Sida 21 av 37
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:46
av dd88
erbo73 skrev:Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:49
av Johnalm
Vaknade och flög med ett glädjeskutt upp ur sängen när nya S presenterades, det blir byte av min M3LR till en MSLR i mars nästa år då leasingen går ut! Alla rätt i mina ögon, bortsett från dragkrok... Men den kan jag eftermontera på frugans lilla Audi.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:52
av larsw
Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:53
av Svenssons
Pontus skrev:Zalman3 skrev:
Res längre på en laddning än någon annan elbil och sedan fortsätt att köra med hjälp av 20 000+ Superchargers globalt. Genom att kombinera upp till 663 kilometers räckvidd med 25 procents snabbare laddning kommer du spendera mindre tid på att ladda och mer tid på vägen.
https://www.tesla.com/sv_se/models
Tesla lovar 25% snabbare laddning.
Snabbare än vadå och varför bara upp till 663 km när det finns 840 km?
För att Plaid+ kommer senare, alla texter på sidan om Model S syftar på Model S LR eller Plaid. Plaid+ kommer senare och jag gissar med 4680-celler.
larsw skrev:Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 07:55
av NEO
dd88 skrev:erbo73 skrev:Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:02
av larsw
Svenssons skrev:Pontus skrev:
larsw skrev:Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:05
av Tenk
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:06
av MWall
larsw skrev:Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Nej då. Tesla Model S Long Range+ höjs från 5563 kr till 6304 kr även om de nya reglerna blir av så det är inte så avgörande. Jag har högre förmånsvärde än så idag på min S 100D pga vit inredning, svart metallic, öppningsbar taklucka osv.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:07
av fimpen
larsw skrev:Svenssons skrev:Pontus skrev:
larsw skrev:Leveranstid september för Long Range. Således osäkert högt förmånsvärde.
Ifall du beställer idag ja men om du redan har en beställning så lär den komma tidigare. Bilarna tillverkas redan nu och Tesla lär inte hålla på leveranser i 8 månader.
Får resa tillbaka i tiden och beställa då, så jag slipper högre förmånsvärde.
Har ni räknat på det där? Reglerna ändras men det är framförallt billigare förmånsbilar som blir dyrare. Plaid blir väsentligt billigare... Räkna på hur det blir med LR innan du deppar ihop, det kanske blir +\- 0 eller nåt. Extrautrustning blir billigare också!
/F
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:22
av Credde
Den ratt gillar jag inte... Om det blir sånt, så kommer jag nog ta en Model Y istället för min Model S. Jag litar tyvärr inte på, att det kommer funka bra med den ratten och inga spakar (men konstiga touch knappar på ratten för blinkers).
Sen framgår det inte riktigt heller om, det är nya framljus eller fortfarande de gamla (hopplösa)
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:22
av Fredrik j
NEO skrev:dd88 skrev:erbo73 skrev:Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Skulle det inte kunna vara att ekrarna på fälgarna ser ut att delvis vara kolfiberklädda?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:26
av frippe
Vad har de hittat på med utsidan?
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:34
av Teslaspolen
Alltså, ratten... Eh vad har dom rökt på nu? Ful som stryk!
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:36
av Legato
kalenen skrev:Long Range ligger för högt i pris om man jämför mot övriga.
73K USD
Den borde vara minst 100k billigare. Eller om man så vill de andra borde bara dyrare.
Men vill man sälja bilar så borde man definitivt försöka dra ner priset på base model s.
Hur menar du nu? Det är ju mycket större diff på S än på X (305k vs 180k). Så ligger någon för högt är det rimligtvis XLR.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:38
av Legato
fimpen skrev:Tja
Jag är orolig för namnbytet performance->plaid respektive plaid->plaid+. Känns som att Skatteverket får en chans att korrigera sitt sjukt låga förmånsvärde på super-varianten nu, låta det vara som det var och helt enkelt kläcka ur sig ett högre värde för Plaid+. ELler vad tror ni? Kanske hade Skatteverket fått förhandsinformation om uppdateringen
/F
Absurt nog så verkar det ju vara tillverkaren som bestämmer / föreslår jämförbar fossilbil.
