Sida 21 av 27
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 26 jun 2024 18:31
av AAKEE
WilleTesla skrev: ↑26 jun 2024 18:19
Tesla var ju tidigare försiktiga med att ange Hk. I mitt nya registreringsbevis står det "Maximal nettoeffekt 461 kW", dvs 618 Hk. Min gamla M3P hade 397 kW dvs 540 hk.
Det står inte ”Effekt, Max för elmotor” ?
Det brukar anges det vilket är den totala teoretiska effekten från motorerna. Det innebär inte att de levererar det. Bland annat gränssätts det av batteriet och Teslas mjukvara, samt att det är olika typer av elmotorer i en 3/Y som når toppeffekten vid olika fart.
LG-Batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW, då under optimala förhållanden (SOC 85-90% och batteriet värmt). Återstår att se om man tillåtit det leverera mer i nya M3P men som det har verkat har det inte ens orkat.
M3P 2022-2023 blev märkbart klenare med LG-batteriet, även om Tesla aldrig ändrade datat för 0-100.
Regbevisets effektsiffror är inte som på ICE-bilar så man kan inte läsa dem så. Kag vet att facebook översvämmas av folk som tror de har mer än 500hk i sina 3 och Y LR.
Min Plaid har 932 kW (1267hk) på regbeviset.
Det är dock i realiteten motorernas teoretiska effekt, och inte vad bilen lämmar.
Teslas 1020 angivna Hp stämmer nog hyffsat.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 26 jun 2024 18:40
av steffe68
WilleTesla skrev: ↑26 jun 2024 18:26
steffe68 skrev: ↑25 jun 2024 13:59
Ingen som redan hämtat ut sin Ludicrous som kan skriva lite om upplevelsen och gärna jämfört med gamla MP3?
Nu har jag haft bilen i 2,5 vecka och körd lite mer är 200 mil.
Blinkersknapparna är inte längre något problem, vanan sitter till 97%
Kört en del långkörning, 7 timmar x 2 i sträck, gillar sätena (vill inte ha något annat) men de passar bättre för kortare körningar på max 4 timmar, om ni förstår vad jag menar. Jag körde med standard-fjädring med tre personer i bilen, frugan klagade lite att resan hade varit lite guppig, hon jämför med M3P 2020 som var sänkt och hårdare fjädrar från fabrik. Jag kan hålla med henne, jag var mer utvilad i den gamla, men inget stort problem.
Har börjat använda sport-dämpningen i villaområden med eländiga fartgupp, slipper då att bilen "fjädrarner" och skrapar i stänkskydden.
Bilen är verkligen härlig med sportsätena, styvheten och accelerationen. Byggkvalitet, lägre buller och med bättre bas i högtalarna gör det till en mycket bättre bil.
Rekommenderas starkt!
Kul! Din beskrivning passar utmärkt efter min provkörning idag. Grym uppgradering! Tyckte till och med den nya drivlinan låter ”ballare”
Av nån underlig anledning hamnade inte habegäret på max 10, utan snarare på 5-6.
Inväntar tullfrågan och ev räntekampanj så får jag se om habegäret växer. Är ju också extremt oekonomiskt att göra sig av med en ett år gammal bil…
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 26 jun 2024 19:56
av WilleTesla
AAKEE skrev: ↑26 jun 2024 18:31
WilleTesla skrev: ↑26 jun 2024 18:19
Tesla var ju tidigare försiktiga med att ange Hk. I mitt nya registreringsbevis står det "Maximal nettoeffekt 461 kW", dvs 618 Hk. Min gamla M3P hade 397 kW dvs 540 hk.
Det står inte ”Effekt, Max för elmotor” ?
Det brukar anges det vilket är den totala teoretiska effekten från motorerna. Det innebär inte att de levererar det. Bland annat gränssätts det av batteriet och Teslas mjukvara, samt att det är olika typer av elmotorer i en 3/Y som når toppeffekten vid olika fart.
