Sida 21 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:22
av Laban
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:27
av Verdi
Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:34
av Laban
Verdi skrev:
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-

I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:39
av HelectriC
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:41
av vigge50
Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 14:58
av Verdi
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.

Inte alls. Priset har ingen koppling till kostnader utan till vad de kan få. Konkurrensen är helt enkelt hårdare i USA. Allt är billigare. Kläder, hemelektronik...

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 15:01
av Verdi
Laban skrev:
Verdi skrev:
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-

I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?

Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 15:49
av Zalman3
Citat från Vi bilägare.


". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."

Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 15:58
av Laban
Verdi skrev:
Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
A8 som jag jämförde med är väl då inte direkt en billig bil utan i samma prisklass som e-tron, lite dyrare i grundpris. Så det här är märkligt tycker jag.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 16:09
av Franz
Zalman3 skrev:
Citat från Vi bilägare.


". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."

Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 17:36
av Jerker
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 18:58
av mati
HelectriC skrev:
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
Ja, panoramatak finns som tillval.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 19:24
av Svenssons
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 19:31
av mati
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 sep 2018 20:30
av Bjelke
mati skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.
Ja den skrämmer väl bort ungarna från butiken...

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 08:39
av gellerstam
Var förbi den lokale Audihandlaren.

Han sa att de som förbokat får bygga/beställa sina bilar v42-43 med leverans före årsskiftet. De som ej förbokat bil får beställa sina v47 med leverans i februari. I samma veva som premiären vid skid VM i åre. Bilen kommer vara officiell VM-bil.

I övrigt visste han inget mer om bilen än vad som står på Audi's site .... :-(

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 08:43
av gellerstam
Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 08:53
av bylund
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 09:08
av Henrik Torphammar
bylund skrev:
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
Steglöst innebär ju per definition att Audi börjat dela på elektroner för att nå hög precision på laddinställningen.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 09:21
av gellerstam
bylund skrev:
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
I hur små steg skall det vara för att vara steglöst? Även med analoga rattar eller skjutreglage så blir det ju i steg om man kollar tillräckligt långt ner i värdesiffrorna. Så rent krasst kommer inställningen inte vara steglös. Steglös för mig är när jag kan göra inställningen noggrannare än jag behöver. Så i detta fallet skulle jag nog kunna anse att det är steglöst om jag kan ange med en decimal, efter som det blir mer noggrant än vad som krävs för mig. Kan man ange laddvärdena med heltal så är det tillräckligt noggrant för mig, men jag skulle inte kalla det steglöst. Vad är steglöst för dig?

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 10:51
av TiborBlomhall
Med steglöst brukar menas att man kan ange procenttal. Som i Tesla.
Vissa andra elbilar kan man bara välja 80% eller 100% laddning. Det är inte steglöst.
Och vissa andra elbilar kan man öht inte välja laddnivå, laddar alltid fullt.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 10:56
av bylund
För mig är steglöst när man inte anger värdena i definierade steg, graderade eller ej, så varje variant där man anger en siffra är inte steglös.

Om det är ett skjutreglage som inte snäpper till vissa värden kan jag anse det steglöst, t ex.

Men att noggrannheten är större än jag behöver är ju tillräckligt.

Jag undrar på riktigt vad de menar med steglöst i detta fall.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 11:27
av gellerstam
Men synd att det blir lite onödigt omständligt att använda frunken.

Den öppnas på vanligt motorhuvsmaner nere vid vänster fot. Så den vanliga säkerhetsspärren. Sen ett extralock under huven. Blir lite väl krångligt att komma åt t.ex. laddkablarna. En enklare lösning hade varit att föredra.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 11:37
av HerrNilsson

Re: Audi e-tron

Postat: 21 sep 2018 13:49
av chaffis75
HerrNilsson skrev:
https://twitter.com/eriksdalen/status/1 ... 27584?s=12
Skärmavbild 2018-09-21 kl. 11.36.49.png
Jag är inte förvånad.. hade jag haft ekonomin för detta hade jag nog själv bokat en bil...