Sida 21 av 109

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 23:04
av Gustafsson
Laddar du verkligen fullt då? Jag har pendlat länge med min tidigare 70D som ju har en kortare räckvidd än SR+. Hade inga problem att komma 30 mil på vintern med den. Krävde dock 100% laddning och värmt batteri vid avresa. Som sämst kom jag kanske 25 mil, men då var det snöglopp på vägen. Fast som du säger- inte kul att köra på marginalen…

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:33
av e5m1r
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:39
av LarsL
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:49
av Kevork
LarsL skrev:
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.
Ja låter verkligen kort och inte vad jag upplever med vår SR+. Vid långresor på vintern är jag noga med att ladda så nära avresa som möjligt och förvärma bilen ordentligt då brukar det inte vara några större problem. Mest erfarenhet av motorväg från strax utanför Linköping ner till samhällen söder om Borås, är en sträcka på omkring 24 mil. Går att köra i ett svep om man håller skyltad hastighet, men vi tar ofta en paus i Ulricehamn och då har man gott om marginal.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 08:38
av tor-ake
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 09:45
av Mats79
tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Måste uppenbarligen ha varit extra tuffa förhållanden när jag körde (det ska ju nämnas att det var just en enda gång) men samtidigt har jag liknande upplevelser av sträckan Mora - Gävle. Det är nätt och jämnt att man klarar det med SR+ på vintern. Givetvis laddar jag ordentligt och inväntar minst även bilens egna förslag på att laddnivån är tillräcklig. Förvärmning av batteriet är självklart.

Kontentan är iallafall att kompletterande laddstationer tex i Ljusdal verkligen vore önskvärt så att man slipper köra på marginalerna. Samma resonemang gäller även längre norrut men jag förstår så klart att det prioriteras hårt mellan de olika platser som byggs.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 10:21
av chaffis75
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
De var ju helt klart en intressant upptäckt.. Känns helt klart som de skulle kunna vara för lastbil, har svårt att se någon annan förklaring.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 12:55
av lator
tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Ett alternativ kan ju vara att trycka i lite gratiselektroner i Ljusdal eller Kårböle. Visserligen bara 50 kW men behövs det inte så mycket så...

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:40
av Rubiks
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:43
av ippii
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Kan också vara att TM Sweden fått investeringsstöd för att bygga "publika" snabbladdare? Och de vid sidan om blir till andra bilmärken?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:54
av fth
Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:41
av mikebike
fth skrev:
Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:46
av fth
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:58
av mikebike
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 10:08
av fth
mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt! :D

Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.

Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 10:41
av Rubiks
fth skrev:
mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt! :D

Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.

Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.

/fth
Jag har snurrat några varv på SUC i Mora för att nogrant välja ut en stolpe som inte delades med någon som laddade där. Efter några varv och backande och krånglande för att landa bilen med rätt sida vänd mot rätt stolpe så insåg jag att jag minnsas lyckats plugga in i samma par som tjejen som satt i en model X parkerad mitt emot mig. Hon satt dock bara där en minut till innan hon åkte så det vara nog ingen tidsförlust för någon av oss.
Men det såg säkert lite lustigt ut och jag kände mig inte speciellt smart :lol: . Jag "tror" att det var hon som parkerat åt fel håll (eller bara långt fram/bak) i en ruta och tagit en stolpe som egentligen hörde till "andra sidan".

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 20:18
av Bjelke
Det är nästan lite synd att Tesla inte gjort det enklare att se det här och göra bättre och enklare val…
Det har funnits många förslag men en enkel lite lampa på stolpen skulle väl funka (grön = stolpen delar
inte effekt med någon just nu, orange = stolpen delar effekt med någon just nu och röd = trasig… typ)

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 jun 2021 08:27
av Hoppsan_84
Dom borde kunna rekommendera vilken stolpe man ska välja i navigationen. Först så ingen delar och efter det beroende på soc eller liknande.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 jun 2021 08:46
av mans71
Hoppsan_84 skrev:
Dom borde kunna rekommendera vilken stolpe man ska välja i navigationen. Först så ingen delar och efter det beroende på soc eller liknande.
Det vore bra! Då kan man också styra bilar till laddare som inte funkar när man har släp så att dom slipper vara upptagna av bilar utan släp.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 jun 2021 09:32
av Dinsdale
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
Vilken variant av SR+ avses? Det finns ju två olika olika batterityper, med och utan värmepump.
Takbox eller inte påverkar väl ganska mycket också.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 19 jun 2021 09:53
av mikebike
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 20 jun 2021 09:06
av wector
mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 20 jun 2021 10:07
av yps
wector skrev:
mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 20 jun 2021 10:12
av Walker
Strängnäs… något nytt?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 20 jun 2021 10:12
av wector
yps skrev:
wector skrev:
mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Det byggs på samma plats som Sibylla. Är nog den enda restaurangen i närheten tyvärr.