Sida 3 av 6
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 23:33
av rockard
PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 23:39
av joel80
Verdi skrev:
Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.
Jag fick sladd på min Volvo en gång...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 23:57
av 6884
Jag bor i Storuman och har kört en vinter. Nu uppe i drygt 3000 mil. Om jag fick byta något så vore det de karmfria dörrarna. Rutan fryser lätt fast. Se till att förvärma om bilen står ute. Jag brukar skippa att använda falkvingedörrarna när det blir is och skit på taket. har du varmgarage så lär det inte bli så mkt problem.
Man kör långsammare på vintern, och jag har 19 tum då, 20 på sommaren. Min längsta vintertur var 30 mil i minus 17, hade en mil kvar på mätaren när jag kom fram.
Annars är det bara att säga välkommen till framtiden. Jag har döpt min till Rymdskeppet.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 14:28
av Satellite65
Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 14:47
av snowtroll
Satellite65 skrev:Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
Dock signat up på en M3 men följer denna tråd med spänning (hehe). Just kyla och mobiltelfon är No-Go för drifttiden och att Teslan "klappar det vita guldet medhårs" med avseende på traction control och annat är ju typ en våt dröm.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 15:04
av Pocketdaniel
Det där argumentet om att 0.25% ränta är "sista dagen idag" har de kört mot mig i 2 månader nu. Oseriös försäljning.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 15:09
av Verdi
Pocketdaniel skrev:Det där argumentet om att 0.25% ränta är "sista dagen idag" har de kört mot mig i 2 månader nu. Oseriös försäljning.
Fel tråd? Men ja, jag håller med.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 20:08
av PerH
rockard skrev:PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 20:14
av PerH
PerH skrev:rockard skrev:PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 20:20
av PerH
Satellite65 skrev:Intressant att vissa anser att värmen är mycket bra och andra att det strålar kyla, det senare kommer lite som en chock och kändes inte alls bra då jag vet med säkerhet att bilen kommer att framföras i -30gC.
Det har även sagts att värmen är mycket bättre än i en genomsnittlig fossilbil.
Några frågor:
Fryser dörrarna lättare på en Tesla model X än en "normal" bil.
Blir Touchpanelen seg i kyla?
Hur pass mycket segare blir batterierna att ta laddning vid kyla?
Bilen kommer att stå ute en stor del av vintern då garage är under "uppbyggnad"
MVH
kalltsomfan
Ja dörrarna fryser lättare jag parerar det bra tycker jag med att värmen är kanon.
Jag ställer aldrig bilen i garage. Men sätter på värmen 10min innan avfärd fungerar alltid och är bekvämt, is skrapa har jag aldrig använt.
Skärmen har alltid fungerat.
Har inte haft tidspressen med laddning så ingen uppfattning.
Med vänlig hälsning, Per
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 23 aug 2017 20:51
av Satellite65
Jag tror att det kommer att bli en inlärning angående hur länge man skall förvärma kupen innan avfärd.
För länge = smält snö som fryser till is
För lite = kall bil med seg skärm och allt annat vad kyla innebär
Det är inte unikt för teslan med isbildning, frågan är bara är konsekvenserna av det värre?? Det återstår att se

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 24 aug 2017 00:23
av rockard
PerH skrev:PerH skrev:rockard skrev:PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal!

Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"
Så jag var kanske lite stingslig
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 24 aug 2017 08:35
av Remuz
Om du inte får ordning på kupevärmen kan du ev behöva åka till SC. Min bil var grym på vintern, men inte från början. En list på FWD läckte in kyla. Efter man ordnat det var tempen jämn och fin.
Förbrukningen ökade för mig inte mycket med kyla om jag förvärmde med sladden i. Med kall bil så räcker inte 25% upp för mig på min sträcka på 2mil, det var nog snarare 100%. Ladda via schuko med kall bil innebar 0km/h i början, men efter ett tag så var batteriet varmt och då fick man 10km/h (siffran på sommaren är 13km/h direkt).
Bilen är grym på vintern, men man får använda sladdarna mer. För er med hemmaladdning är detta troligen inget problem, för mig är det en spännande utmaning.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 24 aug 2017 17:41
av Nikke
Jag var en vecka i Sälen där vi hade runt -10. När jag körde över till Trysil så hade det fallit snö under natten och var -14 grader. Och det man kan se är att bilen drar mycket energi när den värmer upp batteriet och bilen, för att sen gå ner till en okej nivå. Jag hade säkert kunnat förvärma bilen bättre, men jag glömde.
Färden från Sälen till Trysil gjordes utan dubbdäck och delar av vägen hade snö och is på vägbanan. Inte en enda gång kände jag att bilen sladdade eller inte kunde hantera väglaget eller vädret.
Teslan var varm och skön och spelade bra musik, märkte inga problem med skärmen eller annat pga. kylan.
Jag har tidigare kört en Audi A4 Quattro också utan dubbdäck, och min personliga åsikt är att Teslan hanterar vinter och snö minst lika bra.
Jag har postat denna bild innan, men jag tycker den visar vad du är ute efter ganska bra.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 24 aug 2017 19:34
av PerH
rockard skrev:PerH skrev:PerH skrev:rockard skrev:PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
"Så vad är frågan?"
Alltså det här forumet och alla människor som tar allt som inte är en direkt hyllning av varje aspekt av bilen som en attack man måste försvara sig mot. Frågan är vad folk har för erfarenheter av att köra Model X på vintern.
Här är ett exempel på lämpligt svar:
Min förbrukning var drygt 25% högre på vintern än den är nu på sommaren. Jag hade svårt att få ordentlig värme, det "strålade" kyla från taket. Den inbyggda ruttplaneraren var oanvändbar när det kom till att uppskatta laddnivå och planera körning därefter, räddningen heter abetterrouteplanner.com i bilens browser. Laddning ur vägguttag går långsammare än på sommaren, troligen pga kalla batterier.
Här är ett exempel på icke lämpligt svar:
"Tesla är bättre än alla andra bilar. De nackdelar elbilar har, har även bränslebilar. Varför frågar du, muckar du eller?"
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Hej Rockkillen inte ett smack intresserad av att "mucka" med dig om din erfarenhet. Det jag beskrev var min erfarenhet.
Var det inte tillräckligt kritiskt enligt din smak, så är det upp till dig, inte mig.
Med vänlig hälsning, Per
Bra svar på tal!

Ber om ursäkt att du fick ta mitt utlopp av frustration över frånvaron av nyanserade inlägg på detta forum. Tyckte ditt "så vad är frågan" lät så arrogant, men inser att det nog inte var din avsikt. Hade just avslutat läsningen av en tråd som i princip gick
"Här kommer hållas ett seminarium om en teknik som kan vara intressant ur miljösynpunkt, någon som vill gå?"
"Är det batterier?"
"Nej, men det är intressant ändå för att..."
"Batterier är lösningen på allt, det där är värdelöst!"
"Fast kan det inte vara intressant ur..."
"Allt ska ha batterier, annars är det korkat!"
"Men..."
"B.A.T.T.E.R.I.E.R!!!1"
Så jag var kanske lite stingslig
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

ok kompis igen

Jag håller med dig i en del av dina åsikter.
Bakterie är inte hela lösningen, spännande är ointresset ifrån resten av bil värden avseende snabb laddning, ingen annan har gjort något.
Tesla nördar är folk som alla andra men bilen förvrider huvudet till att bli lite sekt varning på, dom flesta Tesla ägare är inte miljö muppar till 100% tror jag. Utan ny teknik freak.
Så blev några förbannade igen


Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 24 aug 2017 20:07
av mati
En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 08:03
av e5m1r
mati skrev:En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
Range mode är bara bra för korta resor ( upp till 5 mil)
Det du sparar mest på är att inte brassa på så bilen och batteriet får arbets temp snarast
På en långresa har du kall batteri som presterar sämre
Ska du långt och spara räckvidd sänk hastigheten

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 08:11
av Satellite65
Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat

Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.
/Förväntansfull
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 08:31
av Foluke
e5m1r skrev:mati skrev:En sak som behöver tänkas på vid körning i kyla är att range mode ska slås av. Jag tror att många som klagar över kyla i bilen kör med range mode påslagen, på sommarn gör det ju inte så mycket och man kan lätt glömma bort det. Men på vintern fryser man häcken av sig, eller snarare fötterna.
Range mode är bara bra för korta resor ( upp till 5 mil)
Det du sparar mest på är att inte brassa på så bilen och batteriet får arbets temp snarast
På en långresa har du kall batteri som presterar sämre
Ska du långt och spara räckvidd sänk hastigheten

