V.8 på gång:-)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: V.8 på gång:-)

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
bylund skrev:
Feddan skrev:
Det är väl olagligt med fartkameravarnare i vissa länder? I såna fall lär det inte komma.
Fast det räcker väl att inte varna i dessa länder för att komma runt det. Fast jag tror ändå inte att det kommer. Rätt förvånande att Nissan har den funktionen faktiskt.
Men är det verkligen en varnare då? Eller har den bara sparat de vanligaste kamerorna i kartmaterialet och piper till när man närmar sig? Eller klarar den faktiskt att se en polis som står vid sidan av vägen? Det tror inte jag eftersom det är väldigt olagligt i de flesta länder.
Jag är inte riktigt med på vad polis vid sidan av vägen har med saken att göra. I en del länder är det olagligt att låta navigatorn varna för fartkameror. Om den har en lista med koordinater på kända fartkameror och piper till när man närmar sig en sådan så, ja, då är det verkligen en varnare.
En polis vid sidan av vägen sänder en radarstråle på samma sätt som en fast installerad kamera. De olagliga systemen känner av dessa radarstrålar och varnar, dvs aktiv varning. Att bara ha en lista med de vanligaste fast installerade kamerorna känns ju inte lika hightech.
Polisen liksom kameror använder laser
Det finns sånna varningssystem men även dessa är olagliga här hemma
Kamera varning baserad på position är däremot inte det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:

Men är det verkligen en varnare då? Eller har den bara sparat de vanligaste kamerorna i kartmaterialet och piper till när man närmar sig? Eller klarar den faktiskt att se en polis som står vid sidan av vägen? Det tror inte jag eftersom det är väldigt olagligt i de flesta länder.
Jag är inte riktigt med på vad polis vid sidan av vägen har med saken att göra. I en del länder är det olagligt att låta navigatorn varna för fartkameror. Om den har en lista med koordinater på kända fartkameror och piper till när man närmar sig en sådan så, ja, då är det verkligen en varnare.
En polis vid sidan av vägen sänder en radarstråle på samma sätt som en fast installerad kamera. De olagliga systemen känner av dessa radarstrålar och varnar, dvs aktiv varning. Att bara ha en lista med de vanligaste fast installerade kamerorna känns ju inte lika hightech.
Självklart laser, lapsus där, men poängen är den samma att har man någon typ av detektion av utanförkommande signal, så är det inte lagligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:

I åtminstone Turkiet, Schweiz, Cypern och Makedonien är det ändå olagligt att ha navigationssystemet att varna för fartkameror. Frågan var väl inte om det var high tech eller inte, det var huruvida det var något som var tillåtet och om det kan tänkas komma i navigatorn. I en del länder är det inte det, men det är ju som sagt bara att inte varna i dessa. Jag tror ändå inte att det kommer att komma.

I många länder inklusive Sverige är det otillåtet med radar- och laservarnare, men det är liksom rätt låg sannolikhet att det skulle komma med en mjukvaruuppdatering i vilket fall, så jag förstår inte varför ni drar in diskussionen på dessa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kamerorna vid vägarna använder radar men polisen numera brukar använder laser"pistoler". De kanske har några gamla radarmätare kvar dock. De äldre, nu förbjudna, radarvarnarna kunde vad jag vet även användas som fartkameravarnare.
Jag har sedan länge en liten GPS-baserad manick från AD-teknik (Bobrik) som håller koll på nästan alla fartkameror. Den har sparat in sig själv många gånger om...I Tesla måste man ha den med "högkänslig" GPS p.g.a metallfilm i rutan. Själva boxen har jag inuti mittkonsollen utan synhåll, den är inte vacker...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Kör med appen "Waze" om ni vill ha kameravarnare. Den är gratis.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Min Zoe har TomTom navigationssystem och det varnar för fartkameror. Det systemet finns ju i många bilmärken med kartor anpassade för stora delar av världen. Antagligen saknas väl dessa varningar i länder där det är förbjudet.

