Sida 21 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 09:19
av 4dy
Esterox skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker som jag sagt innan att vi ska ha en bonus som gäller lika för alla. Det skulle kunna vara sänkt moms eller en höjning av bonusen till åtminstone 100 000kr, helt finansierat av malus. Därför skriver jag inte på.

Tjänstebilar och förmånsbilar ska finnas för de som måste ha setförlust arbetet och inte som en löneförmån. Om det ska vara ett sätt att promota elbilar så borde alla kunna köpa sig en personalbil oavsett vilken arbetsgivare de har. Helst skulle det skötas helt utan arbetsgivarens inblandning, ungefär som ett ROT avdrag där jag också får lägre skatt men arbetsgivaren vet inget om det.
Men ROT är ju inte heller 100% rättvist då man måste betala en viss nivå i skatt, vilket inte alla gör, för att få fullt avdrag.
Nä ROT är inte rättvist. Jag får inte rot för att jag bor i ett hus som är 3 år gammalt men grannen får som bor i ett hus som är 6 år gammalt.

Tror du har missuppfattat ordet "rättvist".

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 09:22
av mati
iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur den här förändringen skulle kunna ta död på elbilsförsäljningen. Ni som tror det, skulle ni till exempel hellre välja en Volvo XC40 med fossilmotor än den kommande helelektriska XC40? ....
Men vänta nu. Förmånsskatten är ju bara en del av kostnaden. Man betalar ju leasing också, alltså priset för själva bilen, och den brukar vara avsevärt dyrare när den drivs på el. Trots alla löften om billigare elbilar så handlar det fortfarande om nästan det dubbla.
Hittills har det låga förmånsvärdet och bränslebesparingar kompenserat för merpriset, varav det nedsatta förmånsvärdet var den större delen. Åtminstone för mig. Nu får bränslebesparingar stå för hela kalaset, vilket de ju sällan gör. En elbil blir alltså betydligt mindre attraktiv som förmånsbil. En bensinbil blir relativt sett attraktivare.
Va? Det är väl arbetsgivaren/företaget som står för leasingkostnaden? Det kan väl knappast anses vara en beskattningsbar förmån om man står för hela kostnaden av bilen själv? Eller också har jag missförstått fullständigt.
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar.
Exempel: Mitt företag får en leasingfaktura på runt drygt 4000kr/mån för vår e-Golf. Den fakturan betalar företaget med oskattade pengar. Hade jag betalat den med privata pengar (alltså min nettolön) så hade det kostat företaget ungefär det dubbla, lite grovt räknat, dvs nettolönen + arbetsgivaravgifter och skatter. Det är därför man betalar förmånsskatt för att kompensera staten för skattebortfallet. Men hittills har elbilar fått en skatterabatt.
I fallet med e-Golfen är förmånsvärdet ungefär 2600kr/mån (med dagens regler). Detta är alltså förmånen som beskattas som lön. Det blir alltså billigare för företaget. Om förmånsvärdet per månad blir lika hög som leasingkostnaden så är det med andra ord skit samma om man leasar bilen privat eller om man tar den via företaget. Kostanden för företaget blir samma. Lite grovt räknat.
Så, efter nyår tilkommer 833 kr/månad. Då blir förmånsvärdet ungefär 3500kr/månad. Efter 1 juli höjs förmånsvärdet på nya bilar med 25%. Då skulle en ny e-Golf (som inte längre finns då) hamna gissningsvis på ungefär 4300kr/månad i förmånsvärde. Igen större skillnad jämfört med att ha den privat. En bensin-Golf ligger också ungefär där i förmånsvärde, men den är ju mycket billigare i leasing, eftersom den är mycket billigare i inköp. Den blir alltså billigare totalt sett. Även om det inte längre lönar sig att ha den som förmånsbil.
Summa sumarum: Billigast för den anställde blir alltså en privatköpt bensinbil, näst billigast blir en bensindriven förmånsbil, dyrast blir elbilen oavsett vilket.
Notera att detta är höftade siffror, jag försökte bara illustrera sammanhanget.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 09:23
av Bjorn
iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur den här förändringen skulle kunna ta död på elbilsförsäljningen. Ni som tror det, skulle ni till exempel hellre välja en Volvo XC40 med fossilmotor än den kommande helelektriska XC40? ....
Men vänta nu. Förmånsskatten är ju bara en del av kostnaden. Man betalar ju leasing också, alltså priset för själva bilen, och den brukar vara avsevärt dyrare när den drivs på el. Trots alla löften om billigare elbilar så handlar det fortfarande om nästan det dubbla.
Hittills har det låga förmånsvärdet och bränslebesparingar kompenserat för merpriset, varav det nedsatta förmånsvärdet var den större delen. Åtminstone för mig. Nu får bränslebesparingar stå för hela kalaset, vilket de ju sällan gör. En elbil blir alltså betydligt mindre attraktiv som förmånsbil. En bensinbil blir relativt sett attraktivare.
Va? Det är väl arbetsgivaren/företaget som står för leasingkostnaden? Det kan väl knappast anses vara en beskattningsbar förmån om man står för hela kostnaden av bilen själv? Eller också har jag missförstått fullständigt.
Många har som jag personalbil. Då betalar man förmånsvärdet med avdrag från nettolön och resten med avdrag från bruttolön.