LG-Batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW, då under optimala förhållanden (SOC 85-90% och batteriet värmt). Återstår att se om man tillåtit det leverera mer i nya M3P men som det har verkat har det inte ens orkat.
M3P 2022-2023 blev märkbart klenare med LG-batteriet, även om Tesla aldrig ändrade datat för 0-100.
Regbevisets effektsiffror är inte som på ICE-bilar så man kan inte läsa dem så. Kag vet att facebook översvämmas av folk som tror de har mer än 500hk i sina 3 och Y LR.
Min Plaid har 932 kW (1267hk) på regbeviset.
Det är dock i realiteten motorernas teoretiska effekt, och inte vad bilen lämmar.
Teslas 1020 angivna Hp stämmer nog hyffsat.
IMG_8603.jpeg
I mitt registreringsbevis står det i alla fall "P.2 Maximal nettoeffekt, kW 461.0". Det är mycket troligt att det avser en effekt som inte är relevant, det har jag full förståelse för, men så står det.
Om jag kunde så skulle jag lägga in en bild.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 26 jun 2024 21:15
av holden
Första intryck efter en kort vända, dämparna är kanon - kommer nog aldrig lämna sportläget. Vad gäller acc har jag inte haft tillräckligt hög SoC men föredrar ändå standard före insane som kräver en väldigt väl kalibrerad högerfot.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 27 jun 2024 17:39
av ken175
Legato skrev: ↑21 jun 2024 12:39
Äntligen...
Ska skriva en DIY en dag som ej är midsommar
20240621_112219~2.jpg
Hittade du något knep att få av plastbitarna? Monterade du av hjulen?

Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 27 jun 2024 19:29
av AAKEE
Kollade videon.
3.2X till 100 då hade han ändå nyladdat, väldigt hög SOC och ordentlig batterivärme. Han verkade göra de flesta försök i nedförsbacke? För en bra jämförelseborde man nog sikta på platt mark…
Allt som upplagt för en bra tid men ändå begränsad skillnad mot gamla P (med Panasonic).
Högsta Battery power är ~ 427kW, men programmet han använder ser inte ut att uppdatera värdena speciellt fort så oklart om det stämmer. LG levererade eg inte över 415kW i gamla P.
Gamla M3P peakade >430 kW med panasonic.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 00:45
av Fladric
Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?
Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.
Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 19:44
av AAKEE
Fladric skrev: ↑29 jun 2024 00:45
Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?
Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.
Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
Jag fick balansera om mina hjul på min M3P 2021 (Fremontbyggd). Ordentlig obalans från fabrik.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 19:47
av holden
Har nu kört en del kurviga småvägar med hög SoC och insane läget, galet roligt. Bilen känns lätt och otroligt responsiv. Mycket nöjd med totalupplevelsen inklusive sportstolarna med ventilationen. Vad gäller plastbitarna i hjulen installerade jag bara de små, de större blir nog liggande kvar i lådan de kom i.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 20:09
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: ↑29 jun 2024 19:44
Fladric skrev: ↑29 jun 2024 00:45
Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?
Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.
Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
Jag fick balansera om mina hjul på min M3P 2021 (Fremontbyggd). Ordentlig obalans från fabrik.
Som AAKEE skriver är väl just vibrationer i ratten i 100-120 km/h ett klassiskt tecken på obalanserade framhjul. Och om det 'bara' är vibrationer i ratten så är det väl just 'bara' framhjulen som ev. har obalans. Om det är obalans i bakhjulen så brukar det väl det kännas i rumpan/sätet.
Det har väl även rapporterats om så kallade ståplattor på däcken. Tror det finns bl.a. en video om det fenomenet i vibrationstråden.
Det sjungande ljudet vet jag dock inte vad det kan vara. Ngn slags ljuddämpande material i däcken som inte fungerar som avsett?...
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 20:52
av pefreli
Har nu gjort en körning på 20 mil där SoC legat på ner mot 20-25% i slutet av körningen så jag testade lite extra med låg SoC.
