: Audi e-tron

Postat: 07 okt 2020 08:44
av Jerker
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.
Ja, jag har också börjat att uppleva det som ett problem. Man tränas att ignorera alla pip.