Japp. XC 40 är snygg, nya V60 är trist, sticker inte ut på något sätt. Vänta nu, det var ju precis tvärtemot vad du saJeppe_E skrev:Japp, XC40 är direkt ful. Förstår inte hur den kunde vinna Red Dot. Nya S60 och V60 är snygga

Moderator: Redaktion
Japp. XC 40 är snygg, nya V60 är trist, sticker inte ut på något sätt. Vänta nu, det var ju precis tvärtemot vad du saJeppe_E skrev:Japp, XC40 är direkt ful. Förstår inte hur den kunde vinna Red Dot. Nya S60 och V60 är snygga
Polestar 1 är ju en haloprodukt, dess enda syfte är att vara snygg och skapa hype kring varumärket.taliz skrev:Har för mig just Top Gear(Jack Rix) påpekade att det var Polestar 1(coupen med avgasmotor) som var den snygga, när de visade båda.
Oavsett så är jag fortsatt övertygad om att fler föredrar designen hos avgasbilarna än PS2.
Det är en jäkla tur att vi alla gillar olikaLaban skrev:Japp. XC 40 är snygg, nya V60 är trist, sticker inte ut på något sätt. Vänta nu, det var ju precis tvärtemot vad du saJeppe_E skrev:Japp, XC40 är direkt ful. Förstår inte hur den kunde vinna Red Dot. Nya S60 och V60 är snyggaGlömde jag något , jo, Polestar 2 är snygg.
Ja, och tur för Fiat (som annars inte skulle fått sälja en enda Multipla).Jeppe_E skrev:Det är en jäkla tur att vi alla gillar olika
iAkita skrev:Jag kan verkligen inte tänka bort hur lik Polestar 2 är en gammal Saab i profil. Det gör att den kantiga baken känns påklistrad och i dålig harmoni med resten av bilen tyvärr. Men inte illa nog för att det skulle vara en showstopper för min del iallfall.
Jag mätte lite på bilderna, eftersom vi vet att bilen är 148cm hög, så bör lasttröskeln ligga på 74 cm.HelectriC skrev:Nästan suv-hög tröskel. Men utseendet blir intressant att bedöma i verkligheten. Jag tycker många bilar inte alls ser likadana ut i verkligheten som på bild. Tex rolls royce av senaste årsmodeller ser ganska ok ut på bild (dock ej den sjukt fula suv:en som en full engelskman antagligen designat under tiden han kröp hem från puben efter att ha blivit slagen av ett gäng huliganer) men i verkligheten ser nästan alla rolls sjukt konstiga ut eftersom de är alldeles för stora (ser ut som någon tryckte på zoom+25%hoppas PS2 ser riktigt skarp ut i verkligheten.
Oj då! Har den luftfjädring som är i högsta läge?Jeppe_E skrev:Jag mätte lite på bilderna, eftersom vi vet att bilen är 148cm hög, så bör lasttröskeln ligga på 74 cm.HelectriC skrev:Nästan suv-hög tröskel. Men utseendet blir intressant att bedöma i verkligheten. Jag tycker många bilar inte alls ser likadana ut i verkligheten som på bild. Tex rolls royce av senaste årsmodeller ser ganska ok ut på bild (dock ej den sjukt fula suv:en som en full engelskman antagligen designat under tiden han kröp hem från puben efter att ha blivit slagen av ett gäng huliganer) men i verkligheten ser nästan alla rolls sjukt konstiga ut eftersom de är alldeles för stora (ser ut som någon tryckte på zoom+25%hoppas PS2 ser riktigt skarp ut i verkligheten.
![]()
Lasthöjden på en S90 är 67 cm
Lasttröskeln på en XC60 är 62 cm, 78cm på en XC90
Med tanke på att Saab 9-5 hade listen upptill kanske det blev alldeles för likt med att ha den upptill. Gillar inte baklyset alls men det gör jag inte på S90 heller där V90 är betydligt mycket snyggare.Jeppe_E skrev:iAkita skrev:Jag kan verkligen inte tänka bort hur lik Polestar 2 är en gammal Saab i profil. Det gör att den kantiga baken känns påklistrad och i dålig harmoni med resten av bilen tyvärr. Men inte illa nog för att det skulle vara en showstopper för min del iallfall.
