Re: Batteridag 22 september
Postat: 30 sep 2020 22:24
The limiting factor roadmap.
Håller med.ChristerSjo skrev:renes skrev:[
Vad du finner är en överlägsen design och överlägsen software och det kan ses som överlägsna komponenter.
Det är superlativen jag reagerar på och jag kan inte se att Apple är överlägsna på något av dessa områden.
De Apple gjorde var att det 1984 revolutionerade marknaden med ett grafisk användargränssnitt i och med introduktionen av Macintosh. Windows kom inte förrän 1985 och var klart mycket sämre.
Under slutet av 80 talet skapades två läger Apple vs. Windows och det blev många anhängare till Apple och det blev nästan lite kult/sektartat. Lite gran som vi kan se kring Tesla men som inte alls är i samma omfattning.
När iPhone introducerades 2007 var deras gränssnitt om inte överlägset men klart mycket bättre än alla egenhändigt snickrade firmware/OS såsom t.ex. Nokia och Ericsson. Android kom inte förrän 2008 släppt av Google som 2005 köpte upp Android Inc som hade startas upp av en tidigare Apple anställd. Även på mobilsidan blev det en kult/sekt mentalitet men inte i samma omfattning som på PC sidan.
Denna kult/sekt mentalitet lever även kvar än i idag men i mycket mindre omfattning. Jag är uppväxt och har levt med detta. Hade en kompis som var fullständigt Apple-fantast det fanns inga absolut inga fel på Apple....
Apple har alltid haft stabilare produkter för att de har alltid vara mer "stängda" mjukvarumässigt vad som går att göra på både PC och Mobiltelefoner.
Jag äger både en iPhone och Android telefon och kan inte se att Apple, i samma prisklass, är överlägsen i vare sig design eller mjukvara. Men det är vad jag tycker men jag använder inte några superlativ för någon del av båda lägrerna.
Klart sevärtZalman3 skrev:The limiting factor roadmap.
Håller med om det mesta i videon men som jag har förstått tekniken med 4680cellerna så underskattar Björn allt.Zalman3 skrev:Björn Nyland spekulerar i att med 4680 batterier kan man ladda i 250kW upp till 80%.
Kan vara så att Kia/Hyundai sätter en ny standard när de lanserar 800V och +200kW laddning i början av 2021.
Ca 15 minuter för att ladda till 80%.
Om Tesla kan ladda i 250kW i 15 minuter så har 62,5kWh laddats.
Hmnja, det där är jag rätt skeptisk till, bilderna på BD indikerade snarare långsammare laddning för större celler.NiklasTesla skrev:Vi pratar snarare långt över 1000kw laddhastighet peak (om man ens kan tänka i dom banorna då)
Hade varit långsammare laddtid för större batteri om det inte varit för minskat motstånd i batteriet och kylning botten istället för på sidan av batteriet (som idag).fth skrev:Hmnja, det där är jag rätt skeptisk till, bilderna på BD indikerade snarare långsammare laddning för större celler.NiklasTesla skrev:Vi pratar snarare långt över 1000kw laddhastighet peak (om man ens kan tänka i dom banorna då)
Det som Tesla har lyckats med är att via tabless minimera ökningen av laddtid.
Eftersom bilderna helt saknar enheter på axlarna så går det förstås att tolka dom extremt optimistiskt, som att det bara tar lite längre tid per cell att ladda, vilket skulle ge nästan 5ggr högre hastighet än idag.
Den tolkningen är nog tyvärr alldeles för optimistisk, min gissning är att x-axeln helt enkelt är energi, dvs det tar lite längre tid att ladda x antal kWh med 4680-celler än det tar med 2170-celler.
/fth
Jag tror också att det pratade om kylning på cellnivå på battery day, inte packnivå.NiklasTesla skrev:Hade varit långsammare laddtid för större batteri om det inte varit för minskat motstånd i batteriet och kylning botten istället för på sidan av batteriet (som idag).
Tack för kommentar samt bra klipp (beskrev också på ett enkelt vis hur nya 4680cellerna fungerar).Laban skrev:Jag tror också att det pratade om kylning på cellnivå på battery day, inte packnivå.NiklasTesla skrev:Hade varit långsammare laddtid för större batteri om det inte varit för minskat motstånd i batteriet och kylning botten istället för på sidan av batteriet (som idag).
Model 3 batteripack:
Man kyler bara ena sidan av cellen, det skulle helt enkelt ta för mycket plats att ha kylslingor mellan varje rad med celler. Varje slinga kyler enligt artikeln 164 celler så i slutet av slingan kyls också cellerna aningen sämre än i början då kylvätskan har värmts up.
Med nya 4680 cellen kan man göra en kylslinga för varje rad med start från sidan, inte snyggt kanske då men:
Då kyler man 24 celler/slinga jämfört med nuvarande Model 3 pack som kyler 164 celler/slinga. En enorm skillnad. Nu innehåller varje cell 5x mer energi som ska kylas bort men det borde vara enklare att dimensionera upp kylslingorna när de ligger på toppen av cellen. Med 960 celler vs 4000+ får man också en enklare konstruktion och kan satsa mer på kylningen än med dagens lösning.
Så jag håller med dig, tror att det på packnivå kan röra sig om en ordentlig förbättring jämfört med nuvarande Model 3 pack.