Det är naturligtvis en skillnad mot högt SoC men bilen upplevs betydligt rappare än tidigare modell.
Tesla verkar ha utövat någon form av magi där mer kraft hämtas i ett bredare register än tidigare.
Sätena är vidare galet bra!
Bilen sitter som limmad mot vägen.
Undrar hur länge jag får behålla körkortet i denna bil. Den bjuder verkligen in till aktiv körning…
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jun 2024 22:34
av HelectriC
pefreli skrev: ↑29 jun 2024 20:52
Har nu gjort en körning på 20 mil där SoC legat på ner mot 20-25% i slutet av körningen så jag testade lite extra med låg SoC.
Det är naturligtvis en skillnad mot högt SoC men bilen upplevs betydligt rappare än tidigare modell.
Tesla verkar ha utövat någon form av magi där mer kraft hämtas i ett bredare register än tidigare.
Sätena är vidare galet bra!
Bilen sitter som limmad mot vägen.
Undrar hur länge jag får behålla körkortet i denna bil. Den bjuder verkligen in till aktiv körning…
tror inte det är snack om så mkt magi. Min tidigare BMW i4 M50 kändes riktigt rapp helt ner till 10% SoC. Även Taycanen håller kraften ner under 20%. Är nog bara tidigare Tesla jag upplever har haft ett stort problem med effektminskning vid låg SoC. Min Model S 75D var nog värst av de alla. Under 50% kändes den som en helt annan bil, mycket slöare. På Autobahn var det verkligen inte kul att knappt hålla följe med VW Polo kändes det som.
Bra Tesla har bättrat sig!
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 11:11
av teslaponken
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 11:25
av holden
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 11:55
av teslaponken
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 11:58
av holden
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:05
av taliz
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Håller med. Den nya är lite av en besvikelse.
Den stora fördelen jämfört med den gamla är att det är en Highland. Dvs den är betydligt tystare och mer komfortabel.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:11
av teslaponken
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.
Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.
Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.
För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.
Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:19
av holden
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:11
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.
Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.
Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.
Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.
Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.
Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.
För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.
Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:30
av teslaponken
holden skrev: ↑30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:11
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:25
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.
Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.
Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.
För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.
Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.
Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.
Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:32
av holden
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:30
holden skrev: ↑30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:11
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 11:55
Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.
Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.
Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.
Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.
För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.
Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.
Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.
Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Åk och provkör och kom tillbaks med din analys, att ha svårt att tänka är ingen större merit.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 12:40
av Holve
Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.
Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.
Skönt att få det utrett, eller hur.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 13:02
av Legato
holden skrev: ↑30 jun 2024 12:32
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:30
holden skrev: ↑30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: ↑30 jun 2024 12:11
holden skrev: ↑30 jun 2024 11:58
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.
Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.
Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.
För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.
Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.
Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.
Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Åk och provkör och kom tillbaks med din analys, att ha svårt att tänka är ingen större merit.
Mata inte trollen är mitt tips. Försöker själv lära mig, men det är inte alltid lätt

Huruvida Bitterponken menar allvar och bara är hopplöst okunnig eller om han bara trollar är fortfarande oklart, men oavsett vilket är det bättre att låta det självdö imo.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 13:04
av Legato
Holve skrev: ↑30 jun 2024 12:40
Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.
Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.
Skönt att få det utrett, eller hur.
Pre-facelift Model 3 presterar iofs extremt dåligt vid låg SOC. Men generellt håller jag med, det är såklart ett problem (i olika hög grad) för alla elbilar.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 30 jun 2024 15:50
av Holve
Legato skrev: ↑30 jun 2024 13:04
Holve skrev: ↑30 jun 2024 12:40
Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.
Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.
Skönt att få det utrett, eller hur.
Pre-facelift Model 3 presterar iofs extremt dåligt vid låg SOC. Men generellt håller jag med, det är såklart ett problem (i olika hög grad) för alla elbilar.
Visst extremt dåligt.. Ex30 presterar abnormt super x2000 dåligt.
MG presterar Enormt abnormt super x3000 dåligt.