Varför har man på Range mode, egentligen! För att främre motorn är lite effektivare? På långresor i varmt klimat? Jag trodde man sparade energi på långresor för att en motor var vilande, AC och värme var på sparlåga osv.
Vad jag förstår, får man sämre komfort vid start, långsammare uppvärmning av batteriet, visslande från främre motorn i viss hastighet och något lägre energiförbrukning under de första halvtimmen?... Eller?
Besparing som lika gärna fixas under natten eller med 30 sekunder extra vid SuC?
Jag har slutat använda Range mode.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 09:08
av Bjelke
Satellite65 skrev:Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat

Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.
/Förväntansfull
Meganajs!

När får du bilen? (preliminärt)
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 09:14
av mati
Foluke skrev:
Varför har man på Range mode, egentligen! För att främre motorn är lite effektivare?
Bra fråga som jag har ställt mig själv också. Det är ju precis som e5m1r skriver egentligen bara bra för korta resor. I övriga fall märker man ingen större skillnad. Men det motsäger ju sig självt, för då behöver man ju sällan köra snålt, eftersom man troligen har laddat bilen innan.
Ett tänkbart scenario är att man har kört nästan slut på batteriet och parkerar bilen över natten utan möjlighet till laddning. På morgonen är bilen kall och man ska åka vidare. Man klarar sig med nöd och näppe till närmaste SuC som ligger 5 mil längre bort. Då kör man med range mode för att få lite marginal. Under tiden som bilen står och laddar måste man dock fylla på med ett antal koppar varmt kaffe eftersom man har fått iskalla fötter i bilen.
När jag hade skaffat min första Tesla begrep jag såklart inte detta och trodde att range mode gör att man helt enkelt alltid kommer lite längre per laddning. Ungefär som ECO-läge i en Zoe som gör att bilen blir seg som en bensinbil, men energiförbrukningen sjunker kraftigt.
Så jag slog på range mode och tyckte att jag var jättesmart och -ekonomisk. Snart glömde jag bort det och så körde jag med range mode hela tiden. Tills vintern kom. Jag frös som en gris, stängde av RM, slutade frysa, märkte ingen som helst försämring av räckvidden. Och sedan dess har jag aldrig använt range mode mer.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 09:53
av Satellite65
Bjelke skrev:Satellite65 skrev:Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat

Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.
/Förväntansfull
Meganajs!

När får du bilen? (preliminärt)
Mitten på sept. prel.
har önskat leverans den 15/9 och hoppas verkligen på att jag får den då.
Intressant att höra era erfarenheten angående rangemode så slipper jag experimentera med det själv.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 10:31
av Remuz
Jag använder range mode friskt på vintern. Resan till jobbet är 16km och det är riktigt onödigt att värma batteriet för den trippen. Vid långresor använder jag det såklart aldrig eftersom det är värdelöst att komma till suc med kallt batteri.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 11:26
av e5m1r
Remuz skrev:Jag använder range mode friskt på vintern. Resan till jobbet är 16km och det är riktigt onödigt att värma batteriet för den trippen. Vid långresor använder jag det såklart aldrig eftersom det är värdelöst att komma till suc med kallt batteri.
Precis så det funkar som bäst
Kort trip till jobbet mataffären på väg hem kanske 2-3

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 25 aug 2017 11:53
av Bjelke
Satellite65 skrev:Bjelke skrev:Satellite65 skrev:Tack för alla synpunkter och tänkvärda tips!
Ordern är nu bekräftad och inom en framtid sker leverans av en X som skall leva i Arktiskt klimat

Återkommer med erfarenheter....
Fortsätt gärna att fylla på erfarenheter i denna tråd.
/Förväntansfull
Meganajs!

När får du bilen? (preliminärt)
Mitten på sept. prel.
har önskat leverans den 15/9 och hoppas verkligen på att jag får den då.
Intressant att höra era erfarenheten angående rangemode så slipper jag experimentera med det själv.
Då blev det inte så lång väntan då iaf

Dvs en lagerbil antar jag