Tesla gillar ju att jämföra Plaid+ med Bugatti Chiron, får hoppas de inte ändrar sig i kommunikationen till SKV

Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:42
av bjornnilsson
Plötsligt har man då beställt en Plaid på telefonen utan att ens gått upp ur sängen. Herregud. När är det dags att söka hjälp?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:43
av Zalman3
bjornnilsson skrev:Plötsligt har man då beställt en Plaid på telefonen utan att ens gått upp ur sängen. Herregud. När är det dags att söka hjälp?
Grattis!
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:44
av slugger75
Ingen dragkrok?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:44
av erbo73
NEO skrev:dd88 skrev:erbo73 skrev:Äntligen (!) verkar det bli bättre bromsar också då det enligt svenska hemsidan, som verkar ha översatts av en som inte håller på med bilar, får "karbonklädda blad". Man lär gå in på US-sidan och se att det är "carbon-sleeved rotors", nåt mellanting mellan kolfiberbromsar och vanliga stålbromsar. Porsche har väl nåt sånt mellanting på gång framöver?
Fördelen med klädda bromsar är att du får ner priset på skivan, dock dras du fortfarande med alla nackdelar där framförallt kalla bromsar har läskigt dålig bromsverkan.
För att bromsen ska fungera optimalt så måste man upp i arbetstemperatur, kan lösas genom att bilen låter bromsen ligga på lite tills den kommer upp i temp men det sliter ner bromsarna snabbt.
Kolfiber och keramikbromsar gör sig bäst på bana, så det är kul att se att Tesla verkar ta den ambitionen seriöst.
Här har de kopierat rakt av från den amerikanska sidan. Det de syftar till är att varje motor har karbonklädda turbiner.
Du har helt rätt! Kollade nu mer på specen för elmotorerna och det gäller ju dem, INTE bromsarna. Synd. Men nånting måste ju göras åt bromsarna om bilen ska göra 320 km/h. Men mer info om bromsar kanske kommer senare.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:45
av Legato
frippe skrev:Vad har de hittat på med utsidan?
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Väldigt lite tycker jag tyvärr. Mycket besviken på det.
Lite förändrad diffusor bak, chromet borta, större luftinsläpp fram, andra fälgar som tillval är väl de enda lite större grejerna?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:48
av Credde
Teslaspolen skrev:Alltså, ratten... Eh vad har dom rökt på nu? Ful som stryk!
Håller med, blir det ingen "vanlig" ratt i bilen, så kommer jag inte uppgradera. Då får jag kanske nöja mig med en Model Y istället.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:52
av Benz
Den där ratten kan väl inte bli verklighet? Blinkers på ratten? Var sitter växelväljaren?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:54
av MWall
frippe skrev:Vad har de hittat på med utsidan?
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Minimal skillnad bak också. Annan diffusor-design. Men tråkigt att de inte ens bytt strålkastare eller bakljus på den.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:56
av Credde
MWall skrev:frippe skrev:Vad har de hittat på med utsidan?
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Minimal skillnad bak också. Annan diffusor-design. Men tråkigt att de inte ens bytt strålkastare eller bakljus på den.
Väl lite mycket fokus på "bling-bling" känns det som, och inte fokus på att få in bättre strålkastare t.ex.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 08:56
av MWall
Legato skrev:frippe skrev:Vad har de hittat på med utsidan?
Tycker mig se att fronten är förändrad, kanske även motorhuven.
Chromet är borta. Men vad har gjorts mer?
Väldigt lite tycker jag tyvärr. Mycket besviken på det.
Lite förändrad diffusor bak, chromet borta, större luftinsläpp fram, andra fälgar som tillval är väl de enda lite större grejerna?
Själva grunddesignen är ju väldigt lyckad och tidlös tycker jag. Däremot hade det inte suttit fel med nya strålkastare osv. De nya fälgarna är svinfula men jag antar att de gamla 21" också passar?