Sen jag fick Zoen så använder jag oftast farthållaren och då är det inga problem med att köra för fort. Men om jag skulle köra fritt är det bra att ha kameravarningen om man låter sig dras med i körglädjen...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Denna veckan ska 8.0 gå ut utanför Nordamerika och till Model X. På TMC har de börjat rapporteras om några få Model X som har fått 8.0
IMG_0722.PNG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Denna veckan ska 8.0 gå ut utanför Nordamerika och till Model X. På TMC har de börjat rapporteras om några få Model X som har fått 8.0
Coolt, så nu får även latinAmerika och Kanada 8.0 :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tusan... Då får man bosätta sig i bilen och vänta på 8.0 nu då...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En av forummedlemar kanske har 8 innan dagens slut
Och nej det är inte jag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag sökte på Youtube "tesla driving with 8.0" hittade flera intressanta klipp om 8.0 ett av dom visar att Teslan registrerar även bilen framför bilen man själva ligger efter (alltså 2 bilar) är det så att radarn läser av under framförvarande bil?
kallekula

Inlägg av kallekula »

Japp, radarn studsar tydligen under bilen framför.

Har du länk till filmen?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Jag sökte på Youtube "tesla driving with 8.0" hittade flera intressanta klipp om 8.0 ett av dom visar att Teslan registrerar även bilen framför bilen man själva ligger efter (alltså 2 bilar) är det så att radarn läser av under framförvarande bil?
Genom framförvarande bil som jag fattar det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
leiflodde skrev:
Funderad på det också men hjälper inte radarn till med autobroms men den kanske finns ett hyfsat bildtolkningsprogram som kan skilja på detta?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
leiflodde skrev:
De låter sig alen studsa under och på sidan av framförvarande bil för att se hur det ser ut framför. Finns lite beskrivet på bloggen.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... ld-radar-0
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

kallekula skrev:
Japp, radarn studsar tydligen under bilen framför.

Har du länk till filmen?
bl.a. 1.46 in syns det tydligt
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Kmanauto slutliga recension talar för att ver 8 har gjort mjukvaran överlag sämre :(

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Oj, det där egocentrerade svamlet orkar inte jag lyssna igenom...

Finns det någon skriftlig sammanfattning av hans synpunkter?
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Jag orkade inte heller .... höll ut fram tills han listade ut sin ålder.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Peter Holm skrev:
:D Det var det som fick mig att slutgiltigt tröttna.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Någon som fått V8 i sverige än? Jag fick just meddelande om Software update!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

ovelundkvist skrev:
Peter Holm skrev:
:D Det var det som fick mig att slutgiltigt tröttna.
Jag höll ut i 34 minuter, men omfg vad han gnäller som en liten bäbis... Långt ifrån den konstruktiva kritik han påstår sig leverera :roll:
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

djFabbe skrev:
Spännande... Och du har redan senaste säkerhetspatchen?
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Nicklas skrev:
djFabbe skrev:
Spännande... Och du har redan senaste säkerhetspatchen?
Skulle tro det, hämtade ut bilen för 2 veckor sedan och de patchade upp den till senaste när jag fick den skulle jag tro.

Åkte förbi SC i måndags och lurkade därutanför en stund för att det skulle gå fortare. Ska ta mig ned till bilen om en liten stund (parkerar i garage en bit från huset), så får vi se hur det går! :-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

ovelundkvist skrev:
Oj, det där egocentrerade svamlet orkar inte jag lyssna igenom...

Finns det någon skriftlig sammanfattning av hans synpunkter?
Det är hans personliga synpunkter han framför inte någon annans, varför skulle han framföra någon annans åsikter. Egocentrerad ptjaaa...
Sammanfattning finns i texten under videon. I dropdown listan.

Orka man inte lyssna på andra åsikter så får man helt enkelt vänta på 8an och fatta sina egna :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Skriv svar