Lite mer info om tabless, 4680 cellen. Lite jobbig att lyssna på tyvärr:
En magnituds lägre inre resistans i 4680 tack vare tabless designen. Det här har varit en av nackdelarna med runda celler jämfört med pouch celler. Pouch celler har en tab/lager och elektronerna behöver därför färdas som längst längden av cellen. Detta då på bekostnad av lite lägre energidensitet. Med en rund tabless cell får man samma funktion, elektronerna behöver som längst färdas cellens längd, dvs 80 mm.
Lägre inre resistans, lättare att kyla. Borde innebära inte bara högre effekt vid laddning utan även en plattare laddkurva.
Intressant! Som jag misstänkte.wector skrev:Verkar som att EU Model Y kommer med nya cellen direkt!
MY kommer förmodligen att ha de 505 km i räckvidd man specificerat, men till en lägre kostnad.Zalman3 skrev:Kan nästan slå vad om att MY får 4680 batterier på minst 100kWh.
Kanske 750km i räckvidd?
BrooklynS skrev:MY kommer förmodligen att ha de 505 km i räckvidd man specificerat, men till en lägre kostnad.Zalman3 skrev:Kan nästan slå vad om att MY får 4680 batterier på minst 100kWh.
Kanske 750km i räckvidd?
Nu har ju Tesla redan specat pris, räckvidd och utrustning även för europamarknaden. Jag har svårt att tro att det plötsligt skulle bli en bonus med 33% högre batterikapacitet till samma pris...Zalman3 skrev:BrooklynS skrev:MY kommer förmodligen att ha de 505 km i räckvidd man specificerat, men till en lägre kostnad.Zalman3 skrev:Kan nästan slå vad om att MY får 4680 batterier på minst 100kWh.
Kanske 750km i räckvidd?
Skulle ju kunna innebära att instegsmodellen har 505km i räckvidd, men till samma låga pris som VW ID4 och Skoda Enyaq.
Och för en slant till så kan man välja ett större batteri med +100kWh.
Audi Q4 kommer ju med 100kWh batteri, har svårt att tro att MY skulle vara sämre.
Nej och det kommer kanske dessutom vara brist på celler i början. Att bygga nya linor och skala produktionen kommer nog ta sin tid.BrooklynS skrev:Nu har ju Tesla redan specat pris, räckvidd och utrustning även för europamarknaden. Jag har svårt att tro att det plötsligt skulle bli en bonus med 33% högre batterikapacitet till samma pris...Zalman3 skrev:BrooklynS skrev:MY kommer förmodligen att ha de 505 km i räckvidd man specificerat, men till en lägre kostnad.Zalman3 skrev:Kan nästan slå vad om att MY får 4680 batterier på minst 100kWh.
Kanske 750km i räckvidd?
Skulle ju kunna innebära att instegsmodellen har 505km i räckvidd, men till samma låga pris som VW ID4 och Skoda Enyaq.
Och för en slant till så kan man välja ett större batteri med +100kWh.
Audi Q4 kommer ju med 100kWh batteri, har svårt att tro att MY skulle vara sämre.
De fyller nog packet fullt med celler men har olika kemier. Lättast tillverkningsmässigt, kylning, kopplingar mellan cellerna osv blir detsamma oavsett antal kWh. Nu har jag inte siffrorna (16% formatet + ...) framför mig men jag misstänker att man kan göra ett 75 kWh pack med LFP celler med 4680.Jordad skrev:Men om packets strukturella rigiditet bygger på en viss mängd celler så kanske man ändå måste fylla det eller alternativt använda en andel låtsasceller i varje pack.
Nja, han har ju sagt att det blir alla typer av kemier i 4680-formatet, bara att Tesla själva enbart producerar rent nickel till en början och andra tillverkare de andra kemierna. Du har nog rätt i att de fyller med celler fast byter kemi.Laban skrev:De fyller nog packet fullt med celler men har olika kemier. Lättast tillverkningsmässigt, kylning, kopplingar mellan cellerna osv blir detsamma oavsett antal kWh. Nu har jag inte siffrorna (16% formatet + ...) framför mig men jag misstänker att man kan göra ett 75 kWh pack med LFP celler med 4680.Jordad skrev:Men om packets strukturella rigiditet bygger på en viss mängd celler så kanske man ändå måste fylla det eller alternativt använda en andel låtsasceller i varje pack.
Nu sa iofs Elon att det blir endast ren nickel initialt för 4680 men initialt är kanske nu..
Gissar att Tesla sparar vikt på andra ställen och kanske även förbrukning mot dagens Model Y så det inte blir en sämre bil. Samma konstruktion med bättre batterier ger naturligtvis en bättre bil.Legato skrev:Hänger inte med i svängarna riktigt.
Jag trodde LFPs största fördel var lägre pris (men nackdel i tex högre vikt?).
Om priset på Y ligger kvar så är det väl mest en nackdel att få de nya batterierna? Dvs bra för Tesla som får högre marginal, men sämre för konsumenten?
Observera också att enligt bilderna under BD så resulterar "torsion box"-batteriet i c:a 10% (!) viktminskning, dvs drygt 200kg för Model Y.Laban skrev:De fyller nog packet fullt med celler men har olika kemier. Lättast tillverkningsmässigt, kylning, kopplingar mellan cellerna osv blir detsamma oavsett antal kWh. Nu har jag inte siffrorna (16% formatet + ...) framför mig men jag misstänker att man kan göra ett 75 kWh pack med LFP celler med 4680.Jordad skrev:Men om packets strukturella rigiditet bygger på en viss mängd celler så kanske man ändå måste fylla det eller alternativt använda en andel låtsasceller i varje pack.
Nu sa iofs Elon att det blir endast ren nickel initialt för 4680 men initialt är kanske nu..