Det är ganska intressant, för när jag visade en bild på PS2 i profil för min fru (som inte alls har ett bilintresse) så sa hon ganska direkt "det ser ut som en Saab"![]()
Jag tycker själv att den är väldigt fint designad och bakänden är lite, antingen så gillar man den eller så gör man det inte. I vissa vinklar har jag lite svårt för den, men i andra ser den helt rätt ut. Baklamporna är annorlunda. Jag kan inte bestämma mig för om de är snygga eller inte så snygga![]()
Däremot så undrar jag hur jäkla hög lasttröskeln är. Hade varit bättre om de dragit ner luckan så att det inte blev en tröskel mot bagagerumsgolvet. Men det hade gjort att bakluckan sett helt miffogigantisk ut. Tyckte tidigare att ledlisten skulle gått hela vägen upptill, istället för nedtill. Men efter att ha vänt den i datorn så förstår jag varför de valde där nere. Eller???
Mickep skrev:Ser det inte ut som en mun med en tunga utsträckt om man ser på det röda bakljuset?
Tycker både xc40 och polestar 2 är snygg, men man behöver vänja sig, liksom model x som ser konstig ut i vissa vinklar. kanske lite saab vibbar på fronten.
Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Har 360 kamera i båda bilarna och använder dom uteslutande. Sen är fram och bak kamerorna helt magiska så man ser massor.Legato skrev:Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Det är ju jättebra bakåtsikt om man jämför med en 7-sitsig Model X...Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Hoppas dom gör en ”Tesla” och låter föraren ha backkameran igång under körning. Den är guld i MS jag saknade det i Ipace som bara den. När kameran ändå inte fälls in, så kan det väl inte vara nåt problem att ha den igång? Sen får man hoppas den blir lika skarp som Teslas kamera också. Känns som medeltid när jag kör vår eGolf, upplösningen är som på första generations kameramobiler och Tesla är som en modern smart phone. Ipace hade också kass bild bakåt eftersom skärmen är så pytteliten. Kona hade dålig kvalitet, nästan sämre än eGolfen.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
När du kör? Vid själva backning/parkering är jag inte oroad. Men jag misstänker att Polestar/Volvo har kopplat kameran till backväxeln. Fast det är ju bara vad jag tror.Legato skrev:Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Mja fast Tesla har väl ingen 360 "birds eye view"? Utvecklar de bara vidare på Volvos nuvarande system så kommer det bli toppenbra med den fina skärmen i PS2.Legato skrev:Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Geni87 skrev:Mja fast Tesla har väl ingen 360 "birds eye view"? Utvecklar de bara vidare på Volvos nuvarande system så kommer det bli toppenbra med den fina skärmen i PS2.Legato skrev:Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Nej, men det var ju bakåtsikt vi diskuterade. Vem ser 360 grader genom bakrutan? Poängen var som sagt att bakåtsikt inte (i mitt tycke) spelar särskilt stor roll när det ändå är kamerabilden man använder i praktiken.Geni87 skrev:Mja fast Tesla har väl ingen 360 "birds eye view"? Utvecklar de bara vidare på Volvos nuvarande system så kommer det bli toppenbra med den fina skärmen i PS2.Legato skrev:Förutsatt att skärmen och kameran är lika bra som i Teslan så spelar det väl ingen större roll? Personligen använder jag nästan uteslutande backkameran.Geni87 skrev:Ja det är lite segt. Lägre rumpa hade väl dock medfört mindre bagage kan man misstänka... Jag kommer från V40 som har värdelös bakåtsikt så jag lär inte bli chockad i PS2:an iaf.Jeppe_E skrev:Gaah... Pytteliten bakåtsikt och dessutom hög rumpa. Det där var väl onödigt. Precis som i en Model S. Det var det första jag reflekterade över när jag provsatt den. Gillar att se ut bakåt och är bortskämd från min XC60.
Man vänjer sig, 360-vyn är iaf en otrolig hjälp vid parkering och bör kompensera en hel del.
Bakrutan är inte alls viktig.Har du aldrig sett reklam folie på bakrutan? Ingen har fått böter för icke skrapad bakruta.Mickep skrev:Kameran går inte att lita på, kan täckas av snö, vilket är lika allvarligt som om bakrutan inte är skrapad. Polisen kan bötfälla för sådant. Så sikten bakåt genom backspegeln är viktig. Det är dock modernt med dålig sikt bakåt, flera recensenter klagar på hög bak. (Oavsett om man har kamera eller ej)