Sida 21 av 231
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 13:14
av Laban
Geni87 skrev:
Är det inte snarare så att Svenska journalister har "direktöversatt" €25 000 till 250 000 kr. Ungefär som att TM3 skulle kosta 350 000 kr.
Det är ganska stor skillnad mellan ett pris i euro med tysk moms inräknat och TM3's pris i dollar utan tull och moms. Ett flertal av VWs bilar har ett pris i Sverige som är ungefär en 10x konvertering från priset i euro. Dock ej inräknat e-Golf

Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 14:47
av Walker
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:
Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.
Antiklimax skulle ju vara att man kan förboka en ID den 8 maj, men inte får veta svenskt pris!
Jag tror du får ställa in dig på just det...
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 15:03
av taliz
Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 15:45
av Zalman3
taliz skrev:Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
Hade ett möte med en försäljningschef på VW.
Blev förvånad över de raka besked jag fick.
1. VW satsar nu 100% på att lansera elbilar.
2. De kommer med BEV bilar i alla segment.
3. De avser att snabbt öka produktionen av elbilar för att slippa långa leveranstider.
4. Priserna på deras elbilar ska ligga i närheten av vad motsvarande fossilbil kostar.
5. VW laddbox ska kosta ca 3000kr.
6. De satsar stort på Ionity, för att man från Portugal till Sundsvall ska ca 10-12 mil mellan 350kW snabbladdare.
7. De erbjuder ett laddkort som gäller på ca 90.000 ställen i Europa.
Stora ord, men nu är det upp till bevis.
Tesla fick kritik för att de inte kunde öka tillverkningstakten tillräckligt snabbt.
VW har redan fått mycket kritik för att deras BEV och pluginmodeller har +12 månaders leveranstid.
Men det är ingenting jämfört med det kritik som kommer uppstå om inte bilar byggda på MEB plattformen kan levereras i rimlig tid!
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 16:47
av taliz
Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 17:36
av Zalman3
taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 22:17
av Geni87
Zalman3 skrev:taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 22:37
av Zalman3
"Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten."
Tror att Nissan tjänar massor med pengar idag på Leaf försäljningen.
En 2013 Leaf Tekna kostade ny 369.090kr, då var batterier jätte dyra. Sedan dess har batteri priset mer än halverats.
Se bara vad Renault Zoe kostar, från 305.990kr.
Att en ny Leaf idag kostar från 397.000kr är bara hutlöst!
Och Sonos elbil kostar 25.500 euro och den har 650 liter bagage, solceller och drag!
2016 kom Opel Ampera. Kostade 299.000NOK i Norge.
Den sålde för bra, då höjde dom priset.
"Säljstart för Opel Ampera-e i Norge – elbilen kostar 299.000 kr"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 299000-kr/
Senast 2021 är elbilar billigare i inköp än fossilbilar.
"Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el.
Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige, vilket även innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).
Naturvårdverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-nivån för priset på en elbil kontra fossilbil skulle inträffa 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt.
Men de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021."
https://www.di.se/debatt/daniel-hellden ... -ga-pa-el/
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2019 23:16
av taliz
Geni87 skrev:Zalman3 skrev:taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Re: VW I.D
Postat: 02 maj 2019 13:31
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.

Re: VW I.D
Postat: 02 maj 2019 15:13
av taliz
Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.

Hade jag påstått något annat menar du?
Re: VW I.D
Postat: 02 maj 2019 17:25
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.

Hade jag påstått något annat menar du?
Nej? Men läser du hela diskussionen förstår du nog.
Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2019 08:13
av Zalman3
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2019 08:50
av chaffis75
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Ja de är en tråkig utveckling att man måste förboka bilar, de var väl tesla som kom på denna idé.
Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2019 09:33
av Laban
chaffis75 skrev:
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Sant. Möjligtvis lite värre i VW's fall dock eftersom de har en helt annan växlingskurs på e-Golf jämför med deras fossilbilar.
Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2019 17:45
av Zalman3
Onsdagen 8 maj öppnas förbokningen av Volkswagen ID. på utvalda platser runtom i världen.
I Sverige firar vi detta lite extra och vi vill gärna se dig här!
Förutom att höra mer om ID.-modellerna direkt från våra produktchefer så kommer du såklart kunna
förboka din bil direkt på plats. Eller skryta lite extra om du redan hunnit förboka en bil tidigare på dagen från din egen smartphone.
Vi bjuder även på en hållbar mingelmeny av Richard Söderberg, utvalda drycker och musik.
Var: Volkswagen Showroom, Hamngatan, Norrmalmstorg
När: 8 maj kl 18:00-21:00
Välkommen!
Teamet på Volkswagen
https://online.volkswagen.se/pb/rsvp/id/8maj
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 07:30
av Zalman3
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Gissningsvis blir det 550km modellen med största batteriet.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 08:04
av Jerka
Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
Kalla mig gammaldags men jag föredrar att lägga en beställning när det finns ett pris, en specifikation och en bil man kan provköra. Före dess finns det ingen anledning att låna ut mina pengar till en biltillverkare.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 08:06
av Jerker
Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 08:30
av Svenssons
Jerka skrev:Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
Jag var på inga sätt förvånad. Model 3 var ju inte första bilen från Tesla som gick att reservera där reservation inte betydde mycket. Model 3 följde egentligen samma scenario som Model X. Jag nämnde att det skulle max skilja 1-2 månader mellan en som reserverat bilen på första dagen och en som reserverade någon månad innan lansering. Tesla säljer inte elbilar för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Inget konstigt med det, det hade varit konstigt om de sålde bilar för att vara snälla.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 09:32
av LarsL
Jerker skrev:Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”

Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 09:43
av chaffis75
LarsL skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”

Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Jo drag på elbil är en riktigt tråkig historia. Denna bilen hade passat mina föräldrar perfekt men ja de behöver krok speciellt då bilen är lite mindre. Ja har man stuga så behövs krok till släpet.
Kan ju också säga att de inte är beredda att gå upp i storlek på batteriet för de behöver inte så stort batteri och då är ju kroken extremt dyr kan man säga.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 10:30
av Hertsh
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 10:37
av Stevvee
Hertsh skrev:Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Dragkrok har alltid varit högt värderat hos bilköpare i Sverige, så jag förstår. Det klassas som en ”frihet”
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Re: VW I.D
Postat: 04 maj 2019 12:01
av HelectriC
LarsL skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”

Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Och när ”problemet” dragkrok är löst så kommer samma personer på nåt annat. ”Jasså, finns det ingen dieselvärmare i elbilen? Nej tack då väntar jag tills det kommer!”