Sida 21 av 31
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:03
av bylund
OfarligTesla skrev:frippe skrev:OfarligTesla skrev:frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.

Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).
Nja, kör man in åt fel håll kan man använda laddarna tänkta för den andra sidan om man dessutom passar på att stå lite fel i rutan i längdriktningen.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:11
av Legato
frippe skrev:Nikke skrev:
Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.
Edit: finns tydligen en tunnel under
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Bättre med Teslaloggor på varje plats som visar riktningen imo

Så är det ju på många SUCs.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:13
av Surfaren
Corvus skrev:Tesla har en representant här som håller ordning på kön.
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar.
Corvus skrev:Som tur är ligger det vid ett outlet, McDonalds och Ikea så det finns att göra.
Eller så håller förarna till de laddande bilarna sig sysselsatta alldeles för länge...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:33
av OfarligTesla
bylund skrev:OfarligTesla skrev:frippe skrev:OfarligTesla skrev:frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.

Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).
Nja, kör man in åt fel håll kan man använda laddarna tänkta för den andra sidan om man dessutom passar på att stå lite fel i rutan i längdriktningen.
Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:39
av bylund
OfarligTesla skrev:
Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Jag skyller på värmen

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 18:55
av OfarligTesla
bylund skrev:OfarligTesla skrev:
Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Jag skyller på värmen

Haha, ja så är det i värmen, det enda man bör göra är att sitta still och dricka något kallt

.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 20:18
av Bjelke
ovelundkvist skrev:Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 20:33
av mati
Surfaren skrev:
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar.

Är det inte kanske så att Tesla inte får bygglov för att utöka laddplatsen? Även utökning faller säkert under Tysklands "Ladesäulenverordnung" vilket lite grovt innebär att det inte får byggas några offentliga laddare om de inte stödjer CCS. Vid nybyggnation har ju Tesla valt att sätta en bom vid infarten så att laddplatsen kan anses vara privat. Men en befintlig laddplats är svårare att modifiera på det viset.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 22:06
av EnTraktor
mati skrev:Surfaren skrev:
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar.

Är det inte kanske så att Tesla inte får bygglov för att utöka laddplatsen? Även utökning faller säkert under Tysklands "Ladesäulenverordnung" vilket lite grovt innebär att det inte får byggas några offentliga laddare om de inte stödjer CCS. Vid nybyggnation har ju Tesla valt att sätta en bom vid infarten så att laddplatsen kan anses vara privat. Men en befintlig laddplats är svårare att modifiera på det viset.
Det där har redan löst sig. Tesla's nätverk är inte publikt så varken CCS eller bom behövs. Tesla har öppnat 2 laddare nyligen i Tyskland utan bom och har fler på gång.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 20 jul 2018 22:10
av ovelundkvist
Bjelke skrev:ovelundkvist skrev:Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Jo, det är fundament. Men det är två olika modeller av fundament.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 08:35
av Bjelke
ovelundkvist skrev:Bjelke skrev:ovelundkvist skrev:Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Jo, det är fundament. Men det är två olika modeller av fundament.
Jag tänkte på att det väl är olika för stolparna (med kabel till bilen) respektive laddarna (alltså skåpen som ser ut som sopnedkast)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 09:37
av ovelundkvist
Aha, du tänker så!

Men då borde det väl vara omvänt antal, två laddarfundament till fyra SC-fundament? Ja, ja, det visar sig inom kort!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 09:39
av vigge50
ovelundkvist skrev:Aha, du tänker så!

Men då borde det väl vara omvänt antal, två laddarfundament till fyra SC-fundament? Ja, ja, det visar sig inom kort!
Är det inte de små som är till superchargerna då, runadade kanter mm brukar det ju vara på fundamenten där superchargerna står.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 09:42
av ovelundkvist
Nja, jag tyckte de större såg ut som samma modell som befintliga SC, utan rundade hörn.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 11:58
av bylund
Klart det är olika fundament. SuC har ovala, medan SC har fyrkantiga, då servicecenter är hus.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 12:08
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:Klart det är olika fundament. SuC har ovala, medan SC har fyrkantiga, då servicecenter är hus.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 12:16
av ovelundkvist
Ja, men då är det ju solklart!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 14:10
av Nikke
Kan vara så att de runda fundamenten är för fristående stolpar medan de som är fyrkantiga är för inbyggnad, t.ex i en trottoar. Men jag chansar bara.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 15:47
av ovelundkvist
Du kan vara på rätt spår, fast tvärtom.
På nya Mellbystrand är det fundament med runda hörn för de 12 som sitter i asfalt och raka hörn på de kommande 8 i gräs.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 16:44
av Generalbogge
Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 17:44
av chaffis75
Generalbogge skrev:Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Jag tänker snarare SuC V3 eller vad de nya laddarna kallas....
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 18:14
av Generalbogge
chaffis75 skrev:Generalbogge skrev:Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Jag tänker snarare SuC V3 eller vad de nya laddarna kallas....
Ja, det var dem jag också funderade på. De eller city chargers.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 21 jul 2018 19:18
av MaLund13
Gissar också på 3:e generationens Supercharger, antagligen med CCS för Model 3. Känns logiskt att de väntar med att installera de innan M3 finns i europa, då CCS ännu inte är bekräftat.
Ser det som väldigt osannolikt att Mellbystrand både skulle bli en av de första platserna i europa med Urban Superchargers, och att de dessutom skulle blanda både USuC och vanliga SuC på samma plats.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 23 jul 2018 22:11
av nicklasandersson
De ser ut att ha fått ner slangar och kablar i Ödeshög.
Fundamenten kvar att få på plats.
Tre lediga platser idag när vi laddade, mesta jag sett med fem laddande bilar där.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 23 jul 2018 22:15
av Tars
nicklasandersson skrev:De ser ut att ha fått ner slangar och kablar i Ödeshög.
Fundamenten kvar att få på plats.
Tre lediga platser idag när vi laddade, mesta jag sett med fem laddande bilar där.

Där har det behövts ett bra ta.
Har nästan alltid varit lite trångt och trixit tycker jag.