För min Model S dras varje månad:
nu: Nettolöneavdrag: 4704, Bruttolöneavdrag: 5711 Total nettokostnad: 8444
sen: Nettolöneavdrag: 5537, Bruttolöneavdrag: 5077 Total nettokostnad: 8862
Diff:Nettolöneavdrag: 833, Bruttolöneavdrag: -634 Total nettokostnad: 418
418 blir extrakostnaden på sista raden för mig när allt är omräknat med 34,52% skatt och arbetsgivaravgift mm.
Ännu dyrare blir det om man skulle ta lön över brytpunkt. Detta minskar ju därmed utrymmet för lön i hand under brytpunkt.

Inget som får mig att fundera på ett sotlok igen precis. Det finns liksom ingen sån väg tillbaka den är totalt mentalt spärrad när man en gång ägt en elbil. Hellre hoppa över nåt annat i så fall. Det finns ju dock de som står och väger som nu tvekar för de inte har råd.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:02
av Fredrik j
tor-ake skrev:
Får man gissa på att det kommer bli sjukt bra andrahandsvärden på de befintliga elbilsbeståndet? Jag menar ännu sjukare än det redan är? När många tusen tjänstebilsåkare skall gå över till att köpa en lättare begagnad bil privat, istället.
Man köper väl i många fall loss sin förmånsbil och övervintrar? Många går ju redan nu och väntar på elbilen som ska ersätta deras nuvarande bil.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:07
av BEV[e-Rage]
Bjorn skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur den här förändringen skulle kunna ta död på elbilsförsäljningen. Ni som tror det, skulle ni till exempel hellre välja en Volvo XC40 med fossilmotor än den kommande helelektriska XC40? ....
Men vänta nu. Förmånsskatten är ju bara en del av kostnaden. Man betalar ju leasing också, alltså priset för själva bilen, och den brukar vara avsevärt dyrare när den drivs på el. Trots alla löften om billigare elbilar så handlar det fortfarande om nästan det dubbla.
Hittills har det låga förmånsvärdet och bränslebesparingar kompenserat för merpriset, varav det nedsatta förmånsvärdet var den större delen. Åtminstone för mig. Nu får bränslebesparingar stå för hela kalaset, vilket de ju sällan gör. En elbil blir alltså betydligt mindre attraktiv som förmånsbil. En bensinbil blir relativt sett attraktivare.
Va? Det är väl arbetsgivaren/företaget som står för leasingkostnaden? Det kan väl knappast anses vara en beskattningsbar förmån om man står för hela kostnaden av bilen själv? Eller också har jag missförstått fullständigt.
Många har som jag personalbil. Då betalar man förmånsvärdet med avdrag från nettolön och resten med avdrag från bruttolön.

För min Model S dras varje månad:
nu: Nettolöneavdrag: 4704, Bruttolöneavdrag: 5711 Total nettokostnad: 8444
sen: Nettolöneavdrag: 5537, Bruttolöneavdrag: 5077 Total nettokostnad: 8862
Diff:Nettolöneavdrag: 833, Bruttolöneavdrag: -634 Total nettokostnad: 418
418 blir extrakostnaden på sista raden för mig när allt är omräknat med 34,52% skatt och arbetsgivaravgift mm.
Ännu dyrare blir det om man skulle ta lön över brytpunkt. Detta minskar ju därmed utrymmet för lön i hand under brytpunkt.

Inget som får mig att fundera på ett sotlok igen precis det finns liksom ingen sån väg tillbaka den är totalt mentalt spärrad när man en gång ägt en elbil. Hellre hoppa över nåt annat i så fall. Det finns ju dock de som står och väger som nu tvekar för de inte har råd.
Ska man vara petig så ska man räkna med sin marginalskatt för att få fram hur mycket det minskade bruttolöneavdraget blir netto.
- Nettolöneavdraget (förmånsvärdet) ökar med 10000:-/år.
- Bruttolöneavdraget före avdragen arbetsgivaravgift (31,42% 2020) minskar med 10000:-/år, dvs 7609:-/år efter avdragen arbetsgivaravgift.
- Löneavdraget efter skatt minskar med 3424:-/år vid 55% marginalskatt.
Dvs, kostnaden ökar med 6576:-/år (10000-3424), eller 548:-/månad.

Tips, man kan beräkna via skattetabellerna vilken marginalskatt man har i år:
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 06375.html

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:12
av mati
Bjorn skrev:
Inget som får mig att fundera på ett sotlok igen precis. Det finns liksom ingen sån väg tillbaka den är totalt mentalt spärrad när man en gång ägt en elbil. Hellre hoppa över nåt annat i så fall. Det finns ju dock de som står och väger som nu tvekar för de inte har råd.
Nej, för oss som redan kör elbil är det ganska kört. Så lättvindigt går man ju inte tillbaka till en fosslbil. Men för alla tjänstebilister som kör fossilt idag (alltså väldigt många) blir det en högre tröskel att gå över till eldrift. Det är inte bara den mentala tröskeln att man tar steget in i det okända, som många har. När de finansiella morötterna minskar kommer det garanterat bli fler som behåller sitt sotlok.
Oavsett vilket så kommer ju nybilsförsäljingen att störtdyka efter 1 juli. Och det dabbar troligen både fossiler och elbilar.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:19
av Force-Walker
Håller med iakita här.

När man köper elbil privat så talas det alltid om TCO.
Det måste man ju göra nu också både för privatpersonen och företaget.

En bensin/diesel kostar ju 6000-15000 i skatt som inte finns på elbil.
Bränslekostnaden för fossilbil kostar ju företaget pengar också, och även den anställde.

Sen lägg på skatten.
Den kostar ju redan nu 8000kr för en v60 D4
https://www.kvd.se/nyheter/skatteoeknin ... ilmodeller
Den blir ännu dyrare sen som tillkommer på förmånsvärdet.

Och kör du sen 200 mil per månad kommer de bli bränslekostnad på 1600-2000kr för den anställde.

Så det kommer kosta ett företag minst 30 000 extra att välja fossil framför el per år i skatt och drivmedel.

Såklart det är extra förmånligt nu, men det kommer fortsatt vara mer förmånligt med elbil både för företag och den anställde.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:28
av Esterox
Force-Walker skrev:
Håller med iakita här.

När man köper elbil privat så talas det alltid om TCO.
Det måste man ju göra nu också både för privatpersonen och företaget.

En bensin/diesel kostar ju 6000-15000 i skatt som inte finns på elbil.
Bränslekostnaden för fossilbil kostar ju företaget pengar också, och även den anställde.

Sen lägg på skatten.
Den kostar ju redan nu 8000kr för en v60 D4
https://www.kvd.se/nyheter/skatteoeknin ... ilmodeller
Den blir ännu dyrare sen som tillkommer på förmånsvärdet.

Och kör du sen 200 mil per månad kommer de bli bränslekostnad på 1600-2000kr för den anställde.

Så det kommer kosta ett företag minst 30 000 extra att välja fossil framför el per år i skatt och drivmedel.

Såklart det är extra förmånligt nu, men det kommer fortsatt vara mer förmånligt med elbil både för företag och den anställde.
Hur får du 30 k på fossilen till att bli dyrare än en 2-300k dyrare elbil ?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:49
av tor-ake
Force-Walker har absolut en poäng med att de ökande piskorna på fossiler till viss del kompenserar minskade morötterna på elbilar, men fossilens pålagor är ju fortfarande till största delen bränsle, och har man en lägre körsträcka, ex 1000 tjänstemil, och en högre laddkostnad ex brf eller offentlig stolpe, då blir den kostnadsskillnaden extremt liten, medan leasingkostnaden på elbilen fortfarande är mycket högre. Om man skall pröjsa en 300k dyrare bil, ned till halva värdet på 3 år är det 135.000 (halv moms) som ändå hamnar på utgiftssidan. Man får många liter diesel för de pengarna.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 10:54
av martinot
mati skrev:
Bjorn skrev:
Inget som får mig att fundera på ett sotlok igen precis. Det finns liksom ingen sån väg tillbaka den är totalt mentalt spärrad när man en gång ägt en elbil. Hellre hoppa över nåt annat i så fall. Det finns ju dock de som står och väger som nu tvekar för de inte har råd.
Nej, för oss som redan kör elbil är det ganska kört. Så lättvindigt går man ju inte tillbaka till en fosslbil. Men för alla tjänstebilister som kör fossilt idag (alltså väldigt många) blir det en högre tröskel att gå över till eldrift. Det är inte bara den mentala tröskeln att man tar steget in i det okända, som många har. När de finansiella morötterna minskar kommer det garanterat bli fler som behåller sitt sotlok.
Oavsett vilket så kommer ju nybilsförsäljingen att störtdyka efter 1 juli. Och det dabbar troligen både fossiler och elbilar.
Jo, tjänstebilar står för en stor del av nybilsförsäljningen i Sverige, och de hjälper ofta till att få ut bra bilar (ofta endast bara 2-3 år gamla och i mycket gott skick) till mycket bra priser på begagnatmarknaden för privatpersoner. Så för omställningen till en elektrifierad flotta, är det viktigt att vara med vid nybilsförsäljningen. Där har ju alla miljökompenserade sänkningar av förmånsvärdet hjälp till med att sakta (inte lika snabbt som Norges omställning, men ändå en liten viktigt förändring som vi sett i Sverige de sista 1-2 åren) öka nybilsförsäljningen av elbilar.

Men de nya ökade förmånsvärden så får vi två effekter på försäljningen av tjänstebilar och personalbilar;

1. Minskad nybilsförsäljning (inklusive effektivare ICE-bilar, laddhybrider och elbilar) som leder till mindre god tillgång på bättre miljöbilar andrahandsmarknaden. Detta då förmånsvärdet i snitt taxeras upp med 25%.

2. En förskjutning tillbaka till ICE-bilar och laddhybrider från elbilar när det gäller både tjänstebilar och personalbilar. Detta då förmånsvärdet, på just elbilar, i snitt taxeras upp med 30 - 50%.

Totalt sätt så tror jag att laddhybrider kommer att bli vinnaren med de nya förmånsreglerna, men att nybilsförsäljningen av nya (ofta miljövänligare bilar än de i den gamla flottan) totalt kommer att mattas av. Vore jag en ÅF som sålde bilar idag, så skulle jag se till att inte satsa på varken ICE eller rena elbilar, och istället satsa fullt på laddhybdrider som tex. XC60 och XC90 (tror detta kan gynna Volvo och liknande tillverkare).

Värst kommer elbilar som tjänstebilar och personalbilar att drabbas. Priserna för begagnade moderna elbilar kommer att kraftigt att stiga i pris (oavsett om ICE, laddhybrider eller elbilar). Mest kommer priserna på begagnade elbilar att stiga. Så kommer bli mycket svårare för privatpersoner, som inte är mycket ekonomiskt starka, att få tag på bra beg. elbilar till vettiga priser.

På lång sikt så tror jag att rena elbilar är framtiden oavsett politikers beslut och regler, men detta kommer helt klart att fördröja och kraftigt sakta ner denna övergången till en större elbilsflotta i Sverige.

Skall bli mycket spännande att följa bilförsäljningsstatistiken i Sverige de kommande 1-2 åren.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 11:04
av Zalman3
Skattehöjning: 1.200 procent!
Vår unika genomgång visar att fordonsskatten på konventionella förbränningsbilar har ökat dramatiskt på mindre än tre år – i vissa fall upp till tolv gånger.


https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 0-procent/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:00
av Tomas L
mati skrev:
Bjorn skrev:
Inget som får mig att fundera på ett sotlok igen precis. Det finns liksom ingen sån väg tillbaka den är totalt mentalt spärrad när man en gång ägt en elbil. Hellre hoppa över nåt annat i så fall. Det finns ju dock de som står och väger som nu tvekar för de inte har råd.
Nej, för oss som redan kör elbil är det ganska kört. Så lättvindigt går man ju inte tillbaka till en fosslbil. Men för alla tjänstebilister som kör fossilt idag (alltså väldigt många) blir det en högre tröskel att gå över till eldrift. Det är inte bara den mentala tröskeln att man tar steget in i det okända, som många har. När de finansiella morötterna minskar kommer det garanterat bli fler som behåller sitt sotlok.
Oavsett vilket så kommer ju nybilsförsäljingen att störtdyka efter 1 juli. Och det dabbar troligen både fossiler och elbilar.
martinot skrev:
Jo, tjänstebilar står för en stor del av nybilsförsäljningen i Sverige, och de hjälper ofta till att få ut bra bilar (ofta endast bara 2-3 år gamla och i mycket gott skick) till mycket bra priser på begagnatmarknaden för privatpersoner. Så för omställningen till en elektrifierad flotta, är det viktigt att vara med vid nybilsförsäljningen. Där har ju alla miljökompenserade sänkningar av förmånsvärdet hjälp till med att sakta (inte lika snabbt som Norges omställning, men ändå en liten viktigt förändring som vi sett i Sverige de sista 1-2 åren) öka nybilsförsäljningen av elbilar.

Men de nya ökade förmånsvärden så får vi två effekter på försäljningen av tjänstebilar och personalbilar;

1. Minskad nybilsförsäljning (inklusive effektivare ICE-bilar, laddhybrider och elbilar) som leder till mindre god tillgång på bättre miljöbilar andrahandsmarknaden. Detta då förmånsvärdet i snitt taxeras upp med 25%.

2. En förskjutning tillbaka till ICE-bilar och laddhybrider från elbilar när det gäller både tjänstebilar och personalbilar. Detta då förmånsvärdet, på just elbilar, i snitt taxeras upp med 30 - 50%.

Totalt sätt så tror jag att laddhybrider kommer att bli vinnaren med de nya förmånsreglerna, men att nybilsförsäljningen av nya (ofta miljövänligare bilar än de i den gamla flottan) totalt kommer att mattas av. Vore jag en ÅF som sålde bilar idag, så skulle jag se till att inte satsa på varken ICE eller rena elbilar, och istället satsa fullt på laddhybdrider som tex. XC60 och XC90 (tror detta kan gynna Volvo och liknande tillverkare).

Värst kommer elbilar som tjänstebilar och personalbilar att drabbas. Priserna för begagnade moderna elbilar kommer att kraftigt att stiga i pris (oavsett om ICE, laddhybrider eller elbilar). Mest kommer priserna på begagnade elbilar att stiga. Så kommer bli mycket svårare för privatpersoner, som inte är mycket ekonomiskt starka, att få tag på bra beg. elbilar till vettiga priser.

På lång sikt så tror jag att rena elbilar är framtiden oavsett politikers beslut och regler, men detta kommer helt klart att fördröja och kraftigt sakta ner denna övergången till en större elbilsflotta i Sverige.

Skall bli mycket spännande att följa bilförsäljningsstatistiken i Sverige de kommande 1-2 åren.
Håller med, bra förklarat och dessutom så slipper jag skriva ett (ännu) längre inlägg! 8-)

Det finns väldigt många småföretagare i vårt avlånga land och jag har funderat lite vad detta kommer att innebära för dem. Eller för de företag som har många anställda med tjänstebilar och som idag har ett tak på 7,5 basbelopp. Många av dessa hade nog börjat fundera på att höja taket och byta ut dieselloken mot en laddhybrid eller kanske t o m en elbil. Det finansiella åtagandet skulle i så fall bli större och därmed även risken vid en ev konjunkturnedgång eller andra händelser som är svåra att förutse. Corona. Men hittills så har det funnnits vissa skattelättnader och morötter som gjort att de har kunnat överväga att skaffa en mycket dyrare bil än 7,5 basbelopp. Men så kom corona och skakade grunden för många företagare. Då passar regeringen på att dessutom höja ribban, nu är målet plötsligt att en tjänstebil ska "kosta lika mycket för föraren som om han ägde den själv". Det är kanske rimligt, men hade nog varit mer lämpligt under en glödande högkonjunktur. Eller om man struntade i alla miljömål, för ingen vill väl egentligen ha fler el- och hybridbilar i trafiken? Corona och de ändrade reglerna gör nu att det överlägset bästa alternativet för de flesta tjänstebilsförare är att behålla sin gamla bil. Ska man byta, så bör man göra det före den 1/7; jag tror att försäljningen kommer att slå rekord under våren för att sedan under hösten slå ett nytt bottenrekord. De flesta som byter nästa är kommer sedan att hoppas att reglerna har setts över och ändrats till nästa byte, d v s 2024.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:24
av Pontus
Vad är tanken med att ha tjänstebilar och personalbilar om det i fortsättningen inte blir någon ekonomisk skillnad? Är målet att helt ta bort möjligheten till tjänstebil och personalbil?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:31
av Fredrik j
Tror vi verkligen att alla som vant sig vid ny förmånsbil var tredje år plötsligt skulle börja köra begagnat. Det blir en puckel precis i övergången och sen rullar det på som vanligt. Många spådde ju minskad bilförsäljning i samband med bonus/malus också.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:33
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Vad är tanken med att ha tjänstebilar och personalbilar om det i fortsättningen inte blir någon ekonomisk skillnad? Är målet att helt ta bort möjligheten till tjänstebil och personalbil?
Det finns ju andra anledningar till varför man kan vilja ha personalbil, det är ju ett ganska enkelt ägande, den anställde tar lägre risk, i många fall kan försäkringar och finansiering bli billigare osv. Om enda anledningen skulle vara att få ut lön till lägre skatt så tycker jag verkligen det skall bort.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:43
av mati
Fredrik j skrev:
Tror vi verkligen att alla som vant sig vid ny förmånsbil var tredje år plötsligt skulle börja köra begagnat. Det blir en puckel precis i övergången och sen rullar det på som vanligt. Många spådde ju minskad bilförsäljning i samband med bonus/malus också.
Nej, inte begagnat, men man byter kanske inte bil efter tre år så som man gjorde tidigare. Jag kommer inte göra det i alla fall. Hittills har vi som har tjänstebil bidragit genom att byta bil ofta och på det viset fått ut relativt nya (el)bilar på begagnatmarknaden. Så kommer det inte vara framöver. Jag kommer behålla min bil, och någon annan som inte har möjlighet att skaffa tjänstebil får vänta.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 12:48
av BEV[e-Rage]
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Vad är tanken med att ha tjänstebilar och personalbilar om det i fortsättningen inte blir någon ekonomisk skillnad? Är målet att helt ta bort möjligheten till tjänstebil och personalbil?
Det finns ju andra anledningar till varför man kan vilja ha personalbil, det är ju ett ganska enkelt ägande, den anställde tar lägre risk, i många fall kan försäkringar och finansiering bli billigare osv. Om enda anledningen skulle vara att få ut lön till lägre skatt så tycker jag verkligen det skall bort.
Är arbetsgivarens personalbilserbjudande via ett finansbolag så vill finansbolaget förstås tjäna en slant på upplägget varför det inte alls är säkert att tex försäkring och finansiering är billigare.

Blir man långtidssjukskriven får man betala företagets kostnader fullt ut (inkl finansbolagets alla extraavgifter) med skattade pengar, så lägre risk är det väl inte heller.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 13:18
av OfarligTesla
BEV[e-Rage] skrev:
Är arbetsgivarens personalbilserbjudande via ett finansbolag så vill finansbolaget förstås tjäna en slant på upplägget varför det inte alls är säkert att tex försäkring och finansiering är billigare.

Blir man långtidssjukskriven får man betala företagets kostnader fullt ut (inkl finansbolagets alla extraavgifter) med skattade pengar, så lägre risk är det väl inte heller.
En arbetsgivare som skall köpa flera bilar har ofta större möjlighet att förhandla om villkor som t.ex. räntan. Försäkringar kan för många bli bra mycket billigare att teckna i grupp också, jag skulle halvera min försäkringskostnad om jag kunde teckna i grupp (på de bilar jag kollat tidigare).

Och ja vid sjukskrivning kan det bli dyrare (beroende på avtal, brukar finnas försäkringar som går in och betalar bilen då) men å andra sidan så blir man ofta av med kostnaden ifall man blir uppsagd eller bolaget går under, man tar ju inte heller ekonomisk risk för bilen. Detta är ju saker som gäller som anställd med personalbil, som egenföretagare är det ju inte på samma sätt.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 13:28
av Esterox
BEV[e-Rage] skrev:
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Vad är tanken med att ha tjänstebilar och personalbilar om det i fortsättningen inte blir någon ekonomisk skillnad? Är målet att helt ta bort möjligheten till tjänstebil och personalbil?
Det finns ju andra anledningar till varför man kan vilja ha personalbil, det är ju ett ganska enkelt ägande, den anställde tar lägre risk, i många fall kan försäkringar och finansiering bli billigare osv. Om enda anledningen skulle vara att få ut lön till lägre skatt så tycker jag verkligen det skall bort.
Är arbetsgivarens personalbilserbjudande via ett finansbolag så vill finansbolaget förstås tjäna en slant på upplägget varför det inte alls är säkert att tex försäkring och finansiering är billigare.

Blir man långtidssjukskriven får man betala företagets kostnader fullt ut (inkl finansbolagets alla extraavgifter) med skattade pengar, så lägre risk är det väl inte heller.
Ingår oftast i försäkringen på bilen att man får stöttning vid sjukskrivning m.m.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 13:33
av Tomas L
Fredrik j skrev:
Tror vi verkligen att alla som vant sig vid ny förmånsbil var tredje år plötsligt skulle börja köra begagnat. Det blir en puckel precis i övergången och sen rullar det på som vanligt. Många spådde ju minskad bilförsäljning i samband med bonus/malus också.
Alla kommer inte att köra begagnat, men efter 1/7 nästa år så kommer bättre begagnade (företags-)bilar att vara högintressanta för företag. Lägre pris, låg skatt, lågt förmånsvärde. Många bilar kommer nog att ha ett bra andrahandsvärde de närmaste åren. Jag är inne på 5:e tjänstebilen och hittills har alla sålts till privatpersoner efter att leasingen har lösts. Jag skulle inte vara förvånad om min nuvarande bil, V90CC uttagen före 2018 med låg skatt och relativt låga mil, är högintressant för någon annan småföretagare. Jag ser redan nu att andrahandsvärdet på min nuvarande bil är över 100k bättre än min förra tjänstebil vid samma ålder.

Jag tror inte att det kommer att rulla på "som vanligt", tjänstebilarna kommer att se lite annorlunda ut. Man kommer att välja mindre och/eller billigare modeller; Seat, Skoda, Kia och Hyundai kommer att tjäna på förslaget. Volvo måste komma med billigare modeller för att inte tappa försäljning. Vissa kommer kanske att skaffa en privaleasing istället för tjänstebil, jag såg en Audi A5 Quattro med automatlåda för 3.500 kr i månaden. Det är billigare än vad jag idag betalar för min V90 med nettolöneavdrag. Räddningen för elbilar kan vara att man kan ladda bilen hemma för 1-2 kr/milen och ta ut 8-9 kr/mil från firman, skattefritt. Det kräver dock en viss administration, så vi väljer nog en annan lösning istället. Men vi kommer, såvida inte något radikalt händer med förslaget, att byta bil före 1/7 nästa år.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 13:46
av BEV[e-Rage]
OfarligTesla skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Är arbetsgivarens personalbilserbjudande via ett finansbolag så vill finansbolaget förstås tjäna en slant på upplägget varför det inte alls är säkert att tex försäkring och finansiering är billigare.

Blir man långtidssjukskriven får man betala företagets kostnader fullt ut (inkl finansbolagets alla extraavgifter) med skattade pengar, så lägre risk är det väl inte heller.
En arbetsgivare som skall köpa flera bilar har ofta större möjlighet att förhandla om villkor som t.ex. räntan. Försäkringar kan för många bli bra mycket billigare att teckna i grupp också, jag skulle halvera min försäkringskostnad om jag kunde teckna i grupp (på de bilar jag kollat tidigare).

Och ja vid sjukskrivning kan det bli dyrare (beroende på avtal, brukar finnas försäkringar som går in och betalar bilen då) men å andra sidan så blir man ofta av med kostnaden ifall man blir uppsagd eller bolaget går under, man tar ju inte heller ekonomisk risk för bilen. Detta är ju saker som gäller som anställd med personalbil, som egenföretagare är det ju inte på samma sätt.
Ok, så kan det säkert vara hos större arbetsgivare.
Jag ser bara på de kalkyler jag fått från Volvofinans där leasinghyra, försäkring, service och något de kallar för ”däckgaranti” (slitageavgift) var rejält tilltagna.
Företagets totalkostnad (före alla skatteavdrag) blev ca 50% högre än motsvarande privatleasingerbjudande inkl service, vinterhjul och försäkring.
De kan ju salta notan så länge nettokostnaden fortfarande blir lägre än att betala privatleasing med nettolön.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 14:28
av Fredrik j
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Tror vi verkligen att alla som vant sig vid ny förmånsbil var tredje år plötsligt skulle börja köra begagnat. Det blir en puckel precis i övergången och sen rullar det på som vanligt. Många spådde ju minskad bilförsäljning i samband med bonus/malus också.
Nej, inte begagnat, men man byter kanske inte bil efter tre år så som man gjorde tidigare. Jag kommer inte göra det i alla fall. Hittills har vi som har tjänstebil bidragit genom att byta bil ofta och på det viset fått ut relativt nya (el)bilar på begagnatmarknaden. Så kommer det inte vara framöver. Jag kommer behålla min bil, och någon annan som inte har möjlighet att skaffa tjänstebil får vänta.
Ja, i det korta perspektivet. Man troligtvis kommer ju inte alla sitta och sura i sina gamla bilar. På lite sikt.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 14:35
av Force-Walker
Esterox skrev:
Force-Walker skrev:
Håller med iakita här.

När man köper elbil privat så talas det alltid om TCO.
Det måste man ju göra nu också både för privatpersonen och företaget.

En bensin/diesel kostar ju 6000-15000 i skatt som inte finns på elbil.
Bränslekostnaden för fossilbil kostar ju företaget pengar också, och även den anställde.

Sen lägg på skatten.
Den kostar ju redan nu 8000kr för en v60 D4
https://www.kvd.se/nyheter/skatteoeknin ... ilmodeller
Den blir ännu dyrare sen som tillkommer på förmånsvärdet.

Och kör du sen 200 mil per månad kommer de bli bränslekostnad på 1600-2000kr för den anställde.

Så det kommer kosta ett företag minst 30 000 extra att välja fossil framför el per år i skatt och drivmedel.

Såklart det är extra förmånligt nu, men det kommer fortsatt vara mer förmånligt med elbil både för företag och den anställde.
Hur får du 30 k på fossilen till att bli dyrare än en 2-300k dyrare elbil ?
Alltså man får ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.

En Golf kan väl i de närmaste jämföras med en ID3.

En E-tron får ju jämföras med en Q7.

En Kia e-niro med en Kia mildhybrid.

Men jämför man en volvo v60 med en tesla model S så har det ju ändå varit dyrare för företaget med volvon och kommer fortsätta vara.

Kan ta min bil som exempel:

Min Volvo XC60 D4 (min är från feb-18, så låg skatt) med nästan all utrustning kostar företaget ca 10 000-11 000 ink halv moms, försäkring, serviceavtal per månad. (vi har ej lagt in någon kontantinsats)
Priset på den var efter rabatter 590 000 kr.

Lägg på bränslekostnader på ca 2-3000 i månaden.


Skulle det vara med den nya skatteberäkningen för 2021:
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... RhNTU1Ijt9
Så kommer skatten vara 1000kr/månad för en volvo diesel
Då blir alltså månadskostnaden för en XC60 med allt inkluderat 13-14000kr för företaget bara för själva bilen.
Sen tillkommer skatten på förmånsvärdet och drivmedelsförmånen.

Förmånsvärdet jag har idag med all utrustning landar på ca 7800kr.
Jag har fritt bränsle, så jag bli beskattad på det jag kör privat.

Totalt dras det ungefär 5000kr från min lön idag.

Kollar jag på en model S så landar den på 11 774 per månad i avbetalning de sex första månaderna. Därefter sjunker kostnaden när bonusen kickar ut.
Orkar inte räkna exakt vad den landar på efter sex månader, men säg ca 10000-10500kr, till det kommer skatt på 30 kr/månad och försäkring på kanske 600-700kr/månad.
Så den blir klart billigare för företaget.

Förmånsvärdet är också billigare för företaget på en model S än en Volvo XC60 diesel eller bensin.
Sen kan jag plocka ut bränselersättning skattefritt på 9,50kr/tjänstemilen på en elbil.


Ökar förmånsvärdet med 25% så kommer det såklart bli svindyrt med Diesel eller bensin, det kommer också bli dyrare med en model S.

Men enligt bilden som lagts upp tidigare:
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... ZlNDY1Ijt9

Så kommer det fortfarande vara mer lönsamt för mig som privatperson att ha en model S då förmånsvärdet är billigare på den än på en Volvo XC60 B4, sen blir ju förmånsvärdet ännu högre, för priset i tabellen är ju utan utrustning.

Jag tycker dock att en mer rimlig jämförelse nu är en Skoda Enyaq och en Volvo XC60.
Där blir det stor fördel för Enyaqen, skatten är lägre, förmånsvärdet kommer vara lägre, bränslekostnaden är lägre.

Men köper man en bil och låter den stå så kommer det absolut vara billigare med en billigare bil än en dyrare sådan.

Har man en laddhybrid och lyckas köra väldigt mycket med el på den så kan det kanske vara mer lönsamt, men jag tvivlar på det.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 14:42
av Esterox
Många som vill ha en elbil står inte och väljer mellan Q7 och E-tron, det är för att det finns för få alternativ när det gäller elbilar.man kanske kikar på en kombi från Volvo men vill ha elbil, ja då är nog första alternativet inte att titta på en Kia och det förstår du nog också.

Extremt många som Åker Model S idag eller Model 3 hade inte tittat på en fossil som är ens i närheten utav det priset.

Inse att det är en väldigt liten skara som kikar på 500+ fossil och en elbil.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 15 okt 2020 14:44
av JGur
Har det sagts något om milersättning i dessa förslag som ligger?

Ett högre (skattefritt) sådant känns som en enkel lösning där ”personalbilar” blir ointressanta. Köp vilken bil du vill (privat) och få ersättning i direkt proportion till hur mycket du faktiskt kör i tjänsten.

I Danmark verkar funkar detta utmärkt. Min uppfattning (killgissning) är att de har betydligt färre personal/tjänste/förmånsbilar än här.


PS: Tror jag har nånstans mellan 40 och 50 SEK skattefritt per mil för de första 2000 tjänstemilen. Sen sjunker det.