Sida 21 av 25
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 22:29
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 22:41
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år

7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 22:56
av Tars
OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år

7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Vanligt när man köper bil som privatperson.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:01
av OfarligTesla
Tars skrev:OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år

7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Vanligt när man köper bil som privatperson.
Aldrig hört talas om, trodde det var 4-5 år som erbjöds som mest. Vilket även det är galet lång tid.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:04
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år

7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:05
av hakan_k
De flesta privata billån är upp till 8 år.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:14
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:21
av LarsL
OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.
Hur lång livslängd tänker du att bilen ska ha?
Du bör ju dela upp lånet så att det är lite snabbare än värdeminskningen.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:27
av OfarligTesla
LarsL skrev:OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.
Hur lång livslängd tänker du att bilen ska ha?
Du bör ju dela upp lånet så att det är lite snabbare än värdeminskningen.
För mig? 3 år om jag har tur.
Ja så kan man ju göra och istället investera pengarna till högre avkastning men jag skulle tycka det var lite väl ändå. Jag vill inte ta för mycket risker med pengarna och samtidigt ha lån på en sådan tillgång som en bil under så pass lång tid.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 dec 2018 23:29
av frippan
Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.
Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 00:02
av Pontus
frippan skrev:Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.
Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 00:22
av Bonden75
Om vi räknar med teslas dollarkurs, dvs inkl moms mm, på 12,45kr så är besparingen större på MR RWD.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 08:21
av frippan
Skall bli kul att höra hur den fungerar i snön.
Går att beställa FSD om du pratar med Tesla, finns inte med på hemsidan bara.
Pontus skrev:frippan skrev:Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.
Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 08:23
av LarsL
OfarligTesla skrev:LarsL skrev:OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.
Hur lång livslängd tänker du att bilen ska ha?
Du bör ju dela upp lånet så att det är lite snabbare än värdeminskningen.
För mig? 3 år om jag har tur.
Ja så kan man ju göra och istället investera pengarna till högre avkastning men jag skulle tycka det var lite väl ändå. Jag vill inte ta för mycket risker med pengarna och samtidigt ha lån på en sådan tillgång som en bil under så pass lång tid.
Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 09:11
av Eliard
Visst är Teslas exempel på leasing i ex moms
...eller.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 09:21
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.
Det finns ju en anledning till varför de flesta bilar som säljs nya är till företag, de flesta som köper för skattade pengar väljer begagnat. Jag säger inte att man måste betala av allt snabbt men i min värld har man köpt en för dyr bil för sin ekonomi om man inte i var fall har möjlighet att betala av den på iaf 4 år (och ha ett tillräckligt sparande utöver det). Jag själv skulle helt enkelt välja en billigare bil i så fall istället för att vara skuldsatt så pass länge, för mig räcker det med att jag har ett bostadslån som löper längre.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 09:45
av Surfaren
Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Hoppas kan man. Electrek säger dock ingenting om varför de anser att Tesla
förväntas göra så.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 09:50
av LarsL
Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 10:03
av MaxE
frippan skrev:Kikade lite i koden till hemsidan.
hittade denna rad i designstudion
"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.
Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.
Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 10:05
av OfarligTesla
LarsL skrev:Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Längre löptid på lånet bidrar inte till en lägre kostnad utan snarare en högre räntekostnad totalt så bilen blir alltså dyrare. Jag gillar helt enkelt inte att göra sakerna dyrare än de behöver vara (om man nu inte investerar pengarna till högre avkastning än räntan förstås). Men ja, alla är vi olika och vissa finansierar ju sina möbler/TV/dator också.
Värdeminskningen är densamma oavsett hur lång löptid lånet har och avskrivning har inte heller någonting att göra med lånets löptid.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 10:05
av mahulkp
MaxE skrev:frippan skrev:Kikade lite i koden till hemsidan.
hittade denna rad i designstudion
"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.
Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.
Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
Beror på om du vill följa lagen. Du ska nämligen betala förmån även om du köper till AP efteråt.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 10:07
av MaxE
Ahhh. Den lilla detaljen!
Det hade jag ingen aning om.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 15:15
av p1457
Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 09 dec 2018 15:26
av Pontus
p1457 skrev:Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning

Snarare 77000 kr då rabatter inte får tas med i beräkning av förmånsvärdet.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 dec 2018 09:38
av frippan
Läste på garantisidan att standard och mid range batteriet har 8 år / 160 000km.
Är det också ett tecken att vi får mid range?