Det är väl olagligt med fartkameravarnare i vissa länder? I såna fall lär det inte komma.
Fast det räcker väl att inte varna i dessa länder för att komma runt det. Fast jag tror ändå inte att det kommer. Rätt förvånande att Nissan har den funktionen faktiskt.
Men är det verkligen en varnare då? Eller har den bara sparat de vanligaste kamerorna i kartmaterialet och piper till när man närmar sig? Eller klarar den faktiskt att se en polis som står vid sidan av vägen? Det tror inte jag eftersom det är väldigt olagligt i de flesta länder.
Jag är inte riktigt med på vad polis vid sidan av vägen har med saken att göra. I en del länder är det olagligt att låta navigatorn varna för fartkameror. Om den har en lista med koordinater på kända fartkameror och piper till när man närmar sig en sådan så, ja, då är det verkligen en varnare.
En polis vid sidan av vägen sänder en radarstråle på samma sätt som en fast installerad kamera. De olagliga systemen känner av dessa radarstrålar och varnar, dvs aktiv varning. Att bara ha en lista med de vanligaste fast installerade kamerorna känns ju inte lika hightech.
Polisen liksom kameror använder laser
Det finns sånna varningssystem men även dessa är olagliga här hemma
Kamera varning baserad på position är däremot inte det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Men är det verkligen en varnare då? Eller har den bara sparat de vanligaste kamerorna i kartmaterialet och piper till när man närmar sig? Eller klarar den faktiskt att se en polis som står vid sidan av vägen? Det tror inte jag eftersom det är väldigt olagligt i de flesta länder.
Jag är inte riktigt med på vad polis vid sidan av vägen har med saken att göra. I en del länder är det olagligt att låta navigatorn varna för fartkameror. Om den har en lista med koordinater på kända fartkameror och piper till när man närmar sig en sådan så, ja, då är det verkligen en varnare.
En polis vid sidan av vägen sänder en radarstråle på samma sätt som en fast installerad kamera. De olagliga systemen känner av dessa radarstrålar och varnar, dvs aktiv varning. Att bara ha en lista med de vanligaste fast installerade kamerorna känns ju inte lika hightech.
Självklart laser, lapsus där, men poängen är den samma att har man någon typ av detektion av utanförkommande signal, så är det inte lagligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I åtminstone Turkiet, Schweiz, Cypern och Makedonien är det ändå olagligt att ha navigationssystemet att varna för fartkameror. Frågan var väl inte om det var high tech eller inte, det var huruvida det var något som var tillåtet och om det kan tänkas komma i navigatorn. I en del länder är det inte det, men det är ju som sagt bara att inte varna i dessa. Jag tror ändå inte att det kommer att komma.
I många länder inklusive Sverige är det otillåtet med radar- och laservarnare, men det är liksom rätt låg sannolikhet att det skulle komma med en mjukvaruuppdatering i vilket fall, så jag förstår inte varför ni drar in diskussionen på dessa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kamerorna vid vägarna använder radar men polisen numera brukar använder laser"pistoler". De kanske har några gamla radarmätare kvar dock. De äldre, nu förbjudna, radarvarnarna kunde vad jag vet även användas som fartkameravarnare.
Jag har sedan länge en liten GPS-baserad manick från AD-teknik (Bobrik) som håller koll på nästan alla fartkameror. Den har sparat in sig själv många gånger om...I Tesla måste man ha den med "högkänslig" GPS p.g.a metallfilm i rutan. Själva boxen har jag inuti mittkonsollen utan synhåll, den är inte vacker...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Min Zoe har TomTom navigationssystem och det varnar för fartkameror. Det systemet finns ju i många bilmärken med kartor anpassade för stora delar av världen. Antagligen saknas väl dessa varningar i länder där det är förbjudet.
Sen jag fick Zoen så använder jag oftast farthållaren och då är det inga problem med att köra för fort. Men om jag skulle köra fritt är det bra att ha kameravarningen om man låter sig dras med i körglädjen...
Jag sökte på Youtube "tesla driving with 8.0" hittade flera intressanta klipp om 8.0 ett av dom visar att Teslan registrerar även bilen framför bilen man själva ligger efter (alltså 2 bilar) är det så att radarn läser av under framförvarande bil?
Jag sökte på Youtube "tesla driving with 8.0" hittade flera intressanta klipp om 8.0 ett av dom visar att Teslan registrerar även bilen framför bilen man själva ligger efter (alltså 2 bilar) är det så att radarn läser av under framförvarande bil?
Genom framförvarande bil som jag fattar det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Funderad på det också men hjälper inte radarn till med autobroms men den kanske finns ett hyfsat bildtolkningsprogram som kan skilja på detta?
De låter sig alen studsa under och på sidan av framförvarande bil för att se hur det ser ut framför. Finns lite beskrivet på bloggen.
Någon som fått V8 i sverige än? Jag fick just meddelande om Software update!
Spännande... Och du har redan senaste säkerhetspatchen?
Skulle tro det, hämtade ut bilen för 2 veckor sedan och de patchade upp den till senaste när jag fick den skulle jag tro.
Åkte förbi SC i måndags och lurkade därutanför en stund för att det skulle gå fortare. Ska ta mig ned till bilen om en liten stund (parkerar i garage en bit från huset), så får vi se hur det går!
Oj, det där egocentrerade svamlet orkar inte jag lyssna igenom...
Finns det någon skriftlig sammanfattning av hans synpunkter?
Det är hans personliga synpunkter han framför inte någon annans, varför skulle han framföra någon annans åsikter. Egocentrerad ptjaaa...
Sammanfattning finns i texten under videon. I dropdown listan.
Orka man inte lyssna på andra åsikter så får man helt enkelt vänta på 8an och fatta sina egna
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024