{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Min gissning är at det inte går särskilt bra med 4680 och att detta även kommer att påverka CT-tidplanerna negativt.
Det finns ju en liten chans att det skulle kunna vara precis tvärtom, att 4680 går över förväntan, och "vanliga" S/X får dessa redan nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Min gissning är at det inte går särskilt bra med 4680 och att detta även kommer att påverka CT-tidplanerna negativt.
Jo, Model Y försenad, Roadster försenad, Plaid+ inställd...
Tyvärr mycket snack och inget verkstad från Tesla - synd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Min gissning är at det inte går särskilt bra med 4680 och att detta även kommer att påverka CT-tidplanerna negativt.
Det finns ju en liten chans att det skulle kunna vara precis tvärtom, att 4680 går över förväntan, och "vanliga" S/X får dessa redan nu.

/fth
Anledningen till förseningen av nya S/X har enligt Tesla varit att man vill försäkra sig om att batteripacket är säkert. Det beror antagligen på att man vill verifiera att kylningen i det nydesignade packet för 18650 fungerar som den ska. Men det kan också bero på att man vill verifiera 4680 innan kunder får bilarna. Spännande.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Lanseringen sker den 10 juni kl7pm.
Screenshot_20210607-062639_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5885
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Jordad skrev:
fth skrev:
spacecoin skrev:
Min gissning är at det inte går särskilt bra med 4680 och att detta även kommer att påverka CT-tidplanerna negativt.
Det finns ju en liten chans att det skulle kunna vara precis tvärtom, att 4680 går över förväntan, och "vanliga" S/X får dessa redan nu.

/fth
Anledningen till förseningen av nya S/X har enligt Tesla varit att man vill försäkra sig om att batteripacket är säkert. Det beror antagligen på att man vill verifiera att kylningen i det nydesignade packet för 18650 fungerar som den ska. Men det kan också bero på att man vill verifiera 4680 innan kunder får bilarna. Spännande.
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Rent logiskt så finns det ingen bra anledning att ha kvar batteritillverkning parallellt med de gamla batterierna kan jag tycka, förutom att riskminimera, men Tesla gillar ju risk så kanske, kanske att de nya batterierna åker med redan i standard-plaid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Såg ngn notis för ett tag sedan kring att siffrorna för nya s/x är mycket bättre än utlovat gällande range. Hoppas på att 4680 redan nu är Elons sätt att få kunder att älska Tesla igen. De ligger liiite på minus sista tiden gällande kundfokus.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

fakerlind skrev:
Såg ngn notis för ett tag sedan kring att siffrorna för nya s/x är mycket bättre än utlovat gällande range. Hoppas på att 4680 redan nu är Elons sätt att få kunder att älska Tesla igen. De ligger liiite på minus sista tiden gällande kundfokus.
Så du menar att man aldrig kommer att leverera 840km MS Plaid+.

Man går direkt på 1000km MS Plaid+.

:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Zalman3 skrev:
fakerlind skrev:
Såg ngn notis för ett tag sedan kring att siffrorna för nya s/x är mycket bättre än utlovat gällande range. Hoppas på att 4680 redan nu är Elons sätt att få kunder att älska Tesla igen. De ligger liiite på minus sista tiden gällande kundfokus.
Så du menar att man aldrig kommer att leverera 840km MS Plaid+.

Man går direkt på 1000km MS Plaid+.

:lol:
Jag menar ingenting. Försöker bara vara lite positiv såhär i det vackra vädret. Bild
MEN jag skulle inte bli förvånad om det kommer nya siffror för S/X snart, som dämpar besvikelsen över utebliven Plaid+
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Gustafsson skrev:
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.

Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Jordad skrev:
Gustafsson skrev:
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.

Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Där man vill vara? Var det inte Elon som sa att man skulle sikta på 100 i stället för 10 och att man troligen misslyckas med 100 så är man bra mycket längre fram än 10? Då är ju frågan siktade man för lågt med batteriutvecklingen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Gustafsson skrev:
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.

Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.

Njae. Vänta lite nu. Tesla har gjort en ganska stor affär av Plaid+. Testdagar på Nürburgring och Laguna Seca där varvrekord rapporterades så sent som för några veckor sen med den där vingen. Att de då helt plötsligt säga att "nej, den kommer inte" är ju en ganska stor prestigeförlust. Porsche lär väl skratta brallorna av sig.

Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Alltså, jag gillar min bil, men skygglapparna som verkar åka på är otroliga.

Tesla har ju uppenbarligen misslyckats leverera med 4680 (tyvärr, jag hade gärna köpt en om det fungerade). Glädjeteorier att de väljer att inte skeppa sin nästa generations batteriarkitektur för att den gamla är så jäkla bra är ju bara nonsens tyvärr, det är för att de inte får till det och Osborn-effektiven behöver hanteras nu eftersom de förannonserade.

Vad de säger på ett earnings call får man ju ta med en skopa salt (kom ihåg, det var så Model S/X refresh annonserades för snart ett halvår sedan och faktum är ju att de fortfarande inte har levererat eller gett mer info som de lovade - det kanske ändras på torsdag om de inte ställer in den presentationen också - som de gjorde förra veckan - track record är ju totalt uselt på att hålla någonting över huvud taget tidsmässigt.). Austin/Berlin kanske levererar först nästa sommar, eller Q4 nästa år, det går ju inte veta - om Tesla oftast höll sina tidsplaner och gjorde det de lovade i tid, då hade man kunnat ta dem på orden, nu är det ju så att man först tror på att något finns på riktigt när det skeppas tyvärr.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Gustafsson skrev:
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.

Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.

Njae. Vänta lite nu. Tesla har gjort en ganska stor affär av Plaid+. Testdagar på Nürburgring och Laguna Seca där varvrekord rapporterades så sent som för några veckor sen med den där vingen. Att de då helt plötsligt säga att "nej, den kommer inte" är ju en ganska stor prestigeförlust. Porsche lär väl skratta brallorna av sig.

Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Det vet vi (kanske) efter torsdagens presentation, om den hålls efter den (tredje) reviderade tidtabellen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av hooked »

Är det negativa klubben som har sammanträde här inne?

Vänta till torsdag så får vi se vad det blir för specifikationer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5885
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Om nu 4680 håller måttet- billigare och bättre, är det väl korkat att sätta i gamla dyrare 18650 celler i de billigare bilarna? Jag förstår inte resonemangen riktigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Om nu 4680 håller måttet- billigare och bättre, är det väl korkat att sätta i gamla dyrare 18650 celler i de billigare bilarna? Jag förstår inte resonemangen riktigt.
4680 kräver väl ett helt nytt chassi i princip.
Det har man ju tagit fram för Model Y, men inte sett något för S/X.
Kanske man helt enkelt beslöt att det blir för tidskrävande/dyrt för den låga volym det ändå blir.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5885
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Man kan väl knappast tillverka S o X med två olika chassin? Då skulle väl S kunna levereras nu.
Nåja detta klarnar ju efter hand.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Matte
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Wow. Jag måste tro att vanliga plaid har bättre spec än annonserat (dock kanske inte som plaid +). Produktionsstopp i är svårförklarat annars tycker jag.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Luften gick ur mig........ beställde plaid +, främst pga räckvidden. Fan va besviken jag är.
Får se vad de säger den 10:e
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

What the actual fuck Elon!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.

4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4523
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
taliz skrev:
Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.
Det skiljer väl 100+hk. Större batteri kan de ta högre effekt ur, fullt logiskt.
Men det är ju fortfarande runt 1000hk i vanliga Plaid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar