Esterox skrev:Force-Walker skrev:Håller med iakita här.
När man köper elbil privat så talas det alltid om TCO.
Det måste man ju göra nu också både för privatpersonen och företaget.
En bensin/diesel kostar ju 6000-15000 i skatt som inte finns på elbil.
Bränslekostnaden för fossilbil kostar ju företaget pengar också, och även den anställde.
Sen lägg på skatten.
Den kostar ju redan nu 8000kr för en v60 D4
https://www.kvd.se/nyheter/skatteoeknin ... ilmodeller
Den blir ännu dyrare sen som tillkommer på förmånsvärdet.
Och kör du sen 200 mil per månad kommer de bli bränslekostnad på 1600-2000kr för den anställde.
Så det kommer kosta ett företag minst 30 000 extra att välja fossil framför el per år i skatt och drivmedel.
Såklart det är extra förmånligt nu, men det kommer fortsatt vara mer förmånligt med elbil både för företag och den anställde.
Hur får du 30 k på fossilen till att bli dyrare än en 2-300k dyrare elbil ?
Alltså man får ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
En Golf kan väl i de närmaste jämföras med en ID3.
En E-tron får ju jämföras med en Q7.
En Kia e-niro med en Kia mildhybrid.
Men jämför man en volvo v60 med en tesla model S så har det ju ändå varit dyrare för företaget med volvon och kommer fortsätta vara.
Kan ta min bil som exempel:
Min Volvo XC60 D4 (min är från feb-18, så låg skatt) med nästan all utrustning kostar företaget ca 10 000-11 000 ink halv moms, försäkring, serviceavtal per månad. (vi har ej lagt in någon kontantinsats)
Priset på den var efter rabatter 590 000 kr.
Lägg på bränslekostnader på ca 2-3000 i månaden.
Skulle det vara med den nya skatteberäkningen för 2021:
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... RhNTU1Ijt9
Så kommer skatten vara 1000kr/månad för en volvo diesel
Då blir alltså månadskostnaden för en XC60 med allt inkluderat 13-14000kr för företaget bara för själva bilen.
Sen tillkommer skatten på förmånsvärdet och drivmedelsförmånen.
Förmånsvärdet jag har idag med all utrustning landar på ca 7800kr.
Jag har fritt bränsle, så jag bli beskattad på det jag kör privat.
Totalt dras det ungefär 5000kr från min lön idag.
Kollar jag på en model S så landar den på 11 774 per månad i avbetalning de sex första månaderna. Därefter sjunker kostnaden när bonusen kickar ut.
Orkar inte räkna exakt vad den landar på efter sex månader, men säg ca 10000-10500kr, till det kommer skatt på 30 kr/månad och försäkring på kanske 600-700kr/månad.
Så den blir klart billigare för företaget.
Förmånsvärdet är också billigare för företaget på en model S än en Volvo XC60 diesel eller bensin.
Sen kan jag plocka ut bränselersättning skattefritt på 9,50kr/tjänstemilen på en elbil.
Ökar förmånsvärdet med 25% så kommer det såklart bli svindyrt med Diesel eller bensin, det kommer också bli dyrare med en model S.
Men enligt bilden som lagts upp tidigare:
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y ... ZlNDY1Ijt9
Så kommer det fortfarande vara mer lönsamt för mig som privatperson att ha en model S då förmånsvärdet är billigare på den än på en Volvo XC60 B4, sen blir ju förmånsvärdet ännu högre, för priset i tabellen är ju utan utrustning.
Jag tycker dock att en mer rimlig jämförelse nu är en Skoda Enyaq och en Volvo XC60.
Där blir det stor fördel för Enyaqen, skatten är lägre, förmånsvärdet kommer vara lägre, bränslekostnaden är lägre.
Men köper man en bil och låter den stå så kommer det absolut vara billigare med en billigare bil än en dyrare sådan.
Har man en laddhybrid och lyckas köra väldigt mycket med el på den så kan det kanske vara mer lönsamt, men jag tvivlar på det.